در قسمت اول مطلب راهنمای خرید ارز دیجیتال برای مبتدی‌ها، نگاهی به تفاوت مبادله با سرمایه گذاری انداختیم، انواع روش مبادله ارز دیجیتال را بیان کردیم، دو نوع آنالیز بازار رمزارزها را بررسی کردیم و در نهایت نگاهی هم به اصطلاحات مهم صرافی‌های ارز دیجیتال انداختیم. در قسمت دوم خرید ارز دیجیتال، کوین نیک از خواندن چارت قیمت‌ها، نوع بازارها و اشتباهات متداول مبادله ارز دیجیتال می‌گوید. برای اینکه با این مطلب ارتباط بهتری برقرار کنید پیشنهاد می‌کنیم قسمت اول این راهنما را هم مطالعه کنید.

خواندن چارت قیمت

حالا که با اصطلاحات اصلی تبادل و خرید ارز دیجیتال در قسمت پیشین آشنا شدید، زمان آن رسیده تا با نمودار قیمت‌ها آشنا شویم.

نمودار شمع دانی

یکی از متداول‌ترین روش‌های رسم نمودار قیمت، نمودار شمعدانی ژاپنی (Japanese Candlesticks) است که بر اساس یک روش‌ باستانی ژاپنی برای متود تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اگر بخواهیم به عقب بازگردیم، این روش رسم نمودار در اوایل سال ۱۶۰۰ برای معامله برنج مورد استفاده قرار می‌گرفت. هر یک از شمع‌هایی که در این نمودارها مشاهده می‌کنید، نشان دهنده آغازگر معاملات، پایین‌ترین، بالاترین و قیمت پایانی در بازه زمانی مشخص شده است. به همین دلیل، گاهی این نوع نمودار شمع دانی ژاپنی را نمودار OHLC graph می‌گویند که کلمه مختصر شده Open، High، Low و Close است.

بسته به این که شمع‌ها سبز یا قرمز هستند، به راحتی می‌توانید متوجه شوید که بالا و پایین قیمت ارز در چه وضعیتی قرار دارد. اگر یک شمع سبز بود، به این معنی است که قیمت آغازین ارز پایین‌تر از قیمت بسته شده‌ همان ارز است. در دستی دیگر اگر یک شمع قرمز بود، به این معنی است که قیمت آغازین ارز بیشتر از قیمت پایانی ارز است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۵ روش سرمایه گذاری ارز دیجیتال که منجر به کسب درآمد می شود

زمانی که در بازار گاوی قرار داشته باشیم، اکثر آمارهای شمع‌دانی معمولا سبز هستند. اگر در بازار خرسی قرار داشته باشیم، بسیاری از شمع‌دانی‌ها قرمز خواهند بود. درست خواندید، بازار گاوی و بازار خرسی:

مفهوم بازار خرسی و بازار گاوی

بازار خرسی (Bear Market) و بازار گاوی (Bull Market) دو اصطلاحی هستند که نمایی کلی از نمودارها را نشان می‌دهند که آیا این نمودارها به سمت پایین حرکت کرده‌اند یا به سمت بالا. به این دلیل نام این دو حیوان را برای این کار انتخاب کرده‌اند چرا که شرایط بالا و پایین شدن آمارها رابطه جالبی با نوع جنگیدن این دو حیوان دارد. یک گاو نر در هنگام جنگیدن شاخ‌های خود را به هوا یا به سمت بالا حرکت می‌دهد در حالی که یک خرس پنجه‌های خود را از بالا به پایین حرکت می‌دهد. بنابراین این دو حیوان، استعاره‌ای از حرکت بازار هستند. زمانی که ترند بازار رو به بالا باشد، بنابراین به آن بازار گاوی می‌گویند، اما زمانی که ترندها رو به پایین باشد،‌ به آن بازار خرسی می‌گویند.

راهکارهای خرید ارز دیجیتال

نمودار شمع دانی

سطح مقاومت و سطح حمایت

اغلب زمانی که به آمارهای بازار مانند آمار شمع‌دانی یا OHCL نگاه می‌کنیم، ممکن است این طور به نظر برسد که قیمت ارز دیجیتال نمی‌تواند از یک حدی پایین‌تر یا بالاتر برود. برای مثال، می‌توانید شاهد این باشید که قیمت بیت کوین تا ۲۰ هزار دلار بالا برود و سپس به سقف آمار برسد و در آن گیر کند، بدون این که شاهد هر گونه تغییر در آن باشیم.

در چنین سناریویی، ۲۰ هزار دلار را سطح مقاومت یا Resistance Level می‌گویند که به معنای بالاترین نقطه قیمت ارز دیجیتال برای رکورد زدن است. سطح مقاومت نتیجه بسیاری از سفارشات فروش است که در این قیمت به انجام رسیده‌اند. به همین دلیل است که قیمت آن ارز قادر نیست بالاتر از یک نقطه مشخص شده برسد.

