وقتی حرف از بیت کوین ماینینگ به میان می‌آید اولین چیزی که به ذهن خطور می‌کند درآوردن سکه از زیر خاک است. اما بیت کوین یک سکه فیزیکی نیست بنابراین چرا از لفظ ماینینگ یا استخراج برای آن استفاده می‌کنیم؟

دلیل آن شباهتی است که با استخراج طلا دارد، همانطور که طلا در دل زمین نهفته شده بیت کوین هم در طراحی پروتکل جای گرفته است و هر دو در این حالت از دسترس خارج هستند. گفته می‌شود در هر مقطع از پروتکل، ۲۱ میلیون بیت کوین وجود دارد. آنچه ماینرها یا استخراج کنندگان انجام می‌دهند این است که در هر بار مقداری از این بیت کوین‌ها را از پروتکل استخراج می‌کنند.

در فرایند استخراج یا بیت کوین ماینینگ، ماینرها با ایجاد بلاک‌های معتبر تراکنش و گنجاندن آنها در بلاک‌چین، بیت کوین را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. برای پیدا کردن اطلاعات بیشتر درباره نحوه کار بیت کوین ماینینگ توصیه می‌کنیم در این مقاله از کوین نیک تا انتها با ما همراه باشید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۱۵ روش کسب درآمد با بیت کوین

گره‌ها (Nodes)

کمی به عقب برگردیم، بیایید درباره نودها یا گره‌ها حرف بزنیم. اصطلاح نود یا گره در حقیقت به کامپیوتری قدرتمند اطلاق می‌شود که نرم‌افزار بیت کوین در آن اجرا شده و با مشارکت در رد و بدل اطلاعات کمک می‌کند روند کاری بیت کوین در حالت اجرا حفظ شود. هر کسی می‌تواند یک نود را اداره کند، کافی است نرم‌افزار بیت کوین ماینینگ را به صورت رایگان دانلود کنید و یک درگاه مشخص را باز بگذارید (پیامد این کار مصرف انرژی برق و اشغال شدن فضای ذخیره سازی کامپیوتر خواهد بود. شبکه در زمان اجرا حدود ۱۴۵ گیگابایت را اشغال می‌کند). گره‌ها تراکنش‌های بیت کوین را در سراسر شبکه پراکنده می‌کنند. یک نود اطلاعات را به چند نود شناسایی شده دیگر ارسال کرده و این نودها هم داده‌های دریافتی را به نودهای شناسایی شده خودشان ارسال می‌کنند و این زنجیره همچنان ادامه خواهد داشت. به این ترتیب اطلاعات یاد شده با سرعت در کل شبکه گردش پیدا می‌کند.

برخی از گره‌ها استخراج کننده هستند و معمولا به آنها ماینر گفته می‌شود. این گروه تراکنش‌های قابل ملاحظه‌ای را در بلاک‌ها وارد کرده و آن‌ها را به بلاک‌چین اضافه می‌کنند. چطور این کار انجام می‌گیرد؟ با حل کردن مسائل پیچیده ریاضی موجود در برنامه بیت کوین ماینینگ و قرار دادن پاسخ در بلاک. برای حل مسئله باید عددی را پیدا کنید که وقتی با داده‌های موجود در بلاک ترکیب می‌شود و از تابع هش می‌گذرد، نتیجه را در یک دامنه خاص ایجاد می‌کند. این کار بسیار سخت‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد.

عدد یا پاسخی که شما به دنبال آن هستید نانس (nonce) نامیده می‌شود و فقط یک بار از آن به عنوان پاسخ می‌توان استفاده کرد. در مورد بیت کوین عدد نانس یک عدد صحیح بین ۰ و ۴۲۹۴۹۶۷۲۹۶ است.

