همانطور که می‌دانید بیت کوین، برخلاف بسیاری از ارزهای سنتی و رایج، یک ارز دیجیتالی است. بدین ترتیب، استفاده از این نوع ارز نیز کاملا متفاوت‌تر از هرگونه پولی است که تا به حال با آن رو به رو شده بودید؛ مخصوصا زمانی که صحبت از به دست آوردن و ذخیره کردن آن باشد. از آن جایی که بیت کوین اصلا وجود فیزیکی ندارد، از نظر فنی نمی‌توان آن را هر جایی نگه داشت. به جای آن، برای ذخیره بیت کوین، باید یک کیف پول بیت کوین داشته باشید و از کلید‌های خصوصی به منظور دسترسی به آدرس بیت کوین عمومی و امضای تراکنش‌ها استفاده کنید.

به زبان ساده، برای انجام یک انتقال مالی ارز دیجیتال، به یک کلید عمومی و کلید خصوصی برای انتقال تراکنش بیت کوین نیاز دارید که یک کیف پول بیت کوین می‌تواند این نیاز را برطرف کند. همچنین زمانی که بخواهید پول بیت کوین خود را ذخیره کنید، نیازمند به همین کیف پول بیت کوین هستید؛ این امر برای دیگر ارزهای دیجیتال نیز صدق می‌کند.

انواع مختلفی از کیف پول بیت کوین به منظور پذیرایی از هر گونه نیاز طراحی شده است و هر کدام امنیت، راحتی، دسترسی و دیگر ویژگی‌های خاص خود را شامل می‌شوند. در این مطلب از کوین نیک، به معرفی انواع کیف پول بیت کوین و چگونگی استفاده از آن‌ها می‌پردازیم.

انواع کیف پول بیت کوین

کیف پول بیت کوین کاغذی

کیف پول بیت کوین کاغذی

یک کیف پول کاغذی بیت کوین، اساسا یک سند حاوی آدرس عمومی (Public Address) کاربر است که می‌تواند به منظور دریافت بیت کوین مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین یک کلید خصوصی (Private Key) در آن قرار دارد که اجازه می‌دهد بیت کوینی را که در آدرس عمومی شما ذخیره شده خرج یا منتقل کنید. این دو کلید معمولا به صورت کدهای QR درج شده‌اند تا بتوانید به سرعت آن‌ها را اسکن و کلید‌ها را وارد نرم افزاد کیف پول خود به منظور انجام عملیات کنید. به منظور دریافت کیف پول کاغذی، می‌توانید از سرویس‌هایی نظیر BitAddress یا Bitcoinpaperwallet استفاده کنید که به کاربران اجازه می‌دهند یک آدرس عمومی کاملا تصادفی را به منظور امنیت بالا ایجاد کنند. این سند ایجاد شده توسط این سرویس‌ها را می‌توانید پرینت بگیرید که برخی از آن‌ها با ویژگی ضد سو استفاده طراحی شده‌اند یا برخی دیگر شامل لایه هولوگرافیک هستند.

یکی از خصوصیات بارز کیف پول کاغذی این است که کلیدهای شما در هیچ فضای دیجیتالی قرار ندارند؛ فضای دیجیتالی که لبریز از هر گونه حمله هکرها و مخرب‌هایی هستند که می‌توانند با استفاده از کلید‌ها وارد کیف پول کاربران شوند به هر گونه دزدی دیجیتالی دست بزنند. هر چند، هنوز هم یک سری اقدامات احتیاطی و پیشگیری امنیتی برای استفاده از این گونه کیف پول‌ها نیاز است. مشخصا، قبل از ایجاد کیف پول کاغذی، باید مراقب باشید که کسی به شما و رمزی که وارد می‌کنید نگاه نکند. نه فقط از نظر فیزیکی، بلکه از نظر دیجیتالی نیز جاسوس‌ افزارهایی (Spyware) وجود دارند که فعالیت‌های شما را رصد خواهند کرد. بنابراین توصیه شده تا از یک سیستم امن استفاده کنید. بیشتر فایروال‌ها، ضد ویروس‌ها و ضد مخرب‌ها می‌توانند جلوی آن‌ها را بگیرند، اما فراموش نکنید که هر روز صدها نوع مخرب تولید می‌شود. به این ترتیب یکی از روش‌های پیشنهادی این است که از سیستم عامل اوبونتو که به صورت فلش‌های یو اس بی روی کامپیوتر اجرا می‌شوند استفاده کنید.

