گزارش جدید موسسه مالی بین المللی (IIF) نشان می‌دهد بدهی دنیا ۷.۵ تریلیون دلار در شش ماه اول ۲۰۱۹ افزایش یافته و به بالاترین رکورد ۲۵۰ تریلیون دلار رسیده و دلیل آن هم وام گیری در آمریکا و چین است.

این موسسه بین المللی اعلام کرد که چین و آمریکا مسئول ۶۰ درصد از افزایش بدهی جهان هستند. بدهی بازارهای نوظهور هم به بالاترین رکورد ۷۱.۴ تریلیون دلار رسیده است که معادل ۲۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی می شود.

افزایش بدهی در سراسر جهان باعث نگرانی سرمایه گذاران و اقتصاددانان شده است. نرخ های بسیار پایین بهره، وام گیری را برای شرکت‌ها و دولت‌ها بسیار آسان کرده است.

موسسه مالی بین المللی گزارش داد:« با تضعیف دورنمای تسهیلات پولی در بسیاری از بخش های جهان، ایجاد محرک‌های مالی برای کشورهای دارای بدهی بالای دولتی مثل ایتالیا و لبنان و همچنین کشور هایی که بدهی آنها به سرعت در حال رشد است مثل آرژانتین، برزیل، کره جنوبی و یونان احتمالاً سخت‌تر می‌شود».

این موسسه مالی همچنین پیش بینی کرده بدهی دولتی جهان به ۷۰ تریلیون دلار برسد که دلیل اصلی آن افزایش بدهی فدرال آمریکاست.

« افزایش زیاد بدهی جهان طی دهه گذشته – بیش از ۷۰ تریلیون دلار- بیشتر توسط دولتها و شرکت های غیر مالی ایجاد شده است که هر کدام ۲۷ تریلیون دلار افزایش بدهی داشته اند.

در بازارهای تکامل یافته، این افزایش بیشتر در بخش بدهی دولتی بوده است (۱۷ تریلیون دلار افزایش تا بیش از ۵۲ تریلیون دلار) ولی در بازارهای نوظهور بیشتر افزایش بدهی در بخش شرکت های مالی بوده است (۲۰ تریلیون دلار افزایش تا بیش از ۳۰ تریلیون).