کلاهبرادارن همواره تلاش می‌کنند تا از طریق راه‌های مبتکرانه‌ای که کمتر به‌ ذهن می‌رسد، به موجودی حساب افراد، دسترسی پیدا کنند و اموال‌ آن‌ها را بدزدند. حساب اجاره ای یکی از جدید‌ترین ابزارهایی است که کلاهبردارن اینترنتی، از آن برای انتقال وجوه دزدی استفاده می‌کنند. این عمل، آسیب‌های مالی جدی به اقشار مختلف، وارد می‌کند و برای عده‌ای هم، عواقب قانونی در پی دارد. کوین نیک در این مطلب خود، قصد دارد تا درباره حساب‌های اجاره ای توضیح دهد.

حساب اجاره‌ای چیست؟

کلاهبرداران به روش‌های مختلف، افراد را فریب می‌دهند و از حساب بانکی آن‌ها برای انتقال پول‌های سرقتی خود، استفاده می‌کنند. مثلا با انتشار آگهی‌های استخدام کار در منزل و پیشنهاد‌های وسوسه‌انگیز درآمد بالا برای کارهای ساده و پیش پا افتاده، افراد را فریب می‌دهند.

آن‌ها بعد از برقراری ارتباط با شما، می‌خواهند تا یک حساب بانکی باز کنید یا با اطلاعات حساب خود، در یک سایت خرید و فروش ارزدیجیتال، عضو شوید و اطلاعات آن را در اختیارشان بگذارید. سپس پول‌هایی که از کارت‌های دیگر سرقت کرده‌اند، به حساب شما واریز می‌کنند و با آن‌ها، کالاهای دیجیتال مثل ارزهای رمزنگاری شده و حتی کارت شارژ تلفن همراه می‌خرند. به این ترتیب از طریق حساب‌های اجاره‌ای می‌توانند ردپای‌شان را از سرقت، پاک کنند.

چرا حساب اجاره ای شکل گرفت؟

حساب‌های اجاره ای با اهداف مجرمانه‌ای مثل پولشویی، شکل گرفتند و از سادگی افراد برای انتقال وجوه سرقتی و کسب درآمدهای خلاف، استفاده می‌کنند.

کلاهبرداران با پیشنهاد درآمدهای مختلفی از ۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان، افراد را وسوسه می‌کنند و حتی به آن‌ها گوشزد می‌کنند که در صورت تماس از سوی سایت‌های اینترنتی، به آن‌ها بگویند که بیت کوین را برای شخص خودشان می‌خرند. این در حالی است که مسئولیت حساب هر شخص با خودش است و اگر حساب خود را در اختیار دیگران قرار دهید، مسئولیت از شما سلب نخواهد شد.

دوستان و آشنایان خود را در جریان این شیوه کلاهبرداری قرار دهید تا از حساب‌های آن‌ها سو استفاده نشود و به دام کلاهبرداران نیفتند.

حساب اجاره ای چیست

کلاهبرداران اینترنتی

چرا افرد، حساب‌های خود را به کلاهبرداران اجاره می‌دهند؟

بیشتر افرادی که در دام این فریبکاران می‌افتند، حتی خبر ندارند که اطلاعات حساب خود را در اختیار کلاهبرداران اینترنتی قرار داده‌اند. سودای ثروتمند شدن سریع و کسب درآمد بیشتر از طریق کارهای ساده، بزرگ‌ترین دامی است که این افراد را گرفتار می‌کند.

افراد نا آگاهی که حساب‌ خود را به کلاهبرداران کرایه می‌دهند، ممکن است در اوایل کار، به ازای چند تراکنش، درآمد باد آورده‌ای به دست آورند که گول‌شان بزند؛ اما دیر یا زود گرفتار پلیس فتا می‌شوند و مورد بازخواست و پیگرد قانونی قرار می‌گیرند. متاسفانه بسیاری از افرادی که از این طریق فریب می‌خورند، تنها هنگام دستگیری، متوجه اشتباه‌ خود می‌شوند.

تکلیف افرادی‌ که حساب‌های خود را به کلاهبرداران کرایه می‌دهند، چه می‌شود؟

از آنجا که مبالغ سرقتی، به حساب این افراد، واریز شده و کالاهای ارزشمندی با اموال دیگران، خریداری شده است؛ این افراد مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند و اغلب با شکایت صاحبان اموال، به محاکم قضایی می‌روند.

