از ابتدای ظهور اینترنت تا همین چند سال پیش، کاربران این شبکه جهانی هیچ کنترل منحصر به فردی روی اطلاعاتی که به اشتراک می‌گذاشتند، نداشته‌اند. این موضوع زمانی بیشتر به چشم می‌آمد که در شرایط مختلف، دولت‌ها، موسسه‌ها و افرادی خاص می‌توانستند با مسائلی همچون سانسور یا مسدودسازی، کاربران را از برخی فعالیت‌ها محروم کنند یا حتی بر درآمدها و پول‌های مردم نظارت داشته باشند. اما طی چند سال اخیر، یک تکنولوژی نوظهور چشم به جهان گشوده است که احتمالا بتواند این مسیر کهنه را سر و سامان دهد؛ آیا تکنولوژی تمرکز زدایی می‌تواند شرایط اینترنت را تغییر دهد؟ با کوین نیک و تعریف تکنولوژی تمرکز زدایی اتریوم همراه باشید

اتریوم با ظهور در دنیای اینترنت و معرفی بلاک چین منحصر به فرد و ویژگی تمرکز زدایی خود، قصد دارد تا با به کار گرفتن این تکنولوژی، بخش مشکل ساز در طراحی اینترنت (کنترل بیش از حد روی فعالیت‌های مردم) را برای کاربران حل کنند. زمانی که با نام اتریوم، بلاک چین یا ارزهای دیجیتالی رو به رو شده‌اید، حتما ویژگی غیر متمرکز بودن آن‌ها نیز به چشم شما خورده است. اما این غیر متمرکز بودن اصلا به چه معنا است و چطور با استفاده از بلاکچین توانسته‌ایم به چنین ویژگی مهمی در دنیای اینترنت دست پیدا کنیم؟

تکنولوژی تمرکز زدایی اتریوم

تکنولوژی اتریوم

تعریفی از تمرکز زدایی اتریوم

یک فروشگاه بزرگ اینترنتی غیر متمرکز را تصور کنید، جایی که هر شخصی در هر جایی از دنیا می‌تواند اپلیکیشن غیر قابل توقف خود (اپلیکیشن غیر متمرکز) را در آن منتشر کند که بر خلاف اپلیکیشن‌های امروزی «مانند بسیاری از برنامه‌ها مانند Gmail یا Instagram» نیازی به این ندارد که برای راه‌ اندازی و فعالیت، یک شخص، یک موسسه، یک شرکت، یک سازمان یا حتی یک دولت، آن را توسط اطلاعات و داده‌های کاربران مدیریت کند.  

برنامه‌های غیر متمرکز کاری می‌کنند تا کاربران به یکدیگر متصل شوند و هیچ شخصی و هیچ مدیری در این بین واسطه نباشد و راهی راست برای آن‌ها ایجاد کند.

مثالی دیگر می‌زنم. یک اپلیکیشن شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر و غیره را فرض کنید که برخی محتویات سیاسی و موارد دیگر را می‌توانند با توجه به مدیریت خود سانسور و از انتشار آن جلوگیری کنند. اما زمانی که این اپلیکیشن‌ها را با طرح غیر متمرکز در دسترس کاربران قرار دهیم، پیام‌های هر کاربر در شبکه بلاک چین قرار می‌گیرد و زمانی که این اتفاق رخ دهد، هیچ شخصی قادر نیست آن را مدیریت کند، پاک کند یا از انتشار آن جلوگیری کند، حتی شرکت و توسعه دهنده‌ای که آن برنامه را ساخته است!

البته این اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های غیر متمرکز را به راحتی نمی‌توان با یک تعریف بیان کرد چرا که هنوز یک تکنولوژی و کانسپت نوپا هستند. اما برخی از شاخصه‌های مهم آن‌ها، این است که متن باز هستند و هیچ نقطه مرکزی شکست (Central Point of Failure) ندارند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ارز دیجیتال چیست و چطور دنیا را تصرف کرد؟ 

سه نوع اپلیکیشن قابل قبول در تکنولوژی تمرکز زدایی اتریوم

حال که این تکنولوژی تمرکز زدایی وارد دنیای اینترنت شده است، شاید برای برخی‌ها این اشتباه پیش بیاید که این تکنولوژی با آینده روشن خود قادر است همه چیز را وارد شبکه بلاک چین غیر متمرکز خود کند. اما حقیقت این است که حداقل در حال حاضر، طیف انواع اپلیکیشن‌هایی که کاربران می‌توانند با استفاده از این پلتفرم خلق کنند چندان وسیع نیست.

در وایت پیپر اتریوم (اوراق سفید که در دنیای ارزهای دیجیتال به معنی تعریف درست و استاندارد اطلاعات مربوط به تکنولوژی است)، اپلیکیشن‌های تمرکز زدایی به سه نوع تقسیم شده‌اند؛ برنامه‌هایی که پول را مدیریت می‌کنند، برنامه‌هایی که در آن‌‌ها حضور پول دخیل است و برنامه‌هایی در «دیگر» دسته بندی‌ها که شامل سیستم‌های رای دهی و حکومتی می‌شوند.

در نوع اول این نوع برنامه‌ها، کاربران نیاز به تبادل اتر (واحد پول اتریوم) دارند تا از آن به عنوان راهی برای استقرار یک قرارداد با دیگر کاربران استفاده کنند. این کار با استفاده از گره‌های کامپیوتر توزیع شده، برای تسهیل توزیع دیتا بین کاربران استفاده می‌شود.

تکنولوژی تمرکز زدایی در اتریوم

خرید اتریوم

در نوع دوم برنامه‌های تمرکز زدایی اتریوم، پول با ترکیبی از دیگر اطلاعات خارج از بلاکچین مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال، یک اپلیکیشن بیمه را تصور کنید که وابسته به اطلاعات خروجی است. زمانی که به طور مثال یک کشاورز در این بیمه ثبت نام می‌کند،‌ هنگامی که با خشکسالی یا هر اتفاق دیگری رو به رو شد، این برنامه به صورت خودکار هزینه‌های خسارت را برای کشاورز واریز می‌کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ریپل چیست و در کجا کاربرد دارد؟ 

برای انجام چنین برنامه‌ای، این سیستم قرار داد هوشمند، وابسته به یک تکنولوژی به نام اوراکل (Oracle) است که با مرور اطلاعات دنیا، خود را به روز می‌کند. ترکیب این برنامه غیر متمرکز با پول اتریوم در بلاک چین، چنین امری را ممکن می‌سازد.

در مورد نوع سوم برنامه‌ها، گاهی سوال می‌شود که آیا زمانی که ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین یا اتریوم توانستند دست دولت‌ها و مراکز را از کنترل پول‌های مردم دور کنند، آیا می‌توان از همین تکنولوژی برای موارد دیگری که ارگان‌ها در آن دخیل هستند استفاده کرد؟ (مانند سیستم رای دهی یا موارد دیگر.)

موضوع این است که هدف اصلی تکنولوژی تمرکز زدایی اتریوم و بلاکچین این است که محیطی بدون مدیریت و کنترل سختگیرانه دولت‌‌ها، موسسات، افراد خاص و موارد دیگر ایجاد کنند. حال این که آینده این تکنولوژی به کجا خواهد کشید، باید منتظر ماند و دید. برای خرید اتریوم با ما در تماس باشید.