طی یکی دو سال اخیر، بیت کوین همانند یک ترن هوایی، از نظر ارزش فراز و نشیب‌های زیادی داشته است. این فراز و نشیب‌ها گاهی هیجان انگیز و خوشحال کننده بوده‌اند و گاهی ترسناک، چرا که صدها هزار نفر روی این ارز دیجیتال مهم سرمایه گذاری کرده‌اند و دوست ندارند شاهد کاهش ارزش آن باشند. اما به هر حال، امروزه بیت کوین روز به روز در حال افزایش قدرت و ارزش است و تنها زمان می‌تواند بگوید که این ارز رمزنگاری شده، که از سال ۲۰۰۸ زمزمه‌های آن آغاز شده بود و امروزه به چنین جایگاهی رسیده است، می‌تواند به بمباران خود در دنیای اقتصاد ادامه دهد یا نه. اما یک مسئله کاملا روشن است؛ پس از سال‌ها در دنیای اقتصادی، بیت کوین توانست همانند طوفانی باشد که اقتصاد را از خوابی طولانی مدت بیدار کرده است. پس بروز کلاهبرداری بیت کوین در این مسیر دور از ذهن نیست.

این ارزهای دیجیتال به شدت توانستند توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کنند. هر چند که بسیاری از همین مردم نه از تکنولوژی و نه از فلسفه پشت بیت کوین به درستی سر در می‌آورند، اما آن‌ها با چشمان خود مشاهده کرده‌اند که آن دست از افرادی که سال‌ها پیش روی بیت کوین چند هزار دلار سرمایه گذاری کرده بودند، امروزه با افزایش ارزش این ارز دیجیتال، میلیون‌ها دلار به جیب زده‌اند و حالا، همین مردم می‌خواهند یکی از آن‌ها باشند.

 

این مطلب راهم مطالعه کنید: آیا هک بلاک چین امکان پذیر است؟ آشنایی با ۴ روش هک بلاک چین

اما متاسفانه، این اشتیاق بسیاری از آن‌ها را (حتی در کنار سرمایه‌گذاران کهنه‌کار و آگاه) در تیررس فرصت طلبان و هکرهایی قرار می‌دهد که کارشان کلاهبرداری بیت کوین و دزدی از سرمایه گذاران آن است. همانطور که می‌دانید، یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های ارزهای رمزنگاری شده این است که دست دولت‌ها و بانک‌ها را در دخالت و کنترل خود کوتاه کرده است و خصوصی بودن و امنیت بالای آن از جمله خصوصیات بارز آن به شمار می‌رود. اما با این حال همین امر باعث شده تا راهی جدید برای کلاهبرداری باز شود.

و حالا که بیت کوین به محبوبیت چند میلیونی رسیده است و هر روز صدها نفر به دنبال سرمایه گذاری در آن هستند، تعداد کلاهبرداری بیت کوین نیز به همان اندازه افزایش پیدا کرده است. در حقیقت، در یکی از تحقیقات دانشگاهی مشخص شده است که حداقل روزی یک کلاهبرداری بیت کوین شکل می‌گیرد. بنابراین نه تنها افراد تازه وارد در خطر این نوع کلاهبرداری‌ها قرار می‌گیرند، بلکه افرادی که چندین سال است در این زمینه فعالیت دارند و با برخی از فوت و فن‌ها آشنایی پیدا کرده‌اند هم در معرض خطر هستند.

عوامل موثر در کلاهبرداری بیت کوین

صرافی های جعلی بیت کوین

در این مطلب از کوین نیک، به پنج نوع دزدی بیت کوین می‌پردازیم که باید به آن‌ها توجه فراوانی داشته باشید.

۱. صرافی‌ های بیت کوین جعلی

به تازگی، مسئولین اقتصادی کره جنوبی و یکی از جوامع محلی بیت کوین توانستند وجود یکی از دسیسه‌آمیز‌ترین کلاهبرداران بیت کوین را شناسایی کنند. این کلاهبرداری بیت کوین، یک صرافی دیجیتالی به نام BitKRX بود. این صرافی خود را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های تجاری در کشور می‌نامید و پول مردم را از این طریق دریافت می‌کرد. برای جلوگیری از چنین دزدی بیت کوین، باید به همان صرافی‌های شناخته شده و محبوب تبادل بیت کوین بچسبید و در عین حال در جوامع بیت کوین و انجمن‌های به‌روز مرتبط با ارزهای دیجیتال در تعامل باشید تا از جدیدترین اخبار و معرفی صرافی‌های جعلی آگاه شوید.

همچنین افراد سود جویی وجود دارند که ادعا می‌کنند با صرافی‌های شناخته شده‌ در ارتباط مستقیم هستند و از طریق برنامه‌ها یا سایت‌های جعلی، درخواست پول می‌کنند. زمانی که کاربر وارد یکی از این سایت‌ها یا برنامه‌ها شود و در آن ثبت نام کند، اطلاعات خود را به راحتی در دسترس این گونه افراد قرار داده است.

