تکنولوژی بلاک‌ چین عبارتی است که این روزها زیاد، در اخبار شنیده می‌شود. از آنجا که این مفهوم، که ابتدا در حوزه فناوری مطرح شد، در پی یافتن جهان گسترده‌تری برای فعالیت خود است؛ به موضوع داغ فروم‌های اینترنتی، برنامه‌های TED و تجمعات تنظیم‌کنندگان مالی، تبدیل شده است. با این مطلب از کوین نیک، همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه، به دست آورید.

حال سوال این است که تکنولوژی بلاک‌چین چیست و آیا این توانایی را دارد که ساز و کارهای مالی متعارف را بهبود بخشد؟

تکنولوژی بلاک‌چین چیست؟

بلاک‌ چین به خودی خود، یک دفتر کل توزیع شده‌ جهانی است. در واقع بلاک‌ چین یک دفتر ذخیره‌سازی است که روی سرورهای بین المللی مختلفی، اجرا می‌شود و موضوعی که آن را قدرتمند کرده، ارزهایی است که بلاک‌ چین، از آن‌ها پشتیبانی می‌کند. می‌توان گفت که بلاک چین، مکانیسم حسابداری برای رمزنگاری مجازی بیت کوین است؛ اولین ارز دیجیتال (رمز ارز) جهانی که هیچ بانکی، تنظیم آن را بر عهده ندارد. در عوض ارزش بیت‌کوین، به طور کلی وابسته به تراکنش‌های بازار است و تمام این تراکنش‌ها در دفتر کل بلاک‌ چین، ذخیره می‌شود.

از طرفی بیت‌کوین به صورت متمرکز، مدیریت نمی‌شود. آیا این موضوع به معنی دستکاری و جعل آسان آن است؟ پاسخ، منفی است؛ زیرا این دقیقا جایی است که نامتمرکز بودن بلاک‌ چین، دلیل برتری آن می‌شود. هزاران سربرگ کپی شده، در بلاک‌ چین وجود دارند که به طور مرتب، بروزرسانی می‌شوند و هر فعالیت مشکوک در یک سربرگ، باعث حذف آن می‌شود. نهایتا در بدترین حالت، هکرهافقط می‌توانند تعداد کمی از سربرگ‌ها را تغییر دهند و تغییر تمام آن‌ها برای‌شان، امکان‌پذیر نیست. همین تعداد زیاد و دسترسی آسان به سربرگ‌های بلاک‌ چین، محافظت و امنیت قوی در مقابل خرابکاری‌ها را به وجود آورده که باعث یک حالت تنظیم‌کنندگی در اوج بی‌نظمی‌ها می‌شود.

ابزار بلاک‌ چین فقط محدود به ارز نیست بلکه برای ردیابی و ثبت معاملات هر نوع محصول دیجیتال با ارزش، از موسیقی گرفته تا عکس، می‌توان از بلاک‌ چین استفاده کرد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چه مقدار بیت کوین در دنیا باقی مانده است؟

تکنولوژی بلاک‌ چین چگونه کار می‌کند؟

هر بار که یک تراکنش موفقیت‌آمیز رخ می‌دهد، میلیون‌ها رایانه در سطح جهان، به روز می‌شوند. جامعه‌ ماینرها در سراسر جهان، نقش اساسی در به روز نگه داشتن بلاک چین، ایفا می‌کنند.

ماینرها به قدرت محاسباتی زیادی دسترسی دارند و آن‌ها از این قدرت، برای ساخت بلوک‌های جدید در زنجیره‌ای که شامل تراکنش‌های قبلی است؛ استفاده می‌کنند (تقریبا هر ۱۰ دقیقه). ماینرها با یکدیگر هم، رقابت می‌کنند. به اولین ماینری که بتواند یک بلوک جدید را تایید و قانونی کند؛ یک واحد از ارز بیت‌کوین، تعلق می‌گیرد. بلوک جدید پس از تایید، برچسب زمانی می‌خورد، به قبلی‌ها متصل می‌شود و اصطلاحا یک زنجیره از بلوک‌ها، به وجود می‌آید که به آن، تکنولوژی بلاک‌ چین گفته می‌شود.