شما با کرایه دادن حساب‌ خود به کلاهبرداران، هر چند نادانسته، شریک جرم آن‌ها می‌شوید و ممکن است در آینده، عواقب سختی گریبان‌تان را بگیرد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۵ روش سرمایه گذاری ارز دیجیتال که منجر به کسب درآمد می شود

سایت‌هایی که با حساب اجاره ای از آن‌ها خرید می شود، چه می‌کنند؟

سایت‌های خرید و فروش اینترنتی مثل کوین نیک، همواره با پلیس فتا در ارتباط نزدیک است و به محض دریافت گزارش‌ کلاهبرداری، بدون اینکه به این افراد اطلاع دهند؛ حساب‌‌شان را مسدود کرده و اطلاعات آن‌ها را در اختیار پلیس قرار می‌دهند.

با همکاری سایت‌های اینترنتی خرید و فروش ارزهای دیجیتال و پلیس فتا، این افراد به سرعت به دام قانون می‌افتند و در عوض ثروتمند شدن یک شبه، باید برای فعالیت‌هایی که با حساب اجاره‌ای آن‌ها صورت گرفته است؛ پاسخگو باشند.

چه اشخاصی در معرض خطر حساب اجاره ای قرار دارند؟

افرادی که اطلاعات کافی در خصوص مسئولیت حساب‌های بانکی خود ندارند و دوست دارند تا با زحمت کم، سود زیادی به دست آورند؛ معمولا در معرض آسیب هستند.

همچنین افراد ساده‌ای که زود به دیگران اعتماد کرده و تصور می‌کنند در شهرهای بزرگ، اغلب افراد با کارهایی مثل اجاره حساب خود، به کسب در آمد می‌پردازند؛ در معرض آسیب هستند.

مشکلات حساب اجاره ای

حساب های بانکی اجاره ای

چه کار کنیم تا به دام کلاهبرداران نیفتیم؟

این بار که یک آگهی استخدام جذاب و فریبنده در سایت‌های اینترنتی دیدید، از خودتان بپرسید که چرا باید در ازای ثبت نام دریک سایت خرید و فروش ارزهای دیجیتال یا هر کار ساده دیگری، مبالغ کلانی به شما پرداخت شود؟

اطلاعات حساب بانکی خود را به هیچ عنوان، در اختیار دیگران قرار ندهید. اگر شرکتی که با آن همکاری می‌کنید یا حتی یکی از دوستان‌تان، از شما درخواست کرد تا مبلغی به حساب‌تان واریز کند و سپس تحت هر عنوانی مثل خرید ارزهای دیجیتال یا هر کالای دیگری، آن را پس بگیرد؛ به هیچ عنوان قبول نکنید.

اس ام اس بانک خود را فعال کنید تا در جریان کوچکترین مبالغی که به حساب شما واریز یا از آن برداشت می‌شود، قرار بگیرید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چگونه در تحلیل تکنیکال موفق عمل کنم؟

نتیجه گیری

حساب اجاره‌ای یکی از جدیدترین ابزاری است که کلاهبرداران استفاده می‌کنند تا پول‌هایی که از روش‌های مختلف مثل فیشینگ، سرقت کرده‌اند را به دارایی‌های دیجیتال ارزشمندی مثل بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال، تبدیل کنند و ردپای‌شان را پاک کنند.

سایت‌های خرید و فروش ارزهای دیجیتال مثل کوین نیک، در ارتباط نزدیک با پلیس فتا هستند؛ این افراد را به راحتی شناسایی کرده و به مراجع قانونی، تحویل می‌دهند.

افرادی که فریب این کلاهبرداران را می‌خورند، قانونا مسئول تراکنش‌هایی که در حساب‌شان صورت گرفته، هستند و باید پاسخگوی عملکرد حساب بانکی‌ خود باشند.

حساب اجاره ای یا همان اجاره دادن حساب بانکی، یک کار غیرقانونی است و باعث سلب مسئولیت افراد از مبالغی که به حساب آن‌ها واریز می‌شود، نخواهد شد.

اگر پیشنهاد دریافت کارمزد در ازای انتقال وجه از طریق حساب بانکی‌تان را دریافت کردید، ضمن اینکه نباید آن را بپذیرید؛ لازم است مراتب را به پلیس فتا و مراجع قانونی اطلاع دهید. ضمنا برای شخص دیگری، اقدام به خرید ارزهای دیجیتال نکنید؛ مگر اینکه او را بشناسید.