تتر یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال با ثبات یا به اصطلاح دقیق‌تر، استیبل کوین (Stablecoins) است. در ادامه این مطلب از کوین نیک استیبل کوین، تتر و چگونگی خرید و فروش تتر را معرفی می‌کنیم.

۱. استیبل کوین (Stablecoin) چیست؟

قبل از این که به شکلی عمیق به سراغ معرفی تتر برویم، بهتر است معنای درستی از استیبل کوین یا ارز دیجیتال ثابت را در ذهن بسپاریم. یک استیبل کوین، یک ارز دیجیتال است که به عنوان جایگزینی برای ارز رایج دنیای واقعی مانند دلار، یورو، پوند و غیره که به ارز فیات معروف هستند، به دنیای ارزهای دیجیتال معرفی شده است.

استیبل کوین‌ها توسط شرکت‌های متمرکزی که قصد حفظ ارتباط میان ارز دیجیتال و ارز سنتی را دارند عرضه می‌شود. حال این کار با استفاده از قرار دادن وثیقه انجام می‌شود یا با استفاده از یک نوع الگوریتم بر اساس میزان تقاضا.

استیبل کوین‌ها این اجازه را می‌دهند تا مشابه ارزهای فیات را بدون قبول کردن و دریافت آن‌ها جفت و مبادله کرد. برای مثال می‌توانید به جای تبادل بیت کوین با دلار آمریکا، به تبادل بیت کوین با تتر بپردازید، بدون این که نیاز باشد به برخی قواعد و مقررات برخورد داشته باشید.

۲. تتر (Tether) چیست؟

حال به سراغ خود تتر برویم. تتر یا Tether که به صورت (₮) نشان داده می‌شود، محبوب‌ترین استیبل کوین حال حاضر دنیای ارز دیجیتال است. مهم‌ترین استفاده در خرید و فروش تتر، دلار آمریکا است که به اختصار USDT نوشته می‌شود.

به زبان خیلی ساده، یک USDT تعیین شده تا دقیقا معادل ۱ دلار آمریکا (USD) باشد، نه بیشتر و نه کمتر. در حقیقت از نظر ارزش، می‌توان به آن یک دلار رمزنگاری شده یا کریپتو دلار گفت. ارز رایج دیگری که در خرید و فروش تتر استفاده می‌شود، یورو است و آن را به اختصار EURT می‌نویسند. به نظر می‌رسد که محبوبیت خرید و فروش تتر به جایگاهی رسیده است که حال، تتر سعی دارد وارد بازار ین ژاپن شود که به اختصار JPYT نوشته می‌شود و از بازار شرق آسیا هم پشتیبانی کند.

لازم به ذکر است که کاربران تتر از نظر نوسانات ارزهای رمزنگاری شده در امان هستند اما همچنان در معرض نوسانات قیمت ارزهای فیات قرار دارند. برای مثال، در نظر بگیرید که چه می‌شد اگر ناگهان در یک اتفاقی مهم ارزش دلار آمریکا نسبت به سایرین به نصف برسد؟ بنابراین اگر USDT در اختیار داشته باشید، به همان اندازه که دلار آمریکا ارزش خود را از دست داده، آن تتر هم ارزش خود را از دست داده است.

راهکارهای خرید و فروش تتر

تتر چیست

۳. رابطه خرید و فروش تتر با بیتفینکس چیست؟

تتر توسط فیلیپ پاتر (Philip Potter) و جیانکارلو دواسینی (Giancarlo Devisini) هدایت می‌شود، همان اشخاص پشت صرافی بیتفینکس (Bitfinex). جالب است زمانی که این مسئله توسط منبعی به نام Paradise Papers Leak تایید شد، این خبر چندان باعث شگفتی مردم حاضر در دنیای ارزهای دیجیتال نبود.

