طبق اطلاعیه‌ بانک مرکزی به شبکه‌ بانکی کشور، از ابتدای دی ماه سال جاری، رمز ایستا به کلی کنار گذاشته می‌شود و برای تمامی خریدهای اینترنتی خود، باید برای دریافت رمز دوم پویا اقدام کنید. همچنین برای اینکه بتوانید از سایت کوین نیک و سایر سایت‌های اینترنتی خرید کنید، لازم است به شعب بانک خود مراجعه کرده و  رمز پویا دریافت کنید.

طی سال‌های اخیر، حملات فیشینگ و سرقت از حساب بانکی هموطنان، دامنه گسترده‌ای پیدا کرده و استفاده از اطلاعات حساب‌های به سرقت رفته، تا وبسایت‌های اینترنتی خرید کالای فیزیکی هم، کشیده شده است. از این، لزوم افزایش تمهیدات ایمنی در انجام سفارش‌ها، احراز هویت مشتریان و رعایت جوانب احتیاط، بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

پلیس فتا و قوه قضائیه با همکاری بانک مرکزی، استفاده از رمز دوم پویا را راهکار مناسبی برای پیشگیری از سرقت اطلاعات مشتریان دانسته‌اند و اجرای آن را در دستور کار نظام بانکی کشور، قرار دادند. جهت شناخت هرچه بیشتر راه‌های دریافت رمز دوم پویای خود، بهتر است این مطلب از کوین نیک را مطالعه کنید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: روانشناسی بازار چیست و چه تاثیری روی بازار ارز دیجیتال دارد؟

چرا دریافت رمز دوم پویا اهمیت دارد؟

درحال حاضر هنگام انجام خرید‌های اینترنتی، ۴ مولفه اصلی شماره کارت، رمز دوم، CVV2 و تاریخ انقضا برای احراز هویت افراد، مورد استفاده فرار می‌گیرد؛ اما با اجرای این طرح جدید، قرار است رمز دوم پویا جایگزینی برای رمزهای ایستایی گذشته باشد.

اگرچه ابهامات زیادی در اجرای این طرح وجود دارد و برخی معتقد هستند که اجرای آن به دلایل مختلف با دشواری‌هایی همراه است؛ اما در هر صورت، کلیه افرادی‌ که قصد خرید اینترنتی دارند، باید رمز پویای خود را دریافت کنند.

دریافت رمز دوم پویا چطور امکان پذیر است؟

هرکدام از بانک‌ها، روش خاصی را برای تحویل رمز دوم پویا در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. در بانک‌ تجارت، دریافت کد فعال‌سازی رمزپویا از طریق دستگاه‌های خودپرداز صورت می‌گیرد؛ اما در بانک‌هایی مثل سامان، پارسیان و ایران‌ زمین، این کد تنها از طریق مراجعه حضوری به شعبه، فعال می‌شود. همچنین دریافت کد فعال‌سازی در برخی از بانک‌های دیگر، از طریق اپلیکیشن موبایل بانک یا اینترنت بانک، امکان‌پذیر است. ما در این مطلب، سعی داریم تا به شرح راه‌های مختلف دریافت رمز پویا از سیستم بانکی کشور بپردازیم.

اهمیت دریافت رمز دوم پویا

امنیت رمز دوم پویا

۱. بانک ملی

بانک ملی با راه‌اندازی سامانه ۶۰، به کاربران این امکان را داد که به کمک کدهای USSD و نرم افزار هوشمند رمز دوم پویا دریافت کنند. شما ابتدا باید نرم افزار ۶۰ را دانلود و نصب کرده، سپس با فعال‌سازی سرویس ۶۰ ثانیه، رمز پویای خود را دریافت کنید. این نرم افزار، امکانات متنوع دیگری هم دارد که پس از نصب، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

۲. بانک سپه

برای دریافت رمزپویا از بانک سپه، کافی است تا نرم‌افزار «رمزساز سپه» را از سایت این بانک دانلود و روی گوشی خود، نصب کنید.

