سال‌هاست هویت «ساتوشی ناکاموتو» خالق بیت کوین در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، حتی نمی‌دانیم ساتوشی نام یک فرد حقیقی است یا گروهی از توسعه دهندگان. این روزها شواهدی مطرح شده که گمانه زنی در مورد اینکه پاول لرو کسی است که  E4M و TrueCrypt  را ساخته و بیت‌ کوین را خلق کرده است افزایش داده است. در ادامه با این مقاله کوین نیک همراه باشید.

چرا هویت خالق بیت کوین مهم است؟

سالهاست هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو خالق بیت‌ کوین مانند رازی سر به مهر نامشخص است که برای همه به ویژه علاقه‌مندان به خرید بیت کوین جذاب است.

اگرچه بیت‌ کوین بر مبنای فناوری غیرمتمرکز ایجاد شده و توسط شخص خاصی اداره نمی‌شود اما ناکاموتو کنترل معادل ۴۴۸ میلیون دلار بیت‌ کوین را در اختیار دارد که تصمیم گیری‌های او می‌تواند تاثیر آشکاری بر قیمت این ارز الکترونیکی داشته باشد.

از سوی دیگر توسعه دهندگان بیت‌ کوین در حال یک جنگ تمام عیار هستند تا رویکردهای خود در قبال افزایش حجم معادلات این شبکه را مشخص کنند و هویت خالق این ارز دیجیتال می‌تواند در تعیین رویکردها در این زمینه تاثیرگذار باشد.

 این عوامل  در کنار کنجکاوی افراد در شناخت ویژگی‌های شخصیتی خالق بیت‌ کوین  و رموز موفقیت او سبب شده بسیاری در پی یافتن هویت وی باشند.

تا این لحظه بیش از ۱۰ نفر مدعی شده اند که خالق بیت کوین هستند و چندین دادگاه در این مورد تشکیل شده اما هیچ فردی نتوانسته ادعای خود را اثبات کند.

پاول لرو یکی از عجیب ترین کسانی است که ممکن است خالق بیت‌ کوین باشد.

خالق بیت کوین چه کسی است

پاول لرو به عنوان یک مجرم سابقه دار ممکن است خالق بیت‌ کوین باشد.

پاول سولوتچی کالدر لرو کیست و چرا فکر می کنند خالق بیت‌ کوین است؟

«پاول سولوتچی کالدر لرو» رئیس پیشین یک کارتل قاچاق مخدر است که ضمن اداره  فروش مواد مخدر در خرید و فروش اسحله دست داشته و ممکن است یک برنامه نویس بسیار توانمند هم باشد.

قبل تر اثبات شده که برنامه‌ی E4M توسط او نوشته شده است. این برنامه متن باز برای کدگذاری هارد دیسک ویندوز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کارشناسان بر این باورند که تروکریپت که برای دیسک‌های سخت طراحی شده است هم توسط وی طراحی و اجرا شده است.

این فرد یک زندگی پر ماجرا شبیه فیلم‌های اکشن هالیوود داشته و اگر خالق بیت‌ کوین باشد یکی از جذاب‌ترین سوژه‌ها برای ساخت یک فیلم هالیوودی خواهد بود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چطور بیت کوین بخرم ؟ 

آیا ممکن است یک مجرم  سابقه دار خالق بیت‌ کوین باشد؟

پاول لرو به عنوان یک مجرم سابقه دار ممکن است خالق بیت‌ کوین باشد. برخی بر این باورند که او مانیفستی شبیه نخستین مقاله خالق بیت‌ کوین را در سال ۱۹۹۸ ارائه داده است.

او یک قمار باز حرفه ای است و از سال ۲۰۱۲ در زندان است. بسیاری استفاده از بیت‌ کوین برای اولین بار در بازی پوکر و دست نخورده ماندن بیت‌ کوین‌های ساتوشی ناکاموتو در طی این سال‌ها را موید هویت لرو می دانند.

اما آیا یک مجرم سابقه دار هرچقدر هم که شبیه خالق بیت‌ کوین حرف بزند و علایق و سرگرمی‌های مشابه او داشته باشد می‌تواند دست به چنین ابتکاری زده باشد؟ این چیزی است که در این مقاله در تلاش هستیم آن را مورد بررسی قرار دهیم.

ماجرای فیک‌توشی (Faketoshi) و دعوا بر سر خلق بیت‌ کوین چیست؟

یکی از مدعیان سرسخت خلق بیت کوین کریگ رایت است که از آنجاکه تا این لحظه نتوانسته ادعای خود را ثابت کند به فیک توشی یا ساتوشی تقلبی شهرت پیدا کرده است.

او درگیر دادگاهی است که خانواده شریک سابق او که برخی فکر می‌کنند ممکن است خالق واقعی بیت‌ کوین باشد علیه رایت مطرح کرده و مدعی اند وی یک هارد‎دیسک که هاوی معادل ۱۱ میلیارد دلار بیت‌ کوین را از شریک سابقش دیو کلاینمن دزدیده است.

