امنیت در بایننس حرف اول را می‌زند. این شرکت اعلام کرده برای ایمن ساختن حساب بایننس کاربران خود تمام تلاشش را بکار گرفته است و از کاربران می‌خواهد با استفاده از روش‌های موجود برای افزایش ایمنی حساب بایننس خود تلاش کنند.

۷ مرحله ساده برای افزایش ایمنی حساب بایننس

در این مقاله از کوین نیک به توصیف یک فرایند ساده ۷ مرحله ای برای ایمن ساختن حساب بایننس می‌پردازیم و چند توصیه هم برای کاربران این صرافی رمزارز داریم. به شما کمک می‌کنیم حسابتان را امن کنید. صنعت بلاکچین به سرعت در حال رشد است و ایجاد یک محیط امن چیزی است که هم کاربران و هم صاحبان اکسچنج‌ها می‌توانند از آن سود ببرند.

خب حالا به سراغ فرایند ۷ مرحله ای برای افزایش ایمنی حساب بایننس می‌رویم.

۱. استفاده از یک پسورد قوی و تغییر دادن مرتب آن

شاید  این مرحله یک حرکت بسیار بدیهی به نظر بیاید اما برای افزایش ایمنی حساب بایننس داشتن یک پسورد قوی الزامی است. برای هر اکانتی که در اینترنت دارید باید یک پسورد منحصربفرد و قوی داشته باشید. در حالت ایده‌آل طول پسورد شما باید ۸ کاراکتر داشته باشد و در آن علاوه بر حروف کوچک انگلیسی از اعداد و کاراکترهای خاصی مثل ستاره هم استفاده شده باشد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: مارکت اوردر (Market Order) چیست و چه معنایی در بایننس دارد؟

استفاده از پسورد منیجرها (Password managers) یکی از روش‌های تولید، مدیریت و ذخیره یک پسورد امن است. در این روش شما می‌توانید پسورد اکانت‌های مختلف خود را به روشی امن و به صورت یکجا، نگهداری و مدیریت کنید. اکثر پسورد منیجرها برای حفاظت بیشتر از پسوردها، دارای یک مکانیزم رمزگذاری پیچیده هستند. در انتخاب نرم‌افزار پسورد منیجر حتما دقت کنید. نرم‌افزار شما علاوه بر قابل اعتماد بودن باید بتواند پسوردهای استادانه و قدرتمندی برایتان ایجاد کند.

تغییر مرتب رمزها برای افزایش ایمنی حساب بایننس

تغییر مرتب رمز ایمیل مریوط به حساب هم خالی از اهمیت نیست.

در قدم اول داشتن پسورد قوی یک حرکت عالی است اما نباید برای همیشه از یک پسورد برای اکانت‌تان استفاده کنید. تغییر دادن هر از چند گاه پسورد عادت خوبی است که اجازه نمی‌دهد هکرها راه دستیابی به حساب شما را پیدا کنند. این موضوع فقط درباره حساب بایننس صدق نمی‌کند بلکه باید پسورد ایمیل مربوط به حساب خود را هم به طور مرتب تغییر دهید.

نکته دیگر هم اینکه بهتر است برای هر حساب از یک آدرس ایمیل متفاوت استفاده کنید. به این ترتیب، می‌توانید از تاثیرات بالقوه و خسارت‌بار نفوذ به داده‌ها کم کنید. مخصوصا اگر از یک حساب ایمیل قدیمی استفاده می‌کنید این احتمال وجود دارد که در گذشته به اطلاعات آن نفوذی رخ داده باشد. با این حال اگر از یک آدرس ایمیل اختصاصی برای هر حساب خود استفاده کنید احتمال اینکه یک رخنه چندین حساب را به خطر بیندازد وجود نخواهد داشت. وب‌سایت Have I Been Pwned یک منبع عالی برای بررسی این موضوع است که آیا تاکنون حساب شما طعمه رخنه‌های اطلاعاتی شده یا خیر.

حواستان باشد وقتی که پسورد حساب بایننس خود را تغییر می‌دهید تا ۲۴ ساعت بعد از آن نمی‌توانید از حساب خود برداشت داشته باشید. این قانون برای این شکل گرفته که مهاجمان احتمالی در حین برداشت از حساب، نتوانند شما را در خارج از حسابتان نگه دارند.