علاوه بر آن، زمانی که کیف پول کاغذی خود را ایجاد کردید، باید مطمئن شوید وبسایتی که کد آن را ایجاد می‌کند قادر باشد کلید را به صورت آفلاین به نمایش بگذارد. این ویژگی اجازه می‌دهد تا در اصل قبل از ایجاد کلید‌ها، ارتباط خود را با اینترنت قطع کنید. همچنین در نهایت فراموش نکنید که باید از پرینتری استفاده کنید که به شبکه اینترنت متصل نباشد.

فراتر از آن، باید آگاه باشید که در طول پرینت یک کیف پول کاغذی، در حال پرینت گرفتن از یک سری اطلاعات خصوصی فوق‌العاده ارزش روی یک قطعه کاغذ هستید. بنابراین مهم است که یک سری معیارهای امنیتی را نسبت به این کاغذ رعایت کنید. برای مثال، توصیه شده است که کاغذ را درون محفظه‌ای پلاستیکی قرار دهید که از نفوذ آب در امان باشد و همچنین با هر نوع اتفاقی پاره نشود. برخی از مردم ترجیح می‌دهند کیف پول کاغذی خود را از جنس لمینیت چاپ کنند که جنس بسیار مقاوم‌تری نسبت به کاغذهای معمولی دارد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: نحوه ایجاد کیف پول بیت کوین به صورت مشترک در Bitcoin.com 

بیت کوین فیزیکی

بیت کوین‌های فیزیکی معمولا مقدار ثابت و مشخصی از بیت کوین را درون خود جای می‌دهند که به شکل سکه هستند و تا زمانی که کلید خصوصی آن برای کابر پنهان باشد، نمی‌توان از ارزش آن بهره‌ای برد. این نوع از کیف پول بیت کوین به لطف سیستم امنیتی ضد تحریف و دستکاری (Tamper-Evident Seal) امنیت خود را تامین می‌کند.

اولین نوع از کیف پول فیزیکی یا بیت کوین فیزیکی، Bitbill نام داشت که بسیار شبیه به کارت‌های اعتباری بانکی بود، اما پس از آن، بسیاری از این نوع بیت کوین‌های فیزیکی شبیه به یک مدال یا سکه طراحی شدند. در سال ۲۰۱۱ بود که مایک کدوِل (Mike Cadwell) یک علاقه‌مند به ارزهای رمزنگاری شده، اولین بیت کوین فیزیکی مورد پسند عموم را با نام Casascius تولید کرد. این نوع بیت کوین فیزیکی که بسیار شبیه به یک سکه است، دارای یک رمز خصوصی هولوگرامی جدا شدنی است و زمانی که آن را از جای خود باز کنید، سیستم امنیتی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و دیگر قابل برگشت نیست. سپس با وارد کردن رمز خصوصی موجود در آن، سکه بیت کوین فیزیکی ارزش خود را کاملا از دست خواهد داد.

بیت کوین‌های فیزیکی یکی از روش‌های بسیار راحت ذخیره منابع مالی شما به شکلی امن به شمار می‌روند و همچنین برای معاملات آفلاین بسیار مناسب هستند. علاوه بر آن، این نوع کیف پول بیت کوین، به یک آیتم با ارزش برای کالکتورها تبدیل شده است. هر چند که این بیت کوین فیزیکی یک مشکل اساسی دارد که استفاده از آن را سخت می‌کند. در سال ۲۰۱۳ بود که مایک کدول، از سوی شبکه جرایم مالی موظف به توقف فعالیت خود شد، چرا که کار او به عنوان جا به جایی پول تلقی می‌شد. استفاده از بیت کوین در بسیاری از کشورها هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و برخی‌ها نیز آن را ممنوع کرده‌اند و استفاده از چنین آیتمی از سوی مسئولین به عنوان یک پول تقلبی شناخته می‌شود.

انواع کیف پول بیت کوین

بیت کوین فیزیکی

کیف پول بیت کوین موبایلی

برای آن دست از فعالیت‌های مرتبط با بیت کوین برای کارهای روزانه، خرید محصولات، تبادل رو در رو، و دیگر موارد این چنینی، داشتن کیف پول موبایلی بسیار ضروری است. این کیف پول به عنوان یک نرم افزار روی گوشی هوشمند شما اجرا می‌شود، کلید خصوصی شما را ذخیره می‌کند و اجازه می‌دهد مستقیما واریزی خود را انجام دهید. علاوه بر آن، برخی از این نرم افزارهای موبایلی به کاربر اجازه می‌دهند تا با استفاده از تکنولوژی (NFC (Near-Field Communication یا ارتباط میان نزدیک تنها با لمس گوشی خود به دستگاه مقابل، بدون فاش کردن هرگونه اطلاعاتی، تراکنش خود را انجام دهد.

هر گونه مشتری و مصرف کننده بیت کوین نیاز به دسترسی کامل به بلاک چین دارد، شبکه‌ای که دائما در حال رشد است و نیاز به فضای ذخیره‌سازی زیادی دارد. از این رو، کیف پول‌های موبایلی قادر هستند با استفاده از تکنولوژی ساده ‌سازی تایید پرداخت، دسترسی کاربر را به بلاک چین ساده کنند. گوشی‌های موبایل می‌توانند تنها با بخش کوچکی از زیر مجموعه‌های بلاکچین به کار خود بپردازند و برای این کار به گره‌های قابل اعتماد در شبکه بیت کوین متصل می‌شوند تا مطمئن شوند اطلاعات درست و صحیح را دریافت می‌کنند.

با وجود این که این نوع از کیف پول دیجیتال روی گوشی‌های هوشمند راحتی فراوانی را برای کاربران به همراه دارد، اما نسبت به حملات هکرها بسیار آسیب پذیر هستند. علاوه بر آن، زمانی که شخصی به دستگاه موبایل شما دسترسی پیدا کند، به راحتی می‌توانید کنترل کیف پول بیت کوین خود را از دست بدهید. طیف وسیعی از نرم افزارهای کیف پول بیت کوین روی دستگاه‌های اندرویدی و iOS وجود دارد. از جمله این نرم‌افزارها می‌توان به FreeWallet، Edge و Atomic Wallet اشاره کرد.

کیف پول بیت کوین تحت وب

کیف پول‌های تحت وب، کلید‌های خصوصی شما را درون سرور‌های کمپانی توسعه دهنده این کیف پول‌ها نگهداری می‌کنند. این سرور‌ها دائما آنلاین هستند و توسط شخصی دیگر کنترل می‌شوند. هر سرویسی، ویژگی‌های متفاوت خود را دارد. برخی‌ از آن‌ها کیف پول شما را با کیف پول موبایل و دسکتاپ لینک می‌کنند و آدرس‌های عمومی شما را روی دستگاه‌هایی که در اختیار دارید تکرار و منتشر می‌کنند.