در پاورقی یکی از مدارک از پاول لرو نام برده شده است. به نظر می‌رسد رایت از انتقام خواهی افراد لرو می‌ترسد به مقاله ای از دیلی میل و صفحه ویکی پدیای این جنایتکار اشاره کرده است.

برخی بر این باورند که لرو خالق اصلی بیت‌ کوین است که از رایت به عنوان یک بازیگراستفاده کرده است.

شناسایی خالق بیت کوین

خالق بیت‌ کوین حتما یک برنامه نویس ماهر است که به برنامه ++C تسلط دارد.

آیا رابطه ای بین رایت و لرو وجود دارد؟

مدارکی که در دادگاه رایت مطرح شده بارها دستکاری شده اند و این ماجرای مشکوک و پر دسیسه راه را بر روی گمانه زنی های مختلف در این خصوص باز کرده است.

عده ای باور دارند رایت دست نشانده لرو است و برای او کار می‌کند اگر ارتباط بین این دو اثبات شود به بسیاری از سوالات پاسخ داده خواهد شد.

کلید کل ماجرا هارد دیسک مفقودی است اگر آن هارد دیسک حاوی بیت‌ کوین های مفقودی باشد ممکن است بتوان به خالق بیت‌ کوین دست یافت.

برخی بر این باورند که رایت به هارد دیسک دست یافته اما از‌آنجا که رمزگذاری شده نمی‌تواند به بیت‌ کوین‌ها دسترسی پیدا کند و ادعایش را مبنی بر مالک بیت‌ کوین بودن ثابت کند.

اگر رایت دست نشانده لرو باشد تنها با دسترسی به بیت‌ کوین‌های ساتوشی می تواند ادعای خودش را اثبات کند.

اثبات ادعا هم به مفهوم این است که به راحتی می‌تواند محتویات هارد دیسک را بفروشد و پول زیادی را به جیب بزند.

این ماجرا خیلی پیچیده است و برای اثبات آن به مدارک قابل استنادی نیاز است که تا این لحظه یافت نشده است.

وجوه اشتراک لرو و خالق بیت‌ کوین کدام است؟

در بخش‌های قبلی این نوشتار اشاره کردیم که لحن کلام  و علایق لرو و ساتوشی بسیار به هم شباهت دارد اما سایر اشتراکات این دو کدام‌ها هستند؟

  • لرو به عنوان یک جنایتکار قطعا با دولت‌ها و نقش حاکمیتی‌شان سر جنگ دارد، خالق بیت‌ کوین هم طرفدار تمرکز زدایی است و تلاش کرده ارزها را از مالکیت دولت‌ها خارج کند.
  • لرو پاسپورت‌های جعلی زیادی دارد که در برخی از آن‌ها نام وی «سولوتشی» است به نظر شما این اسم شبیه ساتوشی نیست؟
  • خالق بیت‌ کوین حتما یک برنامه نویس ماهر است که به برنامه ++C تسلط دارد، سابقه برنامه نویسی لرو تخصص و مهارت او در این امر را تایید می‌کند.
  • یک رهبر گروه‌های جنایتکار و فروشنده مواد مخدر حتما پول زیادی در اختیار دارد به همین دلیل منطقی به نظر می‌رسد اگر خالق بیت‌ کوین باشد هنگام نوسانات شدید قیمت‌ها دست به فروش بیت‌ کوین‌های خود نزند.
  • درست زمانیکه ساتوشی غیبش زد لرو مالکیت کارتل مواد مخدر را برعهده گرفت و شیوه زندگی جنایت کارانه را در پیش گرفت.
  • بیت‌ کوین‌های ساتوشی ناکاموتو توسط نرم‌افزار تروکریپت محافظت می‌شوند. این برنامه بر پایه‌ی کدهای E4M نوشته شده بله درست به خاطر آوردید این کد را لرو ابداع کرده است.

نتیجه گیری

کلام آخر اینکه حدس و گمان‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد لرو می‌تواند ساتوشی گم شده ما باشد اما حقیقت این است که لحظه انتشار این گزارش هیچ دلیل قطعی و محکمه پسندی که ثابت کند او خالق بیت کوین است در دسترس نیست.

بسیاری دیگر از اشخاصی که مدعی هستند خالق بیت کوین هستند و یا خبرنگاران و کارشناسان حدس می‌زنند خالق بیت‌ کوین باشند هم مدارک و نشانه‌هایی دارند که نشان می‌دهد ممکن است خالق بیت‌ کوین باشند.

تنها در صورتی‌که مدارک محکمه پسندی به دست برسد و یا حداقل ارتباط رایت و لرو به اثبات برسد، می‌توان پذیرفت که یک جنایتکار حرفه‌ای خالق بیت کوین باشد.