۲. فعال کردن تاییدیه دو مرحله‌ای برای افزایش ایمنی حساب بایننس

یکی از مهمترین گزینه‌ها برای افزایش ایمنی حساب بایننس فعال کردن تاییدیه دو مرحله‌ای (۲FA) است. تایید هویت دو مرحله‌ای در اکسچنج بایننس شامل تایید هویت با اس‌ام‌اس و تاییدیه گوگل است. جدای از این دو ما Google Authenticator را توصیه می‌کنیم. اگر در آینده احتمال دارد شماره تلفن همراهتان را تغییر بدهید برای انتقال کدهای تایید هویت دو مرحله‌ای به شماره جدید، حتما باید کلید ریست را هم از قبل تعیین کرده باشید.

استفاده از تایید هویت از طریق اس‌ام‌اس راحت‌تر است اما این گزینه نسبت به تایید هویت از طریق گوگل امنیت کمتری دارد. تعویض سیمکارت تهدید بزرگی است که تاکنون باعث شده چندین حساب معروف قربانی این تکنیک شوند. در سال ۲۰۱۹، مدیر عامل توییتر، جک دورسی (Jack Dorsey) با همین روش هک شد و هکرها توانستند به حسابی دست پیدا کنند که میلیون‌ها فالوور داشت.

برای افزایش ایمنی حساب بایننس راه‌های دیگری هم وجود دارد. در ادامه توضیح کوتاهی هم درباره روش دیگری به نام فاکتور دوم جهانی (U2F) ارائه خواهیم داد. در این روش یک دستگاه سخت‌افزار امن، از حساب شما حفاظت می‌کند.  خبر خوب اینکه بایننس از این روش هم پشتیبانی می‌کند.

۳. بررسی لیست دستگاه‌های مجاز برای دسترسی به حساب شما

از طریق تب Device Management می‌توانید دستگاه‌هایی که برای دسترسی به حساب شما مجاز هستند را بررسی کنید. می‌توانید این تب را در زیر تب Account پیدا کنید.

اگر در این بخش دستگاه ناشناس یا دستگاهی که دیگر از آن استفاده نمی‌کنید را مشاهده کردید آن را حذف کنید. وقتی دستگاه نامبرده از این بخش حذف شود دیگر نمی‌تواند به حساب شما دسترسی پیدا کند مگر اینکه از طریق تایید ایمیل با دستگاه، دوباره به آن اجازه دسترسی را بدهید. این یکی از دلایلی است که با استناد به آن به اهمیت امن بودن ایمیل پی می‌بریم و توصیه می‌کنیم با تغییر مرتب رمز ایمیل آن را ایمن نگه دارید.

می‌توانید فعالیت حساب را هم بررسی کنید، به این ترتیب که آدرس آی‌پی وارد شده به حساب و زمان ورود به آن را هم می‌توانید ببینید. اگر در این زمینه به مورد مشکوکی برخورد کردید بلافاصله حساب خود را غیرفعال کنید. با غیرفعال شدن حساب عملیات مبادله و برداشت از حساب به حالت معلق در می‌آید. بعد از آن می‌توانید تمام کلیدهای آی‌پی و دستگاه‌های مجاز برای دسترسی به حساب را حذف کنید.

۴. مدیریت آدرس‌های برداشت

حساب بایننس دارای یک مشخصه امنیتی با نام مدیریت آدرس (Address Management) است. این مشخصه به شما اجازه می‌دهد آدرس کیف پول‌ها (که می‌توان رمزارز را به آن منتقل کرد) را محدود بسازید. اگر این ویژگی را روشن کردید برای اضافه کردن هر آدرس باید از طریق ایمیل آن را تایید کنید تا آدرس مورد نظر وارد لیست سفید شود.

این هم یک دلیل دیگر برای اینکه باید به ایمنی حساب ایمیلتان اهمیت بدهید و یک اصل برای داشتن امنیت در دنیای آنلاین است.

نمی‌توانید تصمیم بگیرید که کدام کیف پول رمزارز را برای برداشت از حسابتان انتخاب کنید؟ می‌توانید تراست والت (Trust Wallet) را امتحان کنید. اگر به دنبال یک کیف پول نرم‌افزاری امن برای تلفن موبایلتان هستید تراست والت یک انتخاب عالی است. البته برای نگهداری آفلاین کلیدهای خصوصی می‌توانید از یک کیف پول سخت‌افزاری هم استفاده کنید.