آیا بلاک‌ چین در حال تغییر دادن اقتصاد جهانی است ؟

تکنولوژی بلاک چین

چرا تکنولوژی بلاک‌چین تا این حد، انقلابی عمل کرده است؟

بلاک‌چین برخلاف ساز و کار اقتصادی وضع موجود، عمل می‌کند. همه‌ ما برای تراکنش‌های مالی خود، به یک واسطه نیاز داریم که این واسطه می‌تواند بانک‌، شرکت‌ ارائه دهنده‌ کارت‌های اعتباری، شرکت‌ بیمه یا خانه‌ کارگزاری باشد. رابطه‌ ما با پول‌مان، وابسته به همین موسسات است. این موسسات در تراکنش‌ها، نقش پلیس را ایفا می‌کنند؛ زیرا شناسایی، اجازه‌ ردیابی، تنظیم و نگهداری از گزارشات ثبت شده، همه در دست آن‌ها است.

اگرچه این موسسات به طور معمول، عملکرد خوبی دارند؛ اما نمی‌توانند به همه برسند. تعداد بسیار زیادی از مردم در سراسر دنیا وجود دارند که به بانک، بیمه و سرویس‌های ابتدایی مالی، دسترسی ندارند. در حالی که انحصار، یک ارزش کلیدی است که در کل صنعت مورد حمایت قرار می گیرد؛ محدودیت‌هایی در مورد سیستم‌های متمرکز وجود دارد .

امنیت یکی دیگر از حوزه‌هایی است که بلاک‌چین به خوبی پوشش می‌دهد. با اینکه موسسات پلیس‌گونه، به طور اعجاب‌انگیزی امن هستند؛ اما مصون از اشتباه هم نیستند. همیشه تلاش‌هایی برای هک کردن بزرگترین شرکت‌ها در سراسر جهان صورت می‌گیرد و تا به امروز، بلاک‌چین در مقابل تمام فعالیت‌های مخرب، مقاومت کرده است .

به طور خلاصه، ما در پی این هستیم که مردم سراسر جهان بتوانند هرکدام به تنهایی، از یک ارز امن و مورد تایید، استفاده کنند. این اعتماد نه فقط از طریق ایجاد یک موسسه‌ بزرگ و پلیس‌گونه، بلکه از طریق ترکیب غیر متمرکزسازی، همکاری و کدنویسی هوشمندانه، به وجود آمده است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چه چیزی روی قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارد؟

شاخه‌های تکنولوژی بلاک‌ چین

بیت‌کوین و بلاک‌چین به همراه هم، می‌توانند روش تراکنش و معاملات ما را تغییر دهند. پرداخت‌های ما بدون نیاز به عبور از یک سیستم کنترل‌کننده‌ مرکزی، از گوشی تلفن همراه‌مان خارج شده و مستقیما به دست گیرنده می‌رسند. بیت کوین از خدمات توسعه‌دهنده بازارهای نوظهور گرفته تا امکان دریافت حق فروش آثار هنرمندان بدون نیاز به لیبل‌های موسیقی، می تواند بازیگران مالی معمولی را از سر راه خود بردارد.

البته لازم به یادآوری است که مزایای بسیار زیاد بیت‌کوین و بلاک‌ چین هم می‌توانند مانع بزرگی برای تنظیم بازار باشند. بیت کوین توسط یک فرد ناشناس، ساخته شده، به واسطه هر شخصی، قدرتمند می‌شود و به وسیله واسطه‌ها می‌تواند قطع شود. این باعث می‌شود تا به کابوسی برای سیاست‌های ضد پول‌شویی، ضد تروریسم و سیاست KYC (شناسایی مشتری)، تبدیل شود. بیت کوین همچنین مستقل از سیاست‌های بانک مرکزی، عمل می کند؛ بنابراین ابزار تسهیل کمی و سایر ابزارهایی که بانک‌های مرکزی برای ترغیب به تجارت از آن ‌ها استفاده می کنند، قابل استفاده نیستند.

با حضور تکونولوژی بلاک‌ چین قطعا آینده، هیجان‌انگیز و با نظم جهانی نامطمئن، مواجه خواهد شد. بانک‌های جهانی از حالا، بیت‌کوین را به عنوان یکی از تکنولوژی‌های ارائه خدمات به مشتریان خود، در نظر گرفته‌اند. اکنون زمان آن رسیده که یک چارچوب قانونی و نظارتی ارائه دهیم تا بتواند ارزهای رمزنگاری شده را بدون خطرات ناخواسته، در خود جای دهد .

امیدواریم مقاله تکولوژی بلاک چین برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال خرید و فروش ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم!