ارزهای رمزنگاری شده، امکانات هیجان‌انگیز زیادی را به ارمغان آورده‌اند؛ اما برای افراد بی‌تجربه، خالی از آسیب و خطر نیستند. برای کاهش خطرات مربوط به نگهداری، استفاده و تجارت ارزهای رمزنگاری شده، ۳ اصل امنیت ارزهای دیجیتال که در ادامه این مطلب از کوین نیک، آورده شده است را دنبال کنید.

اصل اول: حریم خصوصی خود را حفظ کنید

به دلیل ماهیت اینترنت، اطلاعات می‌توانند خیلی سریع و گاهی اوقات در جهات نامطلوب پخش شوند.

تعداد زیادی از افراد با نیت بد، با استفاده از تاکتیک‌های تبهکارانه، در تلاش برای سرقت ارزهای رمزنگاری شده شما هستند. اکثر تهدیدها و حملات، معمولا هدف‌گیری گسترده دارند و به عنوان یک شبکه روی هر فردی که به راحتی فریب می‌خورد، کار می‌کنند و لزوما فرد خاصی را هدف قرار نمی‌دهند. به هر حال، اگر به طور ناخواسته با آشکارسازی اطلاعات حساس، خود را به یک هدف تبدیل کنید، حملات پیچیده‌تر و متمرکزتری امکان‌پذیر خواهد بود.

تامین امنیت ارزهای دیجیتال

حفظ امنیت ارز دیجیتال

توصیه می‌شود که:

  • متوجه خطرات خودستایی و مباهات در مورد تجارت موفق خودتان باشید.
  • برای امنیت ارزهای دیجیتال آدرس‌هایی که قبلا استفاده شده‌اند را به اشتراک نگذارید.
  • مراقب صحبت در مورد باقی‌مانده حساب خودتان باشید.
  • از به اشتراک گذاشتن اطلاعاتی که به هویت آفلاین شما متصل هستند، اجتناب کنید.
  •  از کانال‌های ارتباطی رمزگذاری شده استفاده کنید.

بلند مدت فکر کنید. تعداد معدودی از ساتوشی‌های موجود در آدرس‌های شما، در سال‌های آینده می‌توانند ارزش بیشتری داشته باشند. شاید هم نداشته باشند! در ضمن ممکن است در این مدت از شر ارزهای رمزنگاری شده خود هم خلاص شوید. اما آیا اهمیتی دارد؟ یک مهاجم احتمالی، از بستگان دور یا افراد غریبه و آشنایان ممکن است خطرساز باشد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چه مقدار بیت کوین در دنیا باقی مانده است؟

اصل دوم: از خودتان محافظت کنید

به عنوان دومین اصل امنیت ارزهای دیجیتال باید از خودتان محافظت کنید. کاربران سیستم بانکی سنتی و ارزهای رمزنگاری شده، اغلب هر دو قربانی کلاهبرداری‌ها و تقلب‌های مشابهی هستند. با این‌ حال‌، با ارزهای رمزنگاری شده، عوامل مختلفی، عمدتا عدم اعتماد و تغییرناپذیری ذاتی معاملات پردازش شده، بار مسئولیت‌پذیری را بر دوش کاربر نهایی می‌گذارند.

بانک‌ها که به عنوان نهادهای معتبری در نظر گرفته می‌شوند، متولی کنترل و نگهداری کل پول‌ شما هستند. بانک‌ها تحت نظارت و قانونمند هستند و با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند که باعث می‌شود پیشگیری و مبارزه با کلاهبرداری آسان‌تر شود. اگر هنگام انتقال پول از حساب بانکی خود، قربانی شوید یا سهوا مرتکب اشتباهی شوید، معمولا آن مبلغ به شما بازگرانده می‌شود. در ارزهای رمزنگاری شده، هنگامی ‌که معاملات در شبکه منتشر و تایید می‌شوند، برگشت‌ناپذیر هستند.

هوشیار باشید. در مورد تاکتیک‌های رایج فیشینگ اطلاعات کسب کنید، برنامه‌های کلیدخوان (keylogger) را بشناسید و با تهدیدات رایج آشنا شوید. آشنایی با این خطرات به شما کمک می‌کند تا سکه‌های خود را از خطرات، ایمن نگه دارید.

استفاده از رمزهای عبور قوی و منحصر به فرد و فعال کردن محافظت ۲FA برای حساب‌های کاربری آنلاین شما باید اولین قدم در جهت بهبود امنیت عمومی شما باشد.

شما نباید محافظت از خودتان را در برابر خودتان فراموش کنید، زیرا شما انسان هستید و انسان خطا می‌کند. یک اشتباه تایپی در حین تهیه نسخه پشتیبان خود، ارسال نمادها و علائم رمزی شما به یک آدرس اشتباه یا یک تصمیم‌گیری اشتباه ممکن است امنیت شما را به خطر بیندازد و باعث دردسرهای زیادی شود.

ضرب‌المثلی هست که بسیاری از ما از والدین خود شنیده‌ایم که می‌گوید، دو بار اندازه بگیرید، یک ‌بار برش بزنید. وقتی صحبت از استفاده و امنیت ارزهای دیجیتالمی‌شود، اهمیت این ضرب‌المثل بیش از پیش احساس می‌شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۱۲ ابزار برتر برای انجام معامله ارز دیجیتال

اصل سوم: بانک خودتان باشید

برای اطمینان از در دسترس بودن سکه‌های خود و به حداکثر رساندن امنیت خودتان، توصیه می‌شود که کلیدهای شخصی خود را به صورت آفلاین نگه دارید. اگرچه مبادلات به طور کلی بسیار امن‌تر از گذشته شده‌اند؛ اما باز هم توصیه می‌شود تنها درصورتی که یک معامله‌گر فعال هستید، مبلغ قابل توجهی را در حساب‌های ارزی نگه دارید. علاوه بر این، مشابه پول در یک حساب بانکی نمی‌توانید مالکیت سکه‌های خود را مطالبه کنید، مگر این‌ که دسترسی ویژه‌ای به کلیدهای شخصی خود داشته باشید.

برای اولین بار در تاریخ، شما این شانس را دارید که یک دارایی دیجیتال را به همان روشی که صاحب پول نقد فیزیکی یا یک تکه فلز گران‌بها هستید؛ داشته باشید. بر خلاف شکل‌های دیگر دارایی، شما می‌توانید از ارزهای رمزنگاری شده خود روی یک کاغذ، پشتیبان تهیه کرده و با اطمینان در هر نقطه از جهان، به اموال خود دسترسی پیدا کنید.

البته همان‌طور که در بخش قبلی عنوان شد، نگهداری و محافظت از این کلیدها در برابر ارزهای رمزنگاری شده شما، خطرات بسیاری را به همراه دارد. خوشبختانه، ابزارهایی برای کمک به شما در جهت همگام بودن با این چالش‌ها، وجود دارند و به شما امکان می‌دهند تا از مزایای کامل این فناوری‌های جدید بهره‌مند شوید.

اهمیت تامین امنیت ارزهای دیجیتال

کیف پول رمز نگاری شده

انواع کیف پول‌ ارزهای رمزنگاری شده، برای نگهداری کلیدهای شخصی شما طراحی شده‌اند که در امنیت، سهولت استفاده، تعداد کاربرد و حتی در دسترس بودن‌شان، متفاوت هستند. گزینه‌های خود را در نظر بگیرید و مدل متناسب با نیاز خود را انتخاب کنید.

کیف پول‌های نرم‌افزاری و مخصوص تلفن‌همراه، از ویژگی‌های متنوعی برخوردار هستند و معمولا استفاده از آن‌ها بسیار آسان است. نقطه ضعف بزرگ آن‌ها از دیدگاه امنیتی، این است که به محیط‌های بسیار پیچیده و غالبا آنلاین مثل تلفن‌ همراه یا رایانه، متصل هستند. این دستگاه‌ها فرصت‌های مناسبی برای ویروس‌ها و هکرها فراهم می‌کنند تا به سکه‌های شما دسترسی پیدا کنند. بنابراین، کاربران بی‌تجربه فقط باید از این کیف پول‌ها، برای مقادیر کمتر ارزهای رمزنگاری شده استفاده کنند تا امنیت ارزهای دیجیتال، تامین شود.

کیف پول‌های کاغذی که کلیدهای شخصی شما را به صورت مکتوب روی تکه کاغذ یا حک شده‌ روی صفحه فلزی، نگهداری می‌کنند؛ اغلب به عنوان یکی از امن‌ترین راه‌های ذخیره کلیدهای شخصی در نظر گرفته می‌شوند. با این ‌حال، مدیریت آن‌ها بسیار دشوار است و معمولا تنها برای یک ‌بار استفاده، قابل اطمینان هستند.

کیف پول‌های سخت‌افزاری، به طور معمول به دلیل سهولت در استفاده و سطح بالای امنیت، بهترین هستند. این دستگاه‌های جیبی با نگهداری آفلاین کلیدهای شخصی، از آن‌ها در برابر هکرها و بدافزارها محافظت می‌کنند؛ اما از طرفی، بین ۷۰ تا ۲۰۰ دلار برای شما هزینه داشته و برای اکثر اقدامات، نیاز به تایید فیزیکی دارند.

به یاد داشته باشید که امنیت، هرگز مطلق و تمام شدنی نیست. هر از گاهی برای به روز کردن دانش خود، زمان صرف کنید تا نقاط ضعف بالقوه خود را بررسی کنید. این ۳ اصل امنیت ارزهای دیجیتال را هنگام خرید تتر و سایر آن‌ها نادیده نگیرید و مراقب باشید.