زحمت و هزینه زیادی که برای استخراج ارزهای رمزنگاری شده، صرف می‌شود؛ فقط گاهی اوقات، درآمد مناسبی را حاصل می‌کند. با این وجود، استخراج یا ماینینگ بیت کوین برای بسیاری از سرمایه‌گذاران علاقمند به ارزهای رمزنگاری شده، جذاب است. این امر ممکن است به این دلیل باشد که اکثر کارآفرینیان، مثل جویندگان طلا در کالیفرنیا در سال ۱۸۴۹، ماینینگ را عملیات استخراج سکه‌هایی از بهشت، تصور می‌کنند. پس اگر شما از نظر فنی به این کار علاقه دارید، چرا انجامش نمی‌دهید؟ بهتر است قبل از سرمایه‌گذاری وقت و تجهیزات خود روی ماینینگ، این مقاله را به خوبی بخوانید تا دریابید که آیا استخراج بیت کوین برای شما، مناسب است یا خیر؟

ماینینگ بیت کوین چیست؟

با ماینینگ یا استخراج می‌توانید بدون صرف پول، ارزهای رمزنگاری شده به دست آورید؛ اما مطمئنا برای داشتن ارز رمزنگاری شده، حتما نباید یک استخراج‌کننده باشید. شما می‌توانید ارز رمزنگاری ‌شده را با استفاده از ارز فیات هم خریداری کنید و آن را در یک صرافی مثل Bitstamp، با استفاده از یک ارز رمزنگاری شده دیگر (مثل اتریوم یا NEO برای خرید بیت کوین) معامله کنید. حتی می‌توانید با پخش بازی‌های ویدئویی یا انتشار پست‌های وبلاگ روی پلتفرم‌هایی که به کاربران خود ارز رمزنگاری شده پرداخت می‌کنند؛ آن را به دست آورید. مثلا Steemit که چیزی شبیه Medium است؛ به کاربران اجازه می‌دهد تا با پرداخت یک ارز رمزنگاری شده اختصاصی به نام Steem، به وبلاگ نویسان پاداش دهند و به شکلی برنامه‌ریزی شده که در جای دیگر می‌توانند Steem را با بیت کوین، معامله کنند. در ادامه این مطلب از کوین نیک، بیشتر به موضوع ماینینگ و استخراج می‌پردازیم.

مفهوم بیت کوین ماینینگ

ماینینگ بیت کوین

دومین هدف از ماینینگ بیت کوین

ماینینگ بیت کوین علاوه بر پر کردن جیب استخراج‌کنندگان، هدف دوم و حیاتی دیگری هم دارد؛ زیرا استخراج، تنها راه ورود و انتشار ارزهای رمزنگاری شده جدید به چرخه در گردش است. به عبارت دیگر، استخراج‌کنندگان اساسا «ضرابخانه» ارز هستند. مثلا در فوریه سال ۲۰۱۹، بیش از ۱۷.۵ میلیون بیت کوین در گردش بود و گذشته از سکه‌های به دست آمده از طریق جنسیس بلاک (اولین بلاک به وجود آمده که توسط بنیان‌گذار بیت کوین، ساتوشی ناکاماتو، ایجاد شد)، تک تک آن بیت ‌کوین‌ها به لطف استخراج‌کنندگان، به وجود آمدند. در صورت عدم حضور استخراج‌کنندگان، بیت کوین همچنان وجود داشته و قابل استفاده خواهد بود؛ اما هرگز بیت کوین جدیدی به وجود نخواهد آمد و زمانی فرا می‌رسد که ماینینگ بیت کوین به پایان می‌رسد. بر اساس پروتکل بیت کوین، در صورت توقف استخراج بیت کوین، تعداد آن‌ بیشتر از ۲۱ میلیون نخواهد شد.

گذشته از بازپرداخت کوتاه مدت بیت کوین، استخراج‌کننده بودن می‌تواند، هنگام بروز تغییرات در پروتکل بیت کوین، به شما قدرت «رأی دادن» بدهد. به عبارت دیگر، یک استخراج‌کننده موفق، در فرآیند تصمیم‌گیری دراره موضوعاتی مل فورک (fork) (به‌روزرسانی پروتکل)، تاثیرگذار خواهد بود.