۲. ترفند پانزی کلاهبرداری بیت کوین

شاید این نام پانزی برای شما عجیب باشد، اما قطعا نام گلد کوئست به خوبی می‌تواند درک شما را از این ترفند بالاتر ببرد. ترفندی که در آن به روش شاخه‌ای و هرمی، به منظور پرداخت و سود به سرمایه‌گذاران، از پول سرمایه‌گذاران جدید سو استفاده می‌شود و شاخه به شاخه این کار ادامه پیدا می‌کند و بیت‌ کوین و سرمایه گذاران آن نیز می‌توانند یکی از اهداف چنین کلاهبرداری‌هایی باشند. به تازگی نیز یکی از همین نوع کلاهبرداری بیت کوین شناسایی شده است که MiningMax نام دارد. این طرح کلاهبرداری بیت کوین توانست ۲۰۰ میلیون دلار از پول مردم را تصاحب کند که در نهایت ۱۴ نفر از کلاهبرداران دخیل در این طرح دستگیر شدند؛ اما چه فایده، سرمایه‌گذاران هرگز نتوانستند بیت کوین‌ها و پول‌های سرمایه گذاری شده خود را باز پس بگیرند!

۳. ارزهای دیجیتالی جعلی کلاهبرداری بیت کوین

یکی از متداول‌ترین روش‌های کلاهبرداری ارزهای دیجیتال، معرفی یک رمزارز جدید به عنوان نمونه مشابه و جایگزین بیت کوین است. این نوع کلاهبرداران، به بهانه این که دستیابی به بیت کوین بسیار زمان‌بر است و هزینه زیادی طلب می‌کند، این ارزهای جعلی خود را به عنوان جایگزین مناسب بیت کوین به سرمایه گذار ناآگاه می‌فروشند. یکی از همین روش‌های کلاهبرداری که با نام My Big Coin شناخته می‌شد به تازگی شناسایی و فعالیت‌های آن به همین دلیل قطع شده است. کلاهبرداران دخیل در My Big Coin توانستند با این روش، بیش از ۶ میلیون دلار از پول‌های مردم را که قرار بود روی یک ارز دیجیتالی معتبر سرمایه‌گذاری کنند به جیب بزنند. اما این سرمایه گذاران، به جای هدفی که در آن رویا پردازی می‌کردند، اطلاعات حساب کاربری بانکی خود را دو دستی تقدیم این کلاه برداران کرده بودند.

عناصر تاثیر گذار در کلاهبرداری بیت کوین

ارزهای دیجیتالی جعلی

۴. کلاهبرداری‌هایی به روش پیش پا افتاده

اگر شخصی به شما ایمیل یا زنگ بزند و بگویید باید به خاطر سرمایه گذاری روی بیت کوین مالیات پرداخت کنید، آیا این کار را سریعا انجام خواهید داد؟ آیا پول خود را نا آگاهانه برای این افراد واریز می‌کنید؟ باور کنید یا نه، بسیاری از مردم این کار را انجام می‌دهند. این روش ساده به راحتی باعث گول خوردن بسیاری از مردم شده است. به این ترتیب که کلاهبردار به عنوان یک کارمند دولت یا بانک با شخص تماس می‌گیرد و تقاضا می‌کند تا از طریق کیف پول دیجیتال خود، بیت کوین را به حساب او واریز کند یا اطلاعات بانکی شما را به این منظور دریافت و از آن بی اجازه برداشت می‌کنند. یک راه حل ساده برای این نوع کلاه برداری‌ها وجود دارد، هیچگاه به چنین تماس‌ها و ایمیل‌ها اعتماد نکنید. فراموش نکنید که مسئولین قانونی، هیچگاه از این طریق با شما تماس نخواهند گرفت و هیچ گاه از شما طلب بیت کوین نخواهند کرد!

۵. کلاهبرداری از طریق مخرب‌ها

مخرب‌ها یا Malware، یکی از پر استفاده‌ترین روش‌های هکرها برای به دست آوردن رمز عبور کاربران به کامپیوترها، حساب‌های شخصی، کیف پول دیجیتال و غیره هستند و امروزه یکی از متداول‌ترین روش‌های کلاهبرداری بیت کوین شناخته می‌شود. اگر کیف پول دیجیتالی شما به اینترنت متصل است و از طریق کامپیوتر و موبایل به آن دسترسی دارید، این هکرها می‌توانند با ارسال مخرب‌ها به دستگاه‌های شما، وارد حساب کاربری شوند و تمامی موجودی شما را خالی کنند. معمولا مخرب‌ها از طریق ایمیل‌ها به دستگاه کاربر نفوذ می‌کنند. البته از طریق سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز این کار می‌تواند مثل آب خوردن صورت بگیرد. هیچ گاه سعی نکنید گول پیام‌های تبلیغاتی جذاب را بخورید. برای مثال گاها در سایت‌ها، پیام‌هایی نظیر «کسب درآمد اینترنتی با بیت کوین» یا «استخراج بیت کوین به رایگان و با سرعت» از جمله این پیام‌ها هستند که با یک کلیک کاربر، دروازه‌ها را برای ورود مخرب‌ها به دستگاه باز می‌کنند.

چطور در ایران با خیال راحت روی بیت کوین سرمایه گذاری کنم؟

کوین نیک یک پلتفرم جامع برای خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتال است و به شما کمک می‌کند ارزهای دیجیتال بیت کوین، تتر، بیت کوین کش، ریپل، اتریوم، داج کوین، zcash ، لایت کوین و بایننس کوین را به ساده ترین شکل ممکن  و با بهترین قیمت خرید و فروش کنید.
برای خرید یا فروش  انواع ارزهای دیجیتال در کوین نیک فقط کافی است در این سایت ثبت نام کنید و پس از طی چند گام ساده برای احراز هویت  که جهت مبادله امن و راحت صورت می‌گیرد و اعلام اطلاعات بانکی خود به ساده‌ترین شکل ممکن خرید و فروش ارزهای دیجیتال را تجربه کنید.

در ادامه مطالعه کنید: راهنمای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در کوین نیک