با جان گرفتن بیت کوین و مشهور شدن آن در دنیای اقتصاد، ارزش آن بر اساس فواید و سودمندی‌های این ارز دیجیتال محاسبه و درک شده است. البته کلمه «ارزش» را در اینجا نباید با «قیمت» اشتباه گرفت که هزینه پولی بیت کوین را در بر می‌گیرد. منظور از ارزش، سودمندی، نتایج بخش‌های زیادی از خلاقیت‌های این ارز دیجیتال، شبکه این رمزارز و آینده این پول رمزنگاری شده است. در این مطلب از کوین نیک، چگونگی برآورد ارزش بیت کوین را شرح می‌دهیم.

ارزش علمی

در زمینه عمومی علمی، ارزش بیت کوین بر اساس خلاقیت و نوآوری آن برای حل مسئله‌ای کهنه در دنیای اقتصاد محاسبه می‌شود. این مسئله‌ای که سالیان سال گریبانگیر اقتصاد و مانع اصلی رشد ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده بود، Two Generals Problem نام دارد. این مانع بزرگ به این معنی است که می‌شد از یک ارز دیجیتالی دو بار استفاده شود. راه حل هوشمندانه خالق بیت کوین یعنی ساتوشی ناکاماتو برای دو راهی استفاده دوباره از ارز دیجیتال، از طریق خود سازماندهی و ثبت اجماع بر اساس زمان به دست آمده است. این راه هوشمندانه به کمک بلاکچین صورت گرفته است، یک شبکه مشترک عمومی که از طریق گره‌های همتا به همتا حفظ شده و شبکه بیت کوین را به وجود آورده است.

ارزش تکنولوژیکی

به این دلیل که بیت کوین از طریق شبکه توزیع همتا به همتا، غیر متمرکز شده است، هیچ سرور مرکزی که پروتکل‌های بیت کوین به آن تکیه کنند وجود ندارد. همانند سایتی مانند BitTorrent، بیت کوین نیز از این رو، شامل توانایی مقاومت در برابر سانسور است و نمی‌توان آن را خاموش یا متوقف کرد. این جنبه از ارزش بیت کوین به این دلیل حیاتی است، چرا که استفاده از این ارز دیجیتال همیشه ادامه خواهد داشت و وجود هیچ قدرت و مرکزیتی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. داشتن ویژگی مقاومت در برابر سانسور، نقطه مقابل ارزهای سنتی و رایجی است که سال‌های سال توسط دولت‌ها و بانک‌ها مورد نظارت قرار می‌گرفت و باعث شده تا بیت کوین یک تکنولوژی غیر قابل تخریب در هم گسیخته باشد.

ارزش بیت کوین

ارزش اجتماعی بیت کوین

ارزش اجتماعی

نوآوری ساتوشی ناکاماتو در زمینه علم رایانه‌ای یک دست آورد قابل توجه و ژرف است. به اضافه آن، پیامد اجتماعی نوآوری بیت کوین در زمینه پرداختی‌ها و تراکنش‌ها این است که نیاز به اعتماد را از بین می‌برد. اما منظور از اعتماد چیست؟ سیستم توزیع و شبکه غیر متمرکز بیت کوین به این معنا است که نیاز نیست هیچ شخصی برای دریافت، استفاده، ذخیره، سرمایه گذاری و عملکرد بیت کوین به شخصی دیگر اعتماد کند. هر کاربر و صاحب بیت کوین به طور تمام و کمال کنترل ارز رمزنگاری شده خود را دارد و فقط خود او مسئول امنیت و استفاده از بیت کوین است. کاربران نیازی به اعتماد به هیچ سوم شخصی مانند بانک‌ها یا مراکز توزیع به مننظور نگهداری، پرداخت یا حفظ بیت کوین ندارند. این جنبه عدم نیاز به اعتماد بیت کوین، به کلی ریسک ارتباط و اعتماد به قدرت‌هایی نظیر بانک‌ها و دولت‌ها را از بین برده است. در حقیقت، اثر غیر متمرکز بودن بیت کوین، در طول زمان، قدرت و اختیارات مرکزی را در هر جایی نابود خواهد کرد مگر آن که تکنولوژی عجیب و جدید ظهور کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چه چیزی بر روی قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارد؟

نشان ارزش

اگر چه می‌توان بیت کوین را بارها کپی کرد، اما تنها یک بار می‌توان از آن استفاده کرد. این ویژگی طراحی شده با ایجاد یک نسخه از کیف پول بیت کوین در دیگر کامپیوتر قابل تایید است. به این صورت که همان بیت کوین حالا در دو مکان وجود دارد، اما تنها اولین تراکنش است که موفق و قابل استفاده خواهد بود. بنابراین زمانی که دومین بیت کوین مورد استفاده قرار بگیرد، شبکه آن را به عنوان تلاش برای استفاده دوباره شناسایی و آن را رد خواهد کرد. این یکی از خلاقیت‌های حیاتی ارزش بیت کوین است که آن را از دیگر ارزهای دیجیتالی قبل از خود جدا و تا این حد مشهور کرده است.

