یکی از بدترین خصیصه‌های انسانی که می‌تواند آسیب‌های زیادی به ما وارد کند، طمع زیاد است؛ اما شاید به فکرتان هم خطور نکند که یک آدم طمعکار، حتی با حساب بانکی اجاره ای هم می‌تواند برای خودش دردسر درست کند! با ما در این مطلب از کوین نیک همراه باشید تا بیشتر توضیح دهیم که حساب بانکی‌ شما به کار چه اشخاصی می‌آید و چگونه آن‌ها با سوء استفاده از طمع افراد، برای‌شان دردسر درست می‌کنند.

معرفی حساب بانکی اجاره ای و کاربردهای آن

حساب بانکی اجاره ای ابزاری است که کلاهبرداران برای جابه‌جایی پول‌های سرقتی و همچنین پولشویی درآمدهای کثیف خود که از راه‌های خلافی مثل سرقت و فروش مواد مخدر به دست می‌آورند، استفاده می‌کنند.

این افراد متقلب برای دستیابی به حسابی که از طریق آن، پول‌های کثیف‌ خود را تمییز کنند؛ از طمع افراد سوء استفاده کرده و با روش‌های مختلف، به اطلاعات بانکی آن‌ها پی می‌برند. کلاهبرداران پول‌های خود را به حساب‌ این افراد طمعکار انتقال می‌دهند تا از طریق آن‌ها، پول کثیف‌شان را نقد کرده و به حساب خود، واریز کنند. بنابراین می توان گفت که کلاهبرداران، ۲ گروه قربانی دارد:

  • اول، افرادی که اطلاعات حساب‌شان دزدیده شده و موجودی آن‌ را خالی کرده‌اند.
  • دوم، صاحبان حساب‌های اجاره‌ای که پول‌ دزدی به حساب‌شان واریز شده و سپس برای خرید کالاهای دیجیتال ارزشمند، استفاده شده است.

اما افراد چگونه، فریب این کلاهبرداران را می‌خورند؟

حساب بانکی اجاره ای چیست

فیشینگ و پول شویی

فیشینگ

فیشینگ یکی از مرسوم‌ترین روش‌هایی است که پول‌های کثیف، از طریق آن به دست می‌آید. به این صورت که با یک پیشنهاد وسوسه‌انگیز مثل بسته‌ اینترنتی ارزان‌ قیمت، کارت شارژ ارزان، حراج کالاهای لوکس با قیمت‌های باور نکردنی یا حتی به بهانه پرداخت آنلاین قبض جریمه، فرد را به خرید اینترنتی ترغیب می‌کنند. سپس او را به یک درگاه پرداخت هدایت می‌کنند که تنها ظاهری شبیه به درگاه بانک‌ دارد.

نمونه تخلف حساب بانکی اجاره ای
نمونه درگاه بانک تقلبی که در فیشینگ مورد استفاده قرار می گیرد، به آدرس تقلبی صفحه دقت کنید.

در مرحله بعد، کلیه اطلاعات کارت بانکی فرد را دریافت و ضمن یک پیغام خطا، اعلام می‌کنند که خرید، ناموفق بوده است. حتی در مواردی، به ظاهر خرید انجام می‌شود و یک کالای ارزان قیمت و بی‌کیفیت، تحویل می‌دهند؛ اما همزمان به اطلاعات حساب قربانی، دسترسی کامل پیدا کرده و آن را خالی می‌کنند.

پس از وارد کردن کامل اطلاعات این پیغام را مشاهده می‌کنید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۵ روش سرمایه گذاری ارز دیجیتال که منجر به کسب درآمد می شود

آگهی‌های استخدام فریبنده برای بدست آوردن حساب بانکی اجاره ای

حال کلاهبردار، مبلغ زیادی پول دزدی در اختیار دارد و باید به حسابی منتقل کند که متعلق به خودش نباشد. او برای این منظور، آگهی‌های استخدام مختلفی به بهانه کار در منزل با حقوق‌ بالا، منتشر می‌کند و با استفاده از سایت‌های مختلف، ارسال ایمیل، کانال‌های تلگرام و حتی ارسال پیامک از پنل‌های جعلی، قربانیان خود را می‌یابد.

آن‌ها خود را شرکت معتبری معرفی می‌کنند که به تعدادی نیرو برای کارهای اجرایی و حسابداری نیاز دارند. سپس از افراد می‌خواهند تا در یک سایت فروش دارایی‌های دیجیتال مثل خرید بیت کوین یا کارت شارژ، حساب باز کنند. حتی ادعا می‌کنند که یک صرافی معتبر هستند. به این ترتیب که از قربانی به عنوان کارمند، می‌خواهند تا برای‌شان ثبت سفارش انجام دهد و حساب او را با پول‌های سرقتی، شارژ می‌کنند.

