سال گذشته سال خوک بود و چینی‌ها به سمت رمزارزها کشیده شدند! آقای دا بینگ درس‌های بزرگی از چینی‌ها درباره رمزارزها می‌داند که با هم در این نوشته به آن‌ها خواهیم پرداخت.

یک سال خوب(۲۰۱۹) به پایان رسید و پایان دوازدهمین چرخه علائم زودیاک چینی هم بود. چرخه جدید با شروع سال موش آغاز می‌شود.

در کشور چین، خوک با آن بدن چاق و گوش‌های بزرگش نماد ثروت و پول است. والدین چینی دوست دارند فرزندانشان را در سال خوک به دنیا بیاورند، به امید اینکه در طول زندگی ثروت زیادی کسب کنند( موش‌ها هم نماد چیز دیگری هستند که بعدا به آن خواهیم پرداخت.) حال این موضوع چه ارتباطی با سال ۲۰۱۹ برای تریدرهای رمزارزها خیلی سال خوبی نبود؛ بازار روند نزولی داشت، تعداد معاملات نیز با کاهش زیادی مواجه بود. بر اساس شاخص Baidu Media، که مردم در مورد آن صحبت می‌کردند، بازار رمزارزها کاهش ۶۲ درصدی خصوصا بلاک‌چین و همچنین کاهش ۷۳ درصد در بحث‌های مربوط به بیت‌کوین روبه‌رو بوده است.

چه درس‌هایی را می‌شود از سال خوک یاد گرفت؟ در این مطلب کوین نیک ما پنج درسی که از سال ۲۰۱۹ درباره رمزارزها آموخته شده برمنبای نامگذاری سال‌های چینی که با نامگذاری سال‌های ایرانی مشابهت زیادی هم دارد را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

۱. شکاف بین بی کوان (Bi Quan به معنی مجموعه پول‌های دیجیتالی) و لیان کوان (Lian Quan به معنی زنجیره بلوکی) خیلی زیاد شده است

فعالیت این دو گروه از یکدیگر جدا است و به دو دسته تقسیم شده‌اند. در واقع وضعیت زنجیره بولکی در حالتی قانونی تر قرار دارد.

لیان کوان شامل شبکه خدماتی بلاک‌چین است که توسط دولت چین تصویب قانونی شده است و غول‌های فناوری مثل PingAn، علی بابا و Tencent از آن استفاده می‌کنند. اما بی‌کوان در شرایط غیر مجاز تر و غیر قانونی‌تری نسبت به لیان کوان قرار دارد.

این تقسیم‌بندی که نتیجه قوانین اخیر دولت چین بوده است، باعث شده تا برخی رمزارزها با بدنامی از لیست رمزارزها خارج شوند. رمزارزهایی مثل Plus Token، زیرا این گونه پروژه‌ها به عقیده دولت چین به جامعه پولی آسیب می‌رسانند و از میان برداشتن آن‌ها باعث می‌شود تا بازار اصلاح شده و سرمایه‌گذاری روی رمزارزهای مطمئن‌تر انجام شود. احتمال اینکه در سال موش شکاف بیشتری هم داشته باشیم خیلی زیاد است. زنجیره‌های بلوکی همچنان به ساخت پایگاه‌های داده‌ای ادامه خواهند داد، در حالی که مواضع توکن‌های ضروری با دقت بیشتری حفظ خواهد شد. بعید به نظر می‌رسد که دولت چین نگرش خود را نسبت به این رویه تغییر دهد، اما از طرفی هم نمی‌توان با اطمینان این مسئله را پیش‌گویی کرد. از نظر برخی متخصصین مثل Huobi و Okex بهترین نتیجه زمانی به دست می‌آید که رمزارزها با دولت به صلح رسیده و بتوان مقررات دوستانه‌تری وضع کرد. از نظر برخی متخصصین دیگر مثل Binance، حفظ یک سطح معقول و نه خیلی سرکش‌گرانه در سال جدید می‌تواند حرکت بهتری باشد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تکنولوژی بلاک چین در احراز هویت چه نقشی دارد و چطور بکارگرفته می‌شود؟

۲. پان کوان ( Pan Quan به معنی مجموعه چرخه پونزی یا Ponzi) کاملا از بین رفت

در دنیای رمزارزها یک جمله چینی هست که می‌گوید: «رمزارزها و پونزی در یک رابطه متقابل سودمند با یکدیگر قرار دارند.» بسیاری از گروه‌های پونزی برای کلاهبرداری از اعضای خود، از رمزنگاری استفاده می‌‎کنند و بسیاری از ارزهای رمزنگاری شده برای دستیابی بیشتر به کاربران بالقوه از تکنیک‌های شبیه پونزی استفاده می‌کنند.

