گری‌اسکیل (Grayscale)، یک شرکت سازمانی مدیریت دارایی رمزارز است که اخیرا گزارشی را منتشر کرده که در آن به تجزیه و تحلیل تاریخچه ریپل، پروتکل، قیمت، سرعت معاملات و غیره می‌پردازد. بر اساس این گزارش، توسعه‌دهندگان ریپل برای ایجاد پروتکل سریعی که سیستم‌های مالی مستقر را به چالش می‌کشد، متمرکز شده‌اند. گری‌اسکیل متوجه شد که ریپل اگرچه به عنوان سومین رمزارز بزرگ توسط ارزش بازار معرفی شده است، اما در مقایسه با به بیت کوین و اتریوم غیرمتمرکز است.

ریپل (Ripple) چیست؟

طبق گفته‌های ایتورو، ریپل شرکتی تحت نظر XPR، ریپل‌نت و XPR Ledger است. ریپل از فناوری متن‌باز برای شکست دادن بیت کوین از نظر سرعت و موسسات مالی و بانک‌ها از نظر پول استفاده می‌کند. ریپل در سال ۲۰۱۲ راه‌اندازی شد و در زمان نوشتن ۹/۸ میلیارد دلار ارزش بازاری داشت.

بیشتر بخوانید: در پشت صحنه تراکنش‌ های بیت کوین چه می‌گذرد؟

۱۰۰ میلیارد ریپل در حال چرخش وجود دارد که ۴۹/۹ میلیارد آن در حال اجراست. ریپل نیازی به استخراج ندارد زیرا تمام علامت‌های رمزی از قبل استخراج و تعیین شده‌اند؛ بنابراین می‌توانند با کمترین هزینه ممکن معامله شوند.

گزارش گری اسکیل

گری‌اسکیل نوشته است: «ریپل به دنبال از بین بردن هزینه‌های بالای معاملات و زمان طولانی پردازش توسط موسسات بود و مانند بیشتر دارایی‌های دیجیتالی، مشکل هزینه‌های دوگانه را برطرف ‌می کند؛ این در شرایطی است که شخص ثالث برای نظارت بر پول‌های تقلبی و معاملات جعلی به آن نیاز دارد.

توسعه‌دهندگان ویژگی‌های یکپارچه از جمله الگوریتم اجتماع و برنامه اجرایی را مانند مجموعه‌ای از محصولات مالی تجاری ثبت شده به جای پروتکل زنجیر‌ه قالب و استخراج امتیازات گنجانده‌اند. با انجام این کار، ریپل هم در بین موسسات مالی و کاربران توسعه می‌یابد».

گزارش گری‌اسکیل، ماهیت غیرمتمرکز پروتکل XPR Ledger را برجسته می‌کند و نحوه انجام معاملات در شبکه را مورد بررسی قرار می‌دهد. با این حال، گری‌اسکیل خاطر نشان می‌کند که تلاش‌های ریپل برای گسترش شبکه ریپل و به تبع آن مالکیت بیش از نیمی از ریپل، به طور قطعی باعث غیرمتمرکز شدن آن نسبت به سایر رقبای خود مانند بیت کوین و اتریوم می‌شود.

گری‌اسکیل دو نکته دیگر را برجسته می‌کند: گری‌اسکیل می‌گوید که ریپل و XPR Ledger به دلیل درگیر شدن این شرکت به عنوان نیروی محرک پذیرش، تعداد ریپل‌های موجود برای شرکت و بیانگذاران آن و واقعیت وجود تمرکز بالا بر عرضه ریپل در ۱۰۰ کیف پول برتر خود، غیرمتمرکز هستند.

این به چه معناست؟

این واقعیت که ریپل نسبت به بیت کوین و اتریوم غیرمتمرکز است، لزوما چیز بدی برای سرمایه‌گذاران نیست. گرچه مخالف اصول عدم تمرکز است، اما این شرکت اکثریت قریب به اتفاق ریپل را در اطمینان سپردن سرمایه‌گذاران قرار داده است. ریپل نمی‌تواند برای محافظت از ارز سرمایه‌گذاران، تمام دارایی‌های خود را به طور همزمان به فروش برساند. با این حال، گری‌اسکیل اظهار داشت که هنوز این خطر وجود دارد که فروش دوره‌ای بزرگ و مداوم بر قیمت ریپل فشار وارد کند.

قدم بعدی برای ریپل چه خواهد بود؟

بنابراین، ریپل در مقایسه با به بیت کوین و اتریوم غیرمتمرکز است، اما لزوماً چیز بدی برای سرمایه‌گذاران تلقی نمی‌شود. ریپل به عنوان سومین رمزارز بزرگ توسط ارزش بازار معرفی شده است و در حال حاضر عملکرد نسبتا خوبی دارد. هر طور که به این مسئله نگاه کنید، عدم تمرکز باعث اعتماد سرمایه‌گذاران می‌شود و برای زنجیره‌ی قالب نیز خوب است.

منبع: themerkle.com