یک تریدر حرفه‌ای پیش از هرکاری باید بتواند نمودارها را بخواند و طبق برداشتی که از آن‌ها بدست می‌آورد برای سرمایه‌گذاری تصمیم‌گیری کند. تشخیص اینکه کدام نمودار به واقعیت نزدیک‌تر است هم تا حد زیادی به توانایی خواندن نمودار و درک صحیح از آن وابسته است. اگرچه با شناخت کامل نمودارها نمی‌توان به نتایج قطعی دست پیدا کرد اما بدون شناخت آن‌ها شکست قطعی است.اندیکاتور یک ابزار خوب برای دستیابی به هدف شناخت نمودارها است.

در نوشته‌های قبل کوین نیک در مورد تعریف تحلیل تکنیکال، انواع نمودارها، سطح حمایت و مقاومت ، خط روند بازار و حدضرر صحبت کردیم. در این نوشتار به بررسی اندیکاتورها در نمودار تکنیکال خواهیم پرداخت.

اندیکاتور چیست

انواع اندیکاتورهای تکنیکال

مفهوم اندیکاتور و کاربردهای آن

اندیکاتورها ابزارهایی برای اندازه‌گیری و تفسیر رفتار فعالان بازار هستند که توسط فعالان حرفه‌ای بازار در جهت تعیین زمان مناسب معامله،نقاط جذاب معامله و تشخیص روند قیمت‌ها اعم از صعودی، نزولی و خنثی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال به داده‌های ریاضی و تاریخچه عملکرد بازار دقت می‌کنند و تلاش می‌کنند بازار را به دقیق‌ترین شکل ممکن پیش‌بینی کنند.

برای پیش‌بینی صحیح حتما نباید از اندیکاتورها استفاده کرد اما استفاده از آن ها مفید است و به عنوان یک مکمل به درک بهتر نمودار و تصمیم‌گیری درست‌تر تریدر کمک می‌کند.

برای اینکه بتوانید از یک اندیکاتور نهایت استفاده را ببرید لازم است در شناخت آن استاد شده باشید و همه جنبه‌های آن را به درستی درک کرده و شناخت کافی از آن بدست آورده باشید.

تکیه بیش از اندازه به اندیکاتورها هم می‌تواند زیان‌بار باشد، بنابر این لازم است از این ابزار به شکل صحیح و در کنار سایر ابزارها به میزان معقول استفاده شود.

فراموش نکنید اندیکاتورها طرفداران ویژه خود را دارند که در خیلی مواقع از آن‌ها استفاده‌های بسیار زیادی برده‌اند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: آموزش تحلیل تکنیکال ۳ / سطح حمایت و مقاومت به چه معناست و چطور تعیین می‌شود؟ 

نحوه استفاده ازاندیکاتورها

اندیکاتور‌ها نقش مهمی در تحلیل تکنیکال ایفا می‌کنند و به طور کلی برای سه هدف پیش‌بینی، تایید و هشدار در بازار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به این مفهوم که رون آتی بازار و قیمت‌ها را مشخص می‌کنند یا یک روند خاص که مد نظر شما است و حرکت بازار را تایید می‌کنند و در نهایت برای هشدار موقعیت مناسب معاملاتی به بازیگران بازار بکار برده می‌شوند.

فعالان بازار به ویژه سرمایه‌گذاران برای تصمیم‌های خود به اندیکاتورها توجه ویژه دارند و از قابلیت‌های آن‌ها نهایت استفاده را می‌برند.

اندیکاتورها حرکت‌های قیمتی را در کوتاه مدت پیش‌بینی می‌کنند اما حقیقت این است که برای ارزیابی‌های طولانی مدت هم به ویژه در راستای تشخیص موقیعت‌ها معاملاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عملکرد اندیکاتورها

اندیکاتورها به شکل خودکار حمایت و مقاومت را برای شما مشخص می‌کنند و با کمک اندیکاتورهای جانبی به شما کمک می‌کند تا همپوشانی‌ها را شناسایی کرده و وضعیت بازار را بهتر پیش‌بینی کنید.

هزاران اندیکاتور وجود دارد که در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می‌گیرد و سرمایه‌گذاران از آن‌ها استفاده می‌کنند. برای استفاده صحیح از آن‌ها لازم است عملکردشان را بشناسید  و با توجه به استراتژی ‌ای که برای حضور خود در بازار تعریف کرده اید از آن‌ها استفاده کنید.

انواع اندیکاتورهای تکنیکال

اندیکاتورهایی که در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارت اند از:

اندیکاتور همپوشانی: که روی چارت‌های قیمت نشان داده شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اندیکاتورهای نوسان نما: شاخص‌هایی هستند که مابین حد بالا و پایین در نوسانند و نقاط میانی سبب تشخیص و تفکیک آن‌ها هستند. تعیین قدرت و حرکت روند توسط آن‌ها ساده‌تر می‌شود.

بعضی از اندیکاتورها برای پلتفرم معاملاتی خاصی طراحی شده‌اند. با کمک برنامه‌نویسی می‌توان اندکاتورهای اختصاصی نوشت.این قابلیت وجود دارد که اندیکاتورهای موجود را بر مبنای استفاده شخصی تغییر و شخصی سازی کرد.

فراموش نکنید اندیکاتورها به تنهایی یک ابزار تحلیل نیستند و باید در کنار سایر ابزارها مورد استفاده قرار گیرند. چارت اصلی مهم‌ترین منبع ما برای تصمیم‌گیری خواهد بود اما در کنار آن می‌توان از قابلیت‌های مختلف اندیکاتور‌ها هم استفاده کرد.

فراموش نکنید پیش از استفاده اندیکاتور برای پیشگیری از اشتباه و زیان‌های احتمالی لازم است شیوه استفاده از آن را فرا بگیرید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۱۲ ابزار برتر برای انجام معامله ارز دیجیتال 

نتیجه گیری

درک دقیق و صحیح بازار، هدفی است که تمام فعالان بازار کریپتوکارنسی آن را دنبال می‌کنند. استفاده از شاخص‌ها و ابزارهای مختلف به شما در دستیابی به این هدف کمک می‌کنند. چنانکه شناخت صحیحی از آن‌ها بدست نیاورید نمی‌توان انتظار داشت به پیشرفت قابل توجهی دست یابید.

اندیکاتورها تنها شاخص‌های در دسترس ما نیستند اما از ابزارهایی هستند که در تعیین وضعیت بازار و قیمت‌ها راهگشا هستند و می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

بهتر است به جای شناخت همه اندیکاتورها روی یکی که بیشترین نزدیکی را با استراتژی‌های شما دارند وقت بگذارید و سعی کنید تمام جنبه‌های آن را به بهترین شکل ممکن بشناسید. در این صورت سریعتر می‌توانید به پیشرفت دلخواه خود در خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال دست پیدا کنید.