چگونگی مقیاس گذاری اتریوم سوالی است که برای جواب آن نیاز به داشتن اطلاعات بیشتری در مورد اتریوم دارید و آشنایی با جزئیات این سیستم، کمک بزرگی به استفاده صحیح از آن می‌کند. برای آشنایی بیشتر می‌توانید این مطلب از کوین نیک را دنبال کنید تا از مقیاس گذاری اتریوم بیشتر بدانید. 

اتریوم مانند سایر بلاکچین‌های عمومی، در نظر دارد تا آنجا که می‌تواند کاربران زیادی را پشتیبانی کند. مشکل این است که، امروزه ما واقعاً محدودیت‌های این پلتفرم را نمی‌دانیم. به دلیل محدودیت شدید محاسبه در هر بلوک، بلاک چین اتریوم در حال حاضر تقریبا ۱۵ معامله در ثانیه را در مقایسه با ۴۵ هزار معامله پردازش شده توسط ویزا پشتیبانی می‌کند.

این محدودیت اتریوم و سایر سیستم‌های بلاک چین مدت‌ها است که مورد بحث توسعه‌دهندگان و دانشگاهیان قرار گرفته است. در حالی که توسعه‌دهندگان اتریوم ممکن است تمایل داشته باشند که چگونگی تفاوت پلتفرم انعطاف‌پذیر قرارداد هوشمند از بیت کوین را برجسته کنند. . سوال تنها این نیست که مقیاس گذاری اتریوم چگونه خواهد بود؟ دشواری مقیاس گذاری اتریوم هم موضوع مهم بحث این روزها است که به آن می‌پردازیم.

چرا مقیاس گذاری اتریوم بسیار دشوار است؟

اتریوم و بیت کوین از ترکیبی از ترفندها و مشوق‌های فنی استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که به طور دقیق ثبت می‌کنند چه کسی بدون داشتن یک مقام مرکزی دارای چه چیزی است. مشکل این است که حفظ این تعادل و در عین حال افزایش تعداد کاربران دشوار است (به ویژه در حالی که که افراد عادی می‌توانند از این سیستم برای خرید قهوه یا اپلیکیشن‌‌های موبایل استفاده کنند).

این به این دلیل است که اتریوم به شبکه‌ای از گره‌ها وابسته است که هر یک از آن‌ها تاریخچه معاملات اتریوم و «وضعیت فعلی» مانده حساب، قراردادها و فضای ذخیره سازی را ثبت می‌کنند. بدیهی است که کار دشواری است، به خصوص که تعداد کل معاملات تقریباً در هر ۱۰ یا ۱۲ ثانیه با هر بلوک جدید افزایش می‌یابد.

نگرانی این است که اگر توسعه‌دهندگان، اندازه هر بلوک را برای جابه‌جایی معاملات بیشتر افزایش دهند، داده‌هایی که یک گره برای ذخیره آن‌ها نیاز دارد، بزرگ‌تر می‌شوند و در نتیجه طور برای افزایش بازدهی افراد را از شبکه بیرون می‌اندازند. اگر هر گره به اندازه کافی بزرگ شود، فقط چند شرکت بزرگ منابع لازم برای اجرای آن‌ها را خواهند داشت. با وجود آسیب‌ها، اجرای یک گره کامل بهترین راه برای استفاده کاربران از مزایای حریم خصوصی و امنیت است. اجرای گره‌های کامل سخت‌تر می‌تواند تعداد افرادی را که می‌توانند خود معاملات را تأیید کنند، محدود کند. به عبارت دیگر، تمرکززدایی و مقیاس پذیری اتریوم در حال حاضر با هم تفاوت دارند، اما توسعه دهندگان به دنبال راه‌هایی برای تسهیل این امر هستند.

مقیاس گذاری اتریوم چگونه خواهد بود؟

اتریوم

خرد کردن

در مورد این که مقیاس گذاری اتریوم چگونه خواهد بود دانستید، بهتر است بیشتر به اشکال مختلف آن بپردازیم. چند پروژه مقیاس گذاری اتریوم وجود دارد که هر کدام از آن‌ها یک مشکل مقیاس پذیری متفاوت را برطرف می‌کند.