ارزش طراحی بیت کوین

با وجود راه حل جلوگیری از استفاده دوباره به عنوان یک ویژگی پایه در ارزش بیت کوین، طراحی ویژگی‌های صریح بیت کوین، ارزش‌های دیگری را برای کاربران خود به وجود آورده است. از جمله طراحی‌ ویژگی‌های مفید بیت کوین می‌توان به متد و روش پرداخت ارز اشاره کرد. همچنین ذخیره ثروت ویژگی دوم آن است و بیت کوین این اجازه را به کاربران می‌دهد تا به شکلی امن سرمایه خود را ذخیره و منتقل کنند. همچنین وجود فضای تراکنش عمومی غیر متمرکز که به نام بلاکچین شناخته می‌شود، ویژگی مهم دیگری است که در طراحی بیت کوین وجود دارد. در نهایت وجود مکانیسم قرارداد، از دیگر ارزش‌های طراحی بیت کوین محسوب می‌شود که البته در حال حاضر چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. هر روز که می‌گذرد، این ویژگی‌ها در طراحی و ارزش بیت کوین فراگیرتر می‌شوند.

ارزش حفظ و امن کردن

بیت کوین برای ایجاد امنیت در تراکنش‌ها، از کلید خصوصی-عمومی استفاده می‌کند. یک آدرس بیت کوین، کلید عمومی آن است که از طریق کلید‌های خصوصی که در کیف پول دیجیتال کاربران وجود دارد تولید می‌شود. یک کاربر زمانی که بخواهد بیت کوین خود را منتقل کند، با دریافت آدرس عمومی شخص مقابل و انجام تراکنش این کار را انجام می‌دهد. زمانی که آدرس عمومی که شامل امضاهای دیجیتالی به منظور حفظ امنیت است مورد تایید قرار بگیرد، تنها زمانی قفل ارز ارسالی باز می‌شود یا می‌توان آن را خرج کرد که با کلید خصوصی همخوانی داشته باشد. از این رو، تراکنش‌های بیت کوین در برابر دزدی مقاوم و امن هستند؛ مکانیزمی اساسی در ارزش بیت کوین که این ارز دیجیتال را در برابر استفاده دوباره از آن محافظت می‌کند.

ارزش در توسعه

بیت کوین به صورت آزاد و نرم افزاری متن باز تحت پروانه ام آی تی (MIT License) قرار دارد. به علاوه آن، پروتکل آن توسط یک پروژه متن باز توسعه یافته است که جامعه مربوط به بیت کوین را به منظور مشارکت و همکاری تشویق می‌کند. در توسعه مبتنی بر همکاری، باگ‌ها و مشکلات امنیتی به سرعت شناسایی و رفع می‌شوند و به طور پیوسته این زمینه فراهم شده تا بهره‌وری بسیار بیشتری در جامعه بیت کوین شکل بگیرد.

توسعه دهندگان هسته‌ای بیت کوین، اکثرا داوطلبانی بدون حقوق و مزایا هستند که سعی در حفظ و مدیریت کد‌های امنیتی بیت کوین دارند. با این که آن‌ها افرادی چندان شناخته شده نیستند، اما با این حال برخی از سخت‌ترین کارهای توسعه را در این زمینه بر عهده دارند. توسعه‌ دهندگان هسته‌ای با هزاران ساعت کد نویسی و تبعیت سختگیرانه از طراحی ساتوشی ناکاماتو، در تلاش برای تفسیر و انتقال دیدگاه بیت کوین به واقعیت هستند.

