به گروهی ماینر مستقل که حاضرند منابع خود را برای افزایش شانس حل کردن مسائل و معادلات ریاضی بلاک چین به اشتراک بگذارند، استخر استخراج بیت کوین می‌گویند.

وقتی بیت کوین تازه شروع به کار کرده بود، افراد به تنهایی در آن کار می‎کردند و مسائل به قدری راحت بود که نیاز به فرد دیگری برای حل آن نداشتند.

اما با افزایش کاربران و شبکه‌ی بیت کوین مسائل سخت‌تر شدند در نتیجه توانایی افراد در حل مسائل کاهش پیدا کرد. این همان جایی بود که افراد به فکر استخر استخراج بیت کوین افتادند و تصمیم گرفتند با یکدیگر کار کنند تا درآمد خود را افزایش دهد. با این مطلب کوین نیک همراه باشید تا بیشتر در مورد استخر استخراج بیت کوین بدانید.

استخر استخراج بیت کوین چیست

بیت کوین معروف‌ترین ارز مجازی است.

استخر استخراج چیست؟

به هزاران ماینر که از نرم افزار مشترکی به نام «client» استفاده می‌کنند، استخر استخراج بیت کوین می‌گویند و ایده این مسئله این بود که افراد در کنار یکدیگر بر روی یک مسئله کار کنند و در مقابل آن مقداری از پاداش را دریافت کنند.

به نظر شما چرا افراد این روش را انتخاب کردند، برای جواب به این سوال باید تاریخچه‌ی استخراج بیت کوین را بررسی کنیم.

این مطلب راهم مطالعه کنید: استخر استخراج چطور به کمک ماینرها می آید؟ 

تاریخچه‌ی استخراج بیت کوین

در وایت پیپر مشهور ساتوشی ناکاموتو (satoshi nakomoto) راه حلی به نام سختی مسئله مطرح شده بود. این طرح برای سخت‌تر کردن مسائل در بلاک چین مانند بیت کوین برنامه ریزی شده بود، تعداد نفراتی که روی این مسئله کار می‌کردند مهم نبود.

اگر شبکه خیلی معروف می‌شد، سختی مسائل بالاتر می‌رفت و به محاسبات بیشتری برای حل نیاز داشت و اگر سختی شبکه پایین می‌آمد، تصمیم می‌گرفتند سختی مسائل کم شود تا ماینرهای بیشتری به استخراج در این شبکه ترغیب شوند.

تا کنون بیت کوین معروف‌ترین ارز مجازی است که افراد برای بدست آوردن آن در کنار خرید بیت کوین تصمیم به استخراج در آن گرفتند، و این به این معناست که میزان سختی مسائل در آن نسبت به چیزی که در اوایل کار و در سال ۲۰۰۹ بود افزایش زیادی داشته است.

ادامه‌ی تعریف استخر استخراج بیت کوین

به کمک استخر استخراج بیت کوین، افراد می‌توانند به یک گروه ملحق شوند و از قدرت محاسبه‌ی خود در کنار گروه استفاده کرده و شانس خود را برای حل مسائل سخت بالا ببرند. در client بخشی از پاداش به هر فرد تعلق می‌گیرد، به شرط آنکه بتوانند ثابت کنند در حل مسئله دخیل بودند.

انواع مختلف استخر استخراج بیت کوین

  • استخر استخراج ابری: در این استخر ماینرها به تنهایی و مستقلا کار می‌کنند و از طریق یک توده ابری به استخر متصل می‌شوند.
  • مزارع استخراج: این ماینرها شبیه مرکز داده‌ هستند، که موجب می‌شود هزاران ماینر در کنار یکدیگر بنشینند و در یک استخر استخراج بیت کوین با یکدیگر کار کنند.
  • استخر چند کاره استخراج: این‌ها افرادی هستند که از یک ارز مجازی به سراغ دیگری می‌روند تا بفهمند کدام یک ارزش استخراج کردن را دارد.
استخر استخراج بیت کوین در ایران

استخر برف قدیمی‌ترین استخر استخراج است.

معروف‌ترین استخر استخراج بیت کوین

استخر برف قدیمی‌ترین استخر استخراج است که در سال ۲۰۱۰ شروع به کار کرد. در حال حاضر ۱۱.۴% بیت کوین به این استخر تعلق دارد و یکی از ۴ استخر بزرگ جهان است.

