یکی از قدهم‌های اصلی برای حرفه‌ای شدن در هر صنعت، آموختن سریع اصطلاحات مربوط به آن است. اگر می‌خواهید با فضای کریپتوکارنسی آشنا شوید، یادگیری اصطلاحات رایج آن، نقطه‌ شروع خوبی است. ما در این مطلب از کوین نیک، فهرستی از اصطلاحات ارز دیجیتال را به ترتیب حروف الفبا، گردآوری کرده‌ایم، با ما همراه باشید.

۱. نشانی (Address)

نشانی ایمیل خود را تصور کنید اما به‌ جای اسم‌تان، علامت @ و com.، تعدادی عدد و حروف بزرگ و کوچک انگلیسی را تصور کنید. همانگونه که نشانی ایمیل شما در رسیدن نامه الکترونیک به مقصد، تاثیرگذار است؛ نشانی کریپتوکارنسی هم در رسیدن پرداخت‌های کریپتوکارنسی به مقصد، موثر است و هر نشانی، مختص یک کاربر ثبت‌نام شده، خواهد بود.

۲. آلت‌کوین (Altcoin)؛ یکی از مهم‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال

آلت‌کوین که شکل اختصاری عبارت «Alternative Coins» به معنای «ارزهای جایگزین» است؛ به تمام ارزهای دیجیتالی که پس از موفقیت بیت‌کوین پدید آمدند، اطلاق می‌شود. معمولا ساختار آلت‌کوین‌ها شبیه به ساختار بیت‌کوین بوده و با گرته‌برداری از کدهای اولیه‌ بیت‌کوین، ایجاد شده‌اند؛ اما در انتها با ارائه یک ارز رمزگذاری شده‌ جدید، ادعا می‌کنند که می‌توانند نقاط ضعف بیت‌کوین را بهبود بخشند.

۳. بیت‌ کوین (Bitcoin)

بیت‌کوین که در سال ۲۰۰۹ به عنوان اولین ارز دیجیتال بر پایه شبکه بلاک‌چین، به وجود آمد؛ توسط شخصی با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» ساخته شد و به این ترتیب، اصطلاحات ارز دیجیتال شکل گرفت.

یادگیری اصطلاحات ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال بیت کوین

۴. بلوک (Block)

به گروهی از تراکنش‌های تایید شده‌ ارز دیجیتال، بلوک می‌گویند. برای اینکه راحت‌تر این مفهوم را درک کنید، پروسه‌ بسته‌بندی بیسکوییت را در نظر بگیرید. تعداد خاص و مشخصی از بیسکوییت‌ها می‌توانند در یک بسته جای گیرند. در مقایسه با بلوک، هر عدد بیسکوییت، نشان‌دهنده‌ یک تراکنش کریپتوکارنسی است و کل جعبه آن، یک بلوک در نظر گرفته می‌شود. اساسا یک بلوک، بدون تعداد مشخصی تراکنش کریپتوکارنسی، کامل نمی‌شود.

همان‌گونه که پاکت یک بیسکوییت، بدون قرار گرفتن تعداد مشخصی بیسکوییت در آن، بسته‌بندی نخواهد شد؛ تعداد عناصر هر بلوک هم باید به مقدار مشخصی برسند. همچنین تا زمانی که بلوک قبلی تکمیل نشود، بلوک بعدی به وجود نخواهد آمد؛ دقیقا مثل بیسکوییت که تا یک جعبه تکمیل نشود، پر کردن جعبه بعدی آغاز نخواهد شد.

۵. بلاک‌ چین (Blockchain)

همانطور که حتما می‌دانید، بلاک چین از ۲ کلمه بلوک (Block) و زنجیره (Chain)، تشکیل شده است. پس به سادگی مشخص است که بلاک‌ چین به معنی زنجیره‌ای از بلوک‌هاست که به هم متصل هستند و به روش رمزنگاری، از آن ها محافظت می‌شود. از آنجایی که قبلا اشاره شد؛ یک بلوک شامل گروهی از تراکنش‌های تایید شده‌ کریپتوکارنسی است که در کنار هم قرار گرفته‌اند. حال تمام این موارد را کنار هم قرارمی‌دهیم و می‌گوییم، بلاک چین نشان دهنده‌ تاریخچه‌ حقیقی تراکنش‌هایی است که صورت گرفته و از آنجایی که رمزنگاری شده‌اند؛ قابل تغییر نیستند و از اطلاعات کاربر، محافظت می‌کنند.

بگذارید دوباره از مثال بیسکوییت استفاده کنیم؛ بلاک چین نمایانگر تعدادی از جعبه‌های بیسکوییت است که هیچکدام از آن‌ها تا جعبه‌ قبلی پر از بیسکوییت نشود، وجود نخواهند داشت. زیرا پر شدن هر بلوک، نشان‌دهنده‌ تکمیل بلوک قبلی است. بر خلاف ارزهای سنتی، بلاک چین برای محافظت از امانات خود، نیازمند شخص سومی مثل بانک نیست؛ به همین دلیل بلاک چین را کیف پول غیر متمرکز می‌‌نامند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: معرفی بهترین راه های سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال

۶. ارزهای رمزگذاری شده یا کریپتوکارنسی (Cryptocurrency)

کریپتوکارنسی پول دیجیتالی است که که بر بستر بلاک چین فعالیت می‌کند و دیگر نیازی به واسطه یا شخص سوم برای نگهداری پول ندارد (غیر متمرکز). بنابراین در اغلب موارد، ارزهای رمزگذاری شده بر خلاف ارزهای سنتی، بدون نیاز به واسطه‌هایی مثل بانک‌ها، مبادله می‌شوند.