هرچند که طرح‌های پونزی از زمانی که وارد بازار کریپتو چین شده و بر جامعه رمزارزها مسلط شده‌اند، اما در سال ۲۰۱۹ پروژه‌های کمتری در این باره انجام شده است. غیر از افزایش ناگهانی نرخ BRC و EGT، اکثر پروژه‌ها با واکنش سردی در بازار مواجه شدند. یکی از سرمایه‌گذاران در کنفرانس رمزارزها که در ماه اوت در پکن برگزار شد اظهار می‌کند: «امروزه کنفرانس‌های رمزارزی پر است از پروژه‌های هوایی. اما هیچ سرمایه‌گذاری مایل به سرمایه‌گذاری در خرده‌فروشی نیست. آیا اصلا کسی وجود دارد که بخواهد تره‌فرنگی برداشت کند؟»

سقوط پان کوان نتیجه  تغییرات در دولت و رفتار سرمایه‌گذاران است. پس از اینکه اعتبار زنجیره بلوکی تایید شد، دولت موج جدیدی از سرکوب‌ها را آغاز کرد و روی کلاهبرداران پونزی و مبادلات مشکوک به شدت تمرکز و دقت داشت.

اما مهم‌ترین اتفاق در این روند، اصلاح بازار بود. سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی پس از انجام ده‌ها معامله در پروژه‌های پونزی فهمیدند که تنها معاملات پول‌ساز همان پروژه‌های ترید و استخراج رمزارز است. سرمایه گذاران فهمیدند که پروژه‌های بی‌پایان پونزی درست است که خیلی وسوسه‌انگیز و زیبا به نظر می‌رسند اما به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند.

نکات جذابی درباره رمزارزها

چرخه پونزی یا Ponzi

۳. DeFi به یک ستاره نوظهور درباره رمزارزها تبدیل شد

اگر تصور شما از DeFi یک غروب گرم در غرب زمین است، بهتر است تصور مردم چین را در این زمینه بشنوید. پیشگامان DeFi در حال ایجاد مفهوم جدیدی از رمزارزها و چشم‌انداز زنجیره بلوکی در چین هستند.

با توجه به غیرمتمرکز بودن این فناوری در چین، چنین چیزی چطور ممکن است؟

سه دلیل می‌تواند داشته باشد اول اینکه، DeFi یک اتریوم است و اتریوم از نظر تاریخی جامعه وسیعی از کاربران و سرمایه‌گذاران را در چین به خود جلب کرده است.  DeFi با استفاده از اپلیکیشن‌های جدید توانسته اولین پذیرنده‌ها شود و همچنین DeFi توانسته در جامعه رمزارزها مزایای وسیع و گسترده‌ای برای حمایت از کاربران ارائه دهد.

دوم اینکه، DeFi مفهومی است که با « تامین مالی فراگیر» روبه‌رو است. این اصطلاح مربوط به محصولات Fintech است که به افراد محروم جامعه خدمت می‌کند.( منطقه‌ای که دولت چین به شدت از آن پشتیبانی می‌کند.) بسیاری از سرمایه‌گذاران رمزارزها، DeFi را جایی می‌دانند که می‌توان آن را با بلاک‌چین هماهنگ و مطابق می‌دانند. مهمتر از همه اینکه، با توجه به زیرساخت‌های پیشرفته در زمینه پرداخت دیجیتال و تجارت الکترونیک در چین، بسیاری از DeFi ها برای طرح‌های پرداختی مثل AliPay مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سوم و آخر اینکه، کشور چین رابطه خیلی خوبی با وام دادن از طریق DeFi دارد. تا مدت‌های طولانی، فناوری Fintech در چین محور وام‌های P2P بوده و ظهور آن باعث رشد زیادی در جامعه بوده است. DeFi راه را برای انواع روش‌های جدید وام دادن، از نظر مرزهای قانونی، مقیاس‌پذیری و جهانی‌تر شدن باز می‌کند. بنابراین بسیاری از کارافرینان وام‌های سنتی را به DeFi منتقل کرده‌اند تا بتوانند عضو کوچکی از این زنجیره شوند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تفاوت بیت کوین با بلاک چین به زبان ساده

۴. غول‌های فناوری به روشی عمیق‌تر به سمت رمزارزها رفتند

غول‌های فناوری چینی چند پروژه رمزنگاری ناشیانه انجام دادند که با ناکامی هم مواجه شدند. اما پس از آن پروژه‌های موفقیت‌آمیز زیادی درباره رمزارزها انجام دادند. اگرچه بیشتر این پروژه‌ها روی زنجیره‌های بلوکی مجاز انجام شدند و خطای کمتری داشتند، اما برخی داده‌های اولیه در مورد مفید یا بیهوده بودن آن‌ها نیز ارائه شده است.

برای مثال، Shenzhen فاکتورهای الکترونیکی را در بلاک‌چین صادر می‌کرد. برای شناسایی فاکتورهای جعلی و پیگیری آن‌ها باید به منبع آن مراجعه کرد. اما در نهایت هنوز زود است که بتوانیم بگوییم آیا این روش واقعا موثر بوده یا نه ( یا آیا می‌توان روی یک بلاک‌چین مجاز کار کرد یا نه).

هرچند، جاه‌طلبی‌ غول‌های فناوری در استفاده از رمزارزها کم نیست، اما قرار هم نیست که متوقف شود. در بخش تحقیق و توسعه علی بابا، روی قابلیت همکاری ZK-SNARK و DAG مطالعه می‌شود. این دو بیشترین پروتکل‌های مجاز برای فعالیت را دارند. با توجه به منابع علی بابا، معقول به نظر می‌رسد که انتظار داشته باشیم این پروژه‌ها در سیستم موجود علی بابا ماندگاری داشته باشند.

تاثیرات جانبی این تکنولوژی بزرگ این است که مطمئنا مجموعه جدیدی از استعدادهای بلاک‌چین و رمزارزها در حال تولید است که امیدواریم طرف‌های مقابل بتوانند در آن سرمایه‌گذاری کنند و شرکت‌های جدیدی برای نوآوری رمزارزها و بلاک‌چین راه اندازی کنیم.

۵. در چین فقط تجارت محلی رونق می‌گیرد

با تمام تغییراتی که در سال ۲۰۱۹ رخ داد، یک چیز به همان شکل قبل باقی ماند. و آن هم این است که جامعه یا بازار را می‌سازد و یا آن را می‌شکند.

جامعه می‌تواند جنبه‌های متفاوت بسیار زیادی داشته باشد، گروه‌های وی چت، مقالات منتشر شده در سایت‌های معتبر رسانه‌های رمزارزها، فعالیت‌های آفلاین یا AMA. چیزی که در مورد تلاش جامعه مهم است، بومی سازی است. هر پروژه خارجی که بخواهد عضوی از چین شود باید بتواند به زبان چینی صحبت کند و نیازها و خواسته‌های مصرف‌کنندگان چینی را درک کند( در هر حال، Polkadot، نمونه بارز این مسئله است).

همانطور که احتمالا می‌دانید، سال ۲۰۲۰ سال موش است. دلیل نام این حیوان چیست؟ افسانه‌ها می‌گویند که امپراتوری چین  به نام جید دستور داد تا ۱۲ حیوان اولی که در نزدیک رودخانه زندگی می‌کنند را انتخاب کرده و به هر سال یک نام از آن حیوانات را اختصاص دهند. موش و گربه حیواناتی باهوش هستند، گاوها خوش قلب هستند و اجازه می‌دهند انسان‌ها از آن‌ها استفاده کنند. درست قبل از اینکه این حیوانات به رودخانه برسند، موش صحرایی گربه را به داخل آب هل می‌دهد و از طریق بالا رفتن از گاو می‌پرد و به امپراتوری می‌رسد. فکر می‌کنید درس این داستان درباره رمزارزها چه باشد؟

یک حیوان کوچک اما پر هیاهو!

آیا در سال ۲۰۲۰، رمزارزها پرش خواهند داشت؟ خب، پس ابتدا لازم است یک گاو پیدا شود که بتوان از روی آن پرید. شما درباره رمزارزها چه می‌دانید؟