فراگیری تحلیل تکنیکال از ملزومات حضور در بازار ارزهای دیجیتال است و کارشناسان توصیه می‌کنند تا اطلاعات کافی در خصوص ارزهای دیجیتال و تحلیل تکنیکال پیدا نکرده‌اید به این بازار ورود نکنید. از این رو در پی آن بر آمدیم که در این سلسله مطالب آموزشی شما را با مفاهیم اصلی تحلیل تکنیکال آشنا کنیم. این بار نوبت خط روند است.

در سه شماره قبل این سلسله مطالب آموزشی به معرفی تحلیل تکنیکال پرداختیم، سپس انواع نمودارها را معرفی کردیم و در نهایت به تشریح مفهوم مقاومت و حمایت پرداختیم.

در این قسمت این مطالب آموزشی قصد داریم در مورد خط‌های روند بازار و چگونگی ترسیم آن صحبت کنیم. با این مطلب کوین نیک همراه باشید و اگر سوالی داشتید می‌توانید در بخش نظرات مطرح کنید تا ما پاسخگوی شما باشیم.

خط روند چیست؟

این عبارت ترجمه اصطلاح «Trend Line» است که به مفهوم اتصال دونقطه سقف و کف قیمت‌ها است و یک  خط راست را در نمودار نشان می‌دهد.با امتداد این خط هرچه به نقاط عطف بیشتری وصل شود از اعتبار بیشتری در تحلیل تکنیکال برخوردار است. امتداد این خط در سطح نمودار سطح حمایت و مقاومتی که در آینده شکل خواهد گرفت را نشان خواهد داد. این خط به تریدر کمک می‌کند که رفتار قیمت را در رسیدن مرز این خطوط پیش بینی کند.

در زمینه‌ی مبادله‌ی ارزدیجیتال فراموش نکنید که سیگنال‌های معاملاتی و پیش بینی وضع بازار در کنار این شاخص شاخصه‌های بسیار مهمی در بازار ارزهای دیجیتال هستند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چه مقدار بیت کوین در دنیا باقی مانده است؟

خط روند در تحلیل تکنیکال چطور کار می‌کند؟

شما با اتصال نقاط به یکدیگر به خط‌های روند دست می‌یابید و از آن برای اطلاع از قیمت در آینده استفاده خواهید کرد.این خط کار بیشتری از سایر شاخص ها می‌برد.اگر می‌خواهید از جهت حرکت بازار سردرآورید بهتر است یاد بگیرید Trend Line را رسم کنید. بعضی ابزارهای معاملاتی هم قادر هستند خط روندمان را نمایش دهند. تعیین سطح  مقاومت و حمایت هم با کمک این خط ساده ‌تر می‌شود. با ترسیم خطوط صعودی و نزول نمودارها می‌توان به روند قیمت دست یافت.

خط روند از اتصال حداقل دو کف قیمتی توسط یک  خط  به شرط آنکه نمودار را قطع نکرده باشد و شیب مثبت باشد شکل می‌گیرد.

خط روند نزولی از اتصال حداقل دو سقف قیمتی در نمودار توسط یک خط به شرط آنکه نمودار را قطع نکرده باشند و شیب منفی باشد شکل می‌گیرد.

در خط صعودی با نزدیک شدن قیمت‌ها به آن قیمت به سمت بالا می‌رود و کاهش قیمت به زیر خط روند صعودی به معنی هشدار به تریدر و نشانگر تغییر روند و آغاز نزول قیمت است.در اینجا می گوییم شکست روند رخ داده است.

در خط نزولی دو سقف قیمتی در نمودار توسط یک خط به شرط قطع نکردن نمودار و منفی بودن شیب شکل می‌گیرد. سطح مقاومت در این روند خیلی مهم است و قیمت در نزدیکی آن کاهش می‌یابد.اگر قیمت از خط روند نزولی عبور کند به معنی کاهش عرضه و تغییر روند بازار است که شکست خط نزولی را به همراه دارد.

خط روند در تحلیل تکنیکال چطور کار می‌کند؟

مفهوم خط روند

شیوه خواندن خط روند در تحلیل تکنیکال کدام است؟

دنبال شیب جهت مشاهده مسیر وند قیمت‌ها در مارکت باشید. این کار به خواند خط روند کمک می‌کند. باید حداقل دو نقطه اتصال برای ترسیم خط روند وجود داشته باشد.که از اتصال قله‌ها و دره‌های پیاپی به  وجود می‌آید. خط را مسیر بررسی قیمت در نظر بگیرید عبور از خط به معنی کاهش و افزایش قیمت خواهد بود.به  همین سادگی با نگاه به نمودار می‌توانید آینده قیمت‌ها را حدس بزنید. فراموش نکنید نمودارها تابع عوامل دیگری همم هستند که باعث می‌شود روند بازار گاهی آنطور که انتظار می‌رود نباشد.

چطو از خط روند در مبادلات استفاده کنم؟

اگر این خط یک بازه زمانی مشخص را نشان دهد بسیار قوی‌تر و قابل استنادتر خواهد بود چراکه از خط‌های طولانی مدت می‌توان برای آن اعتبار بیشتری قائل شد. با شکست روند وضع بازار هم تغییر خواهد کرد. خط باید تقریبا راست باشد هرچه شیب آن بیشتر شود اعتبارش هم کمتر خواهد بود و احتمال شکست آن افزایش می‌یاد.

با این اوصاف تغییر خط‌های روند به مفهوم تغییر وضعیت بازار است و به همین دلیل کارشناسان به آن اهمیت ویژه‌ای می‌دهند. این خط که متعلق به نمودار شماست نشانگر یافته‌های شما در این بازار است که در طول زمان ممکن است تغییر کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۱۲ ابزار برتر برای انجام معامله ارز دیجیتال

نتیجه گیری

در این شماره از آموزش‌های تحلیل تکنیکال به یک بخش دیگر از نمودارها پرداختیم که می‌تواند وضعیت بازار و تغییر قیمت‌ها را نشان دهد. ترسیم خط‌های روند در نمودار تحلیل تکنیکال کمک می‌کند وضع آینده قیمت‌ها را بهتر حدس بزنیم. برای شناسایی و اثبات روند در هنگام شکست باید بدانیم که باید اخطار را جدیدی بگیریم و آماده باشیم که بازار درحال تغییر است.

از این به بعد هنگام مشاهده نمودارها می‌دانید خطی که تقریبا راست است خط روند است و به کمک آن می‌توانید آینده قیمت‌ بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را پیش بینی کنید. بازار همیشه هم قابل پیش بینی نیست اما تحلیل‌های تکنیکال به ما کمک می‌کنند بهتر تصمیم بگیریم.