با این که ارزهای دیجیتال هنوز آن قدر بزرگ نشده‌اند که بتوانند یک اقتصاد کامل را شکل دهند و جای پول‌های رایج را بگیرند، اما آن قدری بزرگ شده‌اند که تاثیر آن‌ها را روی شیوه‌های سرمایه‌گذاری، تبادلات و تجارت را می‌توان مشاهده کرد و البته هر چند که دسترسی به این ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم هنوز برای بسیاری از مردم ایده‌آل و راحت نیست و در عین حال موجودیت آن‌ها برای برخی‌ها هنوز هم نامفهوم است، اما آن قدری جای پای خود را محکم کرده‌اند که حتی دولت‌ها، بانک‌ها و موسسات نیز نسبت به وجود آن‌ها عکس العمل نشان داده‌اند؛ برخی استفاده و تبادل از آن‌ها را ممنوع کرده‌اند و برخی دیگر اجازه استفاده از آن‌ها را به رگ‌های اقتصادی کشور خود داده‌اند. در هر صورت، شاهد این هستیم که سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال رفته رفته به یکی از شیوه‌های کسب درآمد بزرگ در دنیای مدرن تبدیل می‌شود.

بنابراین بسیاری از مردم، مخصوصا جوانان، برای سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال از خود علاقه و اشتیاق زیادی نشان داده‌اند. این علاقه به سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال زمانی قوت گرفت که قیمت  بیت کوین ناگهان بالا رفت و افراد زیادی را به میلیونر تبدیل کرد.

البته که باید آگاه باشید سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال مانند خرید بیت کوین و خرید اتریوم ریسک‌های خودش را دارد، بنابراین باید برای جلوگیری از هرگونه ضرر قابل توجه، ابتدا با روش سرمایه گذاری و زیر و بم این کار آشنایی پیدا کنید. اگر یک تازه کار هستید، بهترین نوع شروع یک سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال این است که با مقداری کم کار خود را شروع کنید تا به خوبی علم سرمایه گذاری در این زمینه را یاد بگیرید.

همچنین پیش از این که سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال را آغاز کنید، بهتر است ابتدا ارز مورد نظر خود را انتخاب کنید. بسیاری از مردم برای این کار، به بیت کوین چشم دوخته‌اند که به عنوان طلای دیجیتال شناخته می‌شود و قدرت و ارزش بالایی هم در دنیای اقتصاد دارد، اما باید در نظر داشته باشید که می‌توان به ارزهای دیگری مانند اتریوم نیز فکر کرد.

در ادامه این مطلب از کوین نیک، بهترین راه های سرمایه گذاری ارز دیجیتال را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

آشنایی با راه های سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری با ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال به صورت بلند مدت

یکی از روش‌های متداول سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال، سرمایه گذاری بلند مدت یا Holding است. از نظر بسیاری از مردمی که به سرمایه گذاری بلند مدت علاقه نشان داده‌اند، ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین، جزو دارایی‌هایی هستند که به راحتی به دست نمی‌آیند و بنابراین سعی می‌کنند، بخش بزرگی از دارایی خود را روی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنند. باید بدانید با این که سرمایه گذاری همه پول خود به صورت بلند مدت در ارزهای دیجیتال می‌تواند ریسک بسیار بزرگی داشته باشد، اما از نظر افرادی که این کار را انجام داده‌اند، سرمایه گذاری بلند مدت بزرگ‌ترین و بهترین موقعیت ایجاد شده در تاریخ اقتصاد است و با افزایش ارزش این رمزارزها، روز به روز می‌توان سود بیشتری از آن به جیب زد.

شخصی وجود ندارد که از آینده واقعی و جایگاه ارزهای دیجیتال در آینده با خبر باشد، نمی‌دانیم آیا بیت کوین ناگهان سقوطی آزاد خواهد داشت یا حتی نمی‌دانیم آیا در آینده‌ای نزدیک ارز دیجیتال دیگری جای آن را از نظر رازش بگیرد یا نه. اما در حال حاضر سرمایه گذاری بلند مدت یکی از مطلوب‌ترین روش‌هایی است که امروزه بسیاری از مردم از آن استفاده می‌کنند.

برای این منظور می‌توانید با ایجاد یک کیف پول دیجیتال مطمئن، بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال خود را در آن نگهداری کنید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۷ مورد از بهترین کیف پول های بیت کوین

می‌توانید برای کاهش ریسک، همه دارایی خود را به این نوع از سرمایه گذاری تزریق نکنید و به سراغ روش‌های دیگری از سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال بروید که در ادامه معرفی می‌کنیم.