راهکار افزایش ایمنی حساب بایننس

فیشینگ یکی از معمول ترین روش ها برای به دست آوردن اطلاعات کاربران است

این مطلب راهم مطالعه کنید: هشدار! موقع استفاده از صرافی بایننس دقت کنید

۵. افزایش اطلاعات درباره فیشینگ

فیشینگ نوعی حمله سایبری است که در آن یک فرد ناشناس سعی می‌کند در نقش فرد دیگری (مثلا یک کسب‌وکار) ظاهر شود و از این طریق به اطلاعات شخصی شما دست پیدا کند. این روش بسیار معمول است پس باید درباره آن اطلاعات لازم را کسب کنید.

بهتر این است که هر بار برای ورود به حساب بایننس به جای تایپ کردن آدرس از یک بوکمارک ذخیره شده استفاده کنید. اگر صفحه ورود به حساب خود را بوکمارک نکرده‌اید همین حالا این کار را انجام بدهید. با این حرکت ساده احتمال ورود شما به صفحات تقلبی وب‌سایت بایننس کاهش پیدا می‌کند. کلاهبرداران با استفاده از این صفحات تقلبی اطلاعات حساب کاربران را به دست آورده و از آن برای برداشت از حساب آن‌ها استفاده می‌کنند.

مشخصه کد ضد فیشینگ (Anti-Phishing Code) به شما اجازه می‌دهد یک کد منحصربفرد داشته باشید که در تمام ایمیل‌های ارسال شده از سوی بایننس این کد در ایمیل گنجانده می‌شود. با فعال کردن این مشخصه متوجه خواهید شد که ایمیل دریافتی از وب‌سایت اصلی برای شما ارسال شده است.

۶. پیروی از راهنمای ایمنی API

‌Binance API یک روش عالی برای تریدرهای حرفه‌ای است. این مشخصه تجربه کاربران از موتور مبادلات بایننس را به بهترین شکل تضمین می‌کند. Binance API به شما اجازه می‌دهد یک استراتژی مبادله سفارشی ایجاد کنید.

باوجوداین، استفاده از کلیدهای API کمی ریسک دارد چون اجازه می‌دهید داده‌های شما با یک اپلیکیشن خارجی به اشتراک گذاشته شود. وقتی از Binance API استفاده می‌کنید باید دسترسی آدرس‌های آی‌پی به آن را محدود کنید. به این ترتیب، فقط آدرس آی‌پی‌های موجود در لیست سفید فعال خواهند بود. علاوه‌براین، باید کلیدهای API خود را هم به طور مرتب تغییر بدهید تا اشخاص ثالث نتوانند به کلیدهای شما دسترسی پیدا کنند.

۷. استفاده از فاکتور دوم جهانی (U2F) برای تایید هویت

اکسچنج بایننس با تایید هویت از طریق U2F (مانند یوبیکو یوبیکی) سازگاری دارد. این دستگاه‌ها تضمین می‌کنند فقط وقتی به حسابتان دسترسی پیدا می‌کنید که برای ورود به آن از کامپیوتر شما یا وسیله دیگری که به صورت وایرلس با آن جفت شده استفاده می‌شود. (به صحت ترجمه این پاراگراف شک دارم)

این وسیله تا حدی مانند تایید هویت گوگل عمل می‌کند با این تفاوت که به جای نرم‌افزار به سخت‌افزار وابسته است. این یعنی دسترسی به حساب شما منوط به دسترسی به سخت‌افزار تعریف شده توسط شما خواهد بود.

سخن پایانی درباره حساب بایننس

افزایش ایمنی حساب بایننس به روش‌های مختلف اعلام شده در این مقاله، باید در دستور کار کاربران این اکسچنج قرار بگیرد. ما چند مرحله ساده را به شما معرفی کردیم که به کمک آن می‌توانید از حساب خود در برابر دسترسی هکرها به ارزهای دیجیتالتان جلوگیری کنید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: آموزش صفر تا صد خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی بایننس + ویدیو

اگر می‌خواهید میزان امنیت کنونی حساب خود را بسنجید به بخش Security dashboard مراجعه کنید. اگر از اپلیکیشن بایننس استفاده می‌کنید می‌توانید در زیر تب Account، بخش Security را لمس کنید.

امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله به افزایش ایمنی حساب بایننس شما کمک کرده باشد. نظرات خود را با ما و مخاطبان این مطلب به اشتراک بگذارید.

منبع: academy.binance