۳. بانک کشاورزی

بانک کشاورزی، سامانه جدیدی به نام SOTP راه‌اندازی کرده که برای دریافت آن، باید به سایت اصلی بانک مراجعه کرده و نرم افزار «ریما» را روی تلفن همراه هوشمند خود، نصب کنید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: معرفی بهترین راه های سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال

۴. بانک مسکن

نرم‌افزار «رمزنما» در بانک مسکن، مسئولیت اهدای رمز دوم پویا را بر عهده دارد. برای دریافت این نرم‌افزار، لازم است تا به صفحه اصلی سایت بانک مسکن، مراجعه کرده و آن را دانلود کنید. هچنین باید یک‌بار به خودپردازهای بانک مسکن در سطح شهر، مراجعه کنید تا عملیات فعال‌سازی رمز پویا را تکمیل نمایید.

۵. بانک صادرات

بانک صادرات خدمات دریافت رمز دوم پویا را از طریق کد USSD، فعال می‌کند. برای این منظور، باید کد دستوری *۷۱۹# را در گوشی تلفن خود با خطی که به شماره حساب بانکی‌تان متصل است، شماره‌گیری کنید.

۶. بانک ملت

نرم‌افزار «رمزنگار ملت» برای ارائه خدمات رمز پویا به مشتریان این بانک، طراحی شده است. برای دانلود این نرم‌افزار باید وارد سایت بانک ملت شوید و نرم‌افزار رمزنگار  را دانلود کنید. البته این نرم افزار، امکانات دیگری از قبیل خرید اینترنتی هم دارد.

۷. بانک اقتصاد نوین

بانک اقتصاد نوین هم به صورت حضوری و هم غیرحضوری، خدمات دریافت رمز دوم پویا را ارائه می‌دهد. کافی است تا نرم افزار ارس را نصب و سپس به صورت حضوری یا غیر حضوری، آن را فعال کنید.

شیوه دریافت رمز دوم پویا

مدت زمان اعتبار رمز پویا

۸. بانک سامان

بانک سامان، روش حضوری را برای دریافت رمز پویا انتخاب کرده است. به این ترتیب که شما به یکی از شعب این بانک در سراسر کشور مراجعه کرده و درخواست رمز دوم پویای خود را ثبت می‌کنید؛ در مرحله بعد، یک کد QR به شما تحویل داده می‌شود. حال با دریافت اپلیکیشن «رمزینه» از صفحه اصلی سایت و فعالسازی آن، می‌توانید به کمک این کد، سیستم رمز پویای خود را فعال کنید. البته فعال‌سازی این خدمت، در بخش اینترنت بانک سامان هم، امکان‌پذیر است.

۹. بانک پاسارگاد

مشتریان بانک پاسارگاد، برای دریافت رمز پویای خود باید از سیستم همراه بانک پاسارگاد، استفاده کنند. همچنین از طریق سیستم بانکداری مجازی بانک پاسارگاد هم، فعال‌سازی این سرویس امکان‌پذیر است. در اپلیکیشن همراه بانک، ابتدا باید گزینه فعال‌سازی در بخش سایر را انتخاب کرده، سپس وارد بخش عملیات کارت شوید. حال گزینه فعال/غیرفعال‌سازی رمز یک‌بار مصرف کارت، قابل مشاهده است.

نتیجه گیری دریافت رمز دوم پویا

بر اساس اعلام بانک مرکزی، آن دسته از افرادی که به هر دلیل، تمایلی به استفاده از راهکارهای مبتنی بر گوشی تلفن همراه هوشمند ندارند؛ می‌توانند رمز دوم پویای خود را از طریق پیامک، دریافت کنند. اگر به هر دلیلی، تا کنون موفق نشدید که سیستم رمز پویای‌تان را فعال کنید؛ می‌توانید با مراجه به وبسایت بانک خود، با روش‌های دریافت رمز پویا آشنا شوید و نسبت به فعال‌سازی سرویس مورد نظرتان، اقدام کنید.

به گزارش تعدادی از کاربران که برای دریافت رمز دوم پویای خود، اقدام کرده اند؛ با وجودی که رمز دوم قبلی‌شان از دسترس خارج شده، هنوز رمز جدیدی دریافت نکرده‌اند و برای پرداخت‌های اینترنتی خود با سختی‌هایی رو به‌ رو شده‌اند. امیدواریم که تا زمان اجرای نهایی این طرح، مشکلات موجود برطرف شود.

برای خرید اینترنتی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، می‌توانید به سایت کوین نیک مراجعه کنید تا ضمن دریافت خدمات، از مشاوره همکاران متخصص‌ ما که در اکثر ساعات شبانه‌روز، در کنار شما هستند؛ استفاده نمایید.