ارزش بیت کوین

ارزش شبکه ای بیت کوین

ارزش شبکه

شبکه بیت کوین، یک شبکه غیر متمرکز همتا به همتا محسوب می‌شود که در حالتی ایده آل توزیع شده و متنوع است. هر چه قدر که گره‌های همتا به همتای این شبکه به طور وسیع توزیع شوند، این شبکه بیشتر از هر زمان دیگری غیر متمرکز می‌شود. هر چقدر که گره‌های آن متفاوت و گوناگون باشند، وجود آن در شبکه و ارائه خود گسترده‌تر می‌شود و در پی آن، شبکه‌ای امن‌تر و ارتجاعی‌تر خواهیم داشت. پروتکل بیت کوین به گونه‌ای طراحی شده تا در میان گره‌ها به دنبال وفاق و اجماع باشد و هر چه این شبکه غیر متمرکزتر شود، به این معنی است که با شبکه‌ای سالم‌تر و قدرتمندتر طرف هستیم. تمام این فاکتورها دست به دست یکدیگر می‌دهند تا بلاک چینی با ارزش‌تر ایجاد شود.

ماینرها با ارزش هستند

ماینرهای بیت کوین به منظور انجام پروسه تبدیل تراکنش‌ها به بلوک‌ها، بیت کوین پاداش می‌گیرند. بلوک‌های استخراج شده به طور عادی ضمیمه بلاکچین‌ها هستند و وارد بخش فضای عمومی این شبکه می‌شوند. با پروسه تراکنش‌ها، ساخت بلاکچین و میزبانی گره‌های همتا به همتا که شبکه وفاق را حفظ می‌کند، ماینرها یا استخراج کنندگان به عنوان ستون فقرات شبکه توزیع بیت کوین محسوب می‌شوند. به دلیل وظیفه آن‌ها برای حفظ عملکرد شبکه در تمامی زمان‌ها و برقراری بلاکچینی ارزشمند، این استخراج کنندگان، کاربران پروتکل‌ بیت کوین هستند که بیشترین ارزش بیت کوین را به این ارز دیجیتال اضافه می‌کنند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۱۵ روش کسب درآمد با بیت کوین

ارزش انتقال و ذخیره

به لطف شبکه بیت کوین، بسیاری از ارزهای دیجیتال و ارزهای ملی را می‌توان با بیت کوین معامله و ذخیره یا انتقال داد. هر چه میزان پول افزایش پیدا کند، بنابراین منفعت استفاده از ارزش ذخیره و انتقال بیت کوین نیز افزایش پیدا می‌کند.

امنیت ذخیره سازی بیت کوین می‌تواند از روش‌های مختلفی صورت بگیرد که شامل رمزهای عبور، لایه‌های امنیتی بیومتریکی و امضاهای دیجیتالی می‌شود. اما با این حال امکان دزدی و هک بیت کوین وجود دارد و تنها دلیل آن،‌ اشتباهات خود شخص و پسووردهایی است که برای کیف پول خود در نظر می‌گیرند. هر چند که ریسک دزدی بیت کوین بسیار کمتر از دزدی پول‌های رایج کاغذی یا طلا است.

همچنین انتقال بیت کوین از طریق شبکه پرداختی به مراتب ارزان‌تر و سریع‌تر از انتقال پول و ارز به همان میزان از طریق کانال‌های سنتی و رایج است. با استفاده از بیت کوین، می‌توان بدون سنگینی و ریسک‌های احتمالی ارزهای رایج، مقدار قابل توجهی را بدون دردسر و البته با رعایت نکات امنیتی جا به جا کرد.

ارزش قرارداد و کاربرد

قراردادهای بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو تعریف شده‌اند، هر چند که این ارزش بیت کوین کاربرد کمتری نسبت به ارز دیجیتالی دیگری مانند اتریوم داشته است. این قراردادهای بیت کوین با ایجاد چند امضای دیجیتال در بیت کوین اجازه می‌دهند تا دو یا چند طرف مختلف بتوانند با ایجاد یک توافق به فعالیت‌های خود بر اساس بیت کوین بپردازند. پیش بینی شده است که در آینده، این امکان بیت کوین بهتر و بیشتر شناخته شود و همچنین بیشتر از زمان حال مورد استفاده قرار بگیرد.

نتیجه

می‌توان با نگاه به این فهرست متوجه شد که ارزش بیت کوین تنها با یک عنصر یا ویژگی آن از بین نمی‌رود و ستون‌های زیادی هستند که آن را استوار نگه داشته‌اند. بسیاری از جنبه‌های دخیل در این ارز رمزنگاری شده به دلیل سودمندی و منافعی است که نسب به پول‌های رایج و سنتی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به عنوان یک شبکه غیر متمرکز با فضایی وفاق، بلاکچین بیت کوین شامل ویژگی‌هایی است که خلاقانه، نوآورانه و تشویق کننده برای ایجاد خلاقیت‌های بیشتر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و آگاهی از قیمت بیت کوین با کارشناسان ما در ارتباط باشید.