پنج ICO برتر سال ۲۰۱۷ را به یاد دارید؟ سال گذشته ICO با همان عرضه اولیه سکه رونق فراوانی داشت و شرکت‌های زیادی از این طریق به سرمایه و حتی سود قابل توجهی دست پیدا کردند. در سال ۲۰۱۶، سرمایه جمع آوری شده از تمام ICO ها چیزی حدود ۲۴۰ میلیون دلار بود، اما سال گذشته این رقم به ۵/۶ میلیارد دلار رسید. شاید تب ارزهای دیجیتال و افزایش چشمگیر قیمت بیت کوین در این سال، دلیلی بر استقبال بی نظیر افراد از ICO بود که برای کسب سودهای چندین برابری به سمت آن‌ها هجوم آورده بودند. با این مقاله کوین نیک همراه باشید

ICO فعالیتی همانند IPO یا عرضه سهام به صورت عمومی دارد. یک شرکت برای جمع‌آوری سرمایه، از مردم می‌خواهد که با ارز دیجیتال در شرکت آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند. در واقع ارز دیجیتالی که بر پایه بلاک چین عرضه می‌شود و در اکسچنج‌های مختلف قابل فروش و معامله است، همان سهام شرکت است که به خریداران عرضه شده است.

در سال ۲۰۱۷ پنج شرکت فعالیت فوق‌العاده‌ای در زمینه جمع‌آوری سرمایه از طریق ICO داشتند. بر اساس گزارش‌ها، شرکت‌های Hdac، Filecoin، Tezos، Bancor، Sirin Labs در صدر لیست فروش ICO در سال ۲۰۱۷ قرار داشتند. با این حال، ۴ تای آن‌ها بازگشت سرمایه منفی داشتند و سهامداران آن‌ها ضرر کرده‌اند.

پنج شرکت پشت این ICO ها به سختی در تلاش هستند که به قول خود عمل کنند. اما اکثر این کمپانی‌ها نیازمند فعالیت فراوانی هستند که بتوانند به سوددهی برسند.

سرنوشت عرضه اولیه Hdac

ICO

Hdac توسط شرکت هیوندای در سوئیس تاسیس شد.

بزرگ‌ترین ICO سال ۲۰۱۷، Hdac بود. این شرکت که توسط شرکت هیوندای در سوئیس تاسیس شد، در حال کار روی یک پلتفرم اینترنت اشیا (IoT) است. توکن‌های این شرکت بین تاریخ ۲۷ نوامبر تا ۲۲ دسامبر، ۲۵۸ میلیون دلار فروش داشتند. اما متاسفانه ارزش توکن Hdac از  ماه دسامبر به بعد، ۸۷ درصد سقوط کرد. این سقوط با سقوط Ethereum، BitCoin Cash و LiteCoin همخوانی دارد. در ابتدای کار، هر واحد Hdac حدود ۰/۳۴ دلار ارزش داشت، اما ارزش آن در حال حاضر به ۰/۰۵ دلار رسیده است.

Hdac برنامه دارد که در سال‌های آینده ۱۲ میلیارد توکن به بازار عرضه کند و این تنها به معنی کمتر شدن ارزش فعلی توکن‌های این شرکت است. البته اگر پلتفرم Hdac، در دور دوم ICO مورد توجه قرار یگیرد، شاهد سقوط ارزش نخواهیم بود.

البته احتمال فراوانی وجود دارد که این پلتفرم واقعا مورد توجه قرار بگیرد. چندی پیش Hdac مین‌نت (Mainnet) خود را عرضه کرد. با این حال این سیستم نتوانسته باز هم مورد توجه قرار گیرد. در اواخر آگوست هم این شرکت همکاری خود با یک کمپانی املاک کره‌ای به نام Dream Global را آغاز کرد. به نظر می‌رسد این شرکت حسابی در تلاش است تا ارزش سهام خود را در بازار ارزهای دیجیتال بالا ببرد.

Filecoin

هنگامی که روند ICO شرکت Filecoin در سپتامبر به اتمام رسید، ارزش هر توکن این شرکت، ۵ دلار آمریکا بود. در طول روند جذب سرمایه هم شرکت موفق شد که ۲۵۷ میلیون دلار جذب درآمد کند. بد نیست بدانید که filecoin در زمینه فضای ذخیره‌سازی ابری فعالیت دارد.

از آن زمان تا به حال، ارزش توکن این شرکت به ۳/۶۶ دلار رسیده است. در زمان عرضه، تنها ۱۰ درصد توکن‌ها برای بازار موجود بود. اگر شرکت نتواند خود را در زمان ممکن تطبیق دهد و پیشرفت کافی را داشته باشد، مطمئنا باز هم شاهد افت ارزش سهام یا همان توکن‌های این شرکت خواهم بود.

