جنجال مدارک جعلی دانشگاه در دولت احمدی نژاد و استیضاح وزیر کشور وی به دلیل مدارک دانشگاهی جعلی را حتما به خاطر دارید.

این مساله آسیب زیادی به بدنه دولت وارد کرد و تا مدت‌ها منبع بحث و جدل بود. اگر به شما بگویم راهکاری وجود دارد که این مشکل دیگر هرگز بروز نخواهد کرد، حتما خوشحال می‌شوید.

فناوری بلاکچین به مراکز آموزشی به ویژه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی این امکان را می‌دهد تا به ساده‌ترین و ایمن‌ترین شکل ممکن اعتبار مدارک تحصیلی را مشخص کنند.

اوراکل با همکاری N2N Services سازمانی به نام EduChain ایجاد کرده است که از پلتفرم بلاک چینی اوراکل جهت تایید مدارک دانشگاهی استفاده می‌کند.

پیش از اینکه این فناوری مورد استفاده قرار بگیرد فرآنید تایید مدارک به صورت دستی انجام‌ می‌گرفت که امکان بروز خطا و تقلب در آن وجود داشت. البته این فرآیند زمان‌بر هم بود و هزینه‌های زیادی را هم بر دانشگاه‌ها تحمیل می‌کرد.

محققان امیدوار هستند با همه‌گیر شدن این فناوری در آینده نزدیک بتوان مدارک تحصیلی تمام دانشگاه‌ها را از طریق فناوری بلاکچین صادر و تایید کرد.

در این ساختار جدید رونوشت‌های آموزشی و ساختاری را در یک پلتفرم ساده و یکپارچه ادغام می‌کنند. این رونوشت‌ها در پلتفرم بلاک چینی N2N تأیید اعتبار می‌شوند. N2N به موسساتی که بخشی از این شبکه بلاک چینی هستند امکان تأیید اعتبار و مسائل مربوط به این ارزیابی‌ها را ارائه می‌دهد. تقلب مدارک دانشگاهی تنها در ایران جنجال‌آفرین نبوده و در بسیاری از کشورها سابقه دارد به همین دلیل بسیاری به موفقیت این تکنولوژی امید بسته اند.