همانند کیف پول موبایلی، کیف پول‌های تحت وب یا E-wallets، این اجازه را به کابران می‌دهند تا از هر جایی و با هر دستگاهی که به اینترنت متصل است، به کیف پول خود دسترسی پیدا کنند. اما مسئله اصلی این است که موسسات یا شرکت‌هایی که این وبسایت‌ها را راه‌اندازی و کنترل کرده‌اند، به کلید‌های خصوصی دسترسی دارند و در نتیجه می‌توانند سرمایه‌ی شما را کنترل کنند. به طور کلی، خطرهای زیادی را می‌توان برای کیف پول بیت کوین تحت وب مثال زد. اما اگر بنا به نیاز خود حتما باید از کیف پول تحت وب استفاده کنید، بهتر است به سراغ برخی از معتبرترین کیف پول‌های تست شده و امانت دار تحت وب مانند Coinbase و Circle بروید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ذخیره کردن بیت کوین در کیف پول الکترونیک چطور انجام می شود؟

کیف پول دسکتاپ

کیف پول‌های دسکتاپی، نسبت به کیف پول‌های موبایلی امن‌تر هستند. این نوع از کیف پول را می‌توانید دانلود، روی کامپیوتر خود نصب کنید و سپس کلید خصوصی خود را روی هارد ذخیره کنید. برای همین می‌توان گفت آن‌ها از کیف پول‌های آنلاین قابل اعتماد‌تر هستند چرا که نیازی به سرورهای موسسه‌ها برای ذخیره‌سازی ندارند و دزدیدن اطلاعات از روی هارد سخت‌تر از فضای آنلاین است. هرچند، این کیف پول و کامپیوتر شما به اینترنت متصل هستند و هنوز هم می‌توان به آن پرچسب آسیب پذیری زد اما اگر مقدار کمی از بیت کوین را تبادل می‌کنید و از سیستم امنی برخوردار هستید، بنابراین این نوع کیف پول می‌تواند انتخاب اول شما نسبت به کیف پول بیت کوین تحت وب و کیف پول موبایلی باشد.

نرم افزارهای زیادی وجود دارند که می‌توانند ویژگی‌های منحصر به فرد خاصی را در اختیار کاربر قرار دهند. یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های دسکتاپی، Electrum است که به صورت متن باز ارائه می شود. نرم افزارهای دیگری مانند Atomic Wallet، Exodus و Bitcoin Core، از دیگر کیف پول های بیت کوین هستند که از امنیت و محبوبیت بالایی برخوردار هستند. در هنگام استفاده از کیف پول دسکتاپی، حتما باید از امنیت کامل سیستم عامل آگاه باشید.

کیف پول سخت افزاری

امن‌ترین کیف پول بیت کوین برای هر حجمی از معاملات بیت کوین. یک کیف پول سخت افزاری، نوعی منحصر به فرد از کیف پول‌های بیت کوین است که کلید‌های خصوصی شما را در یک سخت افزار امن نگه‌داری می‌کند و تا به حال هیچ گونه دزدی تایید شده‌ای از طریق کیف پول سخت افزاری وجود نداشته است. بر خلاف کیف پول کاغذی، که باید برای دریافت آن به هر حال به یک نرم افزار مرتبط با اینترنت متصل شد، کیف پول‌های سخت افزاری را می‌تواند به صورت امن استفاده کرد. علاوه بر آن، در برابر ویروس‌های کامپیوتری مصون هستند، پول‌های ذخیره شده در آن را نمی‌توان به صورت ساده جا به جا کرد و بسیاری از انواع آن‌ها به صورت متن باز هستند.

برخی از این کیف پول‌های سخت افزاری حتی دارای یک صفحه نمایش هستند که می‌توانند یک لایه امنیتی دیگر را علاوه بر مثال‌های تعریف شده به کاربر ارائه دهند و اطلاعات را نیز به راحتی به کاربر نشان دهند. البته بر خلاف دیگر کیف پول‌‌های گفته شده، این نوع کیف پول رایگان نیست. برای مثال کیف پول‌های سخت افزاری Ledger Nano S، TREZOR و KeepKey، با توجه به ویژگی‌های خود، با هزینه‌های متفاوتی از ۷۰ تا ۹۹ دلار برچسب خورده‌اند.