از طرفی دیگر سطح حمایت (Support Level)، تصویر آینه سطح مقاومت است. به نوعی می‌توان آن را کف قیمت بیت کوین دانست. یک سطح حمایت با بسیاری از سفارشات خریداران در آن سطح همراه خواهد بود.

طبق رویدادهای گذشته، هر چقدر که قیمت خرید ارز دیجیتال قادر نباشد بالاتر یا پایین‌تر از سطح مقاومت یا سطح حمایت برسد، سطح آن‌ها را قوی‌ و مستحکم می‌دانند.

جالب است بدانید که هر دو سطح حمایت و مقاومت معمولا حول محور قیمت‌هایی نظیر ۱۰ هزار دلار، ۱۵ هزار دلار و غیره می‌چرخند. دلیل آن هم این است که بسیاری از تریدرهای بی‌تجربه سعی دارند تا تبادل خود را حول محور چنین قیمت‌هایی عملی کنند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: معرفی بهترین راه های سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال

مشکلات متداول خرید ارز دیجیتال

تا این جای کار باید مقداری اطلاعات برای آغاز انجام خرید ارز دیجیتال کسب کرده باشید. هر چند، بسیار مهم است که به یاد داشته باشید مبادله ارز دیجیتال یک تجارت پر از ریسک است و هر اشتباهی باعث از دست رفتن پول می‌شود. بنابراین در این بخش سعی می‌کنیم تا متداول‌ترین اشتباهات و مشکلاتی که مردم در شروع خرید ارز دیجیتال با آن‌ها رو به رو شدند را بررسی کنیم.

اشتباه اول، ریسک کردن بیشتر از چیزی که قادر به از دست دادن باشید

بزرگ‌ترین اشتباهی که می‌توان انجام داد این است که روی پولی بیشتر نسبت به چیزی که قادر به از دست دادن آن باشید ریسک کنید. حتما پیش از معامله نگاهی به مقدار ارزی که با آن احساس راحتی دارید داشته باشید. یک مثال برای بدترین سناریو ممکن، شما تمام پول خود را از دست خواهید داد. اگر متوجه شدید که بالاتر از آن میزان در حال معامله هستید، دست نگه دارید، شما معامله خود را به اشتباه پیش می‌برید!

خرید ارز دیجیتال یک تجارت بسیار ریسک پذیر است. اگر پولی فراتر از میزانی که با آن راحت هستید در آن تزریق کنید، روی معامله شما تاثیر خواهد گذاشت و معمولا این اتفاق باعث تصمیمات بد می‌شود.

اشتباه دوم، نداشتن برنامه

دیگر اشتباهی که مردم در هنگام خرید ارز دیجیتال انجام می‌دهند، نداشتن نقشه‌ای برای هرگونه حرکات خود در این زمینه است یا حداقل نداشتن نقشه‌ای واضح و شفاف. به زبانی دیگر، این افراد نمی‌دانند که چرا وارد چنین معاملات خاصی شده‌اند و از همه مهم‌تر، نمی‌دانند که چه زمانی از این معامله خارج شوند. بنابراین داشتن یک هدف مشخص و همچنین برنامه‌ای برای توقف ضرر، باید پیش از آغاز هر گونه معامله انجام شود.

روش خرید ارز دیجیتال

خرید ارز دیجیتال

اشتباه سوم، رها کردن پول در یک صرافی

این یکی از قوانین پایه در هر گونه خرید ارز دیجیتال است، هرگز ارزی که با آن به معامله می‌پردازید را روی یک صرافی رها نکنید. اگر پول شما در یک صرافی نشسته است، به این معنی است که هیچ کنترلی روی آن ندارید. اگر صرافی هک شود، ناگهان آفلاین شود یا حتی از تجارت بیرون بیاید، ممکن است در نهایت تمام پول خود را از دست بدهید.

هر گاه پولی در این صرافی‌ها دارید که نمی‌خواهید در معاملات کوتاه مدت و تبادل ارز دیجیتال از آن‌ها در صرافی‌ها استفاده کنید، مطمئن شوید که آن را به کیف پول دیجیتال خود منتقل کرده باشید.

اشتباه چهارم، ترس یا طمع

دو احساس وجود دارند که قادر هستند کنترل بسیاری از معامله کنندگان را در دست بگیرند، ترس و طمع. ترس ممکن است در هنگام بسته شدن زود هنگام یک معامله شکل بگیرد چرا که احتمالا این ترس از سوی خواندن یک سری اخبار نگران کننده، یک سری شایعه یا حتی از سوی کاهش ناگهانی قیمت که در آینده نزدیک به وقوع خواهد پیوست رخ دهد.  

