شاید در ابتدای کار، خرید یا فروش بیت کوین به صورت آنلاین، کار ترسناکی به نظر برسد؛ اما اینطور نیست. این عمل، درست شبیه به استفاده از پی‌پال یا هر سیستم خرید آنلاین دیگر است. کافی است وارد یکی از مکان‌‌های اکسچنج بیت کوین شوید و جیب‌تان را از ارز مورد نظر، پر یا خالی کنید.

اکسچنج های بیت کوین در حقیقت، قطب‌هایی هستند که می‌توانید در آنجا به تبادل پول با بیت کوین یا بالعکس بپردازید. این مقاله از کوین نیک نگاهی اجمالی به حوزه اکسچنج بیت کوین خواهد داشت و گزینه‌های متنوع آنلاین را از هم تفکیک می‌کند.

هشدار! قرار دادن سرمایه در یک اکسچنج، می‌تواند کار خطرناکی باشد. اکسچنج های بی‌احتیاط و ناامن، ممکن است مشتریان بیت کوین خود را از دست بدهند؛ همانطور که در گذشته هم، این اتفاق‌ها افتاده است. مراقب باشید و حواستان باشد که ممکن است این اتفاق، برای شما هم بیفتد.

استفاده از اکسچنج های بیت کوین

اکسچنج‌ها بین خریداران و فروشندگان بیت کوین، ارتباط ایجاد می‌کنند و راهی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا بدون نیاز به ملاقات رو در رو، بیت کوین خود را بخرند یا بفروشند. در تعریف اکسچنج، کمی ابهام وجود دارد. مثلا در برخی از سرویس‌ها هدف اصلی، خرید و فروش بیت کوین است و بعضی دیگر، پلتفرم‌های یکپارچه‌ای هستند که قابلیت‌های دیگری هم مثل کیف پول بیت کوین دارند و کاربران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. در واقع اکسچنج، به هر سرویسی گفته می‎شود که به کمک خدمات پرداخت خود، اجازه خرید و فروش بیت کوین را صادر می‌کند؛ فرقی هم ندارد که این خرید و فروش، تنها قابلیتی است که پلتفرم یاد شده دارد یا در کنار آن، قابلیت‌های دیگری هم ارائه می‌دهد.

قبل از هر چیز، باید یک کیف پول برای خود ایجاد کنید تا محلی برای ذخیره بیت کوین‌‌های‌تان داشته باشید. در صورتی که نمی‌دانید چطور باید یک کیف پول بیت کوین بسازید و با انواع مختلف آن، آشنایی ندارید؛ می‌توانیدمقاله‌های راهنمای ایجاد کیف پول بیت کوین و معرفی انواع کیف پول بیت کوین را مطالعه کنید.

پیدا کردن اکسچنج‌های آنلاین، معمولا کار ساده‌ای است. برای کار با اکثر اکسچنج‌ها شما باید یک حساب بانکی داشته باشید؛ البته ممکن است تایید حساب بانکی شما، چند روزی طول بکشد. (در اکسچنج Coinbase، اگر با نام کاربری بانک خود وارد شوید؛ بلافاصله تاییدیه برای‌تان صادر می‌شود.) به طور کلی، سایت‌هایی مثل Bitstamp، لینک‌های خرید (Buy) و فروش (Sell) را نمایش می‎دهند. تنها کافی است تا مقدار بیت کوینی که قصدخرید یا فروش آن را دارید، وارد کنید؛ سپس روی یکی از کلیدهای مورد نظر کلیک ‎کنید. حال، تراکنش صورت گرفته و کار شما انجام شده است.

مراحل اکسچنج بیت کوین

تبادلات ارزهای مجازی

مشکل تبادلات مجازی، این است که واریز و برداشت بیت کوین در فیات (دلار آمریکا، یورو یا موارد مشابه)، فرایند کندی دارد. معمولا برداشت از حساب بانکی شما حدود ۲ تا ۵ روز، طول خواهد کشید. همین مسئله، زمانی که شما وجهی را برای معامله بیت کوین ارسال می‌کنید هم، وجود دارد. انجام این معاملات به صورت حضوری، بلافاصله انجام می‌شود (از LocalBitcoin.com بازدید کنید.): اما سهولت خرید و فروش آنلاین بدون نیاز به برگزاری جلسه با طرف دیگر معامله، دلیلی است که باعث شده اکسچنج‌هایی مثل Bitstamp و Coinbase، محبوبیت زیادی پیدا کنند.