اکانت‌های جدید خرید و فروش تتر بیشتر در بیتفینکس در جریان هستند. البته در آپریل سال ۲۰۱۷ بود که به دلیل عقب نشینی بانک آمریکا (US Bank) و بانک ولز فارگو (Wells Fargo) به عنوان شرکای بانکی، بیتفینکس و تتر یک توقف ناگهانی در عملیات ارزهای فیات خود داشتند. به همین دلیل، بیتفینیکس در حال حاضر از همکاری با مشتریان آمریکایی خود داری می‌کند و دیگر بازاری برای دلار آمریکا ندارد و به صورت انحصاری از USDT بهره می‌برد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تتر چیست و چه کاربردی دارد؟

۴. خرید و فروش تتر چطور کار می‌کند؟

به صورت تکنیکی، تتر بر اساس پلتفرم اُمنی (Omni Platform) کار خود را پیش می‌برد. این پلتفرم برای کارهای دیجیتالی مختلف و گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به شبکه بلاکچین بیت کوین متصل هستند. البته در ادامه راه بیت کوین، خرید و فروش تتر بر اساس اتریوم هم کار خود را آغاز کرد.

خرید تتر توسط وثیقه حفظ می‌شود، به این معنی که برای هر یک USDT، یک دلار آمریکا (USD) سپرده وجود دارد.

برای این که یک USDT ارزشی معادل با ۱ دلار داشته باشد، خرید و فروش تتر باید در هر زمانی معادل ۱ دلار ارز فیات قابل باز خرید باشد. در حال حاضر، USDT فقط قابل تبادل و باز خرید به دلار آمریکا آن هم توسط یک سری از صرافی‌های کوچک یا توسط خود تتر است.

به طور خلاصه و ساده، برای این که هر ۱ USDT در واقع ارزشی معادل ۱ دلار داشته باشد، صرافی‌ها باید ذخیره‌ای از دلار داشته باشند تا بتوانند USDT موجود پشتیبانی کنند.

۵. مزایای خرید و فروش تتر

از آن جایی که بخش بزرگی از سود آوری و بهره از ارزهای رمزنگاری شده به دلیل وجود نوسانات قیمت، پیشبینی‌ها و تحلیل‌ها است، ممکن است سوالی در مورد تتر یا استیبل کوین‌ها به وجود بیاید. سوال این است که اصلا هدف این نوع ارز دیجیتال با قیمت ثابت شده چیست؟ نه افزایش قیمتی دارد، نه کاهش قیمتی وجود دارد و نه حبابی.

برای پاسخ به این سوال بهتر است حساب تتر را از دیگر ارزهای دیجیتالی جدا کنید. داشتن تتر بیشتر شبیه به این است که سپرده‌ای در حساب بانکی خود (البته با کمی ریسک نسبت به سپرده ارز فیات) داشته باشید که صفر درصد (۰٪) سود دارد. پس اگر خرید و فروش تتر و داشتن آن ریسک بیشتری نسبت به ارزهای رمزنگاری شده دیگر دارد و هیچ سود آوری خاصی هم برای صاحب خود ندارد، پس چرا اصلا از آن استفاده کنیم؟

حقیقت این است که تتر، برای آن دست از سرمایه گذاران و معامله کنندگان به عنوان گزینه جایگزین ارزهای فیات به شدت کاربردی است. در ادامه چند دلیل خوب برای استفاده و خرید و فروش تتر را بیان می‌کنیم:

روش‌های خرید و  فروش تتر

مزایا و معایب تتر

زمان تراکنش

سپرده گذاری و دریافت دلار آمریکا از طریق صرافی‌های خارجی معمولا زمان زیادی طلب می‌کند. به طور معمول، برای این که بخواهید دلار آمریکای خود را از یک صرافی خارجی جا به جا کنید، بین ۱ تا ۴ روز کاری کامل زمان می‌برد. به همین دلیل اگر تبادلات یک بانک در طول بسته بودن بانک در شب‌ها، آخر هفته‌ها یا تعطیلات متوقف شود، این میزان زمان برای جا به جایی دلار آمریکا کلی طول می‌کشد.

اما در طرف مقابل، ترانکش خرید و فروش تتر تنها در چند دقیقه قابل انجام است. این مزیت موردی بسیار مهم و قابل توجه به شمار می‌رود چرا که تبادل کنندگان نیاز به این دارند که به سرعت و دائما ارزها و دارایی خود را جا به جا کنند و به لطف وجود تتر، دیگر نیازی نیست با ارزهای معمولی و کش و قوس‌های بانک‌ها دست و پنجه نرم کنند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تتر چیست؟ بررسی مزایا و معایب تتر USDT

هزینه‌های تراکنش

انجام تراکنش‌ها در سوئیفت (SWIFT یا جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) بسیار گران است. هزینه انجام هر تراکنش بالای ۲۰ دلار معادل با هزینه‌ای حدود ۳۰ دلار است. به علاوه، اگر ارز فیاتی داشته باشید که در صرافی‌ها پشتیبانی نمی‌شود، بانک حتی مبلغی اضافی برای تبدیل ارز شما به ارز پشتیبانی شده دریافت می‌کند.

