بیت کوین نه تنها به عنوان پیشرو در ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود و مثل یک طوفان موجی از شبکه‌های همتا به همتا از ارزهای رمزنگاری شده را شکل داد، بلکه به عنوان یک ارز رمزنگاری شده استاندارد شناخته می‌شود و خواهان زیادی در دنیای رمزارزها دارد. اما اگر قصد سرمایه گذاری در این دنیای تر و تازه را دارید، اجازه ندهید بیت کوین جلوی شما را از نگاه کردن به دیگر ارزهای دیجیتالی مهم بگیرد. در این مطلب از کوین نیک نگاهی به ارزهای دیجیتال مهم به غیر از بیت کوین می‌اندازیم.

همانطور که می‌دانید، ارزهای دیجیتال یا ارزهای رمزنگرای شده، پول‌هایی دیجیتالی و بدون وجود فیزیکی هستند که به صورت توکن در سرتاسر اینترنت وجود دارند. هرچند که برخی از این ارزهای دیجیتال به صورت کارت‌‌های اعتباری یا مدل‌های دیگر، به صورت فیزیکی به منظور حفظ آن‌ها ساخته شده‌ است. اما واژه رمزنگاری در این نوع از ارزها، به این معنی است که پول شما کاملا به صورت دیجیتالی تولید می‌شود، ذخیره می‌شود، امن می‌شود و از همه مهم‌تر، به صورت ناشناس نگهداری می‌شود. همین موضوع باعث تمرکز زدایی ارزهای دیجیتال شده و هیچ دولت، بانک، موسسه یا شخصی نمی‌تواند روی پول‌های شما مدیریت خاصی داشته باشد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ارز دیجیتال چیست و چطور دنیا را تصرف کرد؟

هدف از اختراع این نوع ارزها نیز همین است، تا هیچ شخصی نتواند روی پول‌های شما کنترل و نظارت داشته باشد و به همین دلیل هر روز که اهمیت ارزهای رمزنگاری شده بیشتر و بیشتر می‌شود، ارزهای دیجیتال بیشتر مورد حمله‌ی برخی‌ها قرار می‌گیرند. اما داشتن این ارزهای دیجیتال هم به آن راحتی‌ها نیست. یا برخی از این ارزها را باید استخراج کرد، یا باید آن‌ها را با پول رایج تبادل کرد. هر چند که برخی از این ارزها را بسیار راحت‌تر از بیت کوین می‌توان استخراج کرد، اما در عین حال ممکن است از نظر ارزش، پذیرفته شدن و نقدینگی، در سطح بسیار پایین‌تری قرار داشته باشند.

در نتیجه، صرف وقت و هزینه روی هر ارز دیجیتالی درست نیست. ما در این مطلب، برخی از ارزهای دیجیتال مهم به جز بیت کوین را بررسی می‌کنیم. اما بهتر است این نکته را به خاطر داشته باشید که این نوع از مقالات بسیار جامع هستند و دلیل آن، وجود بیش از ۱۶۰۰ ارز رمزنگاری شده مختلف است و هر سال به تعداد آن‌ها نیز افزوده می‌شود. بنابراین در زمان نوشتن این مطلب همه آن‌ها از ارزش چندانی برخوردار نیستند؛ کسی از آینده خبر ندارد، شاید روزی همین ارزهای کم ارزش، مورد توجه بسیاری از مردم قرار بگیرند و تبدیل به ارزی مهم شوند. دنیای ارزهای دیجیتال روز به روز در حال گسترش است و نمی‌دانیم، شاید همین فردا بزرگ‌ترین ارز دیجیتالی دنیا چشم به این جهان باز کند و بیت کوین را نیز از تخت پادشاهی کنار بزند.

معرفی ارز دیجیتال مهم

انواع ارزهای دیجیتالی

لایت کوین ارزهای دیجیتال مهم

لایت کوین (Litecoin) یا به اختصار LTC، در سال ۲۰۱۱ کار خود را آغاز کرد که از جمله ارزهای دیجیتالی دنبال کننده بیت کوین بود و به نوعی به عنوان نقره‌ی ارزهای رمزنگاری شده، پس از بیت کوین به عنوان طلا، شناخته شد. این ارز دیجیتال توسط چارلی لی (Charlie Lee) که مهندس سابق کمپانی گوگل بود اختراع شد. لایت کوین به عنوان یکی از ارزهای دیجیتال مهم پس از بیت کوین، بر اساس شبکه پرداختی جهانی متن باز ایجاد شده است که توسط هیچ مرکزی کنترل نمی‌شود. این ارز دیجیتال از اسکریپت (Scrypt) برای اثبات و مدرک کاری خود استفاده می‌کند و می‌توان آن را حتی توسط پردازنده‌های سطح مصرف کننده، رمزگشایی کرد. هر چند که لایت کوین در بسیاری جهات همانند بیت کوین است، اما نرخ تولید بلاک‌های آن به مراتب سریع‌تر و تایید انجام تراکنش‌های آن پرشتاب‌تر از بیت کوین صورت می‌گیرد. به جز توسعه دهندگان، حتی برخی از بازرگانان که تعداد آن‌ها در حال افزایش است، لایت کوین را به عنوان یکی از ارز‌های رسمی برای انجام کارهای خود مورد استفاده قرار داده‌اند. تا این لحظه، ارزش بازار لایت کون بیش از ۲.۶ میلیارد دلار اعلام شده است.

اتریوم

ارز رمزنگاری شده اتریوم (Ethereum) یا به اختصار ETH، در سال ۲۰۱۵ کار خود را آغاز کرد و یک پلتفرم نرم افزاری غیر متمرکز است که اجازه می‌دهد قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) و اپلیکیشن‌های توزیع شده (DApps) به راحتی، بدون مانع، بدون کاهش سرعت و بدون کنترل هیچ شخص و موسسه‌ای انجام شوند. اپلیکیشن‌های ایجاد شده روی اتریوم، روی پلتفرمی مشخص با توکن‌های رمزنگاری شده اجرا می‌شوند که اتر (Ether) نام دارند. اتر، به نوعی همانند یک وسیله نقلیه عمل می‌کند که اجازه می‌دهد روی پلتفرم اتریوم حرکت کنید. بسیاری از توسعه دهندگان برای توسعه و اجرای اپلیکیشن خود درون اتریوم، به دنبال ارز اتر هستند و حالا با گذشته زمان، سرمایه گذاران نیز حتی می‌توانند با استفاده از اتر، به خرید دیگر ارزهای رمزنگاری شده دیجیتال بپردازند.

در سال ۲۰۱۴ بود که اتریوم با پیش فروش اترهای خود، با پاسخ و بازخورد قریب به اتفاقی رو به رو شد و به سرعت به محبوبیت دست یافت؛ پاسخ و محبوبیتی که کمک کرد تا ICO شکل بگیرد. با توجه به اتریوم، این سیستم برای رمزگذاری، تمرکز زدایی، امنیت و تبادل هر چیزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین پس از حمله DAO در سال ۲۰۱۶، اتریوم به دو نوع اتریوم و اتریوم کلاسیک تقسیم شد. تا این لحظه، ارزش بازار اتریوم به بیش از ۱۲.۵۰ میلیارد دلار رسیده و به عنوان یکی از ارزهای دیجیتال مهم پس از بیت کوین تبدیل شده است.

کارکردهای ارز دیجیتال مهم

ارزهای دیجیتال معتبر

زی‌کش

زی‌کش (Zcash) یا به اختصار ZEC، به عنوان یک رمزارز غیر متمرکز و متن باز در سال ۲۰۱۶ کار خود را آغاز کرد و بسیاری از مردم آینده‌ای درخشان برای آن متصور شدند. «اگر بیت کوین HTTP ارزهای دیجیتالی باشد، زی‌کش به عنوان HTTPS ارزهای دیجیتال شتاخته می‌شود!» این تعریفی است که زی‌کش از خود ارایه داده است و دلیل آن، امنیت و شفافیت در تراکنش‌هایی است که برای کاربران ارایه می‌دهد. به این ترتیب، همانند HTTPS در دنیای اینترنت، زی‌کش ادعا می‌کند که امنیتی به مراتب بیشتر، یا حریم خصوصی کاملی را برای کاربران ارایه می‌دهد که در آن تمامی تراکنش‌ها ضبط و روی بلاک چین منتشر می‌شوند، اما در عین حال اطلاعاتی نظیر فرستنده، گیرنده و میزان جا به جایی، به صورتی کاملا خصوصی باقی می‌ماند.

همچنین زی‌کش به کاربران خود اجازه انتخاب تراکنش‌های محافظت شده می‌دهد، انتخابی که اجازه می‌دهد تا محتوای آن توسط تکنیک پیشرفته رمزنگاری، امن شوند. تا این لحظه ارزش بازار زی‌کش به بیش از ۲۹۰ میلیون دلار رسیده است.

دش

دش (Dash) که پیش از این با نام دارک‌کوین شناخته می‌شد، به نوعی به ورژن پنهانی‌تر بیت کوین معروف است. از آن جایی که دش روی شبکه رمزی غیر متمرکز کار می‌کند، ناشناس بودن بیشتری را برای کاربران ارایه می‌دهد و اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها تقریبا غیر قابل ردیابی باشند. این ارز دیجیتال که در سال ۲۰۱۴ کار خود را آغاز کرد، در مدت زمان کوتاهی مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفت. این رمز ارز توسط اوان دافیلد (Evan Duffield) تولید و منتشر شد و می‌توان آن را توسط پردازنده یا پردازنده گرافیکی (CPU or GPU) در سطح مصرف کننده استخراج کرد. همچنین در سال ۲۰۱۵ بود که دارک کوین نام خود را به دش تغییر داد تا به عنوان پول دیجیتال شناخته شود. هر چند که تغییر نام باعث نشد تا عملکرد هیچ یک قابلیت‌های تکنولوژیکی این ارز تغییر کند. از جمله قابلیت‌های برجسته آن می‌توان به DarkSend و InstantX که امنیت و سرعت را برای کاربر به ارمغان می‌آورند اشاره کرد. تا این لحظه، ارزش بازار دش به ۶۴۰ میلیون دلار رسیده است.

ریپل

ریپل (Ripple) یا به اختصار XRP، یک توافق جهانی هم‌زمان (Real-Time) است که پرداخت‌های بین‌المللی را به صورتی کاملا سریع، مطمئن و کم‌هزینه انجام می‌دهد. ریپل در سال ۲۰۱۲ عرضه شد و به بانک‌ها اجازه داد تا قرار دادهای فرا مرزی خود را برای پرداخت‌ها به صورت هم‌زمان همراه با شفافیت تمام و کمال و با کمترین هزینه انجام دهند. ریپل بر خلاف دیگر ارزهای دیجیتالی، نیازی به ماینینگ یا استخراج ندارد و به این روش راه خود را از بیت کوین و بسیاری از دیگر کوین‌ها جدا کرده است. از آن‌ جایی که ساختار این ارز رمزنگاری شده نیازی به استخراج ندارد، بنابراین میزان استفاده از قدرت محاسبه را کاهش و میزان تاخیر در شبکه را به حداقل رسانده است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ریپل چیست و در کجا کاربرد دارد؟

ریپل بر این عقیده است که توزیع بها و ارزش، روشی قدرتمند برای تحریک یک سری رفتارها است و به این ترتیب در نظر دارد تا در درجه اول به توزیع ارز دیجیتال خود یعنی XRP از طریق قراردادهای توسعه تجاری، تحریک ارایه دهندگان نقدینگی به منظور انجام پرداختی‌ها به صورتی امن‌تر و فروش ارز‌های دیجیتالی XRP به سرمایه‌گذاران، بپردازد. تا این لحظه، ریپل از طریق این برنامه توانسته‌ است موفقیت کسب کند و به عنوان یکی از اغوا کننده‌ترین ارز‌های دیجیتال به کار خود ادامه می‌دهد و به دنبال این است تا در پرداخت‌های فرا مرزی تحول آفرین باشد. تا این لحظه، ارزش بازار ریپل بیش از ۱۲.۶۹ میلیارد دلار است و به عنوان یکی از ارزهای دیجیتال مهم پس از بیت کوین شناخته می‌شود.

مونِرو

مونرو (Monero) یا به اختصار XMR، یک ارز رمزنگاری شده امن، خصوصی و غیر قابل ردیابی است. این ارز دیجیتال به صورت متن باز در سال ۲۰۱۴ منتشر شد و خیلی زود در نزد برخی از جوامع ارزهای رمزنگاری شده مورد توجه قرار گرفت. جالب است بدانید که توسعه این رمزارز کاملا از طریق کمک‌های مالی انجام شد. مونرو در هنگام عرضه، توجه بسیار زیادی به تمرکز زدایی و مقیاس‌پذیری داشت و به کمک تکنیک ویژه‌ای به نام امضای حلقه (Ring Signature) حریم خصوصی و امنیت ویژه‌ای را برای کاربران به ارمغان می‌آورد.

از طریق این تکنیک در هنگام تبادلات، گروهی از امضاهای رمزنگاری شده شامل حداقل یک قرارداد شخص واقعی پدیدار می‌شود، اما از آن جایی که تمامی این امضاهای درون این حلقه به ظاهر معتبر هستند، آن شرکت کننده واقعی را نمی‌توان در این بین تشخیص داد. به خاطر وجود چنین مکانیزم امنیتی، مونرو شهرتی ناخوشایند در میان کاربران به دست آورده است، چرا که این سیستم امنیتی قدرتمند باعث می‌شود مجرمان نیز در میان کاربران عادی، به راحتی عملیات‌های خود را بدون هیچ مزاحمتی انجام دهند. اما بدون در نظر گرفتن کاربری این ارز دیجیتال به صورتی خوب یا منفی، جای هیچ شکی وجود ندارد که مونرو یک تکنولوژی پیشرفته بسیار مهم را به دنیای ارزهای رمزنگاری شده معرفی کرده است. تا این لحظه، ارزش بازار مونرو به بیش از ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است.

نئو

نئو (NEO)، کار خود را در سال ۲۰۱۴ آغاز کرد و ابتدا با نام AntShares شناخته می‌شد. تا این لحظه، نئو بزرگ‌ترین ارز رمزنگاری شده به شمار می‌رود که از کشور چین ظهور کرده است و گاهی آن را با نام اتریوم چینی می‌شناسند، چرا که از قردادهای هوشمند مشابه‌ای بهره می‌برد. در سال ۲۰۱۷،‌ نئو یکی از موفق‌ترین سال‌های خود را پشت سر گذاشت چرا که در یک سال با ارزش ۰.۱۶ دلار هر توکن، به ارزش ۱۶۲ دلاری هر توکن دست پیدا کرد و از جمله موفقیت‌های آن را می‌توان به پشتیبانی بسیاری از زبان‌های کدنویسی حاضر مانند جاوا، C++ و دیگران اشاره کرد. فراتر از آن، نئو به لطف همکاری مثبت خود با دولت چین توانسته‌ است به منفعت زیادی دست پیدا کند. تا این لحظه، ارزش بازار نئو به بیش از ۴۹۰ میلیون دلار رسیده است.

کاردانو

چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، یکی از موسسین اتریوم، ارز رمزنگاری شده کاردانو (Cardano) را در سال ۲۰۱۷ منتشر کرد که با نام اختصاری ADA شناخته می‌شود.  برای پشتیبانی کنندگان این ارز دیجیتال، ADA تمامی منفعت‌هایی که اتریوم به کاربران ارایه می‌دهد را نیز در بر می‌گیرد. همچنین کاردانو پلتفرمی برای Dappها و قراردادهای هوشمند مانند اتریوم در اختیار کاربران قرار می‌دهد. فراتر از آن، ADA تلاش دارد تا برخی از مهم‌ترین مشکلاتی ارزهای رمزنگاری شده را که گرفتار خود کرده‌‌اند حل کند؛ از جمله این مشکلات می‌توان به قابلیت همکاری و مقیاس پذیری اشاره کرد.

کاردانو همچنین امیدوار است تا بتواند مسائل مربوط به پرداخت‌های بین المللی را کنار بزند که معمولا هم از نظر زمانی و هم از نظر هزینه‌های سنگین، از جمله مشکلات مهم به شمار می‌روند. به لطف تمرکز کاردانو در این مناطق، ADA توانسته پروسه پرداخت‌های بین المللی را از یک روز به چند ثانیه برساند. تا امروز، ارزش بازار کاردانو به بیش از ۱.۱۶ میلیارد دلار رسیده و به عنوان یکی از ارزهای دیجیتال مهم شناخته می‌شود.

ایاس

ایاس (EOS) یکی از جدیدترین ارزهای رمزنگاری شده است که در سال ۲۰۱۸ کار خود را آغاز کرد. این رمزارز توسط یکی از بیشگامان دنیای ارزهای رمزنگاری شده یعنی دن لاریمر (Dan Larimer) خلق شد. پیش از ایاس، او صرافی ارزهای دیجیتال بیت‌شرز (Bitshares) را تاسیس کرد و در عین حال روی پلتفرم شبکه دیجیتال Steemit که بر پایه بلاک چین ایجاد شده بود کار کرده است. همانند دیگر ارزهای رمزنگاری شده، ایاس نیز بر اساس پلتفرم اتریوم طراحی شده است و بنابراین پلتفرمی را ارایه می‌دهد که توسعه دهندگان بتوانند اپلیکیشن‌های خود را روی آن ایجاد کنند. هر چند که ایاس به لطف امکانات جالب توجه دیگری نیز شناخته می‌شود.

اولین ویژگی جالب آن، ICO این پلتفرم است که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و پر منفعت‌ترین‌ها در تاریخ ارزهای رمزنگاری شده به شمار می‌رود و به رکورد بیش از ۴ میلیارد دلار رسیده است. ایاس با ارایه یک مکانیزم واگذاری، امید دارد تا بتواند مقیاس‌پذیری خود را فراتر از تمامی رقبا به رخ بکشاند. ایاس همچنین شامل EOS.IO می‌شود که مشابه سیستم عامل‌های کامپیوتر است و به عنوان یک شبکه بلاکچین برای ارزهای دیجیتالی عمل می‌کند. از طرفی دیگر، به لطف عدم نیاز به ماینینگ برای تولید کوین، ایاس به خودی خود یک انقلاب محسوب می‌شود. به جای استخراج، تولید کنندگان بلوک، با ایجاد بلوک‌ها، توکن‌های EOS دریافت می‌کنند. ایاس برای رهبری این پروسه، از قوانین پیچیده سیستمی استفاده می‌کند تا از طریق آن در نهایت بتواند کاملا دموکراتیک و تمرکز زدایی فراتر از هر یک از دیگر ارزهای رمزنگاری شده عمل کند. ایاس یکی از موفق‌ترین ارزهای رمزنگاری شده نوظهور است که توانست در یک سال، ارزش سهام خود را به ۲.۴۹ میلیارد دلار برساند و می‌توان آن را یکی از ارزهای دیجیتال مهم پس از بیت کوین معرفی کرد.

سخن آخر ارزهای دیجیتال مهم

بیت کوین همچنان به عنوان پیشرو از نظر ارزش بازاری، میزان کاربران و محبوبیت، در میان ارزهای رمزنگاری شده یک پادشاه محسوب می‌شود. با این وجود، ارزهای مجازی دیگری مانند اتریوم و ریپل که بیشتر به عنوان راه حل‌های پروژه‌ای و شرکتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، محبوبیت خاص خود را به دست آورده‌اند. اما به طور کلی با توجه به شرایط کنونی و ظهور ارزهای بسیار موفقی مانند ایاس، ارزهای دیجیتالی ماندگار خواهند بود و شاید روزی یکی از همین ارزهای کم سر و صدا، بیت کوین را از تخت پادشاهی کنار بزند.