نمودارها این مزیت را دارند که اطلاعات زیادی را در کوتاه‌ترین زمان و کمترین حجم محتوا به مخاطب منتقل می‌کنند. نمودارهای خطی، نمودارهای میله‌ای و نمودارهای شمعی، مشهورترین نمودارها هستند که در تحلیل مورد استفاده قرار می‌گیرند. شناخت انواع نمودار در تحلیل تکنیکال به تصمیم‌گیری بهتر ما کمک می‌کند، البته آنچه نمودار به ما می‌گوید وحی منزل نیست و گاهی به دلیل عوامل فاندامنتال یا پارامترهای روانشناسی نتایج دیگری حاصل می‌شود و قیمت مطابق پیش بینی نمودار نیست.

البته این امر برای کارشناسان متخصص کمتر پیش می‌آید اما نباید این نکته را از یاد ببرید که اشتباه بودن پیش بینی یک نمودار غیر ممکن هم نیست. درمقاله پیش گفتیم تحلیل تکنیکال چیست، در این مطلب کوین نیک سعی می‌کنیم شما را با انواع نمودارها و کارکرد هر کدام در تحلیل تکنیکال آشنا کنیم.

تعریف نمودار و اهمیت آن

شاید به نظرتان پرسیدن این سوال عجیب باشد اما حقیقت این است که آنقدر که نمودارهای مختلف را دیده‌اید که به مفهوم آن فکر نکرده‌اید. قیمت‌ بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در لحظه تغییر می‌کنند و بالا و پایین رفتن آن‌ها به طور مستقیم در زندگی ما تاثیرگذار هستند. در بازارهایی که حجم مبادلات آن‌ها بسیار زیاد است، گاهی در هر دقیقه قیمت چندین بار تغییر می کند و تجربه قیمت‌های جدید برای معامله‌گران امری حیاتی است.

کارشناسان از وصل کردن قیمت‌ها به یکدیگر نمودارها را شکل می‌دهند،عمر تحلیل تکنیکال به کشف نمودارها می‌رسد. با گسترش تکنولوژی نرم‌افزارهایی به وجد آمده اند که به صورت آنلاین و در لحظه قیمت‌ها را ثبت می‌کنند و یک نمودار تحلیلی ارائه می‌کنند.

کارشناسان از وصل کردن قیمت‌ها به یکدیگر نمودارها را شکل می‌دهند، عمر تحلیل تکنیکال به کشف نمودارها می‌رسد. با گسترش تکنولوژی نرم‌افزارهایی به وجد آمده اند که به صورت آنلاین و در لحظه قیمت‌ها را ثبت می‌کنند و یک نمودار تحلیلی ارائه می‌کنند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چه مقدار بیت کوین در دنیا باقی مانده است؟

دلایل تنوع نمودارها

هر نموداری که شکل گرفت، می‌خواست  ایرادات نمودارهای قبلی را بر طرف کند. بعضی باور داشتند که قیمت باز و بسته شدن مهم است، برخی در محاسبات و تصمیم‌گیری به بالاترین و پایین‌ترین قیمت توجه می کردند . پیچیدگی‌های به وجود آمده باعث شد تا نمودارهای مختلف با کارکردهای متفاوت شکل بگیریند که توانایی خواندن و استفاده از هرکدام به شما در تصمیم‌گیری بهتر و کم ریسک‌تر کمک می‌کند.

انواع نمودار در تحلیل تکنیکال

در این مقاله از کوین نیک به معرفی انواع نمودار در تحلیل تکنیکال می‌پردازیم و در نوشته‌های بعد سعی می‌کنیم شیوه استفاده از آن را به شما آموزش دهیم.

نمودار میله‌ای

شناخت انواع نمودار در تحلیل تکنیکال

نمودار میله ای

نمودار میله‌ای از خطوط عمودی‌ای تشکیل شده که قیمت پایین را با L و قیمت بالا را با H  نشان می‌دهد. این نمودارهای میله‌ای با آنچه در دبیرستان شناختیم و به آن عادت داریم کمی متفاوت است. خطوط عمودی زبانه دار مشخصه اصلی این نمودارها است.

هر تایم فریم یک میله را نشان می‌دهد که بالاترین و پایین‌ترین قیمت را در هر میله نشان می‌دهد.استراتژی ما است که مشخص می‌کند از چه تایم فریمی استفاده کنیم. خط‌های تیره افقی وضعیت قیمت نخست و بسته شده را نشان می دهد. قیمت شروع با خط تیره افقی راست و قیمت بسته شدن در خط تیره افقی سمت چپ قابل تشخیص است. اگرخط تیره چپی پایین تر از راستی باشد میله صعودی است برعکس این قانون هم صدق می‌کند.

نمودار شمعی

شناخت انواع نمودار در تحلیل تکنیکال

نمودار شمعی

این نمودار از مجموعه‌ای شمع تشکیل شده که هر کدام از یک بدنه مستطیلی و دو دنباله در بالا و پایین تشکیل شده اند. دنباله پایینی قیمت L یا کف قیمت و نمودار بالای سقف قیمت و یا H را نشان می‌دهد.

نزول قیمت به شکل شمع سیاه یا قرمز قابل تشخیص است و قیمت صعودی با شمع سفید یا سبز قابل تشخیص خواهد بود. هر شمع می‌تواند نماینده یک دقیقه، ساعت یا ماه باشد.

هر نمودار دو بخش اصلی دارد: بدنه شمع که به (BODY)مشهور است و بخش سایه (SHADOW) که به فیتلیه هم مشهور است.

شناخت انواع نمودار در تحلیل تکنیکال

کندل استیک

نمودار خطی

یک نمودار شبیه نوار قلب است که از ساده‌ترین شکل‌های نمودار به شمار می‌آید و خواندن آن ساده‌تر از نمودارهای شمعی و میله ای است.

این نمودارها قیمت بسته شدن معامله‌ها در تایم فریم نشان می‌دهند.وقتی نقطه‌های هر روز به هم وصل می‌شوند روند حرکت بازار به خوبی قابل مشاهده است. برای حدس زدن شکست‌های حمایتی و مقاومتی که در یک مطلب جداگانه به آن خواهیم پرداخت مورد استفاده قرار می‌گیرند. قیمت آغاز و پایان و میانگین بالاترین و پایین‌ترین قیمت‌ها در این نمودار به راحتی قابل مشاهده است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۷ مورد از بهترین کیف پول های بیت کوین

شناخت انواع نمودار در تحلیل تکنیکال

نمودار خطی

نتیجه گیری

پیگیری بازارهای مالی به صورت ساعتی و روزانه یکی از کارهای معمول هر فعال بازار ارزهای دیجیتال است. نمودارها بهترین ابزاری هستند که می توانند به ما در شناخت بهتر وضعیت بازار کنم کنند. نمودارهای تکنیکال معمولا دو بعدی هستند و در بازه‌های زمانی مختلف ترسیم می‌شوند. نمودارها از یک دقیقه تا یک ماه قابل تنظیم هستتند.نمودارها ممکن است ساده و یا لگاریتمی باشند.

نمودارهای لگاریتمی درصد تغییرات را نشان می‌دهند که در نمودارهای ساده قابل ملاحظه نیستند. شناخت صحیح این نمودارها درصد ریسک شما را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند و کمک می‌کنند به بهترین شکل تصمیم بگیرید.

توصیه اکید بر این است که بدون شناخت اصول تحلیل تکنیکال وارد بازار ارزهای دیجیتال و خرید بیت کوین نشوید.