بر اساس آمار اعلام شده توسط پلیس فتا از سال۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ جرائم سایبری ۹۰۰ درصد رشد داشته است. که نشان دهنده آگاهی ضعیف مردم در خصوص این موضوع است.
از بین ۱۲۰ هزار پرونده‌ای که در پلیس فتا بررسی شده ۳۴ درصد مربوط به پرداخت غیر مجاز بانکی است که با روش‌های مختلف صورت می‌گیرد. بانک مرکزی هم پیشتر هشدار داده بود سایت‌های جعلی در فضای مجازی در حال بیشتر شدن هستند و اغلب کلاهبرداران در پی خالی کردن حساب‌های کاربران به شیوه فیشینگ هستند.

پیشرفت روز افزون تکنولوژی سبب شده کاربران تمایل داشته باشند اغلب کارهای خود را در فضای نت انجام دهند،این درحالی است که آگاهی لازم در خصوص شیوه‌های استفاده صحیح از این تکنولوژی به ایشان ارائه نشده و همین امر راه را برای افراد سودجو باز کرده تا از این امر در جهت دستیابی به اهداف کلاهبردارانه خود استفاده کنند.

رئیس پلیس فتا با بیان اینکه در شش سال گذشته به ۱۲۰ هزار فقره پرونده رسیدگی شده است، می‌گوید: «رشد نزدیک به ۱۰ برابری جرائم به نگرانی‌های پلیس فتا اضافه می‌کند. ارزش ریالی پرونده‌ها در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۴ بالغ بر یک تریلیون و ۴۲۷ میلیارد و ۸۶۷ میلیون ریال و پول‌هایی که از متهمان گرفته شده، بالغ بر ۹۳۱ میلیارد ریال بوده است. در واقع با افزایش ۷۵ درصدی کشفیات پرونده‌های ریالی در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ روبه‌رو بوده‌ایم.» به گفته سردار کمال هادیانفر در سال‌های اخیر، کلاهبرداری رایانه‌ای بیش از ۵۵ درصد افزایش داشته است.