یکی از ضروری‌ترین و کارامدترین بخش‌های تکنولوژی تابع درهم ساز Hash Function است که امنیت شبکه‌ی بیت کوین را تامین می‌کند. اما طریقه‌ی کار آن چگونه است؟

یکی از پایه‌های اصلی دنیای ارزهای مجازی سیستم مورد اطمینان و امن آنها است. این جمله به این معنا است که شما به بانک، دولت و یا هیچ نهاد دیگری برای اثبات هویت خود و یا دیگران نیاز ندارید.

این شناسایی چگونه اتفاق می‌افتد؟ تابع درهم ساز بخشی از کد نویسی است که به افراد اجازه‌ی شناسایی را می‌دهد و در عین حال از فاش شدن هویت آن‌ها جلوگیری می‌کند. برای آشنایی با این مکانیزم با این مقاله کوین نیک همراه باشید.

نقش تابع درهم ساز در امنیت بیت کوین

کلید شخصی توسط یک درهم ساز به کلید عمومی برای امنیت اطلاعات متصل است.

تابع درهم ساز چیست؟

تابع درهم ساز تکنیکی است که به وسیله‌ی آن هر بخش از اطلاعات تبدیل به متن درهم و بلندی از کلمات و اعداد می‌شود از این کار برای پنهان کردن داده اصلی استفاده می‌شود.

تابع درهم ساز همیشه برای گروه مشخصی از داده‌ها کلمات و اعداد یکسانی انتخاب می‌کند و همین عملکرد آن باعث خاص بودن آن شده است. اما با ایجاد یک تغییر کوچک در داده اصلی کلمات و اعداد به کل تغییر می‌کنند. و این به این معناست که این تابع می‌تواند به راحتی تعیین کند چه کسی مالک یک داده است اما آن داده را فاش نکند. به نظر هوشمندانه می‌آید؟

این مطلب راهم مطالعه کنید: خرید وفروش بیت کوین به زبان ساده

طرز کار تابع درهم ساز

درهم سازی یک داده را تبدیل به یک کد دوتایی می‌کند، که از تعدادی صفر و ۱ ساخته شده است. به محض اینکه این اتفاق می‌افتد، اعداد را تقسیم می‌کند و آن‌ها را تبدیل به تعدادی عدد و حروف می‌کند، که به نوعی محاسبات شبیه است.

نتیجه نهایی یک رشته ۶۴ بخشی از عدد و رقم است. سپس این رشته یک مسیر کاملا متفاوت را طی می‌کند. که پایین‌تر توضیح می‌دهیم.

اما پیش از آن جالب است بدانید که هک کردن یک رشته ۶۴ بخشی تقریبا غیر ممکن است.  به دلیل اینکه تبدیل با استفاده از یک الگوریتم انجام می‌شود فرمولی که استفاده می‌کند ناشناخته است.

و اگر کسی بخواهد برای هک کردن تلاش کند مانند این است که بخواهد مسیرش را از بین مسیری تغییر پذیر پیدا کند. البته بعضی نرم افزارها قدرت تشخیص منبع درهم ساز را دارند.

آیا می‌دانستید کامپیوتری که می‌تواند در یک ثانیه۱۵۰۰۰ میلیارد محاسبه را انجام دهد ۰.۶۵ میلیارد میلیارد سال برای نفوذ به یک آدرس بیت کوین زمان لازم دارد.

تابع درهم ساز چه کاربردی دارد؟

ساخت کلید‌های عمومی و شخصی: برای ارسال و یا دریافت ارز مجازی و یا به طور کلی برای معامله در بلاک چین شما به تعدادی کلید نیاز دارید. کلیدها به صورت جفت هستند، عمومی و شخصی.

کلید شخصی توسط یک درهم ساز به کلید عمومی برای امنیت اطلاعات متصل است. شما می‌توانید کلید عمومی خود را برای همه ارسال کنید و یا حتی آن را در پروفایل عمومی به اشتراک بگذارید و به دلیل تابع درهم ساز هیچکس توانایی دسترسی به کلید شخصی شما را نداشته باشد.

آیا می‌دانستید در سال ۲۰۱۳ بلاک چین بیت کوین اتفاقی به دو بخش تقسیم شد؟ دلیل این اتفاق این بود که بعضی کاربران فراموش کردند نرم افزارهای خود را به روزرسانی کنند.

تابع درهم ساز و اهمیت آن

درهم سازی یک داده را تبدیل به یک کد دوتایی می‌کند، که از تعدادی صفر و ۱ ساخته شده است.

استخراج بیت کوین

بیت کوین به جای اینکه شبکه‌اش را ثابت نگه دارد تصمیم گرفت جایی را برای شرکت کنندگان در نظر بگیرد تا بلاک‌های بعدی را بسازند. این مسئله شبیه به یک مسابقه محاسباتی شد که هر بار با انتشار بلاک جدید شروع می‌شود.

برای بردن مسابقه هر فرد گروهی از معاملات را جمع می‌کند و از این داده برای درهم سازی استفاده می‌کند. درهم سازی که بدست می‌آید باید با تعداد خاصی صفر شروع شود و این تعداد به سختی شبکه بستگی دارد. هر چقدر تعداد صفرها بیشتر باشد شبکه‌ی شما مستحکم‌تر است.

درهم سازها گاهی در بلاک چین برای نفوذ هم استفاده می‌شوند.

آیا می‌دانستید سرعت درهم ساز در اکتبر ۲۰۱۸ به قدری بود که آن را ۱۵ میلیون برابر قدرتمند‌تر از قدرتمندترین و سریعترین کامپیوتر جهان تبدیل کرد.

بلاک‌های رابط در بلاک چین: اگر بلاک‌ها در بلاک چین به یکدیگر متصل نبودند جاسازی یک بلاک جعلی بسیار راحت بود. بیت کوین با ایجاد ارتباط بین هر بلاک و بلاک قبلی‌اش از این مسئله جلوگیری می‌کند و این کار را به کمک اشاره‌گر درهم ساز انجام می‌دهد.

این اشاره‌گر بلاک قبلی را در یک زنجیره قرار می‌دهد. یعنی هر کس می‌تواند پیوسته بودن یک معامله و معامله قبیلی‌اش را بررسی کند. با این کار افراد از قانونی بودن کل زنجیره مطمئن می‌شوند. و همچنین با این کار می‌توان تمام مسیری که یک کوین از ابتدا تاکنون طی کرده را فهمید.

آینده

هیچ چیزی در برنامه نویسی غیر قابل هک نیست اما درهم سازی کار را سخت می‌کند. در حال حاضر و با قدرت برنامه‌نویسی الان میلیون‌ها سال وقت می‌برد تا یک تابع درهم ساز هک شود. اما در آینده و با پیشرفت علم قطعا این کار راحت‌تر خواهد شد. سازندگان بلاک چین هم از این قضیه آگاهند و با زمان جلو می‌روند. اما در حال حاضر تابع درهم ساز بهترین گزینه موجود است. اگر می خواهید در خرید و فروش بیت کوین حرفه‌ای شوید لازم است با مکانیزم تامین امنیت بیت کوین و تابع درهم ساز به طور کلی آشنا باشید.