قبل از این‌که بدانید ارز دیجیتال اتریوم چیست، بهتر است ابتدا مفهوم اینترنت را درک کنید.

امروزه، اطلاعات شخصی، گذرواژه‌ها و اطلاعات مالی ما کاملا در رایانه‌های دیگران، در فضاهای ابری و سرورهای متعلق به شرکت‌هایی مانند آمازون، فیس‌بوک یا گوگل، ذخیره شده است. در این مقاله از کوین نیک با ما همراه باشید تا در مورد اتریوم و اینترنت بیشتر بدانید.

فضای ابری باعث ایجاد سهولت درکارها هم می‌شود، زیرا این شرکت‌ها تیم‌هایی از متخصصان را برای کمک به ذخیره و تامین این داده‌ها مستقر کرده و هزینه‌های هاستینگ را حذف می‌کنند.

با این ‌حال همراه با این سهولت، آسیب‌پذیری هم وجود دارد. همان‌طور که می‌دانیم، یک هکر یا دولت می‌تواند بدون اطلاع شما، با تاثیرگذاری یا حمله به یک سرویس شخص ثالث، به پرونده‌های شما دسترسی غیرمجاز داشته باشد، به این معنی ‌که می‌تواند اطلاعات مهم را سرقت کرده، به آن‌ها نفوذ کند یا حتی آن‌ها را تغییر دهد.

برایان بلندورف (Brian Behlendorf)، خالق وب سرور آپاچی (Apache)، تا جایی پیش رفته است که این طراحی متمرکز را «گناه اصلی» اینترنت معرفی می‌کند. برخی مانند بلندورف معتقدند اینترنت همیشه به معنی تمرکززدایی بوده است و یک جنبش پراکنده با استفاده از ابزارهای جدید از جمله فناوری بلاک‌چین برای کمک به رسیدن به این هدف گسترش یافته است.

ارز دیجیتال اتریوم یکی از جدیدترین فناوری‌های پیوستن به این جنبش است.

در حالی که هدف بیت‌کوین، تغییر پی‌پال و بانکداری آنلاین است. هدف اتریوم استفاده از بلاک‌چین برای جایگزین‌کردن اشخاص ثالث اینترنتی، یعنی آن‌هایی است که داده‌ها را ذخیره کرده، وام‌ها را انتقال می‌دهند و ابزارهای پیچیده مالی را پیگیری می‌کنند.

ارز دیجیتال اتریوم

هدف اتریوم

این مطلب راهم مطالعه کنید: آموزش صفر تا صد خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی بایننس

رایانه جهانی

به‌طور خلاصه، ارز دیجیتال اتریوم می‌خواهد یک «رایانه جهانی» باشد که تمرکززدایی خواهد کرد و برخی معتقدند که اتریوم، در مدل فعلی که فرآیندها توسط سرور انجام می‌شوند، دموکراسی ایجاد می‌کند.

با وجود اتریوم، سرورها و فضاهای ابری توسط هزاران به‌اصطلاح «گره» جایگزین می‌شوند که توسط داوطلبان سراسر جهان به اجرا درمی‌آیند (بنابراین یک «رایانه جهانی» را تشکیل می‌دهند).

هدف این است که اتریوم، همین عملکرد را برای همه افراد در سراسر جهان امکان‌پذیر کند و آن‌ها را قادر ‌سازد تا در ارائه خدمات بر اساس این زیرساخت‌ها به رقابت بپردازند.

به‌عنوان مثال، با پیمایش در یک فروشگاه اپلیکیشن، انواع مربع‌های رنگارنگ را می‌بینید که همه چیز را از بانکداری گرفته تا تناسب اندام و اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی نشان می‌دهد. این اپلیکیشن‌ها برای ذخیره اطلاعات کارت اعتباری شما، تاریخچه خرید و اطلاعات شخصی دیگر در هر جایی، به‌طور کلی در سرورهایی که توسط اشخاص ثالث کنترل می‌شوند، به شرکت (یا خدمات شخص ثالث دیگری) متکی هستند.

البته انتخاب اپلیکیشن‌ها از طرف شما هم توسط اشخاص ثالث تحت نظارت است، زیرا اپل و گوگل اطلاعات اپلیکیشن‌های خاصی را که شما بارگیری می‌کنید، حفظ کرده (یا در بعضی موارد سانسور) و جمع‌آوری می‌کنند.

ارز دیجیتال اتریوم

خرید و فروش ارز اتریوم

این مطلب راهم مطالعه کنید: روانشناسی بازار چیست و چه تاثیری روی بازار ارز دیجیتال دارد؟

به‌عنوان نمونه می‌توان از خدمات اسناد آنلاین مانند Evernote یا Google Docs مثال زد.

اگر ارز دیجیتال اتریوم طبق برنامه پیش برود، می‌تواند کنترل داده‌ها را در این نوع خدمات به صاحبین آن و حق خلاقیت را به مالکین آن برگرداند.

ایده این است که یک نهاد هیچ‌گونه کنترلی روی یادداشت‌های شما نخواهد داشت و هیچ‌کس نمی‌تواند ناگهان اپلیکیشن را مسدود کرده و به‌طور موقت تمام نوت‌بوک‌های شما را آفلاین کند. تنها کاربر می‌تواند تغییراتی ایجاد کند، نه هیچ نهاد دیگری.

از نظر تئوری، این کار کنترلی را که مردم روی اطلاعات خود در گذشته داشتند با دسترسی آسان به اطلاعاتی ترکیب می‌کند که قبلا در عصر دیجیتال از آن‌ها استفاده می‌کردیم. هر بار که ویرایش‌ها را ذخیره کرده یا یادداشت‌ها را اضافه یا حذف می‌کنید، هر گره در شبکه باعث ایجاد تغییر می‌شود.

قابل ذکر است که این ایده با شک و تردید روبه‌رو شده است.

اگرچه به‌نظر می‌رسد این برنامه‌ها امکان‌پذیر باشند، اما هنوز مشخص نیست که کدام اپلیکیشن‌های بلاک‌چین واقعا مفید، ایمن یا مقیاس‌پذیر خواهند بود و آیا استفاده از آن‌ها به‌آسانی استفاده از اپلیکیشن‌هایی است که امروز استفاده می‌کنیم یا خیر.