کمتر کسی از تریدرها می‌داند و آن‌ها می‌شناسد. تریدر های ایرانی در گوشه‌ای از دنیای ارزهای دیجیتال، ساکت و آرام، مشغول فعالیت هستند؛ نه کسی آن‌ها را زیاد می‌شناسد و نه از دنیای‌شان، سر در می‌آورد. به نظر می‌رسد که پیش از هر تصمیم‌گیری‌ در خصوص این موضوع، لازم است تا مردم و متولیان امر، بیشتر با این دنیا و فعالان آن، آشنا شوند.

 در این نوشتار از کوین نیک تصمیم گرفتیم تا با چند نفر از فعالان عرصه ارزهای دیجیتال، مصاحبه‌ای صمیمانه ترتیب دهیم تا شما را بیشتر با این دنیا، آشنا کنیم.

دقت کنید که ما سراغ نهنگ‌های بازار نرفته‌ایم، بلکه تلاش کردیم تا با اشخاصی صحبت کنیم که به صورت تجربی، بازار را شناخته‌اند و حرف‌های جالبی برای علاقه‌مندان دنیای ارزهای دیجیتال دارند. در ادامه مطلب، نظر ۶ نفر از فعالان بازار در این زمینه را مرور می‌کنیم.

تجربه اولین ورود به دنیای ارزهای دیجیتال

حتما برای شما جالب است تا بدانید، در شرایطی که اغلب مردم ارزهای دیجیتال را نمی‌شناسند و گاهی حتی نمی‌توانند اسم بعضی از آن‌ها را تلفظ کنند؛ این تریدرهای فعال، چگونه با این بازار آشنا شده‌ و به خرید و فروش می‌پردازند.

«علیرضا آزاد» تحلیلگر، معامله‌گر و سرمایه‌گذار بازارهای مالی از جمله بازار کریپتوکارنسی‌ها است. او درباره تجربه آشنایی خود با دنیای ارزهای دیجیتال می‌گوید:

چند سالی بود که روی جفت ارزها ترید می‌کردم. ایمیل‌های زیادی از طریق بروکری که با آن کار می‌کردم، برایم می‌آمد که «هم‌اکنون معاملات بیت‌کوین خود را آغاز کنید». چند بار اول، ایمیل رو نادیده گرفتم ولی در آخر کنجکاو شدم تا ببینم بیت‌ کوین چیست؟ شروع کردم به مطالعه در این زمینه و چارت بیت‌ کوین را پیدا کردم. وقتی چارت را دیدم، مثل هر تریدر دیگری، چشم‌هایم از تعجب گرد شد؛ به خاطر اینکه حرکات قشنگی داشت. به سمت این بازار کشیده شدم تا جایی که تقریبا ترید روی جفت ارزها را کنار گذاشتم.

علیرضا آزاد

تریدر های ایرانی

فعالان ترید در ایران

«ساتوشی (Satoshi-maxx)» کاربر مرموز توییتر که دوست ندارد نام واقعی‌اش فاش شود، در مورد آشنایی با دنیای ارزهای دیجیتال گفت:

سال ۲۰۱۴ بود که دنبال راهی برای دریافت پول از خارج از کشور بودم که بیت کوین را پیدا کردم. اوایل حتی نمی‌دانستم که ارزش آن متغییر است! هر روز والتم را چک می‌کردم و می‌دیدم که ارزش دلاری‌اش کم شده و تعجب می‌کردم!

Satoshi-maxx

«احمد همایون» پژوهشگر و تحلیلگر تیم Se7eN، در این باره می‌گوید:

یک سال قبل در طى یکى از سفرهایم، به طور کاملا اتفاقى با دستگاه ATM بیت کوین آشنا شدم که تا آن زمان، اطلاعات کمى راجع به بیت داشتم. بعد از سفر، شروع به تحقیق کردم و هر روز که با این تکنولوژى بیشتر آشنا شدم؛ مشتاق‌تر از روز قبل، تحقیقات و مطالعات خود را ادامه دادم و همچنان ادامه می‌دهم.

احمد همایون

«وحید ذولفی» از سال ۹۶ به صورت تمام وقت در بازار کریپتو، مشغول فعالیت است. او از طریق دوستان خود با ارزهای دیجیتال آشنا شد و در این خصوص می‌گوید:

اواسط سال ۹۶ از طریق دوستانم با آن آشنا شدم و بعد از تحقیق در سایت‌های ایرانی و خارجی، وارد بایننس شدم؛ ترید کردن را شروع کردم و تریدر شدم. من اطلاعاتم را از طریق اینترنت و کلاس‌های آموزشی مختلف، افزایش دادم.