نکات کلیدی ماینینگ بیت کوین

با استخراج، می‌توانید ارز رمزنگاری شده به دست آورید؛ بدون اینکه پولی برای آن خرج کنید. «۲ بار خرج کردن» همان‌طور که از نام آن مشخص است، حالتی است که یک کاربر بیت کوین، به طور غیرقانونی یک مقدار پول را ۲ بار خرج می‌کند.

شما به یک استخراج‌کننده GPU (واحد پردازنده گرافیکی) یا استخراج‌کننده مدار مجتمع برای کاربرد خاص (ASIC)، نیاز دارید. پاداش‌های استخراج، به استخراج‌کننده‌ای پرداخت می‌شود که ابتدا راه حل پازل را کشف کند. احتمال اینکه یک شرکت‌کننده بتواند این راه حل را کشف کند، با قسمتی از کل توان استخراج در آن شبکه، برابر است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: معرفی بهترین راه های سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال

ماینینگ بیت کوین چقدر درآمد دارد؟

بیت کوین در واحدهای موسوم به «بلوک»، استخراج می‌شود و پاداش تکمیل یک بلوک، ۱۲.۵ بیت کوین است. در فوریه سال ۲۰۱۹، قیمت بیت کوین حدود ۳۵۰۰ دلار به ازای هر بیت کوین بود که به معنای آن است که (۴۲۰۰۰=۳۵۰۰×۱۲.۵) دلار درآمد خواهید داشت.

هنگامی ‌که بیت کوین برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ استخراج شد، استخراج یک بلوک، ۵۰ BTC برای‌تان دستاورد داشت و در سال ۲۰۱۲، این میزان به ۲۵ BTC کاهش یافت. تا سال ۲۰۱۶، این مقدار به سطح فعلی ۱۲.۵ BTC نصف شد. در سال ۲۰۲۰ یا پس از آن، این میزان پاداش دوباره کاهش یافته و به ۶.۲۵ BTC نصف می‌شود.

اگر می‌خواهید دقیقا بدانید که این کاهش‌ها چه موقع اتفاق می‌افتند، می‌توانید از ساعت بیت کوین که این اطلاعات را بلافاصله به روز می‌کند، کمک بگیرید. جالب اینجا است که به نظر می‌رسد، قیمت بازار بیت کوین با هزینه نهایی استخراج یک بیت کوین، مطابقت نزدیکی دارد.

اگر شما علاقمند هستید که بدانید تاکنون، چه تعداد بلوک استخراج شده است؛ سایت‌های مختلفی از جمله Blockchain.info وجود دارند که این اطلاعات را بلافاصله، به شما ارائه می‌دهند.

جایگاه بیت کوین ماینینگ

استخراج کردن بیت کوین

آنچه استخراج‌کنندگان بیت کوین، انجام می‌دهند

استخراج‌کنندگان بابت کار خود به عنوان حسابرس، پول می‌گیرند و عملیات تایید معاملات قبلی بیت کوین را انجام می‌دهند. برای اینکه کاربران بیت کوین در کار خود صادق باشند، این کنوانسیون توسط بنیان‌گذار بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو، ایجاد شده است. استخراج‌کنندگان با تایید معاملات، به جلوگیری از «مسئله ۲ بار خرج کردن» کمک می‌کنند.

همان‌طور که از نام آن پیدا است، ۲ بار خرج کردن یعنی یک کاربر بیت کوین به طور غیرقانونی، یک مقدار پول را ۲ بار خرج می‌کند. در ارز فیزیکی، چنین مشکلی وجود ندارد. هنگامی ‌که شما برای خرید یک بطری نوشیدنی، یک ۲۰ دلاری بدهید، دیگر آن را ندارید؛ بنابراین هیچ خطری وجود ندارد که بتوانید از همین ۲۰ دلار، برای خرید بلیت بازی هم استفاده کنید. در ارز دیجیتال، همان‌طور که فرهنگ لغت Investopedia توضیح می‌دهد:

این خطر وجود دارد که دارنده ارز بتواند یک نسخه از ارز دیجیتال را کپی کرده و ضمن حفظ نسخه اصل، آن را برای یک تاجر یا طرف دیگر ارسال کند.