ANTPOOL بزرگترین استخر در جهان است و برای ۲۵% درهم سازهای جهان حساب کاربری دارد. این استخر توسط bitmain موسس چینی اجرا می‌شود. به دلیل اینکه در ANTPOOL تعداد زیادی ماینر کار می‌کنند به هر کدام سهم کمتری می‌رسد.

BTC.com کمی متفاوت تر است. در حالی که برخی استخرها در سراسر جهان سرور دارد، این استخر تنها در چین و اتحادیه اروپا سرور دارد. با این وجود همچنان دومین استخر معروف جهان است. دلیل این معروفیت سیستم خاص « پخش تمام درامد» است، که مقداری از کارمزد کل معاملات را در حساب جایزه کاربران قرار می‌دهد.

اما این استخرهای استخراج مشکلاتی را نیز به همراه داشتند.

این مشکلات چه چیزهایی هستند؟

این مطلب راهم مطالعه کنید: استخراج بیت کوین چگونه انجام می‌شود؟

مصرف انرژی

استخراج انرژی زیادی مصرف می‌کند و وقتی ماینرها در  کنار هم جمع شوند این مصرف انرژی افزایش پیدا می‌کند. مصرف انرژی سالانه ماینرها چیزی نزدیک به شرکت‌های بزرگ است.

برای حل این مشکل ماینرهای چینی در نزدیک منابع تجدید شدنی مانند هیدرو الکتریک توسط سد و بخار  قرار می‌دهند و از فرصت استفاده کرده و این انرژی را مصرف می‌کنند.

این کار در سیچوان «Sichuan» پایتخت استخراج بیت کوین رایج است و چون در هر صورت این انرژی هدر می‌رود بعضی افراد نگران محیط زیست هستند.

با این وجود آینده‌ی استخراج در چین به دلیل قانون و مقررات به خطر افتاده است.

تمرکز مضر

مشاهدات بیان می‌کنند افراد مقدار زیادی انرژی متمرکز را صرف شبکه‌های ارزهای مجازی می‌کنند، در حالی که قرار بود این انرژی نامتمرکز باشد.

دسته‌ای از جامعه‌ی بیت کوین ، به طور مداوم مشغول به استخراج بودند و در حال حاضر ۳/۲ کل درهم‌سازها را در دست دارند.

یه ماینرها توصیه می‌کنم به استخرهای کوچک‌تر و کم قدرت‎تر بپیوندید تا مطمئن شوید شبکه تحت کنترل است، که البته این مسئله به حرف ساده است.

استخر استخراج بیت کوین و دولت

استخرهای استخراجبیت کوین توجه دولت‌ها را به خود جلب کرده است. در چین که یکی از متراکم‌ترین محل‌ها از نظر ماینرها است دولت به فکر راهی برای مهار این مسئله افتده است.

در آمریکا هم شرایط بهتر از این نیست، شهری در ایالت نیویورک نیز تنها ۱۸ ماه مهلت قانونی برای استخراج دارد و منتظر تصمیم نهایی و قانونی دولت است. ایالت نیویورک همچنین قیمت الکتریسیته را برای ماینرها افزایش داده است.

و همچنین تعداد زیادی ماینر مجبور به فرار از کشور خود شدند تا دولت وسایل آن‌ها را مصادره نکند. یک سری از افراد هم تصمیم گرفتند پیش از این که آمریکا شرایط استخراج را سخت‌تر از این کند به کانادا مهاجرت کنند.

آینده

ممکن است روزی استخرهای استخراج به افراد عادی اجازه درآمد زایی بدهند، بعضی شرکت‌ها می‌خواهند به افراد اجازه‌ی استفاده از وسایل خود را بدهند و در ازای آن مقداری از درامد آنها به کارهای سیاسی اختصاص یابد.

اما به نظر می‌رسد استخر استخراج بیت کوین روزی از بین می‌رود. ارزهای مجازی جدید به انرژی کمتری نیاز دارند و به همین دلیل افراد از استخرها دور می‌شوند.

ممکن است در چند سال آینده استخر استخراج بیت کوین تبدیل به خاطره‌ شود.