عرضه اولیه سکه (ICO یا Initial Coin Offering) یک مکانیزم جذب سرمایه است که در آن پروژه‌های جدید و تازه نفس، توکن‌های رمزنگاری شده خود را در ازای بیت کوین یا اتر به فروش می‌رسانند. به زبان ساده‌تر، این روش همانند عرضه اولیه سهام است که در آن، سرمایه‌گذاران بخشی از سهام یک کمپانی یا پروژه را با ارزهای دیجیتالی می‌خرند و هیچ موسسه و مرکزی نیست که در این امر دخالت کند؛ حتی سازمان بورس و اوراق بهادار. با کوین نیک و تعریف ICO و عملکرد آن همراه باشید.

تعریف ICO و چگونگی عملکرد آن

در تعریف ICO، این سیستم به عنوان عرضه اولیه سکه یا Initial Coin Offering مشهور است و نسبتا یک پدیده تازه در دنیای اقتصاد و سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. البته ICO به سرعت به عنوان یکی از مباحث اصلی و مهم جوامع بلاک چین تبدیل شد. بسیاری از افراد حاضر در این جوامع، پروژه‌های ICO را اوراق بهادار کنترل نشده‌ای می‌دانند که به بنیان‌گذاران این اجازه را می‌دهد تا میزان ناعادلانه‌ای از سرمایه خود را افزایش دهند، اما در عین حال، بسیاری دیگر بر این باور هستند که ICO یک نوآوری در شکل سنتی سرمایه‌گذاری خطر پذیر است. با این که ICO هنوز نتوانسته پای خود را در بسیاری از کشورها باز کند، اما امنیت و کارایی آن در نهاد فدرال کمیسیون بورس و ارواق بهادار آمریکا مورد بررسی قرار گرفته است و اخیرا به این نتیجه رسیده‌اند که با توجه به وضعیت توکن‌های صادر شده در ICO سازمان نامتمرکز خودگردان (DAO) که باعث شد بسیاری از پروژه‌ها و سرمایه‌گذاران مدل‌های سرمایه‌گذاری را دوباره بازبینی کنند. یکی از مهم‌ترین ضوابط بیان شده در این تصمیم این است که آیا توکن‌های مورد استفاده در ICO کیفیت لازم در تراکنش‌ قراردادهای سرمایه‌گذاری را دارند یا نه.

ایجاد ساختار ICO به لطف تکنولوژی‌هایی مانند استاندارد توکن‌های ERC-20 بسیار راحت‌ است؛ استانداردی فنی که بسیاری از پروسه‌های ضروری و طولانی انجام سهام‌داری یا درخواست جذب سرمایه‌ را به منظور ایجاد رمزنگاری جدید، چکیده و خلاصه می‌کند. بیشتر ICOها به این صورت کار می‌کنند که سرمایه‌گذاران، سرمایه خود را که معمولا بیت کوین یا اتر است، برای یک قرار داد هوشمند ارسال می‌کنند که وظیفه ذخیره سرمایه را انجام دهد و یک معادل ارزشی در توکن جدید را توزیع کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۱۵ روش کسب درآمد با بیت کوین

اگر تصور کنید که توکن‌ها به عنوان یک ضامن در این سیستم حساب نشوند، چندین محدودیت برای کسی که بتواند در یک ICO شرکت کند وجود دارد.  از آن جایی که شما در این سیستم پول ذخایر جهانی سرمایه‌گذاران را برداشت می‌کنید، مبالغ مطرح شده در ICOها می‌توانند نجومی باشند. یکی از مشکلات اساسی ICOها در حقیقت این است که بسیاری از آن‌ها، پیش از محصول، مبالغ را افزایش می‌دهند یا به دریافت سرمایه می‌پردازند. این مسئله باعث شده است تا سرمایه‌گذاری در ICO به شدت خطرناک و پر از ریسک شود، اما در نقطه مقابل این رسیک، این نوع سرمایه‌گذاری در ICO بسیار مفید و حتی ضروری است و زمانی که پروژه مورد هدف سرمایه‌گذاران به موفقیت برسد، سود کلانی نسیب آن‌ها می‌شود.

تعریف ICO چیست

ساختار ICO

آیا ICOها قانونی هستند؟

در تعریف ICO و در هنگام استفاده از آن، این سوال پیش می‌آید که آیا استفاده از آن قانونی است یا نه. جواب کوتاه «شاید» است. مسئله این است که ICOها در نقطه‌ای خاکستری قرار دارند که در یک سو فواید و قوانین پر منفعتی دارد و در سوی دیگر، مشکلات آن، این سیستم را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد و به عنوان یک سیستم مالی کنترل نشده شناخته می‌شود. همانطور که گفتیم، این سیستم هنوز در بسیاری از کشورها یک موجود بیگانه است و خود بانک‌ها نیز از تعریف ICO بازمانده‌اند.

اما در کشورهایی مانند آمریکا که ICO در حال رشد است، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در تصمیم اخیر خود، یک سری از نقاط خاکستری ICO را شفاف سازی کرده است. طبق تعریف ICO در این سازمان، در برخی از موارد، توکن‌‌های مبادله شده در این سیستم به عنوان یک ابزار شناخته می‌شوند، به این معنی که به دارنده اجازه می‌دهد تا به برخی پرتوکل‌ها و شبکه‌های خاص دسترسی پیدا کند؛ به این ترتیب، فعالیت‌های او همانند اوراق بهادار طبقه‌بندی و خصوصی نیست. در دستی دیگر، اگر توکن دارنده یک توکن حقوقی و با ارزش باشد، به این معنی است که تنها هدف استفاده از آن، بهره بردن از ارزش آن است و به عنوان یک اوراق بهادار شناخته می‌شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: راهنمای جامع تجارت رمزارز در Coinbase 

سرمایه داری بلاک چین به لطف ICO

تعریف ICO و کاربرد آن

ICO و بلاک چین

به طور خلاصه و به زبان هر چه ساده‌تر، ICO هنوز یکی از فرزندان تازه چشم گشوده دنیای بلاک چین به اقتصاد و ارزهای رمزنگاری شده است و با توجه به این که به سرعت به یکی از مباحث محبوب جوامع بلاک چین تبدیل شده، دیری نخواهد گذشت تا این سیستم سرمایه‌گذاری، به سرعت جای خود را بهتر و شفاف‌تر از گذشته باز کند. این سیستم اجازه می‌دهد تا یک شرکت با استفاده از ارزهای رمزنگاری شده، هدف تامین سرمایه خود را ایجاد کند و دیگران را نیز در این راه سهیم کند. حال یک سهام‌دار می‌تواند سهام خود را با رشد هر چه بیشتر خدمات این پروژه همچنان نگه دارد یا برای کسب سود آن را به فروش برساند.

البته با این که بیان کردیم این سیستم عرضه اولیه، یک پروژه نو ظهور ارزهای دیجیتال است، اما در عین حال استارتاپ‌‌های زیادی از آن استفاده کرده‌اند و جالب است بدانید که طبق آمار، در سال ۲۰۱۷ بیش از ۵۶۰ میلیون دلار سرمایه از این طریق جذب شد. فرق بزرگی که ICO را با سیستم سهامداری سنتی متمایز می‌کند، این است که برای فروش و بهره بردن سهام از ICO نیازی به نظارت هیچ شخص و مرکزی نیست و سازمان بورس و اوراق بهادار نمی‌تواند دخالتی در سهام شما داشته باشد.