سقوط بیت کوین یکی از بحث‌های فعلی بازار است و احتمالاتی در مورد پایان سلطه این ارز مطرح شده است. در ادامه با کوین نیک بخوانید آیا سقوط بیت کوین مسئله‌ای نگران کننده خواهد بود؟

به نظر می‌رسد سقوط بیت کوین امری محتمل است. در نیمه دوم ماه جاری، سهم این ارز از بازار، در حال سقوط بوده و به بالاترین حد سقوط خود در سال رسیده است. اوایل این ماه، سهم بیت کوین از بازار ۶۰ درصد بود. اما سقوط بیت کوین باعث شده که این سهم به کمی بیشتر از ۵۰ درصد برسد. با این حال، دیگر ارزها مانند XRP، Bitcoin Cash و Litecoin رشد صعودی داشتند.

در ماه آگوست، سهم بیت کوین به ۵۰ درصد رسید، البته در ابتدای سال این سهم ۳۷ درصد و از دلایل این صعود، فروش دیگر ارزها است. یک سری ارزها که در سال ۲۰۱۷ صعود داشتند، سریعا فروخته شدند و همین امر راه را برای بیت کوین باز کرد.

بیت کوین فعلا حدود ۱۱۷ میلیارد دلار ارزش دارد، در ابتدای ماه و قبل از سقوط بیت کوین، این مقدار ۱۲۷ میلیارد بود. همانطور که گفتیم البته دیگر ارزها صعود داشته‌اند. یک فضای مثبتی بین دیگر ارزها وجود داشت که باعث این صعود شد.

بیشتر بخوانید: با بزرگ ترین فارم‌ها برای استخراج بیت کوین در جهان آشنا شوید

ارزش بیت کوین در ابتدای ماه به ۷۲۵۰ دلار رسید. در ۲۴ ساعت اخیر نیز با احتساب سقوط بیت کوین، این ارز صعود ۵ درصدی داشته، اما همچنان کافی نیست. ضرری که به خریداران وارد شده، با این ۵ درصد مطمئنا جبران نخواهد شد. این ۵ درصد، به خاطر گزارش بلومبرگ در مورد احتمال صعود قیمت این ارز است.

این گزارش بر اساس تحلیل RIG شکل گرفت. RIG یک نوع مجموعه تحلیل از شاخص قدرت نسبی بازار و همچنین حس و حال بازار است. در طول تابستان البته، قرار بود که پول زیادی وارد بازار بیت کوین شود. اما تا به این ماه، اتفاق خاصی رخ نداده و آن سر و صدا نیز فروکش کرده است.

سقوط بیت کوین و SEC

قبل از سقوط بیت کوین، قرار بود که یک صندوق قابل معامله در بورس برای بیت کوین شکل بگیرد. اما سازمان SEC که بر فعالیت‌های مالی نظارت دارد، در ارسال تاییدیه تاخیر انداخته است. این تاخیر ابتدای همین ماه صورت گرفت. تا قبل از این بانک بزرگی مانند گلدمن سکز، قصد داشت به مشتریان خود بیت کوین ارائه دهد، اما سریعا برنامه خود را از بین برد.

بسیاری امیدوار هستند که SEC بالاخره با این صندوق قابل معامله موافقت کند. سازمان بورس نیویورک، استارباکس، مایکروسافت و شرکت BCG داشتند که یک پلتفرم برای معاملات بیت کوین به نام Bakkt ایجاد کنند. ساخت این پلتفرم فعلا تماما به تاییدیه SEC ربط دارد و این شرکت‌ها منتظر تاییدیه هستند.

سقوط بیت کوین

در حین سقوط بیت کوین، قیمت ارز XRP بالا رفته است.

همانطور که گفتیم در حین سقوط بیت کوین، قیمت ارز XRP بالا رفته است. این صعود به این دلیل است که یک سری بانک‌ها برای ارسال پول به خارج از مرز آمریکا، از XRP استفاده خواهند کرد. با همین تصمیم، قیمت XRP حدود ۱۰۰ درصد افزایش داشت. تنها در یک ماه، این ارز توانست سهم خود از بازار را از ۵ درصد به ۱۰ درصد برساند.

اوایل هفته جاری، این ارز توانست جای اتریوم را به عنوان دومین ارز دیجیتال جهان کسب کند. این اتفاق برای دومین بار در ماه رخ داد، گرچه سریعا اتریوم جایگاه خود را پس گرفت. هر دو این ارزها در حال رقابت برای جایگاه دوم هستند و هر دو شرکت ارزشی حدود ۲۲ میلیارد دلار دارند.

هر دوی این ارزها تا قبل از سال جدید در شرایط خوبی قرار داشتند. اما اتریوم شروع به سقوط کرد. ریپل (XRP) هم سقوط داشت اما توانست روند صعودی خود را پیدا کند و این روند صعودی کمک کرد که نزدیکی بیشتر به اتریوم داشته باشد. اتریوم ۲۱ درصد بازار را در اختیار داشت که با شروع سال و ادامه آن به ۱۰ درصد رسید.

دو ارز Bitcoin Cash و Litecoin هم طبق گفته قبلی سود داشتند. IPO ارز Bitcoin Cash بعد از مدت‌ها در هنگ کنگ عرضه شد. سهم بازار Bitcoin Cash از ۳ درصد به ۴ درصد رسید. شرکت SFOX هم که یک بنگاه معاملات ارز دیجیتال است اعلام کرد Litecoin به لیست ارزهایش اضافه شده است.

سقوط بیت کوین ممکن است کوتاه مدت باشد. طبق چندین گزارش به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران می‌خواهند یک حداقل قیمت برای بیت کوین مشخص کنند. چنین کاری باعث می‌شود که دوباره شاهد صعود ارزش این ارز باشیم. صعودی که پیش از به ۲۰ هزار دلار در واحد رسید و خرید بیت کوین را جذاب کرد.