شاید برای شما سوال شده باشد که بلاک چین چه کارهایی انجام می‌دهد ؟ کوین نیک تلاش می‌کند در این مطلب به این سوال شما پاسخ دهد. در ۳۰ سال گذشته موسسات مالی تلاش کرده‌اند، اختلالات مالی بوجود آمده در صنایع را کنترل کرده و از بین ببرند. آن‌ها به تاثیر یک فناوری انقلابی بر روی آمار و ارقام فکر می‌کنند. بنابراین، برای عقب نماندن از تغییرات، بانک ها  آزمایشگاه های تحقیق و توسعه و  مراکز تست را راه‌اندازی کرده‌اند و همچنین با توسعه دهندگان blockchain به منظور درک کامل از پتانسیل های انقلابی این فناوری همکاری کرده اند.

مؤسسات مالی اولین گروهی بودند که به این موضوع ورود کردند، پس از آن دانشگاه ها، دولت ها و شرکت های مشاوره‌ای نیز بعد از مدتی شروع به  مطالعه این فناوری کردند.

البته همه این فعالیت‌ها علاوه بر فعالیتی است که کارآفرینان و توسعه دهندگان بلاک چین انجام می‌دهند، این فعالیت‌ها شامل یافتن راه‌های جدید استفاده از بلاکچین‌های بیت کوین یا اتریوم و یا ایجاد بلاک‌چین‌های کاملاً جدید است. این فعالیت‌ها از ۳ سال پیش شروع شده‌است و به تازگی شروع به نتیجه دادن کرده‌است. در حالی که هنوز برخی ویژگی‌های بلاک چین کشف نشده است اما می‌دانیم که بلاک چین ویژگی‌های زیر را دارد:

این مطلب راهم مطالعه کنید: چه مقدار بیت کوین در دنیا باقی مانده است؟

۱.ساخت هویت دیجیتالی

فناوری ساخت هویت بلاک چین با استفاده از کلیدهای رمزنگاری عمل می‌کند. ترکیب یک کلید عمومی و خصوصی یک هویت دیجیتالی را برای فرد می‌سازد. شما با استفاده از کلید عمومی شناسایی می‌شوید و برای تایید معاملات باید از کلید خصوصی استفاده کنید رمزنگاری یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در بلاک چین است.

پاسخ سوال بلاک چین چه کارهایی انجام می‌دهد

ساخت هویت دیجیتال با بلاک چین

۲.ثبت سیستماتیک اطلاعات و داده‌ها

بلاک چین فناوری ثبت و توزیع اطلاعات است. این فناوری برای ثبت داده های استاتیک (ورودی) یا داده های پویا (معاملات) مناسب هستند، این سیستم باعث یک تحول بزرگ در سیستم های ثبت است.

هنگام دریافت ورودی داده‌ها می‌توانند با هر ترکیبی از ۳ روش زیر ذخیره شوند:

  • داده های رمزگذاری نشده – توسط هر یک از شرکت کنندگان در blockchain قابل خواندن و کاملاً شفاف است.
  • داده های رمزگذاری شده – توسط کاربران با کلید رمزگشایی قابل تشخیص است. این کلید اجازه دسترسی به داده های موجود در blockchain را می‌دهد و می تواند ثابت کند چه کسی داده ها را اضافه کرده است و این اطلاعات چه زمانی اضافه شده است.
  • داده های درهم‌سازی شده- می تواند با عملکردی که دارد برای نشان دادن داده‌های دستکاری نشده ارائه شود.

سیستم درهم ساز با داده‌های اصلی خارج از بلاک چین کار می‌کند. به عنوان مثال، «اثر انگشت» دیجیتال معمولا درون بلاک چین ذخیره می‌شود، در حالی که این اطلاعات می تواند به صورت آفلاین هم ذخیره شود.

چنین سیستم  ثبتی می تواند شیوه همکاری سازمان های مختلف با یکدیگر را تغییر دهد. در حال حاضر، با نگه‌داری داده ها در سرورهای خصوصی، هزینه های هنگفتی برای معاملات بین شرکت‌ها وجود دارد که شامل مراحل پیچیده و طولانی است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: روانشناسی بازار چیست و چه تاثیری روی بازار ارز دیجیتال دارد؟

۳. تغییر ناپذیری اطلاعات ذخیره شده

یکی از ویژگی‎های مهم پایگاه داده بلاک چین داشتن تاریخچه است. به همین دلیل، اطلاعات معمولا تغییر ناپذیر خوانده می‌شوند. به عبارت دیگر، ایجاد یک تغییر بزرگ در دیتابیس بسیار دشوار خواهد بود، زیرا برای این تغییر باید همه داده‌های بعد از آن را هم در هر گروه تغییر دهید. به این ترتیب، این سیستم بیشتر از اینکه یک پایگاه داده باشد برای ثبت استفاده می‌شود.ثبت اطلاعات یکی از مواردی است که می‌تواند به سوال « بلاک چین چه کارهایی انجام می‌دهد » پاسخ دهد.

به نظر شما بلاک چین چه کارهایی انجام می‌دهد

نحوه ی عملکرد بلاک چین

۴.عملکردی مانند یک پلتفورم

ارز مجازی اولین چیزی بود که با استفاده از بلاک چین ساخته شد. با این وجود امروزه مردم به جای اینکه از بلاک چین برای اکسچنج‎ ارزهای مجازی استفاده کنند از آن برای قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند.

اصطلاح «قراردادهای هوشمند» می‌تواند توجه افراد را به خود جلب کند، اما در اصل این اصطلاح به چند دسته تقسیم می‌شود:

قراردادهای هوشمند «ماشین فروش» در دهه ۱۹۹۰ توسط نیک سازو ساخته شد. این قرارداد جایی است که ماشین ها پس از دریافت ورودی خارجی (یک رمزنگاری) شروع به کار می‌کنند، یا در غیر این صورت سیگنالی می‌فرستند که باعث ایجاد فعالیت بلاک چین می‌شود.

علاوه بر این قراردادهای حقوقی هوشمندانه یا قراردادهای ریکاردی هم وجود دارند. بخش اعظم این برنامه بر این عقیده است که یک قرارداد، نتیجه هر کاری است که طرفین قرارداد با آن موافقت کنند.

بنابراین، یک قرارداد می تواند ترکیبی از یک توافق کلامی یا یک توافق کتبی باشد و به تازگی برخی از جنبه های مفید بلاک چین مانند جدول های زمانی، نشانه‌ها، حسابرسی، هماهنگی اسناد یا منطق تجارت هم می‌تواند در یک قرارداد وجود داشته باشد.

سرانجام به سراغ قراردادهای هوشمند Ethereum می‌رویم. این‌ قراردادها برنامه‌هایی هستند که دارایی‌های بلاک چین را کنترل می‌کند، و بر اثر تعامل در بلاک چین اتریوم اجرا می شود. خود اتریوم محلی برای کدهای قرارداد هوشمند است.

بلاکچین‌ها تنها از یک فناوری جدید ساخته نشده اند. بلکه  از سه فناوری موجود ساخته شده اند.