شما به احتمال زیاد در مورد ارز دیجیتال بیت کوین چیزهایی شنیده‌اید، مگر این که از دنیای اینترنت دور باشید یا در یک غار زندگی کنید!

با این وجود، هنوز هم افرادی هستند که نسبت به بیت کوین، مشروعیت آن و این که آیا برای جامعه مفید است یا خیر، نظرات و نگاه‌های به شدت منفی دارند. به هر حال، چنین بحث‌هایی، هدف‌دار بوده و برای مردم مهم است که همه چیز را در مورد ارز دیجیتال بیت کوین بدانند تا بتوانند در گفتگوهای مداوم در مورد ارزهای رمزنگاری‌شده و پتانسیل‌های آن مشارکت کنند. همیشه چیزی درباره بیت کوین وجود دارد که ما را به فکر فرو می‌برد.

یکی از مواردی که ما را به فکر فرو می‌برد، این است که بیت کوین کلاهبرداری نیست! ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که افراد به خوبی در مورد موضوع ارزهای رمزنگاری‌شده و به طور خاص بیت کوین، آموزش ببینند و واقعیت‌ها را پیش از پرسش در مورد آن بدانند. در این مطلب کوین نیک چند واقعیت جالب در مورد ارز دیجیتال بیت کوین وجود دارد که بحث را با آن‌ها‌ شروع می‌کنیم.

این مطلب راهم مطالعه کنید: روانشناسی بازار چیست و چه تاثیری روی بازار ارز دیجیتال دارد؟

۱.چه کسی خالق بیت کوین است؟

گرچه ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) در سال ۲۰۰۹ با توسعه بیت کوین به آن اعتبار داده است، اما می‌دانیم که مطمئنا این یک نام مستعار برای یک فرد یا گروهی از افراد است که در حال کار روی این ایده بودند. ناکاموتو در سال ۲۰۱۱ از دنیای اینترنت ناپدید شد و تنها چند سرنخ از این که ممکن است چه کسی یا کسانی باشد، باقی گذاشت.

با گذشت سال‌ها، افراد زیادی خود را ساتوشی معرفی کردند. با این حال، بیشتر آن‌ها نتوانستند با دلایل محکم اظهارات خود را ثابت کنند.

یک روزنامه‌نگار، دوریان ناکاموتو از کالیفرنیا، را به عنوان «خالق» بیت کوین معرفی کرد، چون تصور می‌کرد شباهت‌های زیادی بین دو ناکاموتو وجود دارد. اما این ادعا توسط دوریان رد شد.

احتمالا شناخته‌شده‌ترین کسی که ادعا می‌کند ساتوشی است، Craig S. Wright ، استاد دانشگاه استرالیایی است. او چندین بار تلاش کرد تا شواهد و مدارکی ارائه کند، اما تا امروز موفق نبوده. مشخص شده تمام «مدارک» او ساختگی است!

بسیاری از افراد معتقدند که خالق اولین ارز غیرمتمرکز به دلیل ماهیت آن، بهتر است ناشناس باقی بماند. از این گذشته، حذف یک هویت واحد که ممکن است با ارز دیجیتال بیت کوین در ارتباط باشد، هر اثری روی سیاست، قوانین و تصمیم‌گیری در جامعه را از بین می‌برد.

 ۲.چه تعداد ارز دیجیتال بیت کوین وجود دارد؟

یک واقعیت در مورد بیت کوین وجود دارد که باید بدانید. مقدار محدودی بیت کوین وجود دارد. هنگامی‌که بیت کوین ایجاد شد، خالق ارز رمزنگاری ‌شده، تنها ۲۱ میلیون از آن را ساخت. در حال حاضر، بیش از ۱۶ میلیون بیت کوین در حال گردش است، با این‌حال، هر روز تعداد بیشتری از آن‌ها استخراج می‌شوند.

ویژگی های ارز دیجیتال بیت کوین

ارز دیجیتال بیت کوین

۳.روز پیتزای بیت کوینی

آیا می‌دانستید ۲۲ ماه می به عنوان روز پیتزای بیت کوینی جشن گرفته می‌شود؟

در ۲۲ می سال ۲۰۱۰، یک برنامه‌نویس از فلوریدا، به نامLaszlo Hanyecz ، با موفقیت ۱۰۰۰۰ بیت کوین را برای خرید دو پیتزا از شرکت Papa John معامله کرد. این معامله اولین خریدی بود که تاکنون با استفاده از بیت کوین انجام شده است.

در آن زمان، ۱۰۰۰۰ بیت کوین، تقریبا ۴۱ دلار ارزش داشت. درحالیکه امروز این ۱۰۰۰۰ بیت کوین بیش از ۶۴ میلیون دلار ارزش دارد.

 ۴. اف ‌بی ‌آی صاحب یکی از بزرگ‌ترین کیف پول‌های بیت کوین است

چند سال پیش، اف بی آی جاده ابریشم را که یک وب‌سایت بزرگ بازار سیاه بود و در آن‌ ارز دیجیتال بیت کوین اغلب برای خریدهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت، تعطیل کرد. اف بی آی تمام بیت کوین‌هایی که در آن وب‌سایت در حال گردش بودند را به دست آورد، یعنی حدود ۵/۱٪ از کل بیت کوین‌های جهان!

شاید این مقدار زیاد به نظر نرسد، اما با یک نگاه کلی، ۵/۱% برای مالکیت یک نهاد دولتی، مقدار قابل توجهی است.

 ۵. اگر کلید شخصی خود (کیف پول بیت کوین) را گم کنید، بیت کوین‌های خود را از دست می‌دهید

شما بیت کوین‌های خود را در یک کیف پول دیجیتال نگهداری می‌کنید. می‌توانید وارد سیستم شوید و موجودی خود را بررسی کنید. باید هنگام ذخیره پسورد و کلید خود بسیار مراقب باشید، زیرا این همان چیزی است که به شما امکان می‌دهد به کیف پول دیجیتالی بیت کوین خود دسترسی پیدا کنید. اگر این دسترسی را از دست بدهید، دسترسی به کیف پول بیت کوین و موجودی داخل آن را از دست خواهید داد.

تصور می‌شود که حدود ۲۰٪ از کل موجودی بیت کوین «از بین رفته است»، نخستین دلیل کلیدهای گم شده یا سرقت شده است بعد از آن لپ‌تاپ‌ها یا رایانه‌هایی که کنار گذاشته شده‌اند دومین عامل از دست رفتن بیت کوین‌ها هستند.

 ۶. معاملات قابل برگشت نیستند

اشکال مرسوم‌تر پرداخت، مانند نقل‌و‌انتقالات بانکی، قابل پیگیری هستند و در صورت نیاز، برگشت داده می‌شوند. در مورد ارز دیجیتال بیت کوین این‌طور نیست. پس از ارسال پول، شما نمی‌توانید آن را بازیابی کنید. بنابراین بسیار مهم است که آدرسی را که برای آن پول ارسال می‌کنید، مجددا چک کنید.

 ۷. قدرتمندتر از ابر رایانه‌ها

به گفته برخی کارشناسان، شبکه‌های بیت کوین دارای قدرت محاسباتی بیش از Pflop/s 2046364 هستند. برای اینکه به شما بگوییم این مقدار چقدر زیاد است، قدرت محاسباتی ۵۰۰ ابر رایانه در حدود Pflop/s 274 است.

 ۸. بیت کوین به فضا ارسال شده است

در سال ۲۰۱۶، ارز رمزنگاری‌شده، اولین موردی بود که از جو زمین خارج و به فضا فرستاده شد. ارائه‌دهنده شرکت ابری Genesis Mining، یک کیف پول کاغذی بیت کوین و یک مدل سه بعدی بیت کوین را به یک بالن هواشناسی وصل کرد و از یک GoPro (یک نوع دوربین با کیفیت بالا) برای ردیابی پیشرفت آن مورد استفاده قرار داد. معاملات موفقی در ارتفاع ۲۰ و ۳۴ کیلومتری انجام شد.

 ۹. یک واحد بیت کوین « ساتوشی» نامیده می‌شود

درست همان‌طور که دلار را می‌توان به سنت و پوند را به پنس تقسیم کرد، بیت کوین نیز واحدهای طبقه‌بندی خود را دارد، اما بسیار کوچک‌تر هستند. ۱ ساتوشی با نام مخترع اسرارآمیز ارزهای رمزنگاری‌شده، به ارزش ۰۰۰۰۰۰۰۱/۰ بیت کوین، مقدار بسیار کمی است!

 ۱۰. معاملات بیت کوین تقریبا هیچ هزینه‌ای ندارند

پی‌پال و بانک‌ها از مشتریان خود می‌خواهند تا کارمزد تراکنش و انواع دیگر خدمات را پرداخت کنند. خبر خوب این است که معاملات بیت کوین به صورت رایگان انجام می‌شود، زیرا هیچ واسطه‌ای وجود ندارد! درست است، برخی مبادلات کارمزد کمی دارند، اما این پرداخت برای کسانی است که بیت کوین را استخراج کرده و آن را درون سیستم منتشر می‌کنند.

۱۱. مشخصات فرستنده و گیرنده پنهان است

آدرس‌های ارز دیجیتال بیت کوین رشته‌ای طولانی هستند که از ۳۴ کاراکتر الفبایی-عددی تشکیل شده‌اند. بدون استفاده از این آدرس، غیرممکن است که گیرنده را شناسایی کنید. این یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که چرا بیت کوین برای انجام معاملات غیرقانونی ترجیح داده می‌شود. بیشتر برنامه‌های کیف پول نیز به هر کاربر، یک شناسه که از آن به عنوان نام کاربری استفاده می‌شود، اختصاص می‌دهند تا از حریم شخصی ارسال‌کنندگان و گیرندگان، بیشتر محافظت شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چگونه در تحلیل تکنیکال موفق عمل کنم؟

 ۱۲. شما نمی‌توانید بیت کوین را ممنوع کنید

هیچ قانونی نمی‌گوید که نگهداری یا تجارت بیت کوین غیرقانونی است. بسیاری از دولت‌ها سعی در انجام این کار کرده و شکست خورده‌اند.

به عنوان مثال، بولیوی، ویتنام، بنگلادش و تایلند، با استناد به وجود تهدیدات برای سیستم‌های مالی خود، اقدام به جلوگیری از تجارت ارزهای رمزنگاری‌شده کردند. با این حال، به دلیل ماهیت سیستم، ممنوعیت کامل آن غیرممکن است. در عوض باید قانون‌گذاری شود.

بنابراین، در حالیکه تجارت و استخراج بیت کوین در چند کشور غیرقانونی است، اما هنوز هم تقریبا در همه جای دنیا انجام می‌شود.

 ۱۳. بیت کوین بسیار بی‌ثبات و متغیر است

بیت کوین بسیار بی‌ثبات است. بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان مطمئنا بازده خوبی برای برخی از سرمایه‌گذاران داشته است. با این حال، ارز دیجیتال بیت کوین ماهیت بسیار بی‌ثبات و ناپایداری دارد که توانایی عملکرد آن به عنوان یک ارز مناسب را تضعیف می‌کند. پیش‌بینی‌هایی نیز صورت گرفته است که بیت کوین در صورت پیروی از مسیر فعلی خود، ممکن است در آینده سقوط کند.

تجزیه‌و‌تحلیل بازار به عوامل متعددی اشاره کرده است که می‌تواند دلیل عدم ثبات ارز دیجیتال بیت کوین را توضیح دهد. این موارد شامل رویدادهای خبری، اندازه بازار، نابرابری ثروت، مقررات، نقدینگی کم و موارد دیگر است.

اهمیت ارز دیجیتال بیت کوین

بیت کوین ارزی بی ثبات

 ۱۴. می‌توانید از بیت کوین برای خرید استفاده کنید!

بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری‌شده به دلیل ناشناس بودن آن‌ها، اغلب در بازار سیاه استفاده می‌شوند. با این‌ حال، توجه داشته باشید که بیت کوین، تنها در بازار سیاه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. شرکت‌هایDell ، Microsoft ، Expedia ، Overstock.com و شرکت‌های بزرگ بیشتری، بیت کوین را به عنوان یک پرداخت قانونی می‌پذیرند. اکنون چندین زنجیره تجاری دیگر پرداخت با بیت کوین را پذیرفته‌اند، از جمله مترو و KFC (در کانادا). همچنین ارز دیجیتال بیت کوین در کشورهای جهان سوم در بین افرادی که به بانک‌های سنتی دسترسی ندارند، به طور فزاینده‌ای محبوب شده است.

با گذشت زمان، احتمالا مکان‌های بیشتر و بیشتری، استفاده از ارز دیجیتال بیت کوین را امکان‌پذیر می‌کنند و حتی پیشنهاد پرداخت به صورت بیت کوین را خواهند داد.

در حالی ‌که بسیاری از افراد به عنوان راهی برای ایجاد سریع درآمد، به تجارت ارزهای رمزنگاری‌شده جذب شده‌اند، به رسمیت شماختن این ارز به عنوان روشی برای پرداخت بابت محصولات و خدمات، آغاز شده است.

 ۱۵. بیت کوین انرژی زیادی ایجاد می‌کند

استخراج بیت کوین، یک تجارت بزرگ است و به مقادیر زیادی از قدرت پردازش رایانه‌ای نیاز دارد. تخمین‌های مختلفی مبنی بر اینکه چقدر CO۲ استفاده می‌کند، انجام شده که برابر است با حدود یک میلیون پرواز بر فراز اقیانوس اطلس، یا معادل تولید انرژی جمهوری ایرلند، نیوزیلند، مجارستان یا پرو.

اصولا، اگر استخراج‌کنندگان بیت کوین، یک کشور بودند، از نظر مصرف برق، در رتبه ۶۱ جهان قرار می‌گرفتند. گفته شده است که حدود ۵/۲ میلیون نفر می‌توانند از طریق استخراج بیت کوین انرژی بگیرند و این موضوعی است که باید آن را در آینده مورد توجه قرار دهیم.

در حالی‌ که بدون شک بیت کوین در سال‌های اخیر، بخش فناوری را دگرگون کرده است، روند مصرف بی‌رویه آن باید بهبود پیدا کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۷ مورد از بهترین کیف پول های بیت کوین 

 ۱۶. بیت کوین از طریق استخراج ایجاد می‌شود

صحبت از استخراج و انرژی شد، اجازه دهید درباره چگونگی ایجاد ارز دیجیتال بیت کوین صحبت کنیم.

این فرآیند، استخراج نامیده می‌شود و فناوری اصلی در پس پرده آن فناوری بلاک‌چین نامیده می‌شود. این فناوری به شبکه گره‌ها بستگی دارد و از طریق دستیابی به اجماع، یکپارچگی تاریخ معاملات را تضمین می‌کند.

 به بخشی از این فرآیند، تایید اعتبار گفته می‌شود.

پس از تایید اعتبار معامله، گره‌ها باید با استفاده از آزمون و خطا برای حل یک معمای ریاضی با سطوح دشواری بالا که نیاز به منابع محاسباتی سنگینی دارند، رقابت کنند.

اولین رایانه‌ای که در شبکه قادر به حل این معادله باشد، با بیت کوین پاداش خواهد گرفت. این فرآیند «استخراج بیت کوین» نامیده شده و این پروتکل به عنوان اثبات کار نامیده می‌شود.

فرآیند استخراج بیت کوین به منظور دو هدف به کار می‌رود:

  •  امکان ایجاد بیت کوین‌های جدید را فراهم می‌کند.
  • پردازش معاملات در شبکه را تسهیل می‌کند.

استخراج بیت کوین به انرژی، سخت‎افزار و پهنای باند زیادی نیاز دارد. بنابراین، اگر قصد انجام این کار را در خانه دارید، احتمالا هزینه برق از ارزش بیت کوین‌هایی که در پایان استخراج خواهید داشت، بیشتر خواهد بود. بنابراین این نکته را در نظر داشته باشید.