در مورد وضعیت خود شرکت، در اواخر آگوست اعلام شد که شرکت در حال تست و آزمایش زوایای مختلف پروتکلش است. این پروتکل قرار است اواسط ۲۰۱۹ عرضه شود. گرچه طبق گفته شرکت، ممکن است تایم‌لاین‌ها کمی تغییر کنند و دیر و زود شوند.

Tezos

ICO

Tezos قصد دارد اولین پلتفرم بلاک چین دنیا را با قابلیت پیشرفت شخصی منتشر کند.

سومین گزینه در لیست، Tezos است. این شرکت قصد دارد اولین پلتفرم بلاک چین دنیا را با قابلیت پیشرفت شخصی منتشر کند. ICO این شرکت، در طول دو هفته، ۲۳۲ میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کرد. برخلاف دو شرکت قبلی، توکن‌های ارائه شده توسط این شرکت در سال ۲۰۱۷، حالا ارزش بالاتری نسبت به قبل دارند.

توکن این شرکت XTZ نام دارد. در زمان عرضه ICO، هر واحد XTZ ارزشی برابر ۰/۴۷ دلار داشت. حال این رقم به ۱/۳۱ دلار رسیده است. صعود ارزش این توکن ۱۶۳ درصد بوده است. این در تقابل کامل با دو شرکت قبلی قرار دارد، اما شرکت Tezos یکی سری مشکلات دیگر دارد.

در هسته قدرت این شرکت، درگیری وجود دارد. تعدادی مشکلات حقوقی برای این شرکت به وجود آمده و دادخواهی‌های فراوانی انجام شده است. سرمایه‌گذاران ICO این شرکت اعلام کرده‌اند که هنگام خرید، شرکت اطلاعات کافی به آن‌ها نداده است. همچنین توکن XTZ در سیستم SEC ثبت نشده که مشکلات مختلفی را ایجاد خواهد کرد.

تا قبل از ۳۰ ژوئن، ارزش توکن XTZ حدود ۴/۵۸ دلار بود. در این تاریخ شرکت، پلتفرم‌ بتا خود را عرضه کرد و سرمایه‌گذاران با حمله‌ور شدن به این پلتفرم، ارزش توکن را به ۱/۲۶ رساندند.

Sirin Labs

این سرویس دو هفته در دسامبر ICO خود را عرضه کرد و توانست ۱۵۸ میلیون دلار سرمایه پس‌انداز کند. یکی از دلایل موفقیت این شرکت در جمع‌آوری سرمایه، هدف شرکت برای ساخت کامپیوتر و گوشی‌هایی بر پایه بلاک چین بود. با این حال، ارزش توکن SRN حدود ۸۳ درصد افت داشته و در طول ۹ ماه از ۰/۴۷ به ۰/۰۷۶ دلار رسیده است.

این شرکت قرار است دو ماه دیگر اولین محصول خود یعنی گوشی هوشمند FINNEY را عرضه کند. در ماه نوامبر شرکت HTC هم می‌خواهد یک گوشی بر پایه بلاک چین با نام Exodus معرفی کند.

قیمت حدودی این گوشی هزار دلار است که دارا بودن کیف پول ارز دیجیتال اختصاصی، ویژگی بارز آن است. مشخصات فنی گوشی روی وبسایت Sirin Labs موجود است، اما همچنان مشخص نیست این گوشی بر پایه کدام بلاک چین فعالیت خواهد داشت.

Bancor

ICO

انتقال ارز شرکت Bancor کاملا فعال است.

در تاریخ ۱۲ ژوئن شرکت Bancor توانست با عرضه ICO خود، ۱۵۳ میلیون دلار را جذب کند. در آن زمان توکن BNT حدود ۳/۹۲ دلار قیمت داشت و حالا ارزش این توکن به ۱/۳۵ دلار رسیده است که افتی ۶۵ درصد را نشان می‌دهد.

برخلاف دیگر شرکت‌ها، پلتفرم پرداخت و انتقال ارز شرکت Bancor کاملا فعال است و به گفته مسئولین شرکت در حال پیشرفت است. این شرکت قصد دارد تا با پلتفرم خود، مکانیزم غیر مرکزی ارز دیجیتال را تغییر دهد.

به گفته مدیر ارتباطات این شرکت، یک سری چالش پیش روی آن‌ها وجود دارد، اما از طریق اتومازیسیون و شفافیت تبادلات، مزایای خوبی برای شرکت و بالا رفتن ارزش سهام آن‌ها به وجود خواهد آمد. تنها یک سال از عرضه این پلتفرم می‌گذرد و ۱/۵ میلیارد دلار در شبکه این شرکت تبادل شده است.

البته در سالی که گذشت، تمام ارزهای دیجیتال پس از یک افزایش قیمت هیجانی، شاهد افت قیمت شدید بودند. این مسئله درباره ICO ها هم اتفاق افتاد. به نظر می‌رسد در شرایط نزول قیمت، خرید تتر یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ ارزش دلاری سرمایه شما باشد. زیرا تتر در تمام طول این مدت همان ارزش برابری دلار خود را حفظ کرده است.