این روزها در میان بحث‌های داغ ارزهای دیجیتال و شرکت‌های بلاک چین، نام تتر به کرات به چشم می‌خورد. اما تتر چیست و مزایا و معایب تتر چیست؟ در ادامه با کوین نیک همراه باشید تا بدانید تتر چیست و مزایا و معایب آن چیست.

تتر «Tether» یا همان USDT در واقع یک نوع از ارزهای دیجیتال است که ارزش واحد پولی آن هم‌تراز ارزش جهانی دلار است. ایده اصلی که به پدید آمدن تتر منجر شد نیاز به یک ارز پایدار دیجیتال بود که بتواند مانند دلار دیجیتال فعالیت کند. در ادامه با مزایا و معایب تتر آشنا شوید.

سکه‌هایی که قابلیت جایگزینی دلار را دارند «سکه‌های پایدار» نامیده می‌شوند. تتر در واقع محبوب‌ترین سکه پایدار دیجیتال است و حتی در حال حاضر در بسیاری از مبادلات ارزی به عنوان جایگزین دلار استفاده می‌شود.

تتر پول رایج را به ارز دیجیتال تبدیل می‌کند، به این ترتیب ارزش سکه‌های خریداری یا تبدیل شده شما در تتر بر اساس واحدهای پولی معتبر دنیا مانند دلار آمریکا، یورو و ین تعیین می‌شود.

تتر هم مانند دیگر ارزهای دیجیتال از فناوری بلاکچین استفاده می‌کند، به گفته سایت رسمی تتر، این ارز، برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال، به طور ۱۰۰ درصد از طرف USD پشتیبانی می‌شود.

برای مثال، هر یک تتر نسبت ۱:۱ با هر یک دلار دارد. (این موضوع یک نکته مثبت بزرگ در امر فروش است که برای سرویس‌هایی غیر از تتر به یک مشکل بالقوه در فضای ارز دیجیتال تبدیل شده است).

می‌توان گفت که یک تتر در تجارت به قیمت یک دلار مبادله می‌شود و در واقع به جای دلار استفاده می‌شود اما در عمل، قیمت‌ها کمی دچار تغییر می‌شود.

اولین نکته مثبت درباره تتر این است که بر خلاف دیگر ارز دیجیتال، تتر ثبات و پایداری را برای شما به ارمغان می‌آورد و مشکل کسانی را که نمی‌توانند با معاملات دلاری یا بانکی سر و کار داشته باشند را به آسانی حل می‌کند این امر خرید تتر را جذاب می‌کند. ( برای مثال در بزنگاه‌های حساسی که صرافی Bitfinex مبادلات را رهبری می‌کند).

تتر چیست و چه مزایای و مغایبی دارد

تتر پول رایج را به ارز دیجیتال تبدیل می‌کند.

در یک کلام می‌توان گفت که با استفاده از USDT می‌توانید، سکه مجازی در اختیار داشته باشید که مانند USD پایدار است، حتی زمانی که درگیر مبادل‌های هستید که دولت آن را به رسمیت نمی‌شناسد، این پایداری وجود دارد. این موضوع به خودی خود معضل بزرگی است که با استفاده از USDT قابل حل است. در بسیاری از مبادلات، USDT به عنوان ارز تجارتی به شما ارائه می‌شود که به این اجازه را می‌دهد که سکه‌های هم ارزش با سکه‌های USD خریداری کنید. این اتفاق بسیار خوشایند است مخصوصا زمانی که قیمت بیت کوین سر به فلک می‌کشد.

البته تتر در کنار این همه خوبی و مزایا، بعضی از مشکلات را هم با خود به همراه دارد.

حقیقت این است که نگرانی‌ها و ملاحظاتی درباره تتر وجود دارد که بهتر است هر کاربری از وجود آنها با خبر باشد. یکی از نگرانی‌ها این احتمال به رسمیت شناخته نشدن USDT توسط دولت‌ها و سازمان‌ها است. همچنین این نگرانی وجود دارد که اقتصاد ارز دیجیتال به مرکزیت واحد پول دلار محدود شود. علاوه بر این‌ها، پیوستن کاربران Bitfinex  به جرگه کاربران Tether می‌تواند نگران کننده باشد.(بیتفینکس یک صرافی بزرگ است که اجازه میدهد، بعضی از تجارت‌های حاشیه‌ای، با استفاده از USDT انجام شوند و این موضوع، قدرت را در دستان آنها قرار می‌دهد). البته ممکن است پشتیبانی ۱:۱ نرخ دلار نسبت به تتر تا همیشه پایدار نباشد (و در عوض اعطای وام در اولویت قرار بگیرد) که به خودی خود یک مسأله نگران کننده‌ای به نظر می‌رسد.