سرمایه گذاری ارزهایی دیجیتال از طریق معامله آنلاین

اگر نمی‌خواهید ریسک کنید و دائما برای تمامی دارایی خود که روی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کرده‌اید استرس داشته باشید، بنابراین باید به سراغ سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت بروید. یکی از متداول‌ترین روش‌های سرمایه گذاری کوتاه، انجام معاملات آنلاین است. به منظور انجام این کار، شما باید به سراغ صرافی‌های آنلاین ارزهای دیجیتال بروید. بهتر است قبل از هر گونه عضویت و استفاده از این صرافی‌ها، تحقیق ویژه‌ای روی آن‌ها انجام دهید. از جمله شناخته‌ شده‌ترین صرافی‌هایی که کاربران زیادی را به خود جذب کرده است، می‌توان به سایت Coinbase اشاره کرد.

البته باید صرافی آنلاین خود را بر اساس نیازی که برای سرمایه گذاری ارز دیجیتال دارید انتخاب کنید. برخی از صرافی‌ها تمرکز ویژه‌ای تنها روی بیت کوین دارند و برخی از صرافی‌های دیگر هستند که رمزارزهای متنوعی را تحت پشتیبانی قرار داده‌اند. همچنین باید ببینید که آیا می‌خواهید سرمایه گذاری خود را به شکل ارز دیجیتال به ارز دیجیتال انجام دهید یا می‌خواهید ارز دیجیتال خود را به ارزهای سنتی مانند دلار، یورو یا حتی طلا تبدیل کنید.

به این منظور صرافی‌هایی مانند Kraken تاسیس شده‌اند تا به کاربران اجازه دهند رنج وسیعی از ارزهای رمزنگاری شده خود را با استفاده از ارزهای سنتی مانند دلار بخرند.

مهم‌ترین نکنه در سرمایه گذاری ارز دیجیتال از طریق معامله این است که ابتدا صرافی مورد نظر خود را به خوبی انتخاب کنید. هر صرافی نکات مثبت و نکات منفی خود را دارد. برخی از افرادی که در سرمایه گذاری به صورت معامله جدی هستند، بیش از یک صرافی را برای خود انتخاب می‌کنند تا از مزیت‌های هر کدام، معایب دیگر صرافی‌ها را بپوشاند.

برای این هدف آن‌ها ابتدا صرافی‌هایی را برای به دست آوردن یا خرید ارز دیجیتال خود انتخاب می‌کنند و در نهایت یک صرافی مناسب و مطمئن را برای فروش ارز خود در نظر می‌گیرند. مسئله‌ای که در مورد این روش از سرمایه گذاری ارز دیجیتال وجود دارد این است که در حال حاضر تنها چند صرافی اجازه می‌دهند که به طور مثال ارز رمزنگاری شده خود را به دلار تبدیل کنید و برای این کار نیز محدودیت‌هایی وجود دارد. به همین دلیل، عاقلانه است که صرافی‌هایی نظیر کوین بیس و کراکن را در فهرست صرافی‌های مهم خود جای دهید چرا که نه تنها مطمئن هستند و اجازه می‌دهند، بیت کوین خود را با دلار معامله کنید، بلکه از ارزهای دیگری نظیر ریپل، اتریوم، لایت کوین و دیگر رمزارزهایی که در حال حاضر ارزش قابل توجه‌‌ای دارند نیز پشتیبانی می‌کنند.

اهمیت سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال

استخراج ارزهای دیجیتال

استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال

شاید کلمه استخراج و انجام کارهای مربوط به ماینینگ چندان حس سرمایه گذاری کردن را به شما منتقل نکند، اما بسیاری از مردم دنیا هزینه‌های فراوانی را می‌پردازند تا با ایجاد شالوده‌ای سخت افزاری و نرم افزاری برای عمل ماینینگ، از آن بتوانند پول در بیاورند. زمانی که بیت کوین تازه به دنیا آمده بود، استخراج بیت کوین حتی با یک لپ تاپ یا کامپیوتر خانگی ساده نیز امکان پذیر بود و البته قیمت چندانی هم نداشت یا اصلا کسی چنین صنعتی را جدی نمی‌گرفت.

اما زمان گذشت و آن‌هایی که در آن دوره به استخراج بیت کوین پرداخته بودند، امروزه میلیونرها و میلیاردرهایی هستند که حتی فکرش را هم نمی‌کردند و البته هستند افرادی که با جدی نگرفتن بیت کوین در آن زمان یا عدم ذخیره درست آن‌ها، هزاران بیت کوینی که امروزه ارزش فراوانی دارند را به راحتی به باد دادند. شخصی وجود دارد که با سهل انگاری خود، ۷۵۰۰ بیت کوین را به راحتی دور ریخت!