۷. صرافی ارز دیجیتال (Exchange Cryptocurrency)

مانند ارزهای سنتی، صرافی ارز دیجیتال مکانی است که در آن می‌توانید ارزهای مختلفی را خرید و فروش کنید و دقیقا عملکردی مثل پلتفرم فارکس (Forex) برای کریپتوکارنسی دارد. بعضی از صرافی‌های مطرح کریپتوکارنسی عبارتند از: کوین‌بیس (Coinbase)، بیت‌فاینکس (Bitfinex) و بیت‌رکس (Bittrex).

۸. کیف پول ارز دیجیتال (Cryptocurrency Wallet)

مثل کیف پول موبایل‌تان که در آن کارت‌ها، حساب‌های بانکی و موارد مشابه را ذخیره می‌کنید؛ کیف پول کریپتوکارنسی هم به منظور نگهداری از ارزهای رمزگذاری شده‌ شما، فعالیت می‌کند. برای استفاده از ارزهای رمزگذاری شده خود، نیازمند کیف پول دیجیتال هستید تا به شما اجازه‌ ارسال و دریافت ارزهای رمزگذاری شده را بدهد.

۹. غیر متمرکز شده (Decentalized)

احتمالا عبارت «غیر متمرکز شده» را بارها هنگام برخورد با کلمه بلاک چین، مشاهده کرده‌اید. مفهوم ساده‌ آن، به سیستمی اشاره دارد که واحد کنترل و مدیریت متمرکزی، برای تایید و نگهداری اطلاعات تراکنش‌ها ندارد؛ به عبارتی فاقد واحدی شبیه بانک در سیستم ارزهای سنتی است.

بلاک‌ چین یک سیستم غیر متمرکز است، یعنی هر رایانه‌ای که به بلاک چین متصل می‌شود؛ نسخه‌ای مختص به خود از اطلاعات دریافت شده یا ذخیره شده در شبکه‌ بلاک چین دارد. به عبارت دیگر، این سیستم ضد ازدحام (Crowed Maintained) است و هیچ شخص یا سازمانی نمی‌تواند اطلاعات روی شبکه بلاک‌ چین را تغییر دهد .

 

معنای اصطلاحات ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال

۱۰. فورک (Fork)

بروزرسانی یا تغییر در قانون شبکه بلاک چین برای تبدیل تراکنش‌های معتبر به غیر معتبر یا بالعکس آن، فورک نامیده می‌شود. نتیجه اعمال فورک، تقسیم بلاک‌چین به ۲ گذرگاه است، گذرگاهی که از قوانین قدیمی پیروی می‌کند و گذرگاهی که از قوانین جدید پیروی می‌نماید.

فورک‌ها معمولا برای حل مشکلات امنیتی یا اضافه کردن ویژگی‌های جدید استفاده می‌شوند. گاهی فورک‌ها باعث به وجود آمدن ارزهای رمزگذاری شده‌ جدید مثل ایجاد بیت‌کوین کش و اتریوم کلاسیک هستند. می‌توانید فورک را در بلاک‌ چین، به شکل چنگالی تصور کنید که سیب‌زمینی پخته را به ۲ قسمت تقسیم می‌کند؛ به همین ترتیب ما در بلاک‌ چین، از اعمال فشار استفاده نمی‌کنیم؛ بلکه فقط قوانین را تغییر می‌دهیم.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چطور بیت کوین بخرم ؟

۱۱. عرضه‌ اولیه‌ سکه (ICO)

عرضه‌ اولیه‌ سکه یا شکل اختصاری آن (ICO) رویدادی درحوزه‌ی کریپتوکارنسی است که برای جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران برای یک پروژه‌ی بلاک‌چین جدید ، صورت می‌گیرد .  عرضه‌ی اولیه‌ی سکه یا ICO با عرضه‌ی اولیه‌ی سهام یا IPO تفاوت دارد ، در ICO سرمایه‌گذاران جدیدترین ارز رمزگذاری شده‌ی بلاک‌چین که در اصطلاح توکن Tokens نامیده می‌شود رادریافت می‌کنند و برخلاف آن در IPO سرمایه‌گذاران سهام دریافت می‌کنند . درمورد دریافت سهام ، خریداران کریپتوکارنسی یا توکن با پیشنهاد سهامی برابر با ارزش جدیدترین ارز رمز گذاری شده‌ی شرکت بلاک‌چین که قابلیت افزایش در طول زمان را دارد مواجه می‌شوند .

فراگیری اصطلاحات ارز دیجیتال در هر زمان بسیار مهم است.

۱۲. استخراج ارز (Mining)

به خاطر داشته باشید که برخلاف حوزه‌ی ارزهای سنتی ، در حوزه‌ی کریپتوکارنسی هیچ بانک یا واسطه‌ای برای تأیید تراکنش‌ها وجو ندارد . بنابراین شبکه‌ی بلاک‌چین چگونه بررسی می‌کند که آیا فرستنده‌ی سرمایه ، سرمایه‌ی لازم برای ارسال میزان مورد نظر را دارد یا آن را خرج کرده است؟

جواب این سؤال استخراج ارز است . به عبارت ساده‌تر ، استخراج به پروسه‌ی استفاده از رایانه‌های پیشرفته به منظور تایید تراکنش‌های انجام شده بر روی یک بلاک‌چین گفته می‌شود و به سیستم رایانه‌ی مورد استفاده در این پروسه ماینر یا استخراج‌کننده گفته می‌شود . فرد یا شرکتی که در پشت صحنه‌ی فعالیت‌های استخراج یا ماینینگ قرار دارد معمولا جدیدترین ارز رمز گذاری شده ی به دست آمده را به عنوان پاداش دریافت می‌کند، که این قسمت دقیقا معرف کلمه‌ی ماینینگ است.

امیدوارم مقاله اصطلاحات ارز دیجیتال برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال خرید و فروش ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم!