دبیر شورای عالی فضای مجازی در گفتگو با ایبنا گفت: « اجازه خلق توکن با پشتوانه، ریال،ارز و طلا در اختیار بانک مرکزی است و تصمیم این بانک مدبرانه بوده است.»

سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی به نامه منتشر شده از سوی رئیس دفتر رئیس جمهوری واکنش نشان داد و تصمیم بانک مرکزی در حوزه مسئولیتی خود تصمیمی بجا و مدیرانه دانسته است.

 تصمیم بانک مرکزی درباره رمز ارزها

متن نامه رئیس دفتر رییس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری

 تصمیم بانک مرکزی درباره رمز ارزها

ابلاغیه بانک مرکزی درمورد رمزارزها

 

متن نامه رئیس دفتر رییس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری

پیشتر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رسما اعلام کرده بود ابلاغیه بانک مرکزی درمورد رمزارزها که روز ۱۹ تیر ۹۸ منتشر شده بود، ابطال شده است.

با ابطال ابلاغیه بانک مرکزی درمورد رمزارزها، مقرر است سند توسعه‌ای برای نشر کریپتوها تدوین و ابلاغ شود و در این شرایط به نظر می‌رسید استفاده از بیت‌کوین هم در مسیر تازه‌ای قرار بگیرد.

 تصمیم بانک مرکزی درباره رمز ارزها

فناوری زنجیره بلوک، از نظر بانک مرکزی، غیرمجاز محسوب می‌شود.

بندهای اصلی ابلاغیه بانک مرکزی در خصوص رمز ارزها

بندهای اصلی ابلاغیه جنجالی بانک مرکزی به این ترتیب است: انتشار رمزارز با پشتوانه ریال، طلا و فلزات گران‌بها و انواع ارز در انحصار بانک مرکزی است.

تشکیل و فعالیت اشخاص برای ایجاد و اداره شبکه پولی و پرداخت مبتنی بر فناوری زنجیره بلوک، از نظر این بانک، غیرمجاز محسوب می‌شود.

بر اساس این اطلاعیه : «بانک مرکزی حق پیگرد قانونی اشخاصی که با نادیده گرفتن مقررات، به ایجاد و اداره شبکه اقدام یا نسبت به آن تبلیغ می‌کنند را برای خود محفوظ می‌داند.»

هرگونه ضرر و زیان ناشی از فعالیت بر اساس شبکه‌های پولی و پرداخت مبتنی بر فناوری زنجیره‌ای بلوک و کسب‌وکارهای مرتبط با آن،‌ متوجه ناشر(ین)،‌پذیرنده (گان) و یا متعاملان آن است.

موضوع استخراج رمزارزهای جهان‌روا و شرایط آن در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است و پس از اتخاذ تصمیمات لازم، ضوابط آن مطابق با مقررات و مصوبه فوق ابلاغ می‌شود.