زمانیکه بازار طبق تحلیل ما پیش می‌رود، تصمیم‌گیری آسان است اما زمانیکه شرایط خاصی پیش می‌آید حد ضرر خیلی در تصمیم‌گیری موثر است و به تریدرها کمک می‌کند.

حد ضرر مثل یک کمربند ایمنی است که از زیان‌های زیاد پیشگیری می‌کند و به شما اجازه می‌دهد پیش از اینکه اشتباه بزرگی مرتکب شوید از آن پیشگیری کند.

در نوشته‌های قبل در مورد تعریف تحلیل تکنیکال، انواع نمودارها، سطح حمایت و مقاومت و خط روند بازار صحبت کردیم. در این مطلب به بررسی حد ضرر و نحوه مشخص کردن آن خواهیم پرداخت.

مفهوم STOP LOSS و کاربردهای آن

حد ضرر یا STOP LOSS (به اختصار SL) به تریدر اطلاع می‌دهد که در حال زیان دادن است و باید از بازار خارج شود. تعیین SL به استراتژی‌ای که شما انتخاب می‌کنید وابسته است.

نکته‌ای که نباید فراموش کنید این است که حد زیان باید با روش‌های دقیق تعیین شود و محاسبه ذهنی‌ آن که در بیشتر مواقع انجام می‌شود، کار اشتباهی است.

قبل از ورود به بازار لازم است یک چارچوب ذهنی برای خود ایجاد کنید و بعد از آن قیمت مناسب خرید بیت کوین یا خرید تتر فروش آن را هم مشخص کنید. با کمک STOP LOSS مانع از دست رفتن سرمایه خود می‌شوید.

حد ضرر

مفهوم STOP LOSS

نحوه مشخص کردن حد ضرر

برای مشخص کردن حد زیان در هر تحلیلی یک روش خاص وجود دارد. حد ضرر زمانی اهمیت پیدا می‌کند که شما در تحلیل خود اشتباه کرده باشید و نیاز به بازسازی استراتژی دارید.

حجم معامله هم نقش مهمی در تعیین STOP LOSS دارد و فراموش نکنید در هر معامله‌ای حد ضرر جایی قرار می‌گیرد که تحلیل اشتباه باشد. بسیاری از معامله‌گران بازار برای تعیین SL از کارشناسان کمک می‌گیرند و برخی هم سعی می‌کنند میزان آن را به تنهایی مشخص کنند.

متاسفانه تریدرها زمانیکه در شرایط سود هستند به سرعت اقدام به فروش می‌کنند و زمانیکه که بازار در شرایط زیان است بیش از اندازه صبر به خرج می‌دهند و صدمات جبران ناپذیری به سرمایه خود وارد می‌کنند.

تعیین محدوده ضرر برای هر شخصی متفاوت است و بسته به تحلیل تکنیکال و بنیادی‌ای که از آن استفاده می‌کنید متفاوت است اما فراموش نکنید نکنه مهم در این مبادلات این است که باید به حدی که مشخص شده  پایبند باشید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: استخر بیت کوین؛ معرفی ۷ استخر ماینینگ برتر برای استخراج بیت کوین

حد ضرر کوتاه و بلند

با پایین آوردن حجم معامله می‌توانید ریسک را هم کاهش دهید. استفاده از STOP LOSS بلند علاوه بر اینکه می‌تواند عملکرد شما را بهبود بخشد، می‌تواند میزان استرس معامله را هم پایین بیاورد. علاوه بر این، حد ضرر بلند می‌تواند آستانه صبر معامله‌گر را هم بالا ببرد، البته به شرطی که حجم معامله هم به درستی تعیین شده باشد.

نقطه سربه سر معامله هم می‌تواند نقطه خوبی برای تعیین حد زیان باشد.افزایش حد زیان به منظور ایجاد فضای کافی برای معامله صورت می‌گیرد.

حد ضرر

نحوه مشخص کردن حد ضرر

شیوه تعیین حد ضرر

برای تعیین حد زیان در تحلیل تکنیکال لازم است نواحی مهم (فرود و صعود) چارت را شناسایی کنید و نقطه توقف را کمی پیش از آن قرار دهید. به همین سادگی حد ضرر شما تعیین می‌شود. البته برخی هم از یک حد ثابت ضرر استفاده می‌کنند و در قیمت مشخصص یا پیپ خاصی اقدام به استاپ می‌کنند اما استفاده از تحلیل تکنیکال همیشه قابل اتکا‌تر است.

فراموش نکنید هر یک از این روش‌ها ایرادات خاص خود را دارند. نوسانات شدید قیمتی و نفوذ در سطح‌ها تعیین حد زیان را دشوار می‌کند و سبب می‌شود در شرایط نوسان‌های قیمتی در هر شرایطی بازنده به نظر برسید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: معرفی بهترین سایت‌ سرمایه گذاری بیت کوین از نگاه کاربران

نتیجه گیری

STOP LOSS ملاکی است که از گرفتن تصمیم‌های احساسی و اشتباه پیشگیری می‌کند و سبب می‌شود از زیان‌های غیرقابل جبران و از دست رفتن سرمایه پیشگیری کنید. استراتژی و حجم معاملات شما در تعیین حد ضرر تاثیر بسیاری دارد.

روش‌های مختلفی برای تعیین حد زیان وجود دارد اگر از تحلیل تکنیکال کمک بگیرید احتمال تصمیم‌گیری بهتر و منطقی‌تر افزایش پیدا می‌کند.

برای تعیین حد زیان می‌توانید از نظرات کارشناسان استفاده کنید، مهم نیست که چطور این میزان را تعیین می‌کنید، نکته‌ای که اهمیت بالایی دارد این است که به تصمیم خود پایبند باشید و در رعایت آن ثابت قدم باشید.

استفاده از حد زیان ثابت و شناور در تحلیل تکنیکال کمک می‌کند در شرایطی که بازار شرایط مناسبی دارد تصمیمات بهتری بگیرید و در استفاده بهینه از سرمایه خود موفق عمل کنید.