این مطلب راهم مطالعه کنید: راهنمای استخراج بیت کوین با کامپیوتر

ارزش بیت کوین بسیار افزایش پیدا کرده است و در حال حاضر استخراج آن نیز سخت‌تر و به یک صنعت بزرگ تبدیل شده است. سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال از طریق استخراج به این صورت است که افراد حاضر در این صنعت و اقتصاد، میلیون‌ها تومن برای خرید سخت افزارهای مورد نیاز برای ماینینگ می‌پردازند. برای انجام استخراج دیگر قادر نیستید با یک سیستم خانگی این کار را انجام دهید. نه ارزش وقت گذاشتن دارد و نه هزینه آن به صرفه است. بنابراین افراد علاقه‌مند حتی صدها میلیون از دارایی خود را صرف خرید سخت افزار می‌کنند و سپس این سخت افزار کار استخراج را به خودی خود انجام می‌دهد.

دو مسئله در زمینه ماینینگ وجود دارد. ابتدا این که اگر پول خود را صرف سخت افزاری نیرومند برای ماینینگ کنید، دیگر نیاز به انجام کاری نیست و تنها باید بنشینید تا این سخت افزار به استخراج بپردازد. اما مسئله مهم بعدی این است که این کار هزینه زیادی دارد و اگر سخت افزار شما مناسب نباشد، حتی قادر نخواهید بود پولی که صرف خرید این سخت افزار کرده‌اید را از این طریق بازگردانید. بنابراین بهتر است تمامی نکات مهم و تحقیقات لازم را پیش از ورود به صنعت ماینینگ انجام دهید.

سرمایه گذاری ارز دیجیتال به صورت غیر مستقیم

پیش از این با سه روش سرمایه گذاری ارز دیجیتال آشنا شدیم که همه آن‌ها به صورت مستقیم قابل انجام هستند. اما در کنار این روش‌ها، سرمایه گذاری غیر مستقیم نیز در جریان است که طرفداران خود را دارد.

یکی از این روش‌های غیر مستقیم، GBTC نام دارد که در بازار سرمایه بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد. GBTC به نوعی بلیت ورود به این بازار سهام هست که هر کدام ارزشی معادل یک دهم یک بیت کوین دارند. سود و ارزشی که از این طریق می‌توان به دست آورد بستگی به هر روز دارد. یک روز ممکن است شاهد عملکردی عالی باشید و روزی دیگر ممکن است به دلایل نوسانات قیمت بیت کوین عملکرد خوبی را مشاهده نکنید. البته باید در نظر داشت که در این بازار سهام ۲۴ ساعته ارزهای دیجیتال، با وجود این که می‌توان به بازگشت سرمایه در آن نسبتا مطمئن بود، اما باید در جریان این موضوع باشید که این روش ممکن است محدودیت‌های خود را داشته باشد و تنها بخشی از سرمایه ارزهای دیجیتال خود را بتوانید در آن تزریق کنید.

این روش تنها به بیت کوین مربوط نمی‌شود و بازارهای سهام مختلفی وجود دارند که به ارزهای دیجیتال وابسته هستند. اما به طور کلی میزان سودی که از این روش به دست خواهید آورد کاملا بستگی به شرایط حال ارزهای دیجیتال مورد استفاده شما دارد.

از روش‌های دیگر سرمایه گذاری ارز دیجیتال می‌توان به Bitcoin Futures اشاره کرد که به نوعی یک روش سرمایه گذاری پیش بینی است و در آن با پیش بینی این که در آینده نزدیک قیمت بیت کوین بالا یا پایین خواهد رفت، درآمد کسب می‌کنید. البته باید در نظر داشت که این کار ریسک شدیدا بالای خود را دارد و فقط روی بیت کوین تمرکز دارد. همچنین نمی‌توان از آن به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت یاد کرد.

سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال و کارکردهای آن

سرمایه گذاری غیر مستقیم با ارزهای دیجیتال

سخن آخر

در این مطلب سعی شد تا بهترین روش‌های سرمایه گذاری را معرفی کنیم. نمی‌توان گفت کدام یک به روش دیگری برتری دارد. همه چیز در این زمینه بستگی به خود شما، میزان سرمایه و نوع سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال مد نظر دارد. بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند تا به طور مستقیم به سرمایه گذاری ارز دیجیتال بپردازند، اما در مقابل، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند از شلوغی و پیچیدگی این روش دوری کنند و به سراغ سرمایه گذاری غیر مستقیم بروند که کار را برای آن‌ها راحت می‌کند. اما در هر صورت، هر کدام از روش‌ها را که انتخاب می‌کنید، باید قبل از آن‌ ساعت‌ها یا حتی روزها تحقیق کنید. چرا که بازار ارزهای دیجیتال هنوز عظیم نیست و نمی‌تواند جای متریال‌های با ارزشی مانند طلا، سکه یا حتی پول‌های سنتی را بگیرد.