اما در نقطه مقابل؟ خرید و فروش تتر در کیف پول‌های تتر هیچ هزینه‌ای ندارد.

ثبات قیمت

ارزهای رمزنگاری شده به خاطر نوسانات و فرار بودن قیمت خود بسیار بدنام هستند و تبادل از یک ارز فرار به ارز دیجیتال دیگر شامل ریسکی فراوان و عوارض زیادی است. به همین دلیل است که وجود یک ارز دیجیتال با ثبات به شدت به درد بخور محسوب می‌شود.

برای درک هر چه بهتر این مسئله، سناریویی که در ادامه با نقش آفرینی کوتاه بیت کوین و اتریوم نوشتیم را دنبال کنید:

  • شما بیت کوینی در اختیار دارید که قصد دارید توسط آن اتریوم خریداری کنید
  • اتریوم در این بین ۱۰ درصد افزایش قیمت پیدا می‌کند
  • بنابراین تصمیم می‌گیرید از این افزایش قیمت سودی ببرید و اتریوم خود را برای بیت کوین به فروش برسانید
  • اما در حین انجام پروسه تبادل، بیت کوین به شکل عجیب و ناگهانی ۱۵ درصد کاهش قیمت پیدا می‌کند

با وجود این که پیش بینی شما در مورد مسیری که اتریوم طی کرده درست بود، اما به خاطر اشتباه شما یا فرار بودن ناگهانی و غیر قابل پیشبینی بیت کوین، ضرر کرده‌اید. حال اگر به جای انجام مستقیم خرید بیت کوین توسط اتریوم، در این بین از تتر دلار آمریکا استفاده می‌کردید، تنها نگرانی شما قیمت حال حاضر اتریوم بود.

قرار داشتن در حاشیه

غالبا، بهترین جایگاه ممکن برای حضور در یک بازار، این است که اصلا جایگاهی نداشته باشید. آرام بودن دور و اطراف تتر و ثبات آن یک راه برای قرار گرفتن در حاشیه است. این طور بگوییم که مثلا شما احساس خاصی دارید که قیمت یک ارز دیجیتال که در اختیار دارید، به شکل ناپایداری بالا است و هر لحظه امکان فرو پاشیدن آن وجود دارد. بنابراین بهترین حرکت ممکن در چنین شرایطی این است که سرمایه خود را از آن ارز دیجیتال خارج کنید و سپس صبر کنید تا با ثبات قیمت دوباره آن را بخرید. بنابراین برای این کار چه چیزی بهتر از تتر که یک ارز دیجیتال ثابت است؟

۶. بهترین کیف پول‌های دیجیتال خرید و فروش تتر

Ledger: همانطور که حتما از آن مطلع هستید، بهترین کیف پول‌ها برای هر گونه امور ارزهای دیجیتال، کیف پول‌های سخت افزاری هستند. یک سخت افزاری که ارزهای شما را به صورت آفلاین درون خود نگهداری می‌کند و دزدی از آن کاملا غیر ممکن است، مگر آن که کلاهبردار یا هکر به خود سخت افزار دسترسی داشته باشد. کیف پول دیجیتالی Ledger که شامل دو مدل Model S و Model X است، بیش از ۱۰۰۰ ارز دیجیتال از جمله تتر را پشتیبانی می‌کند. مزیت Model X این است که می‌توانید آن را از طریق گوشی هوشمند خود هم کنترل کنید.

Trezor: یکی دیگر از کیف پول‌های سخت افزاری که از تتر پشتیبانی می‌کند. این کیف پول سخت افزاری هم شامل دو مدل Trezor One و Trezor Model T است. مدل Trezor T که مدل جدیدتر محسوب می‌شود، دارای یک صفحه نمایش لمسی است. Trezor تنها با کامپیوترها قابل کنترل هستند.