وحید ذولفی

«میثم عبداللهی» مدیر توسعه کسب و کار (stablecoin.market) می‌گوید:

من از سال ۸۳ به عنوان کارمند، وارد صرافی شدم و از طریق یکی از دوستان و همکاران در خارج از کشور، با بیت کوین آشنا شدم. رفته رفته با کنجکاوی خودم، با نحوه خرید و فروش آشنا شدم و شروع به مطالعه در این زمینه کردم؛ تقریبا همون اوایل هم، چندتا مشتری برنامه‌نویس پیدا کردم.»

میثم عبداللهی

«سیاوش سلبی» تحلیلگر جنبه‌های مختلف بازار کریپتوکارنسی می‌گوید:‌

من با ٧ سال سابقه فعالیت در بازار بورس تهران و فارکس، وارد دنیای کریپتو شدم. آشنایی من با دنیای ارزهای دیجیتال، مثل اکثر افراد دیگر، با شنیدن اسم «بیت کوین» شروع شد.

سیاوش سلبی

این مطلب راهم مطالعه کنید: مراقب این ۵ نوع کلاهبرداری بیت کوین باشید 

توصیه تریدر های حرفه ای برای ورود به بازار

این ۶ فعال بازار کیپتوکارنسی، تجربه‌های مختلفی از ورود به بازار، به دست آوردند و به اصطلاح، بالا و پایین‌های بازار را با پوست و گوشت خود، تجربه کرده‌اند. از آن‌ها پرسیدم که برای ورود موفق به این بازار، چه باید کرد و چگونه می‌توان در آن موفق ماند؟ اغلب آن‌ها توصیه کردند که دانش لازم را کسب کنیم و تمام دارایی خود را روی یک زمینه خاص، سرمایه‌گذاری نکنیم.

«علیرضا آزاد» در این خصوص می‌گوید:

پیشنهادم برای تمام اشخاصی که قصد ورود به این بازار را دارند، این است که بخشی از سرمایه‌ را با خود بیاورند که احتیاجی به آن ندارند. این بازار بیشتر از هر بازاری، «صبر» می‌خواهد. سرمایه‌‌شان را به چند بخش، تقسیم کنند. بخشی برای بلندمدت، بخشی میان‌مدت و بخشی هم کوتاه‌مدت تا بتوانند از سود بازار، بهره کافی را ببرند‌. کاری که خودم هم به عنوان یک تریدر انجام می‌دهم، دقیقا همین است.

علیرضا آزاد

«Satoshi-maxx» معتقد است:

به این بازار باید بلند مدت نگاه کرد و به نظرم بهترین راه برای مدیریت ریسک، خرید/فروش پله‌ای یا همون Dollar Cost Averaging است.

Satoshi-maxx
تریدر و موانع سر راهش

موانع ترید در بازارهای ارز دیجیتال

«احمد همایون» بر این باوراست که:

مارکت ارزهاى دیجیتال، مارکت ریسک‌پذیری است و توصیه من به تمام علاقه‌مندان این بازار، این است که حتما با آموزش قبلى، وارد این مارکت شوند و از همه لحاظ، آماده باشند. مثالى که من همیشه برای شاگردانم می‌زنم این است که هیچ کاری را بدون تخصص و آموزش، انجام ندهند و همان طورى که مثلا یک جراح به تخصص نیاز دارد؛ یک تحلیل‌گر و معامله‌گر بازارهاى بین المللى هم، به تخصص و آموزش‌های خاص خودش، نیاز دارد.

احمد همایون

او همچنین در مورد مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری می‌گوید:

در مورد کنترل ریسک و مدیریت کردن آن هم، مبحث بسیار مهم مدیریت سرمایه که واقعا براى خودش یک مبحث کامل و پرمحتوا است را به دوستان تریدر تاکید می‌کنم که مد نظر داشته باشند. اگر بخواهم یک مثال کوچک و مهم از مدیریت سرمایه بزنم، این است که همیشه، سرمایه‌شان را تقسیم کنند و به اصطلاح معروف، تمام تخم‌ مرغ‌هاى خود را در یک سبد نگذارند تا اگر خدایی نکرده، یک سبد شکست؛ فقط تعدادى از آن‌ها به زمین بریزند و بشکنند، نه تمام آن‌ها.

احمد همایون

«وحید ذولفی» توصیه می‌کند که با شناخت و آگاهی، وارد بازار شوید:

شما بازاری که در آن کار می‌کنید را باید بشناسید. اینکه بدون اطلاع، وارد بازار شوید و بگویید من ریسک‌ پذیرم و مشکلی ندارم؛ اسمش ریسک نیست، بلکه قمار است. وقتی تمام ابعاد بازار را بشناسید، دیگر می‌توانید کنترل‌شده ریسک کنید. برای ورود به این بازار، مثل تمام بازارهای مالی دیگر، هم باید تحلیل تکنیکال بلد باشید و هم فاندامنتال»

وحید ذولفی

او همچنین اضافه می‌کند:

دوستانی که می‌خواهند وارد بازار شوند، باید این نکته را در نظر بگیرند که:
اولا با سرمایه خیلی کم، وارد بشوند و بعد که با اصول اولیه و تحلیل‌ها آشنا شدند؛ کم کم سرمایه بیشتری وارد کنند. در ضمن کل پولی هم که وارد می‌کنند، باید پولی باشد که حداقل تا یک سال، به آن احتیاجی نداشته باشند. به هیچ وجه با پول قرضی، وارد این بازار نشوند، چون این بازار، بسیار بی‌رحم است.
دوما در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند. در اینترنت، هم آموزش رایگان در مورد ترید، بسیار زیاد است و هم آموزش‌های خوبی با قیمت پایین، عرضه می‌شوند.
سوما در این بازار، به هیچ وجه دنبال سیگنال، چه رایگان و چه پولی نباشید؛ آخر تمام سیگنال گرفتن‌ها، چیزی جز ضرر نیست.

وحید ذولفی

»

تریدر شدن و راهکارها

راه های تریدر شدن و ریسک در بازار

«میثم عبداللهی» هم به ریسک‌های بازار اشاره می‌کند و در این باره می‌گوید:

بازار‌های نوظهور، همیشه ریسک زیادی دارند و دچار نوسان هستند. باید صبر کنیم تا عمق بازار، افزایش پیدا کند. معنی این حرف، این است که استفاده از ارزهای دیجیتال در حوزه ‌های مختلف، افزایش پیدا کند. توصیه من این است که با احتیاط، وارد این حوزه شوند و هدف داشته باشند. باز هم تکرار می‌کنم که آموزش را فراموش نکنند.

میثم عبداللهی

در ادامه توصیه «سیاوش سلبی» به فعالان تازه بازار و علاقه‌مند به تریدر شدن را می‌خوانید:

مدیریت ریسک بازارهای مالی، بسیار گسترده‌تر از این است که بتوانم در چند جمله بیانش کنم؛ ولی اگر بخواهم در چند جمله خلاصه‌اش کنم، این است که حتما، یک استراتژی مشخص و مکتوب، داشته باشید. بدیهی است که این استراتژی، متناسب با کارکتر شخصیتی شماست و لزومی ندارد که استراتژی آقای X مناسب شما باشد. نکته بعدی، حجم معامله است که بسته به میزان سرمایه، فرمول‌ها و روش‌های مختلفی دارد و در آخر، با صبر، دوری از هیجانات و کسب تجربه، می‌توان بهینه‌ترش کرد.»

سیاوش سلبی

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۵ شرکت که از بلاک چین در دنیای سرگرمی استفاده می‌کنند

آینده بازار از نگاه تریدرها

ماه می ۲۰۲۰ یعنی اوایل سال ۱۳۹۹، پاداش استخراج هر بلاک، نصف می‌شود و هالوینگ اتفاق می‌افتد. با توجه به اینکه نصف شدن‌های قبلی، هر کدام آغازگر جهش بزرگی در قیمت بیت‌کوین و دوره‌های گاوی بازار رمز ارزها بود؛ برخی از تریدرها معتقد هستند که سومین دوره هالوینگ هم باعث افزایش قیمت بیت‌کوین خواهد شد و برخی نظر دیگری دارند. نظر این ۶ فعال بازار را در خصوص آینده ارزهای دیجیتال و به ویژه بیت کوین، پرسیدم که با هم نظر این تریدرها را مرور می‌کنیم.

«علیرضا آزاد» باور دارد:

این روزها تب و تاب آلت سیزن یا فصل آلت‌ها، بالا است. آلت‌کوین‌ها از ATH خودشان نسبت به بیت‌کوین، فاصله‌ زیادی دارند که کمی خسته‌کننده شده و شاید افرادی را که تجربه‌ کافی ندارند، نا امید کند. یادمان باشد که صبور بودن در این بازار، پایان خوبی دارد. در مورد بیت‌ کوین هم نظرم این است که به صورت نوسانی، در مثلثش ادامه می‌دهد. از نظر من نهایتا تا ۹٫۰۰۰ دلار پایین بیاید و منتظر قیمت‌های خیلی پایین نباشید.