هزینه‌ای که اکسچنج‌ها در قبال معاملات دریافت می‌کنند، معمولا زیر یک درصد است.

شناخت قوانین مشتریان و موارد قانونی دیگر

اکسچنج های بیت کوین باید طبق قوانین ایالتی، کار کنند و از مشتریان خواسته می‌شود تا هویت خود را تایید کنند. این قوانین از کشوری تا کشور دیگر، متفاوت است اما به طور کلی، اکسچنج ها باید طبق قوانین Know Your Customer (KYC) و سیاست مبارزه با پولشویی Anti-Money Laundering (AML)، رفتار کنند.

به همین دلیل، اغلب اکسچنج‌ها نمی‌توانند به کاربران خود اجازه دهند که تا جایی که دوست دارند، از هویت مرموز و ناشناس استفاده کنند و باید تا حدودی، وارد حریم شخصی آن‌ها شوند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: مفهوم بازار خرسی و بازار گاوی

وضعیت کنونی اکسچنج های بیت کوین

 تعداد اکسچنج های بیت کوین کم نیست و هر روزه تعداد بیشتری هم در حال ظهور هستند؛ البته برخی هم در حال بهبود خدمات مختلف مربوط به اکسچنج خود هستند. اما همان طور که می‌دانید، اکسچنج هایی که توانسته‌اند از لحاظ کیفی، اعتماد کاربران را به خود جلب کنند؛ تعدادشان کم است.

چند مورد از اکسچنج‌های با سابقه و مورد اعتماد برای خرید و فروش بیت کوین به دلار آمریکا، Coinbase، Bitstamp و BTC-e هستند. احتمالا کوین‌ بیس، قابل اعتمادترین اکسچنج موجود در این لیست است؛ در عین حال وضعیت BTC-e، کمی مرموز است. مالکان این اکسچنج‌ها، هویت خود را مخفی نگه داشته‌اند و هیچ کس مطمئن نیست که مرکز جغرافیایی آن، دقیقا در کجا واقع شده است. از طرفی هم وب‌سایت، از پیمایش متن سیریلیک (Cyrilic) برخوردار است.

تعداد اکسچنج‌ها در کشورهایی که از دلار آمریکا استفاده نمی‌کنند هم، زیاد است؛ اما چگونگی دسترسی به اکسچنج های بیت کوین معتبر، به کشور و ارز مورد نظر آن بستگی دارد. اکثر اکسچنج‌ها تنها از چند ارز، پشتیبانی می‌کنند.

۲ کشور چین و روسیه در سال‌های گذشته، مواضع تند و تیزی مقابل این ارز گرفتند. در واقع این کشورها با قوانین نا مطمئن خود، باعث شدند تا کاربران راجع به امنیت شرکت‌های موجود در این مناطق و جاهایی که دید خوبی به بیت کوین ندارند، تردید داشته باشند.

روش ‌های خرید از اکسچنج بیت کوین

اکسچنج های بیت کوین

حرکت به سوی امنیت بیشتر

شرکت Mt. Gox در گذشته، یکی از اکسچنج های قدرتمند محسوب می‌شد؛ اما در اوایل سال ۲۰۱۴، رو به افول نهاد و نابود شد. بعد از ادعای هک شدن اکسچنج Mt. Gox، این شاه قدرتمند، بیت کوین‌های بسیار زیادی را از دست داد. احساس امنیت، یکی از دلایلی است که باعث شده تا برخی از مردم ترجیح دهند با استفاده از اکسچنج‌هایی مثل LocalBitcoin.com، دست به خرید و فروش حضوری بیت کوین بزنند.