Coinomi: کوینومی یکی از پلتفرم‌های تولید کننده کیف پول نرم افزاری چند ارزی است که اجازه می‌دهد بیش از ۱۵۰۰ نوع ارز دیجیتال از جمله تتر را در آن حفظ کنید. این کیف پول ظاهر کاربری دوستانه‌ای دارد و درون خود یک صرافی جای داده است تا بتوانید هر نوع سرمایه در دنیای ارزهای دیجیتال خود را به USDT یا برعکس تبدیل کنید. این کیف پول نرم افزاری برای سیستم‌ عامل‌های iOS، اندروید، ویندوز، مک و لینوکس در دسترس است.

Exodus: یکی از کیف پول‌های نرم افزاری زیبا و شکیل که بیش از ۱۰۰ ارز دیجیتال از جمله تتر را پشتیبانی می‌کند. اگر یک فرد تازه کار در دنیای ارزهای دیجیتال هستید، به دلیل طراحی به شدت دوستانه محیط کاربری این کیف پول دیجیتال، استفاده از Exodus کاملا پیشنهاد می‌شود. این کیف پول نرم افزاری برای سیستم‌ عامل‌های iOS، اندروید، ویندوز، مک و لینوکس در دسترس است.

Tether: مهم است که به خاطر داشته باشید خود تتر دارای یک رابط کاربری داخلی تحت وب است تا بتوانید تترهای خود را در آن نگهداری کنید. البته از آن جایی که این رابط کاربری فقط و فقط از تتر پشتیبانی می‌کند و کاری به کار دیگر ارزهای دیجیتال ندارد، چندان به درد بخور محسوب نمی‌شود. علاوه بر آن، این سرویس پیش از این به دلیل یک هک گسترده ۳۰ میلیون دلاری USDT معلق شده بود.

۷. چطور تتر بخریم؟

متداول‌ترین روش خرید USDT این است که در صرافی‌های خود آن را با دیگر ارزهای دیجیتالی تبادل کنید. بنابراین یافتن یک صرافی معتبر کار را برای شما راحت خواهد کرد. برخی از این صرافی‌ها به شما اجازه می‌دهند با ارز رایج به خرید تتر بپردازید. برخی از صرافی‌های معتبر:

این مطلب راهم مطالعه کنید: ریسک مالی چیست و چه اهمیتی در سرمایه گذاری ارز دیجیتال دارد؟

نتیجه:

اگر بخواهیم نگاهی کلی به تتر داشته باشیم، گفتنی است که این ارز دیجیتال به شکل نه چندان راحت و مطمئنی به سیستم بانکی ارزهای فیات نزدیک است. این طور بگوییم که در مقایسه با بیت کوین، تتر عملا یک ارز دیجیتال متمرکز، دارای مجوز و وابسته به اعتماد است.

به همین دلیل، بسیاری از علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال بدون هیچ شک و تردیدی از تتر استفاده نمی‌کنند. هر چند، ما هنوز شاهد سو رفتار قابل ملاحظه‌ای نبوده‌ایم تا بتوان به ادعاهای مخالف تتر و بیتفینکس توجه ویژه‌‌ای داشته باشیم و هر چیزی که فعلا در مورد آن‌ها می‌شنویم، یکی دیگر از تشعشعات عنصر FUD (ترس، تردید، شک) است.

کمپین‌های مختلفی برای مخالفت با استفاده از خرید و فروش تتر راه افتاده است و نگرانی‌های مختلفی در مورد آن وجود دارد. برخی از آن‌ها ادعا دارند که تتر باعث در هم شکستن اکوسیستم ارزهای دیجیتال شده است.

البته وجود این کمپین‌های مخالف برای تتر نه تنها مضر نبوده، بلکه مفید هم واقع شده است و شاهد نتایج خوبی در پی آن‌ها بوده‌ایم. این کار باعث شده تا تتر خود را مجاب کند تا سطح خود را به استانداردهای لازم برساند و هر گونه ضعف خود را سریعا برطرف کند.

اگر قصد استفاده از تتر در سرمایه گذاری یا تبادل در ارزهای دیجیتال را دارید، بهترین راه این است که هیچ گاه مبلع قابل توجه و درشتی از آن را نگه داری نکنید. همیشه در خرید و فروش تتر آگاهی دو چندانی از خود نشان دهید. USDT را تنها زمانی استفاده کنید که قصد تبادل یا جا به جایی پول دارید.