علیرضا آزاد

 او همچنین اضافه می‌کند:

بازار مالی متشکل از عرضه و تقاضاست. در بیت‌کوین هم با اتفاق افتادن هالوینگ، عرضه کمتر می‌شود و تقاضا روز به روز، افزایش پیدا می‌کند؛ چون بیت‌کوین هر روز شناخته‌تر می‌شود. پیش‌بینی من هم این است که با توجه به هالوینگ بعدی، باز هم شاهد رشد خوب از بیت‌کوین خواهیم بود. پیش‌بینی قیمتی هم که دارم بر اساس هالوینگ‌های گذشته و پیشینه‌ قیمتی بیت‌کوین است. تارگت بول‌ران بعدی را برای بیت‌کوین، حداقل ۱۰۰ هزار دلار، پیش‌بینی می‌کنم.

علیرضا آزاد

«ساتوشی» معتقد است:

این بازار را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. پیشنهادم این است که به هیچ تحلیل یا پیش‌بینی، توجه نکنید. هاوینگ یه فاندامنتال خیلی بزرگ است، اما ممکن است آن طوری که همه انتظار دارند، باعث افزایش قیمت نشود! ولی طبق قانون عرضه و تقاضا، اگر تقاضا همین قدر بماند، قیمت باید حداقل ۲ برابر شود؛ البته تاثیرش بعد از ۶ ماه، معلوم می‌شود.

ساتوشی

تحلیل «احمد همایون» در این زمینه، از این قرار است:

بیت کوین پس از یه حرکت پارابولیک که باعث رشد آن از کانال ٣٠٠٠ تا ١۴٠٠٠ شد، در حال اصلاح و کسب انرژى براى شروع دور بعدی از صعود خود است. در حال حاضر، کانال ٩٠٠٠ خیلی جاى مهمى به حساب می‌آید که اگر بشکند و حمایت نشود، قیمت تا کانال ٧٠٠٠ هم می‌تواند پایین برود.»

احمد همایون

او باور دارد که:

همانطور که می‌دانید، با محدود شدن عرضه یک سهم و افزایش تقاضا براى آن، قیمت آن سهم، بیشتر می‌شود؛ چیزى که گروه ساتوشى، در ذات بیت‌کوین گنجانده‌اند. با بررسی‌هاى انجام شده، پس از هر هالوینگ، قیمت بیت‌کوین رشد چشمگیری داشته که تیم ما براى هالوینگ بعدی، تارگت ١٠٠ هزار را در نظر دارد.

احمد همایون

«وحید ذولفی» تاکید می‌کند که تمام مطالبی که در ادامه ذکر می‌شود، صرفا یک تحلیل است و قابل نقض، پس معیار خرید و فروش قرار نگیرد:

برای تحلیل قیمت بیت‌کوین در ماه‌های آینده، باید از ۲ جهت بررسی صورت گیرد:

۱. روند قیمتی در چند ماه گذشته بازار
۲. اخبار فاندامنتال مهم بیت کوین و مهم‌ترین آن، هالوینگ بیت کوین در ماه می (May) سال آینده

وحید ذولفی

بیت کوین بعد از کف‌سازی مناسب در محدوده ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دلار که حدود ۱۰۸ روز در این  بازه نوسان داشت و بعد از شکستن سطح مقاومت ۴۲۰۰ که با تلاش چندباره صورت گرفت؛ وارد یک فاز صعودی شد و قیمت تا ۱۴۰۰۰ هم بالا آمد. در این محدوده، اکثر افرادی که بیت‌کوین خریده بودند، بیت‌کوین‌های خود را فروختند و حجم معاملات در ۲۴ ساعت، به بالاترین حد خودش یعنی ۴۵ میلیارد دلار رسید. با تقریب حدودی می‌توان گفت که چیزی در حدود ۳.۵ میلیون بیت‌کوین در روز ۲۷ جون (June) مبادله شد و بعد از آن، بیت‌کوین وارد فاز اصلاحی شد تا حرکت بعدی خودش رو شروع کند.

در این مدت چندین بار به محدوده ۹۰۰۰ تا ۹۳۰۰ رسید که با خریدهای زیاد، به بالای ۱۰۰۰۰ برگشت.

برای آینده بیت‌کوین تا اواخر دسامبر و اوایل ژانویه ۲۰۲۰، همچنان روند اصلاحی در پیش داریم که در ۳ محدوده حمایتی، احتمال برگشت وجود دارد:

  • محدوده اول، بین ۹۰۰۰ تا ۹۳۰۰
  • محدوده حمایتی دوم، بین ۸۰۰۰ تا ۸۴۰۰
  • و محدوده حمایتی سوم، بین ۵۸۰۰ تا ۶۴۰۰

محدوده ۶۰۰۰، قوی‌ترین محدوده حمایتی بیت‌کوین محسوب می‌شود و به احتمال زیاد، بازگشت قیمت را از این محدوده خواهیم داشت. بسیار بعید است که قیمت از این محدوده، پایین‌تر برود ولی محال نیست.

بعد از اینکه روند اصلاحی تمام شد، با توجه به نزدیکی به هالوینگ، قیمت دوباره در روند صعودی قرار خواهد گرفت که احتمالا از  اوایل سال ۲۰۲۰، شروع حرکت جدید بیت کوین را خواهیم داشت.

تارگت‌های بیت کوین تا هالوینگ، به این صورت خواهند بود:

  • اولین هدف بیت کوین، شکستن ۱۴۰۰۰
  • دومین هدف، رسیدن به ATH خود یعنی قیمت ۲۰ هزار دلار
  • و در نهایت، رسیدن به قیمت ۲۸ هزار دلار برای پایان این روند صعودی

پس پیش‌بینی ما از قیمت بیت‌کوین به این صورت است که تا اواخر سال ۲۰۱۹،‌ روند اصلاحی خود را داشته باشد، حالا یا در محدوده ۸۰۰۰ یا محدوده ۶۰۰۰ که حمایت قوی‌تر هست، برگشت را داشته باشیم و تا یک‌ ماه مانده به هالوینگ، به قیمت حدودی ۲۸۰۰۰ برسد و بعد از هالوینگ، دوباره وارد فاز اصلاحی شود و برای حرکت بعدی، آماده شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: معرفی بهترین سایت‌ سرمایه گذاری بیت کوین از نگاه کاربران

او درمورد پدیده هالوینگ معتقد است:

با بررسی هالوینگ قبلی، بیت‌کوین که در روز ۹ جولای ۲۰۱۶ در بلاک ۴۲۰ هزار اتفاق افتاد؛ پاداش هر بیت کوین از ۲۵ btc به ۱۲.۵ btc کاهش پیدا کرد. با بررسی روند قبلی، می‌بینیم که قیمت بیت‌کوین از ۳ ماه قبل هالوینگ، افزایش پیدا می‌کند و در نزدیکی هالوینگ، وارد اصلاح قیمتی می‌شود. بعد از گذشت ۲ یا ۳ ماه، وارد روند صعودی بسیار قدرتمندی می‌شود که قیمت بیت‌کوین چندین برابر خواهد بود.
روند قیمت بیت‌کوین را در سوال قبلی پاسخ دادم و با توجه به گستردگی معامله‌گران بیت کوین نسبت به ۳ سال قبل، احتمال افزایش قیمت وجود دارد؛ ولی مانند دفعه قبلی حرکت صعودی چند برابری متصور نیستم.

وحید ذولفی

«میثم عبداللهی» معتقد است:

از نظر من به عنوان یک تریدر، بیت‌کوین در تمام دوره‌های قبل، به این اندازه محبوبیت نداشت؛ همان‌طور که گفتم، من بیشتر منتظر عمق بازار هستم و استفاده کاربردی‌تر از بیت‌کوین. البته نقش رگولاتوری را نمی‌توان نادیده گرفت و در نهایت فکر نمی‌کنم که قیمت بیت‌کوین، جهش آن‌چنانی داشته باشد. نظر من بین بازه ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار است.

میثم عبداللهی
قوانین ترید امن

ترید امن چیست

«سیاوش سلبی» بر این باور است که:

روند بیت کوین تقریبا یک سال قبل از هالوینگ، صعودی می‌شود. اصلاح‌های سنگین مقطعی هم برای ادامه روند، لازم است و نگرانی خاصی وجود ندارد.

سیاوش سلبی

او همچنین در ادامه می‌گوید:

این بازار با سایر بازارها متفاوت است و پیشنهاد من به تمام افرادی که به این بازار علاقه دارند، این است که:
۱. نظرات افراد خبره بازار، چه داخلی و چه خارجی را جویا شوند.
۲. از فروم‌ها و شبکه‌های اجتماعی که هیجان کاذب به معامله‌گر وارد می‌کنند، دور شوند.
۳. پیوسته روی خودشان سرمایه‌گذاری کنند، یاد بگیرند و یاد بگیرند و یاد بگیرند.

سیاوش سلبی

امیدوارم با مطالعه این مطلب، اطلاعات مناسبی از دنیای ارزهای دیجیتال، تریدرها و فعالان این عرصه، دریافت کرده باشید.