بعد از اتفاقی که برای Mt. Gox افتاد، اکسچنج ها برای شفاف‌سازی امور و نشان دادن امنیت بیت کوین‌ها به کاربران، تلاش‌های بسیاری کردند و بازبینی‌های شخص ثالث، رواج بیشتری پیدا کرد. در حال حاضر انتظار می‌رود که اکسچنج‌‌ها، شواهد بیشتری ارائه دهند تا کاربران و مشتریان، مطمئن شوند که می‌توانند به آن‌ها اعتماد کنند.

اکسچنج‌هایی مثل Krakan و Bitfinex، پس از فاجعه Gox، تست اثبات پرداخت بدهی را انجام دادند که مشخص کرد، تمام ادعاهای این اکسچنج ها درباره بودجه‌ای که در دست دارند، کاملا حقیقت داشته است. Bitstamp همچنین تستی را که توسط توسعه دهنده اصلی بیت کوین، مایک هیرن (Mike Hearn)، برگزار شد؛ گذراند.

این تازه اول راه بود. اکسچنج های بیت کوین از آن پس، سعی کردند تا قوانین خود را به شکلی تنظیم کنند که اعتماد مشتریان نسبت به آن‌ها جلب شود. اما این موارد در مقابل بازبینی جامع مالی که هفته‎ها به طول می‌انجامد، زیاد به چشم نمی‎آیند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چگونه در تحلیل تکنیکال موفق عمل کنم؟

چشم انداز اکسچنج های بیت کوین و پلتفرم‌های پرداخت در آینده

Circle اخیرا تمرکزش را متوجه یک ماموریت جدید کرده تا بیت کوین را انبوه‌سازی کند. هدف آن، فراهم آوردن محصولی با کاربرد آسان است که دچار نوسانات ناخوشایند نمی‌شود؛ بیمه دارد و استفاده از آن، هزینه‌ای در بر نداشته و کاملا رایگان است. نوعی شبه بانک برای بیت کوین که به مردم اجازه می‎دهد تا بیت کوین خود را مبادله و ذخیره کنند. این پروژه در حال حاضر به صورت انتخاب شده (از طریق دعوت)، کار می‌کند؛ اما در آینده مخاطبان خود را گسترش خواهد داد.

BitReserve یکی از ابداعات هالسی مینر (Halsey Minor) خالق Cent است که هدف آن، جلوگیری از نوسانات بیت کوین است که واقعا ادعای بزرگی خواهد بود. در حال حاضر این پروژه، در حال گذراندن دوره آزمایشی بتا است؛ اما زمانی که افتتاح شود، اجازه تبدیل به ۵ ارز و بالعکس آن (دلار آمریکا، یورو، پوند، ین و یوآن) را فراهم خواهد آورد.

ناگفته نماند که یک حرکت نامحسوس اما متقاعد کننده به سمت مبادلات غیر متمرکز هم در حال شکل‌گیری است. Coinffeine تلاش می‌کند تا یک بستر مبادله پایاپای را ایجاد کند که در آن لزوم اعتماد برای انجام مبادلات متمرکز، دیگر وجود نخواهد داشت یا اینکه اهمیت اعتمادسازی در آن، بسیار کمتر خواهد بود. این ابزار اجازه می‌دهد تا کاربران، کنترل بسیار بیشتری روی بیت کوین خود داشته باشند؛ اما از جوانب دیگر می‌تواند ریسک بیشتری داشته باشد. درباره اینکه این ابزار تا چه حد کاربر پسند است یا مزایا و معایبش چیست، اطلاعات دقیقی در دست نداریم؛ اما توسعه دهندگان قصد دارند تا این مورد را هم به عنوان یک گزینه جدید، به مشتریان ارائه دهند.

تجارت بیت کوین به صورت رو در رو هم، گزینه دیگری است. در این زمینه LocalBitcoin، بهترین محل برای مبادله به حساب می‌آید. استفاده از هر یک از روش‌های مبادله بیت کوین، مزایا و معایب مربوط به خود را دارد. با پیگیری اخبار به روز درباره اکسچنج بیت کوین می‌توانید در این حیطه، قدم‌های عاقلانه‌تری بردارید.