به بیان دیگر، بعضی از ملاحظات به ماهیت متمرکز تتر بازمی‌گردد. نگرانی دیگر دیگر هم به دلیل آن است که مردم عادی، هیچگاه قادر نخواهند بود که صحت سیستم‌هایی را تایید کند که در آنها تتر تلاش می‌کند با استفاده از اسناد، بلاکچین عمومی و ممیزی‌های خاصی را به آنها اثبات کند.

بیشتر بخوانید: تتر چیست و چه کاربردی دارد؟

همه معایب و مزایایی که بیان کردیم، نکات لازم برای توضیح دادن یک الگو بود. الگویی که بر اساس آن، تبدیل تتر به یک جایگزین قطعی برای دلار در فضای ارز مجازی، توسط یک واحد مرکزی انجام می‌شود و سپس بر اساس آن، انتظارات و امکانات را تطبیق می‌دهد.

این عمل کنایه‌آمیز به نظر میرسد، زیرا مشکل نبود اعتماد و متمرکزسازی دقیقا همان مشکلی بود که ارز مجازی در وهله اول سعی می‌کرد از آن دوری کند.

اما دشواری اصلی این است که شرکت تتر، با اینکه از فناوری بلاکچین بهره می‌برد اما یک رابط هوشمند غیرمتمرکز توزیع شده نیست. تتر شرکتی است که انسان‌ها، آن را اداره می‌کنند و انسان می‌تواند اشتباه کند، با این حال، شرکت تتر از ما می‌خواهد که به آنها اعتماد کنیم. همین قضیه درباره بیتفینکس هم صدق می‌کند. بیتفینکس یک صرافی همتا به همتای غیرمتمرکز نیست و فقط یک شرکت است.

از آنجایی که در حال حاضر از مبادلات متمرکز استفاده می‌کنیم و به این نوع مبادلات به خاطر کاربرد راحت‌تر نیاز داریم، می‌توانیم دلیل محکمی برای این مسئله بیاوریم که USDT دقیقا همان چیزی است که برای فضای امروز ارز دیجیتال مورد نیاز است.

تتر چیست و چه مزایایی دارد

تتر هم مانند دیگر ارزهای دیجیتال از فناوری بلاکچین استفاده می‌کند.

در پایان، ماهیت متمرکز تتر هیچ آسیبی برای این شرکت به همراه نداشته است، همچنین همکاری با بیت کوین، تتر را بیش از پیش در کنار Ripple و XPR قرار داده است (به این معنی که آنها شرکت‌هایی هستند که با همه انواع ارزهای دیجیتال سر و کار دارند، نه فقط ارزهای دیجیتال خالص نامتمرکز).

با این حال، برای کنار گذاشتن نگرانی‌ها و تمرکز روی ادامه بحث، باید گفت که عملکرد تتر با توجه ارزش و کارایی فعلی، توانایی استفاده شدن به عنوان ارز دیجیتال در مبادلات اصلی بسیاری از کشورها و توانایی‌اش در تسهیل و روانسازی مبادلات، بسیار مفید بوده است.

با توجه به اینکه همگان پذیرفته‌اند هر تتر ارزشی برابر با یک دلار دارد، به ویژه با در نظر گرفتن این واقعیت که تتر در مبادلاتی مانند بیتفینکس هم کاربرد دارد، به این نتیجه می‌رسیم که کاربرد تتر، چیزی بیش از تئوری‌های بالقوه است.

با کنار گذاشتن ملاحظات و نگرانی‌ها، به این نتیجه می‌رسیم که تتر تا کنون عملکرد مثبتی از خود ارائه داده و تا اوایل سال ۲۰۱۸ یکی از ۲۰ فضای ارائه‌دهنده ارز دیجیتال انتخاب شده توسط Market cap محسوب می‌شود.