فرهنگ لغت Investopedia

فرض کنیم شما یک ۲۰ دلاری مجاز و قانونی و یک فتوکپی واقعی از همان ۲۰ دلار دارید. اگر کسی سعی کند هم اسکناس واقعی را خرج کند و هم جعلی، با نگاه کردن به شماره‌های سریال اسکناس می‌توان دید که شماره‌ها یکسان است، بنابراین یکی از آن‌ها باید جعلی باشد. کاری که استخراج‌کنندگان بیت کوین انجام می‌دهند، مشابه همین کار است، آن‌ها معاملات را بررسی می‌کنند تا مطمئن شوند که کاربران به طور غیرقانونی سعی نکرده‌اند یک بیت کوین را دو بار خرج کنند. البته این یک قیاس کامل نیست، ما در قسمت ذیل با جزئیات بیشتری به توضیح آن خواهیم پرداخت.

هنگامی ‌که استخراج‌کننده‌ای، یک مگابایت ارزش معاملات بیت کوین را تایید کرده باشد؛ واجد شرایط پاداش ۱۲.۵ BTC خواهد بود. حد یک مگابایت، توسط ساتوشی ناکاماتو تعیین شده که موضوعی بحث‌برانگیز است؛ زیرا برخی از استخراج‌کنندگان معتقد هستند که برای جمع‌آوری داده‌های بیشتر، باید اندازه بلوک افزایش یابد.

توجه داشته باشید که گفتیم تایید معاملات با ارزش یک مگابایت، باعث می‌شود تا یک استخراج‌کننده سکه، واجد شرایط کسب بیت کوین باشد و به هر شخصی که معاملات را تایید کند؛ پرداخت نمی‌شود.

یک مگابایت معامله از نظر تئوری، می‌تواند به اندازه یک معامله یا چند هزار معامله باشد و کاملا به این بستگی دارد که چه تعداد داده در معاملات، صرف می‌شود.

آیا بعد از طی کردن تمام این مراحل برای تایید معاملات، ممکن است هیچ بیت کوینی دریافت نکنم؟

کاملا درست است. برای به دست آوردن بیت کوین، باید ۲ موضوع را در نظر بگیرید. یکی تلاش و دیگری شانس.

۱. شما باید یک مگابایت ارزش معاملات را تایید کنید، این بخش آسان است.
۲. شما باید اولین استخراج کننده‌ای باشید که به جواب درستی برای یک مسئله عددی رسیدید. این فرآیند به عنوان اثبات کار هم شناخته می‌شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۱۲ ابزار برتر برای انجام معامله ارز دیجیتال

منظور از «پاسخ صحیح برای یک مسئله عددی» چیست؟

خبر خوب: هیچ عملیات ریاضی یا محاسبات پیشرفته‌ای لازم نیست. شاید شنیده باشید که استخراج‌کنندگان، مسائل ریاضی سخت را حل می‌کنند؛ اما این اصلا درست نیست. در واقع آنچه آن‌ها انجام می‌دهند، این است که سعی می‌کنند تا اولین استخراج‌کننده‌ای باشند که یک عدد شانزده شانزدهی ۶۴ رقمی (یک «هش» (hash)) را که کمتر یا مساوی با هش هدف است؛ پیشنهاد کنند. این کار اساسا حدسی است.

خبر بد: از آنجا که این کار حدسی است؛ برای رسیدن به آن، به قدرت محاسباتی بالایی احتیاج دارید. برای موفقیت در استخراج، باید «قدرت یا نرخ هش» زیادی داشته باشید که به صورت مگا هش در ثانیه (MH/s)، گیگا هش در ثانیه (GH/s) و ترا هش در ثانیه (TH/s)، اندازه‌گیری می‌شود.

هش‌های زیاد، فوق‌العاده است. اگر می‌خواهید تخمین بزنید که چه مقدار بیت کوین را می‌توانید با نرخ هش خود استخراج کنید؛ سایت Cryptocompare، یک ماشین حساب مفید ارائه می‌دهد.

تجهیزات مورد نیاز برای ماینینگ بیت کوین چیست؟

یک GPU (واحد پردازنده گرافیکی) یا یک استخراج‌کننده مدار مجتمع با کاربرد ویژه (ASIC). این‌ تجهیزات می‌توانند از ۵۰۰ دلار تا ده‌ها هزار دلار، قیمت داشته باشند. برخی از استخراج‌کنندگان، به ویژه استخراج‌کنندگان اتریوم، کارت‌های گرافیکی جداگانه‌ای را به عنوان روشی کم‌هزینه برای وصل کردن عملیات استخراج به یکدیگر، خریداری می‌کنند. کارت‌های گرافیکی، بلوک‌های مستطیلی شکل با فن‌های چرخنده هستند. بسیاری از افراد به عنوان یک ماشین استخراج خانگی، آن‌ها را سرهم می‌کنند. این کار احتمالا کارآمدترین روش برای استخراج نیست و بسیاری از استخراج‌کنندگان برای سرگرمی، این کار را انجام می‌دهند.

