رئیس جمهور در جلسه هیات دولت امروز گفت: کشورهای شرکت کننده در اجلاس کوالالامپور توافق نظر داشتند که باید از زیرسلطه دلار رها شوند و روش‌های دیگری از جمله مبادله با پول ملی، طلا و ارزهای دیجیتال را جایگزین کنند.

پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری در بخشی از پوشش خبری جلسه هیات دولت امروز آورده است، رئیس جمهور در مورد شرکت در اجلاس کوالالامپور صحبت کرده و در بخشی از صحبت‌های خود به اتفاق نظر سران کشورهای اسلامی اجلاس کوالالامپور برای کنار گذاشتن دلار اشاره کرده است.


رئیس جمهور با اشاره به اینکه در این ایام برای ما ملموس‌تر شد که مشکلاتی که به واسطه فشار آمریکا و از لحاظ اقتصادی برای مردم وجود دارد، تنها منحصر به ملت ایران نیست، افزود: در اجلاس ۴ جانبه ایران، مالزی، ترکیه و قطر دیدیم که کشورهای دیگر هم در تعامل با آمریکا با مشکلاتی مواجه هستند.

دکتر روحانی ادامه داد: یکی از سران کشورهای حاضر در این اجلاس عنوان کرد که برخی سلاح‌ها را از آمریکا خریداری کرده و امروز که نیاز به قطعات و تعمیرات داریم، آن‌ها به گونه‌ای برخورد می‌کنند که باید چند برابر هزینه آن را پرداخت کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در زمینه مسایل بانکی و مالی اتفاق نظری در این اجلاس وجود داشت که جهان باید خود را از دلار خلاص کرده و راه‌حلی را پیدا کند، اظهار داشت: موضوع رمز ارزها، مبادله با پول ملی و مبادلات از طریق طلا مسایلی بود که در این اجلاس مطرح شد و مورد اتفاق‌نظر ۴ کشور بود که باید برای آن‌ها راه‌حل پیدا کنیم.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: مشکلاتی که امروز ملت بزرگ ایران با آن مواجه است، دیگران هم کم و بیش با آن مواجه هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز همه کشورها از جمله کشورهایی که در اجلاس اخیر مالزی حضور داشتند، آمریکا را مقصر اصلی در ماجرای فشار به ملت ایران می‌دانند، گفت: هیچ کس در این مسأله تردید ندارد که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود به طور کامل عمل کرده و در چارچوب صلح، ثبات و امنیت منطقه و جهان گام برداشته و این طرف مقابل است که تعهدات خود را زیر پا گذاشته است.