اهمیت بیت کوین ماینینگ

ماینینگ کردن بیت کوین

حل کردن مسئله

چطور باید این عدد را پیدا کرد؟ با حدس تصادفی. تابع هش باعث می‌شود که نتیجه اعداد، غیر قابل پیش‌بینی باشد. بنابراین، ماینرها عدد رمز را حدس زده و از تابع هش برای ترکیب ساختن اعداد حدسی و داده‌های بلاک استفاده می‌کنند. نتیجه هش باید با یک سری صفر شروع شود. هیچ راهی برای فهمیدن اینکه کدام عدد جواب می‌دهد وجود ندارد زیرا دو عدد صحیح متوالی نتایج کاملا متفاوتی با یکدیگر دارند. علاوه بر این، ممکن است نانس‌های متعددی وجود داشته باشد که نتیجه مورد نظر با آن به دست می‌آید یا اینکه هیچ جوابی برای آن وجود نداشته باشد (در صورتی این اتفاق می‎افتد که ماینر به تلاش خود ادامه می‌دهد اما پیکربندی بلاک متفاوت است).

وقتی اولین ماینر توانست به جواب هش دست پیدا کند موفقیت آن به سایر نودهای شبکه اطلاع داده می‌شود. با انتشار این خبر تمام ماینرهای دیگر، بلافاصله کار کردن روی آن بلاک را رها کرده و تلاششان را متوجه پیدا کردن نانس در بلاک بعدی می‌کنند. ماینری که پیروز شده به عنوان پاداش چند بیت کوین جدید به دست می‌آورد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: راهنمای جامع تجارت رمزارز در Coinbase

از نظر اقتصادی

پاداش در حین نوشتن ۱۲.۵ بیت کوین است که در همان لحظه ارزشی حدود ۲۰۰۰۰ دلار دارد.

با این حال این معامله آن طور که به نظر می‌رسد هم دلپذیر نیست. نودهای استخراج کننده زیادی وجود دارند که برای به دست آوردن پاداش با هم رقابت می‌کنند و همه چیز به شانس و قدرت پردازش دستگاه شما بستگی دارد (هر چه بتوانید محاسبات حدسی بیشتری انجام دهید، شانس شما برای برنده شدن بیشتر خواهد بود.)

هزینه‌های ناشی از در حال اجرا بودن سیستم هم قابل توجه هستند، علاوه بر انرژی برق، داشتن یک سخت‌افزار قوی هم یکی از لوازم مهم برای این کار به شمار می‌رود (اگر پردازنده شما سریع‌تر از رقبایتان باشد شانس بیشتری برای پیدا کردن اعداد صحیح قبل از رقبا خواهید داشت) اما به خاطر مصرف زیاد برق این پردازنده‌ها دچار فرسودگی خواهند شد.

با پیدا شدن اعداد بیشتر، تعداد بیت کوین‌های پاداش داده شده برای حل مسئله هم کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر رقم پاداش ۱۲.۵ است اما هر چهار سال یک بار این رقم نصف می‌شود. ارزش بیت کوین نسبت به هزینه برق و سخت‌افزار می‌تواند دچار افزایش شود و خسارت پیش آمده برای شما را جبران کند اما نمی‌توان با قطعیت در این مورد سخن گفت.

روش های بیت کوین ماینینگ

بیت ک.ین ماینینگ

سطح دشواری

دشواری محاسبات (پیدا کردن عددی که در ابتدای جریان هش چندین صفر دارد) به طور مرتب تنظیم می‌شود بنابراین پردازش یک بلاک به طور متوسط چیزی حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.

چرا ۱۰ دقیقه؟ این مقدار زمان توسط توسعه دهندگان بیت کوین تنظیم شده است. طبق نظر آن‌ها برای داشتن یک گردش ثابت و تقلیلی در جریان سکه‌های جدید این فواصل زمانی لازم است تا زمانی که حداکثر تعداد بیت کوین یعنی ۲۱ میلیون بیت کوین استخراج شود (زمانی در سال ۲۱۴۰ را در نظر دارند.)

اگر تا اینجا توانسته‌اید مطالب مربوط به بیت کوین ماینینگ را به خوبی درک کنید پس تبریک می‌گوییم! هنوز هم چیزهای زیادی درباره سیستم وجود دارد که باید توضیح داده شوند اما حداقل اکنون شما درباره ایده کلی این برنامه‌نویسی هوشمندانه و مفهوم آن اطلاعات خوبی در دست دارید. برای اولین بار است که ما سیستمی داریم که اجازه انتقال راحت دیجیتالی را به شکلی غیرمتمرکز، بدون نیاز به اعتماد و بدون دخالت و فریب فراهم آورده است.