مثال ساده برای فهم بهتر، انگار ۵ ساله هستم

من به ۳ دوست می‌گویم که به عددی بین ۱ تا ۱۰۰ فکر می‌کنم و آن شماره را روی یک کاغذ می‌نویسم؛ آن را در پاکتی انداخته و مهر و موم می‌کنم. دوستانم لازم نیست، عدد دقیق را حدس بزنند؛ آن‌ها فقط باید اولین نفری باشند که هر عددی را که کمتر یا مساوی عدد مورد نظر من است، حدس بزنند. محدودیتی هم در تعداد حدس و گمان، وجود ندارد.

فرض کنیم من به عدد ۱۹ فکر می‌کنم. اگر دوست من شخص A، عدد ۲۱ را حدس بزند؛ به دلیل این‌ که ۲۱ بزرگ‌تر از ۱۹ است، می‌بازد. اگر دوست من شخص B، عدد ۱۶ را حدس بزند و دوست دیگرم C، عدد ۱۲ را حدس بزند؛ هر دوی آن‌ها از نظر تئوری، به جواب قابل قبول رسیده‌اند. زیرا اعداد ۱۶ و ۱۲ از ۱۹ کوچک‌تر هستند و هیچ اعتبار اضافی برای شخص B وجود ندارد؛ حتی اگر پاسخ او به جواب هدف یعنی عدد ۱۹، نزدیک‌تر باشد.

اگر B و C هر دو به طور هم‌زمان جواب دهند، مثال ما در هم می‌شکند.

در مورد بیت کوین، پاسخ‌های هم‌زمان به طور مکرر اتفاق می‌افتند؛ اما در پایان روز، فقط یک جواب برنده، وجود دارد. زمانی که هم‌زمان، چند جواب ارائه می‌شوند که مساوی یا کمتر از عدد هدف باشند؛ شبکه بیت کوین با اکثریت ۵۱ درصد، تصمیم می‌گیرد که کدام استخراج‌کننده، شاگرد اول است. به طور معمول، این شاگرد اول، استخراج‌کننده‌ای است که بیشترین کار را انجام داده؛ یعنی بیشترین معاملات را تایید کرده است. سپس بلوک بازنده به «بلوک یتیم» تبدیل می‌شود.

حالا تصور کنید که من می‌پرسم «حدس بزنید من به چه عددی فکر می‌کنم.»، اما من این سوال را فقط از ۳ نفر از دوستانم نمی‌پرسم و محدوده را بین اعداد ۱ تا ۱۰۰، مشخص نمی‌کنم. بلکه سوالم را از میلیون‌ها نفر که ممکن است استخراج‌کننده باشند، می‌پرسم و می‌گویم که به یک شماره شانزده شانزدهی ۶۴ رقمی، فکر می‌کنم. اکنون می‌بینید که حدس زدن جواب درست، بسیار سخت خواهد بود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چه چیزی روی قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارد؟

«عدد شانزده شانزدهی ۶۴ رقمی» چیست؟

خب، در اینجا نمونه‌ای از چنین شماره‌ای آورده شده است.

۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۵۷fcc708cf0130d95e27c5819203e9f967ac56e4df598ee

عدد فوق، ۶۴ رقم دارد و تا اینجای کار، درک آن آسان است. همان‌طور که احتمالا متوجه شده‌اید، این شماره نه فقط از اعداد، بلکه از حروف الفبا هم تشکیل شده است. اما چرا اینطور است؟

برای درک اینکه حروف وسط اعداد، چه نقشی دارند، بیایید کلمه «(Hexadecimal) شانزده شانزدهی» را باز کنیم.

همان‌طور که می‌دانید، ما از سیستم «اعشاری» استفاده می‌کنیم؛ به این معنی که پایه ۱۰ است و برای هر رقم، ۱۰ امکان از ۰ تا ۹ وجود دارد.

