امروزه شما در مکان‌های متعددی از جمله فرودگاه‌، کافی شاپ‌ و رستوران‌، به وای فای عمومی دسترسی دارید. اکثر افراد، علاقه زیادی به استفاده از اینترنت‌ رایگان دارند. شاید شما هم به عنوان فردی که زیاد به سفر کاری می‌‌رود، برای بررسی ایمیل‌ یا هماهنگی‌جلسات، به اینترنت نیاز داشته باشید و از اینترنت‌ رایگان استفاده کنید؛ اما با این عمل، پایین بودن امنیت وایفای عمومی را در نظر نمی‌گیرید. ما در این مطلب از کوین نیک قصد داریم به شما توضیح دهیم که استفاده از وایفای عمومی تا چه اندازه می‌تواند خطرناک باشد.

واسطه‌گری یکی از انواع رایج‌ هک کردن

یکی از رایج‌ترین انواع هک، زمانی اتفاق می‌افتد که می‌خواهید وارد یک وبسایت شوید یا عملیات بانکی انجام دهید. هنگام ورود به صفحه مورد نظر، با صفحه‌ای مواجه می‌شوید که به نظر قانونی می‌رسد و از شما، اطلاعات شخصی‌تان را می‌خواهد. شما هم با تصور قانونی بودن آن، اطلاعات خود را در اختیار هکر می‌گذارید و به همین راحتی، امنیت خود را از دست می‌دهید.

مثلا شما می‌خواهید وارد ایمیل خود شوید، اما رمزتان را فراموش کرده اید. در این حالت، هکر به واسطه‌ای تبدیل می‌شود و رمز ارسالی از شرکت پشتیبان ایمیل را به شما منتقل می‌کند. با این کار، هکر اطلاعات‌تان را به دست می‌آورد و در عین حال شما به هیچ چیز، شک هم نمی‌کنید. اگر هکر به نام کاربری و رمزتان دسترسی داشته باشد، می‌تواند وارد ایمیل‌ شما شود و برای مخاطبین‌تان ایمیل‌هایی با هدف کلاهبرداری ارسال کند؛ حتی ممکن است با اطلاعات شخصی داخل ایمیل، از شما اخاذی کند.

پس همیشه حواس‌تان به امنیت پایین وایفای عمومی و همچنین راه‌هایی که با استفاده از آن، برای هکرها هموار می‌کنید؛ باشد.

بررسی امنیت وای فای عمومی

وای فای رایگان

استراق سمع از طریق وایفای

استراق سمع شباهت زیادی به واسطه شدن دارد. هکر به وایفای عمومی متصل می‌شود و می‌تواند اطلاعات تمام افرادی را که به همان وایفای متصل هستند، به دست بیاورد. این اطلاعات شامل تاریخچه مرورگر شما، رمز ورود به تلفن همراه‌تان و حتی مقدار اینترنت مصرفی‌تان باشد.

این کار به طور، معمول با یک وایفای عمومی تقلبی همراه است. در این روش هکر نزدیک یکی از فروشگاه‌ها یا رستوران‌ها، یک وایفای تقلبی که به نظر قانونی باشد؛ قرار می‌دهد و افراد را در دام خود می‌اندازد. مثلا مشتری وارد کافی شاپ می‌شود و ۳ وایفای عمومی با نام‌هایی مشابه اسم کافی شاپ، مشاهده می‌کند. حداقل یکی از آن‌ها، برای هک کردن شماست! پس دقت کنید.

معمولا هکرها زمانی که به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند، سراغ خصوصی‌ترین موارد می‌روند و ممکن است از آن ها برای اخاذی از شما، استفاده کنند. پس سعی کنید تا جایی که ممکن است از وایفای عمومی استفاده نکنید و در صورت اجبار، از کارکنان آن مکان درباره امنیت وایفای عمومی و رایگان‌شان، سوال کنید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ارزش بیت کوین چگونه تعیین می‌شود؟

جیب زنی

گاهی اوقات هکرها از برنامه‌‌های خاصی برای دسترسی به اطلاعات شما، استفاده می‌کنند. این نوع برنامه‌ها به عنوان برنامه‌های جیب زنی، شناخته می‌شوند. بعضی از برنامه‌نویسان ماهر هم گاهی از برنامه‌های جیب زنی برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز خود و رسیدن به الگوهای خاص، استفاده می‌کنند.

