دنیای اتریوم فراتر از دارایی ذاتی خود آن است. در واقع، بسیاری از پروژه‌های عمومی بلاک‌ چین با توکن مخصوص خود در شبکه اتریوم اجرا می‌شوند. با این ‌حال، اکثریت قریب به اتفاق این توکن‌ها هنوز از یک استاندارد، ERC-20 استفاده می‌کنند. در واقع بسیاری از استانداردهای دیگر توکن وجود دارند که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. برخی برنامه‌های توسعه‌ای یا پیشرفت‌ها مربوط به ERC-20 فعلی هستند، در حالی ‌که برخی دیگر، ویژگی‌ها و برنامه‌هایی کاملا مجزا دارند. در این راهنمای کوین نیک بسیاری از انواع استاندارد توکن اتریوم، از جمله برخی از موارد بسیار جدید و پیشرفته را بررسی می‌کنیم.

استاندارد توکن اتریوم ERC-20

استاندارد ERC-20 بر اکوسیستم اتریوم حاکم است. این استاندارد شامل شش تابع می‌شود:

  • Allowance (هزینه فوق‌العاده): این تابع بررسی می‌کند که حساب کاربر، دارای توکن کافی برای تامین هزینه معامله باشد. به طور خلاصه، این ‌کار از کلاهبرداری کاربران از یکدیگر جلوگیری می‌کند.
  • Approve (تایید): موجودی توکن‌ها را در معامله در مقابل ذخیره کلی توکن بررسی می‌کند. این تابع تضمین می‌کند که هیچ‌کس نمی‌تواند توکن‌ها را جعل کند.
  •  BalanceOf (تراز): یک تابع بسیار اساسی است که به سادگی به شما می‌گوید در یک حساب، چند توکن وجود دارد.
  • TotalSupply: این تابع فقط یک بار، در همان آغاز موجودیت توکن اجرا می‌شود. ذخیره کلی، تعداد کل توکن‌های موجود را تعیین می‌کند. در ضمن شما نمی‌توانید آن‌ را تغییر دهید.
  • Transfer (انتقال): همان‌طور که از نام آن پیدا است، انتقال امکان می‌دهد تا توکن‌ها از منبع اولیه توکن‌ها به کیف پول یک کاربر ارسال شوند. انتقال، آدرس گیرنده و تعداد توکن‌های قابل انتقال را مشخص می‌کند.
  • TransferFrom (فرم انتقال): این فرم مانند تابع انتقال است، اما برای هرگونه انتقال بعد از توزیع اولیه توکن‌ها است، مانند کاربرانی که توکن‌ها را در میان خود مبادله می‌کنند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: حمله فیشینگ چیست و چگونه از فیشینگ در امان باشیم؟

استاندارد ERC-223

این استاندارد در اصل نوع ارتقا یافته استاندارد ERC-20 است. هم اکنون توکن‌های ERC-20 می‌توانند به آدرس‌هایی ارسال شوند که از ERC-20 پشتیبانی نمی‌کنند. این امر باعث می‌شود، مقدار زیادی از توکن‌ها از دست رفته و این ‌کار ادامه یابد.

همه قراردادهای اتریوم، ERC-20 را نمی‌پذیرند. با این‌ حال، مشکل این است که هیچ مکانیسم پیش‌گیری برای جلوگیری کاربران از ارسال توکن‌های ERC-20 به آن آدرس‌ها وجود ندارد. این شبکه، معامله را تایید می‌کند و توکن‌ها به آن آدرس می‌رسند، اما به دلیل این ‌که سازگار نیستند، برای همیشه مسدود می‌شوند.

ERC-223 به منظور پیش‌گیری از این امر و همچنین ارائه پیشرفت‌های دیگر است. این استاندارد، تابع Transfer و TransferFrom را درهم ادغام کرده و تابع جدیدی با نام TokenFallBack را معرفی می‌کند. این تابع تنها با دریافت قراردادهایی که دقیقا نحوه برخورد با توکن ارسال‌شده را نشان می‌دهند، قابل استفاده است. هر دوی این تابع‌های جدید، لایه‌ای از حسابرسی را اضافه می‌کنند که مانع از بین رفتن بودجه می‌شود. علاوه بر این، با ادغام دو تابع انتقال، صرفه‌جویی قابل توجهی در سوخت در شبکه اتریوم و صرفه‌جویی در هزینه‌ها برای همه کاربران ایجاد می‌شود.

انواع استاندارد توکن اتریوم

توکن اتریوم

استاندارد توکن ERC-721

این یک استاندارد کاملا جدا از دو مورد قبلی است. ERC-721 پتانسیلی را برای توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs)، یعنی توکن‌هایی که همه یکسان نیستند، ایجاد می‌کند. در مقابل، تمام توکن‌های ERC-20 یکسان هستند و باید این‌طور باشند. قابل توجه‌ترین مورد استفاده ERC-721 تا به امروز، CryptoKitties است.

مزایای بسیار زیادی برای این عدم قابلیت تعویض وجود دارد. پیش از این، تمام دارایی‌های رمزنگاری‌شده، یکسان یا قابل تعویض بودند. این امر در مورد رمزارز مانند بیت‌ کوین بسیار مهم بود، جایی ‌که شما نیاز دارید تا همه آن‌ها قابل تعویض باشند و یکسان به نظر برسند. با این ‌حال، برای اعمال فناوری بلاک ‌چین در دارایی‌های دیگر مانند سکه‌های کمیاب، هنرهای زیبا یا آیتم‌های مجازی جالب، غیرقابل تعویض بودن یک ویژگی اساسی است.

استاندارد ERC-777

این استاندارد یک اصلاح و بهبود، هم در ERC-20 و هم در ERC-223 است. درست مانند ERC-223، جلوی از بین رفتن بودجه را می‌گیرد که تاکنون بارها در ERC-20 اتفاق افتاده است. به جای ادغام توابع انتقال، یک تابع جدید به نام Send ارائه داده که دو معامله مورد استفاده با ERC-20 را به یک معامله کاهش می‌دهد، بنابراین هزینه‌ها را کاهش داده و باعث افزایش کارایی می‌شود.

همچنین اجازه می‌دهد تا داده‌های معامله در کنار توکن ارسال شوند. این‌ کار به نوبه خود، میزان سفارشی‌سازی و ارسال سفارشات منحصر به فرد را افزایش می‌دهد.

از طریق هوک (hook)، شما می‌توانید قبل از دریافت توکن ERC-777 اعلان‌هایی را دریافت کنید. علاوه بر این، هوک‌ها می‌توانند شرایط خاصی را در معاملات اعمال کنند، مانند مجبور کردن گیرنده برای پرداخت مبلغ معینی برای یک محصول یا خدمات خاص.

شاید از همه مهم‌تر، این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که اپراتورها را تعیین کنند. این امر به شما امکان می‌دهد تا آدرسی را تعیین کنید که بتواند توکن‌ها را به صورت دلخواه ارسال کرده و در هر مرحله قطع شود. این می‌تواند راهی برای پرداخت خودکار و مجموعه‌ای از برنامه‌های دیگر باشد.

به طور خلاصه، ERC-777 به شما کمک می‌کند تا جلوی از دست رفتن بودجه را بگیرید، همچنین شرایط جدید و انعطاف‌پذیری را فراهم نمایید.

استاندارد توکن اتریوم ERC-1400

این استاندارد توکن، یک کتابخانه است که شامل چند استاندارد می‌شود که برای توکن‌های امنیتی طراحی شده‌اند. توکنیزه کردن وثیقه‌های موجود، اعم از سهام، اوراق قرضه یا امتیاز خریدوفروش، چیزی است که تا به امروز به مدت چندین سال پیش‌بینی شده است. بلاک ‌چین‌ها، بیش از جابجایی اشکال موجود پول و ارز، به طور بالقوه می‌توانند به ضبط و معامله با هر امنیتی در هر نقطه جهان کمک کنند.

توسعه‌دهندگان روی استانداردهای زیر کار کرده‌اند تا با اتریوم به واقعیت تبدیل شوند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: معرفی بهترین راه های سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال

استاندارد ERC-1410

این استاندارد برای توکن‌هایی که همه امنیت یکسانی را نشان می‌دهند، مجاز است، اما با شرایط متفاوت. این شرایط می‌تواند شامل دوره‌های قفل شدن سرمایه یا حق رأی در میان موارد دیگر باشد.

در واقع، این‌ها توکن‌های نیمه قابل تعویض هستند، زیرا دارایی که این استاندارد نشان‌دهنده آن است، یکسان بوده، اما ابرداده‌های مختلفی به آن متصل هستند.

استاندارد توکن  ERC-1594

این استاندارد توکن مدل پایه‌ای را که هر توکن امنیتی نیاز دارد، ارائه می‌دهد. از آن‌جا که دلایل مختلفی برای عدم موفقیت انتقال یک توکن امنیتی وجود دارد، این استاندارد عملکردهای جدیدی را معرفی می‌کند. به عنوان مثال، فرض کنید کسی سعی می‌کند یک توکن امنیتی ارسال کند که به او اجازه قانونی داده نشده است؛ سپس شما به تابعی نیاز دارید که نه تنها از وقوع این امر جلوگیری کند، بلکه به صورت ایده‌آل دلیلی برای عدم موفقیت این معامله ارائه کند. استاندارد توکن  ERC-1594 توابع canTransfer و canTransferByPartition را معرفی می‌کند که این قابلیت را ارائه می‌دهند.

در صورت موفقیت‌آمیز بودن توکن‌های امنیتی، این ویژگی بسیار مهم است. اگر کاربران بدون هیچ توضیحی، اخطارهای ناموفق دریافت کنند و با توجه به وجود دلایل زیاد برای عدم موفقیت تراکنش، این تجربه خسته‌کننده و ناخوشایند خواهد بود.

انواع استاندارد توکن اتریوم

استاندارد توکن اتریوم

استاندارد ERC-1643

این استاندارد امکان اتصال اسناد به معاملات را فراهم می‌کند. بسیاری از وثیقه‌ها دارای اسنادی هستند که با آن‌ها شریک هستند و متصل نگه داشتن آن‌ها به توکن ضروری است. این استاندارد نه تنها این اتصال را مجاز می‌سازد، بلکه به معنای آن است که کاربران می‌توانند از هرگونه تغییر در اسناد نیز مطلع شوند.

این استاندارد از روش هش ذخیره اسناد استفاده می‌کند. این استاندارد توکن یک هش از سند امضا شده در بلاک ‌چین را به همراه لینکی که به محل ذخیره خارج زنجیره‌ای کل سند اشاره می‌کند، نگه‌داری می‌کند.

استاندارد توکن اتریوم  ERC-1644

به علت غفلت‌هایی در قانون‌گذاری، ضروری است که توکن‌های امنیتی را در معرض دستورات نهاد قانون‌گذار قرار دهید تا مورد سوء استفاده قرار نگیرند. این امر با اجرای یک تابع کنترل‌کننده حاصل می‌شود که به وسیله آن آدرس کنترل‌کننده می‌تواند در صورت لزوم با توکن‌ها در تعامل باشد.

نتیجه‌گیری استاندارد توکن اتریوم

توسعه در اکوسیستم اتریوم با سرعت قابل توجهی در حال انجام است. این استانداردهای در حال ظهور توکن، در حالی‌ که معمولا هنوز از آن‌ها استفاده می‌شود، مطمئنا در تحقق انگیزه‌هایی که پیرامون توکن‌های غیرقابل تعویض و امنیتی وجود دارند، فوق‌العاده مفید هستند. استاندارد توکن اتریوم ERC-20 موج اول توکنیزه کردن و نوآوری را برانگیخت. با این ‌حال، قریب به یقین است که این استانداردهای جدید می‌توانند موجی را آغاز کنند که استاندارد ERC-20 را از نظر اختلال اقتصادی تحت‌الشعاع قرار دهند.

امیدواریم مقاله‌ی استاندارد توکن اتریوم برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال خرید بیت‌ کوین و سایر ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز ، هوای شما را داریم !