از طرف دیگر «Hexadecimal» به معنای پایه ۱۶ است، زیرا «Hex» از کلمه یونانی به معنی ۶ و «Deca» از کلمه یونانی برای ۱۰، گرفته شده است. در یک سیستم شانزده شانزدهی، هر رقم ۱۶ احتمال دارد؛ اما سیستم عددی ما فقط ۱۰ امکان برای نشان دادن اعداد ۰ تا ۹، ارائه می‌دهد. به همین دلیل باید حروف a ،b ،c ،d ،e و f را به طور خاص، به آن بچسبانید.

اگر در حال ماینینگ بیت کوین هستید؛ نیازی نیست تا مقدار کل آن عدد ۶۴ رقمی (هش) را محاسبه کنید. تکرار می‌کنم، نیازی نیست مقدار کل یک هش را محاسبه کنید.

ماینینگ بیت کوین در دنیا

ماینرهای بیت کوین

خب، «اعداد شانزده شانزدهی ۶۴ رقمی» چه ارتباطی با ماینینگ بیت کوین دارند؟

در مثال قبل، عدد ۱۹ را روی یک کاغذ نوشتم و آن را درپاکتی مهر و موم شده قرار دادم؛ به خاطر دارید؟

در ماینینگ بیت کوین، به عدد نامعلوم داخل پاکت، هش هدف می‌گویند.

کاری که دستگاه‌های استخراج‌کننده‌ (ماینرها) با رایانه‌های عظیم و ده‌ها فن خنک‌کننده خود انجام می‌دهند؛ این است که هش هدف را حدس بزنند. ماینرها این حدس‌ها را با تولید هر چه بیشتر «نانس (nonce)» در اسرع وقت، ممکن می‌کنند. یک نانس مخفف عبارت «عددی که فقط یک‌بار استفاده می‌شود.» است و کلید تولید اعداد شانزده شانزدهی ۶۴ بیتی، محسوب می‌شود. در استخراج بیت کوین، یک نانس حدودا ۳۲ بیت است، بسیار کوچک‌تر از هش که ۲۵۶ بیت است. به نخستین استخراج‌کننده‌ای که نانس او باعث ایجاد هش کمتر یا مساوی با هش هدف شود، اعتباری برای تکمیل آن بلوک داده می‌شود و این پاداشی است که برای رسیدن به ۱۲.۵ BTC اعطا می‌شود.

از نظر تئوری، شما می‌توانید با ۶۴ بار انداختن یک تاس ۱۶ وجهی برای رسیدن به اعداد تصادفی، به همان هدف برسید.

شما در حال بررسی خلاصه‌ای از تمام اتفاقاتی هستید که هنگام استخراج بلوک شماره ۴۹۰۱۶۳، رخ داده است. نانسی که باعث ایجاد هش «برنده» شد، عدد ۷۳۱۵۱۱۴۰۵ بود. هش هدف در بالای صفحه، نشان داده شده است. اصطلاح «Relayed by Antpool» به این واقعیت اشاره دارد که این بلوک خاص، توسط AntPool، یکی از استخرهای استخراج موفق، تکمیل شده است. همان‌طور که در اینجا می‌بینید، سهم آن‌ها از جامعه بیت کوین این است که آن‌ها، ۱۷۶۸ معامله را برای این بلوک تایید کردند.

چگونه می‌توانم هش هدف را حدس بزنم؟

تمام هش‌های هدف با صفر، از حداقل ۸ تا ۶۳ صفر، شروع می‌شوند.

هدف حداقل وجود ندارد، اما یک هدف حداکثر توسط پروتکل بیت کوین تعیین شده است. هیچ هدفی نمی‌تواند از این تعداد، بیشتر باشد.

۰۰۰۰۰۰۰۰ffff0000000000000000000000000000000000000000000000000000

این مطلب راهم مطالعه کنید: چه مقدار بیت کوین در دنیا باقی مانده است؟

چگونه می‌توانم شانس خود را برای حدس هش هدف، قبل از سایرین به حداکثر برسانم؟

شما باید تجهیزات ماینینگ بیت کوین (ریگ ماینینگ) سریعی داشته باشید یا واقع بینانه‌تر، به یک استخر استخراج بپیوندید؛ به گروهی از استخراج‌کنندگان سکه که قدرت محاسباتی خود را با هم ترکیب می‌کنند و در نهایت، بیت کوین استخراج‌شده را تقسیم می‌کنند. استخرهای استخراج، قابل مقایسه با باشگاه‌های پاوربال (یک نوع بازی لاتاری) هستند که اعضای آن‌ها بلیت‌های لاتاری را به صورت یکجا می‌خرند و توافق می‌کنند که هر بردی را به اشتراک بگذارند. تعداد بسیار زیادی از بلوک‌ها توسط استخرها استخراج می‌شوند تا استخراج‌کنندگان انفرادی.