خطرات حساب بانکی اجاره ای

هک کردن حساب بانکی

روش‌های استفاده از حساب‌های اجاره‌ای

شخص قربانی، حتی تصور هم نمی‌کند که حساب خود را برای انجام امور خلاف قانون، به سارقان کرایه داده است. کلاهبرداران به ۲ روش از حساب‌ این افراد، استفاده می‌کنند:

روش اول: دراختیار گرفتن حساب کاربری

در روش اول، از شخص می‌خواهند تا در سایت‌های اینترنتی مثل خرید و فروش ارز دیجیتال یا هر کالای دیجیتال ارزشمندی مثل کارت شارژ، حساب کاربری ایجاد کنند و پس از تکمیل مراحل احراز هویت، نام کاربری و رمز عبور خود را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

از اینجای کار به بعد را خودشان انجام می‌دهند و حساب فرد را با پول‌های کثیف و سرقتی، شارژ می‌کنند. آن‌ها خرید خود را اغلب در روزهای تعطیل که کارکنان سایت‌ها حضور ندارند و همچنین قربانیان و سایت‌های اینترنتی، به مراجع قانونی دسترسی ندارند؛ انجام می‌دهند و به این ترتیب، به اهداف پلید خود می‌رسند.

روش دوم: ثبت سفارش

در این روش از صاحب حساب می‌خواهند تا به عنوان کارمند آن‌ها، خریدهای شرکت را انجام دهد. ابتدا حسابش را شارژ کرده و مبلغی به عنوان حقوق، به او پرداخت می‌کنند. حال از او می‌خواهند تا خریدها را انجام دهد و به این ترتیب، پول‌های کثیف را به کالاهای ارزشمند قابل مبادله، تبدیل می کنند و پول خوبی به جیب می‌زنند.

دلایلی که فریب کلاهبرداران را می‌خوریم

تمام قربانیان این کلاهبردارن، اعم از افرادی که حساب خود را اجاره داده و اطلاعات آن را در اختیار سارقین می‌گذارند؛ همچنین آن‌ها که مورد حملات فیشینگ قرار گرفته و حساب‌شان خالی می‌شود، قبل از اینکه قربانی کلاهبرداران شوند، قربانی طمع خود شده‌اند.

هیچ کالای ارزانی، بی‌حکمت نیست و هیچ انسان عاقلی برای کارهای ساده و بی درد سر، به دیگران حقوق‌ بالا پرداخت نمی‌کند. در واقع طمع، چشم حقیقت افراد را کور می‌کند و آن‌ها را به طعمه‌ بی‌دفاعی برای سارقان و کلاهبرداران، تبدیل می‌کند.

حتی گاهی افراد، به دلیل اینکه مهارت «نه» گفتن را به خوبی نیاموخته اند؛ به دام این افراد می‌افتند و به خواسته‌های‌شان، پاسخ مثبت می‌دهند. اگر شخصی از شما اطلاعات خصوصی‌تان را می‌خواهد، باید قاطعانه به او پاسخ منفی بدهید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چگونه در تحلیل تکنیکال موفق عمل کنم؟

راه‌های مقابله با کلاهبرداران

بسیاری از افراد به نقش موثر دولت و نظام بانکی در ارائه آموزش‌های لازم، معتقد هستند. حقیقت این است که باید آموزش‌های بیشتری در این خصوص ارائه شود؛ اما این نکته هم بسیار بدیهی است که اطلاعات بانکی افراد، محرمانه است و ضمن حفظ و نگهداری‌ آن، نباید اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار داد. مسئولیت حساب هر شخص، با خود او است و اگر از حسابش سوء استفاده شود، باید پاسخگو باشد.

برای اینکه قربانی این کلاهبرداران نشویم، ابتدا باید طمع را از خود دور کنیم و ضمن تقویت مهارت «نه» گفتن، در نگهداری اطلاعات حساب و کارت بانکی خود، کوشا باشیم.

نتیجه‌گیری حساب بانکی اجاره ای

حساب‌های اجاره‌ای، پدیده‌ جدیدی در ایران نیستند؛ اما متاسفانه اطلاع رسانی دقیقی در این زمینه، صورت نگرفته است و همین امر، سبب می‌شود تا افراد طمعکار، مستعد گرفتاری در دام کلاهبرداران باشند.

با راه‌اندازی رمز پویا در سیستم بانکی که قرار است از ابتدای ماه آینده (دی‌ماه)در کشور، اجرایی شود؛ انتظار می‌رود که میزان کلاهبرداری‌های اینترنتی به میزان قابل توجهی، کاهش یابد. اما فراموش نکنید که کلاهبرداران همواره، راه‌های جدیدی برای سرقت از اموال افراد پیدا می‌کنند و مسئولیت شخصی هر فرد است تا ضمن آگاهی از اصل محرمانه بودن حساب‌های بانکی، در حفظ و نگهداری اموال خود بکوشد.

در مقابل دولت و نهاد‌های نظارتی هم وظیفه دارند تا ضمن تلاش برای حراست از اموال مردم و ارائه آموزش‌های لازم، ضریب امنیت حساب‌های بانکی را ارتقا دهند.