 ۱۷. باید مالیات خود را بابت بیت کوین بپردازید

در واقع مقررات مربوط به بیت کوین هنوز در حال شکل‌گیری است. با این حال، دولت ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری‌شده، در واقع دارایی‌ و سرمایه هستند، دقیقا مانند اوراق قرضه و سهام. به خاطر داشته باشید که اگر بیت کوین‌هایی را که در اختیار دارید به حساب نیاورید، ممکن است به خاطر فرار مالیاتی گرفتار شوید.

حتما قوانین موجود در کشور خود را مجددا بررسی کرده و به درستی از آن‌ها پیروی کنید.

 ۱۸. رویداد سرریز ارزش

قبلا نیز اشاره کردیم که ارز دیجیتال بیت کوین محدودیت ۲۱ میلیون گردش دارد. با این حال، در آگوست ۲۰۱۰، اتفاق عجیب‌وغریبی رخ داد که به «رویداد سرریز ارزش» مشهور است. آسیب‌پذیری در کد، به شخصی امکان انجام معامله را داد و در نتیجه آن بیش از ۱۸۰ میلیون بیت کوین ایجاد شد.

این خطا بلافاصله اصلاح شد و به همان محدودیت ۲۱ میلیون بیت کوین برگشت داده شد.

مشخصات ارز دیجیتال بیت کوین

آینده ارز دیجیتال بیت کوین

 ۱۹. بیت کوین اولین تلاش برای ساخت ارز دیجیتال P2P نبود

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که بیت کوین، اولین تلاش برای ایجاد ارز دیجیتال بود، اما، دقیقا چنین نیست.

Wei Dai’s B-Money ، Nick Szabo’s Bit Gold ، Adam Back’s Hashcash  و David Chaum’s DigiCash پیشگامان بیت کوین بودند. متاسفانه، هرکدام از این ارزها به دلیل سیستم‌های متمرکز پیشنهادی خود، نتوانستند کشش بازار را به دست آورند.

 ۲۰. بیت کوین تنها ارزی نیست که باید مراقب آن باشید

بیت کوین تنها ارز سایبری نیست، هرچند که همچنان با ارزش‌ترین ارز است. بیت کوین تقریبا تمام پوشش رسانه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد، اما این روزها در صورت علاقه شما به سرمایه‌گذاری و تجارت، ارزهای رمزنگاری‌شده زیادی برای انتخاب وجود دارد.

در حال حاضر، در کل بیش از ۲۵۰۰ ارز رمزنگاری‌شده وجود دارد.

به عنوان مثال، اتریوم یکی دیگر از رمزهای رایج محبوب است که از طریق تامین مالی جمعی تامین می‌شود و در سال ۲۰۱۴ عملیاتی شد.

با این وجود تفاوت‌هایی وجود دارد. اتریوم در شبکه خود وجود دارد و بیشتر برای شرط‌بندی، سرمایه‌گذاری، dApps (برنامه‌های غیرمتمرکز) و قراردادهای هوشمند به جای خریدهای روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سخن آخر

به طور خلاصه، بیت کوین را باید به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های فناوری قرن بیست و یکم در نظر گرفت.

هر فردی که در مورد آن شنیده است، در بحثی در مورد آن شرکت کرده یا علاقه‌مند شده در بخشی از جامعه ارز دیجیتال بیت کوین مشارکت داشته باشد. به همین دلیل ما فکر کردیم که برای همه مفید است که حقایق بیت کوین را بدانند و با آن آشنا شوند.

با ظهور بیت کوین، مطمئنا چشم‌انداز مالی جهان، مدل‌های سنتی مالی و نحوه تفکر مردم در مورد پول تغییر زیادی کرده است.

۲۰ واقعیتی که در مورد بیت کوین ذکر کردیم، تازه آغاز راه است. دنیای بیت کوین پیچیده است و برای اکثر مردم درک آن کمی سخت خواهد بود. با این حال، ما معتقدیم که این حقایق باورنکردنی بیت کوین به نوعی چند جنبه مهم و جالب بیت کوین را برای بسیاری از شما روشن خواهد کرد.

هیچ‌کس نمی‌داند که در آینده ارزهای رمزنگاری‌شده ما را به کجا خواهند برد …