همانطور که گفته شد، یکی از مشکلات این است که هر گره باید وضعیت به‌روزشده‌ی هر حساب را در شبکه ذخیره کند. «خرد کردن» از یک روش سنتی مقیاس گذاری که به آن «خرد کردن دیتابیس» می‌گویند برگرفته شده است. این روش به‌طور موثر یک دیتابیس را به قطعات خرد تبدیل می‌کند و هر قسمت را روی یک سرور متفاوت قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: خرید و فروش اتریوم چگونه انجام می‌شود؟

هدف از خرد کردن این است که دیگر نیازی به گره‌های کامل نداشته باشید، یعنی گره‌هایی که وضعیت کامل شبکه و هر معامله‌ای را که انجام می‌دهد ذخیره می‌کنند. در عوض، هر گره زیر مجموعه‌ای از این داده‌ها را ذخیره می‌کند و فقط آن معاملات را تأیید می‌کند. اگر یک گره به اطلاعات معاملات یا بلوک‌هایی که ذخیره نمی کند، نیاز داشته باشد، با اطلاعاتی که دارد، گره‌ی دیگری را پیدا می‌کند.

مشکل اینجاست که این روند چندان قابل‌اعتماد نیست، چرا که در این مدل، گره‌ها باید به گره‌های دیگر اعتماد کنند. اتریوم می‌خواهد این مشکل را با استفاده از «انگیزه‌های رمزنگاری» که بازیگران یک سیستم را به سمت انجام یک عمل خاص سوق می‌دهند، حل کند. در این حالت، اتریوم اطمینان حاصل می‌کند که گره‌ها اطلاعات معتبر را به گره‌های دیگر منتقل می‌کنند.

معاملات خارج از زنجیره

دانستن اینکه مقیاس گذاری اتریوم چگونه خواهد بود، بر روی معاملات هم تاثیر زیادی دارد. یک فناوری احتمالاً بلند پروازتر و ظرفیت‌پذیرتر از شبکه‌ی در حال رشد بیت کوین استخراج می‌شود، لایه‌ی بالایی پیشنهادی به بلاکچین که عملکرد اینترنت چند لایه را منعکس می‌کند.

معاملات «غیر زنجیره‌ای» سریع می‌توانند قابلیت‌های فناوری را به آنچه که به کاربران گفته شده بود «قرار است باشد» نزدیک‌تر کنند. عرضه‌ی سریع و تقریبا نامحدود هنوز کاربران را ملزم به اعتماد به واسطه نمی‌کند. طبق این دیدگاه، بیشتر معاملات از طریق کانال‌های ریزپرداخت خارج از زنجیره انجام می‌شود و مسئولیت بلاک چین اصلی را بالا می‌برد.

از نظر تئوری دلیل این کار این است که هر یک از طرفین می‌توانند معامله را در هر زمان که بخواهند به بلاک چین برگردانند و به هر دو طرف امکان پایان دادن به تراکنش را می‌دهد. با این حال، حد محاسباتی اتریوم نیازی به افزایش بیش از حد ندارد و امید این است که هنوز هم برای علاقه‌مندان اتریوم به‌طور منظم یک گره کامل قابل اجرا باشد.

چه مدت طول می کشد تا اتریوم به مقیاس برسد؟

دانستیم که مقیاس گذاری اتریوم چگونه خواهد بود. اما این یک سوال دشوار است، زیرا هنوز آزمایش‌های زیادی در حوزه مقیاس گذاری اتفاق می‌افتد. به قول خالق اتریوم، ویتالیک بوترین، هدف بلند مدت این است که این پلتفرم بتواند معاملات را در «سطح معاملات در مقیاس ویزا» یا فراتر از آن پردازش کند. با این حال، همانطور که ناظران بدبین مشتاقانه خاطرنشان می کنند، این امر بر اساس تجزیه و تحلیل بوترین و تکنیک‌هایی انجام شده است که هنوز در یک زنجیره عمومی گسترش نیافته‌اند. به طور خلاصه، اگرچه اتریوم در حال حاضر تنها می‌تواند تعداد معدودی معاملات را در هر ثانیه اداره کند، اما سازندگان آن امیدهای بالایی برای آینده دارند و این که چه مدت طول می‌کشد تا اتریوم به مقیاس مناسب برسد هنوز موضوعی مورد بحث است.