دیگر احساس تاثیرگذار بزرگ در معاملات، طمع است که آن هم می‌تواند از سوی ترس نشات بگیرد. به زبانی دیگر، زمانی که ترس از بین برود و مثلا خبری مبنی بر افزایش قیمت جالب توجه‌ای به گوش شما برسد، طمع به سراغ شما می‌آید و دوست ندارید موقعیتی به این خوبی را از دست بدهید، بنابراین به همین دلیل ممکن است خیلی زودتر از زمان مناسب به سمت معامله بروید یا حتی برای بستن یک معامله آن قدر تعلل کنید که سود شما از بین برود.

به یاد داشته باشید که در بسیاری از سناریوهای تبادل ارز دیجیتال، این احساسات هستند که ما را هدایت می‌کنند. پس هیچ وقت نگویید این اتفاق برای من رخ نخواهد داد. به جای آن روی گرایش‌های طبیعی خود مخصوصا ترس و طمع آگاهی و کنترل پیدا کنید و همچنین مطمئن باشید که در تمامی مسیر تبادل ارز دیجیتال روی نقشه‌ای که از پیش تعیین کرده بودید بچسبید.

اشتباه پنجم، یاد نگرفتن از اشتباهات و موفقیت‌ها

بدون در نظر گرفتن این که تا به حال در یک تبادل ارز دیجیتال موفق بوده‌اید یا نه، همیشه درس‌هایی نیز از این تجربه کسب کرده‌اید که باید آن‌ها را در ذهن خود میخکوب کنید. هیچ کس وجود ندارد که بدون هیچ اشتباهی معاملاتی سودمند انجام داده باشد، هیچ کسی نیست که در راه تبادل ارز دیجیتال مقداری پول از دست نداده باشد. مسئله مهم این نیست که لزوما شما پول به دست آورده باشید یا نه، بلکه مهم‌تر از آن برای معاملات آینده این است که از تجربه‌ای که کسب کرده‌اید، بینشی تازه، درسی جدید یاد گرفته باشید تا در دفعات بعد عملکردی بهتر و آگاهانه‌تر از خود نشان دهید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چطور بیت کوین بخرم ؟

دو سوال متداول در مورد تبادل ارز دیجیتال

چطور بیت کوین معامله کنم؟

به منظور انجام این کار، باید مراحل بیان شده را انجام دهید:

  • یک حساب کاربری در صرافی مورد نظر خود باز کنید
  • هویت خود را تایید کنید
  • پول خود را به حساب واریز کنید
  • جایگاه خود در پلتفرم را مشخص کنید و به سراغ سفارش خرید یا فروش بروید

آیا معاملات روزانه راه خوبی برای پول دار شدن است؟

معامله روزانه تنها یکی از چندین و چند روش تبادل ارز دیجیتال است و در این مطلب هم چندین نوع از این معاملات را مثال زدیم. در حالی که بسیاری از مردم بر این باور هستند که معامله روزانه راهی خوب برای کسب درآمد است، طبق آمار ۹۰ درصد از مردم پس از سه ماه فعالیت در این زمینه از تبادل ارز دیجیتال به صورت روزانه خارج می‌شوند. فراموش نکنید که هر نوع استراتژی معامله می‌تواند پول ساز باشد اما به شرطی که برای تک تک حرکات خود نقشه و برنامه داشته باشید، زمان بگذارید، تلاش کنید، مطالعه کنید، یاد بگیرید و تجربه کسب کنید.

نتیجه‌گیری

در این مطلب بسیاری از مسائل پایه تبادل ارز دیجیتال را بررسی کردیم، اما نیاز است که بدانید بسیاری از مردمی که شروع به کار در این زمینه کرده‌اند، پس از مدتی از آن دست کشیده‌اند چرا که خیلی از آن‌ها موفق به کسب درآمد از آن نشده‌اند و در عین حال پول هم از دست داده‌اند.

نظر ما این است، اگر می‌خواهید در معامله ارز دیجیتال موفق شوید، حتما و حتما باید زمان و هزینه بگذارید تا به سطح توانایی‌های لازم برسید و این در تمامی مراحل یک کسب و کار صدق می‌کند. اگر قصد دارید وارد معاملاتی شوید که به سرعت از آن پول در بیاورید، بنابرین بهتر است که به کلی از حضور در بازار تبادل ارز دیجیتال صرف نظر کنید.

چیزی به نام کسب درآمد سریع یا پول راحت وجود ندارد، بدون هیچ ریسکی یا بدون هیچ افت و خیزی، موفق نخواهید شد. هر چند، اگر واقعا بر این باور هستید که دوست دارید تبدیل به یک معامله کننده موفق ارز دیجیتال شوید، سعی کنید مطالعه خود را در این زمینه تا حد ممکن بالا ببرید. مطالب مختلف در مورد ارز دیجیتال در کوین نیک نوشته شده‌اند که می‌توانند منابع خوبی برای کمک به شما در این زمینه باشند.