اما با این وجود، در اکثر مواقع این برنامه‌ها توسط مجرمان اینترنتی، برای هک کردن کاربران و دسترسی به اطلاعات خصوصی آن‌ها استفاده می‌شود. این نوع کلاهبرداری‌ها معمولا در طولانی مدت، تاثیر خود را می‌گذارند. مثلا فرض کنید که اطلاعات شرکت را روی تلفن همراه خود ذخیره کرده اید؛ حال یک کلاهبردار به آن دسترسی پیدا می‌کند و توسط آن، از شما اخاذی می‌کند یا اطلاعات شرکت را به شرکت‌های رقیب‌تان می‌فروشد.

دزد کوکی‌ها

اساسا کوکی‌ها به معنای اطلاعات کوچکی هستند که مرورگرهای وب، از طریق وبسایت‌ها جمع آوری می‌کنند. این بسته اطلاعاتی معمولا روی کامپیوتر فرد ذخیره می‌شود و زمانی که او مجددا از مرورگر استفاده می‌کند، این اطلاعات به مرورگر کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشد.

این اطلاعات به کمک وبسایت‌ها هم می‌آیند و به کاربران آن‌ها کمک می‌کنند تا دسترسی آسان‌تری به وبسایت مورد علاقه خود داشته باشند. مثلا هنگامی که وارد وبسایتی که قبلا از آن بازدید کرده بودید، می‌شوید؛ اطلاعات ورود شما از قبل توسط کوکی‌ها روی کامپیوتر، ذخیره شده و نیازی به وارد کردن دوباره آن‌ها نیست.

مثلا می‌توان به وبسایت فروشگاه‌ها اشاره کرد. اطلاعات کوتاهی که درباره خریدهای قبلی مشتری، در کامپیوتر ذخیره شده است؛ به وبسایت کمک می‌کند تا کالاهای مشابه را به کاربر، معرفی کند.

کوکی‌ها به طور معمول، ضرری برای کاربر ندارد. اما اگر شما از اینترنت یک رستوران و یا هر محیط عمومی دیگری استفاده کنید؛ ممکن است به دلیل امنیت پایین وایفای عمومی آنجا، اطلاعات خود را در اختیار هکرها قرار دهید و آن‌ها با استفاده از این اطلاعات، شما را تهدید کنند یا ارزهای دیجیتال‌تان را بدزدند.

گاهی هکرها از اطلاعات‌تان استفاده می‌کنند و به جای شما، با وبسایت ارتباط برقرار می‌کنند. روش‌های زیادی برای هک کردن و دستیابی به اطلاعات شما وجود دارد، پس همیشه دقت کنید.

میزان امنیت وای فای عمومی

عدم امنیت در وای فای عمومی

حفاظت از اطلاعات شخصی خود در برابر هکرها

  • گزینه‌هایی از تلفن همراه‌ خود را که به شما اجازه می‌دهند تا به وایفای عمومی متصل شوید، خاموش کنید.
  • برنامه‌های ارسال فایل را خاموش کنید و از هر حساب کاربری که استفاده نمی‌کنید، خارج شوید.
  • اگر در شرایطی قرار گرفتید که مجبور به استفاده از وایفای عمومی بودید، به هیچ عنوان اطلاعات حساس خود را در جایی وارد نکنید و وارد وبسایت‌های نامعتبر نشوید.
  • آنتی ویروس خود را همیشه فعال و به روز، نگه دارید.
  • از هرگونه عملیات مالی، هنگامی که به وایفای عمومی متصل هستید، بپرهیزید.
  • استفاده از وی پی ان، همیشه راه حل مناسبی برای شماست.؛ مخصوصا اگر می‌خواهید از اطلاعات حساس و اداری، استفاده کنید.
  • حواس‌تان به شبکه‌های وایفای تقلبی باشد و تنها به دلیل شباهت اسم وایفای با نام یک فروشگاه یا موسسه، به آن اعتماد نکنید. برای تایید شبکه، می‌توانید به سراغ کارمندان آن موسسه بروید و حتی از آن‌ها شبکه مورد اطمینان موسسه را بخواهید.
  • وایفای و بلوتوث خود را زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید، خاموش کنید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۱۵ روش کسب درآمد با بیت کوین

نتیجه‌گیری امنیت وایفای عمومی

روزانه هکرها، روش‌های جدیدی برای دستیابی به اطلاعات شما، پیدا می‌کنند و از قربانی‌های خود به بدترین شکل ممکن، اخاذی می‌کنند. گاهی افراد، تمام نکات را رعایت می‌کنند و از نظر خود، به بهترین نحو ممکن از اطلاعات مهم خود، محفاظت می‌کنند. اما دقیقا همین افراد، به یک کافه یا رستوران می‌روند و بدون توجه به امنیت وایفای عمومی آن، به اینترنت متصل شده و تمام تلاش‌های خود را به باد می‌دهند. توجه داشته باشید که خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، باید در شرایط مناسب و بستر امن، صورت بگیرد.