به عبارت دیگر، این عملیات به معنای واقعی کلمه، یک بازی اعداد است. شما نمی‌توانید الگوی آن را حدس بزنید یا بر اساس هش‌های هدف قبلی، پیش‌بینی کنید. سطح دشواری جدیدترین بلوک در زمان نوشتن، برابر ۲۸۷۴۶۷۴۲۳۴۴۱۶ است؛ یعنی شانس ارائه نانس برای تولید هش هدف، یک در ۲۸۷۴۶۷۴۲۳۴۴۱۶، یعنی کمتر از یک در ۲ تریلیون است.

چگونه تصمیم بگیرم که آیا ماینینگ بیت کوین برای من سودآور است یا خیر؟

سایت Cryptocompare یک ماشین حساب مفید را ارائه می‌دهد که به شما امکان می‌دهد مواردی از قبیل سرعت هش، هزینه برق و غیره را برای برآورد سود و هزینه، بسنجید.

استخر استخراج بیت کوین چیست؟

پاداش‌های ماینینگ بیت کوین به استخراج‌کننده‌ای پرداخت می‌شود که ابتدا راه حل پازل را کشف کند و احتمال اینکه یک شرکت‌کننده بتواند این راه حل را کشف کند، برابر است با قسمتی از کل توان استخراج در آن شبکه. شرکت‌کنندگان با درصد کمی از قدرت استخراج، به تنهایی شانس بسیار کمی برای کشف بلوک بعدی دارند. مثلا یک کارت استخراج که می‌توان با چند هزار دلار خریداری کرد، نشان‌دهنده کمتر از ۰.۰۰۱ درصد از ظرفیت استخراج شبکه است. با چنین شانس کمی برای یافتن بلوک بعدی، ممکن است پیدا کردن یک بلوک بسیار طول بکشد و دشواری این راه، اوضاع را بدتر می‌کند. ممکن است استخراج‌کننده، هرگز سرمایه خود را دوباره به دست نیاورد. جواب این مشکل استخرهای استخراج است. استخرهای استخراج توسط اشخاص ثالث و گروه‌های هماهنگ استخراج اداره می‌شوند. با کار کردن همراه هم در یک استخر و اشتراک حقوق و دستمزد در میان شرکت‌کنندگان، استخراج‌کنندگان می‌توانند از روزی که ماینر خود را فعال می‌کنند؛ جریان مداوم بیت کوین را دریافت کنند. آمار برخی از استخرهای استخراج را می‌توان در سایت Blockchain.info مشاهده کرد.

من حساب‌ و کتاب کرده‌ام، ماینینگ بیت کوین را فراموش کنید. آیا راه کم‌زحمت‌تری برای سود بردن از رونق بازار ارز رمزنگاری وجود دارد؟

قطعا وجود دارد. همان‌طور که گفته شد، ساده‌ترین راه برای دستیابی به بیت کوین، خرید آن در صرافی‌هایی مثل Coinbase.com است. از طرف دیگر، همیشه می‌توانید از «استراتژی کلنگ ۲ سر» استفاده کنید. این استراتژی بر اساس حکایت قدیمی است که در جریان هجوم مردم به معدن طلای کالیفرنیا در سال ۱۸۴۹، اتفاق افتاد. سرمایه‌گذاری هوشمند، استخراج طلا نبود؛ بلکه این بود تا کاری کنید که کلنگ‌های ۲ سر، برای استخراج طلا استفاده شوند یا به اصطلاح مدرن، در شرکت‌هایی که آن کلنگ‌ها را به کار می‌گیرند، سرمایه‌گذاری کنید. در یک زمینه ارزهای رمزنگاری‌ شده، کلنگ ۲ سر، معادل شرکتی است که تجهیزات مورد استفاده برای استخراج بیت کوین را تولید می‌کند. می‌توانید شرکت‌هایی که ماینرهای ASIC یا GPU را می‌سازند؛ بررسی کنید. شرکت‌هایی که این محصولات را تولید می‌کنند، شامل AMD و Nvidia هستند.