در دنیای مجازی هر جا که صحبت از سود باشد، شرکت‌های مختلف و حتی هکرها به دنبال به دست آوردن پول به هر طریقی هستند. یکی از این روش‌های کسب درآمد، ایجاد بات‌هایی است که برخی از آن‌ها کارآمد و برخی از آن‌ها به هدف خالی کردن جیب کاربر شروع به کار می‌کنند. ربات تبادل ارز دیجیتال یکی از این مسائل است که در یکی دو سال اخیر در دنیای مبادله بیت کوین و دیگر رمز ارزها باب شده است. اما آیا ربات تبادل ارز دیجیتال واقعا می‌تواند سودآور باشد و کار تبادل‌های پر از ریسک را برای ما ممکن کند؟

ربات تبادل ارز دیجیتال چه سودی دارد؟

ارزهای دیجیتال به عنوان یک دارایی ارزشمند، تغییر قیمت‌های متعددی را تجربه می‌کنند. به عنوان یک خریدار یا سرمایه گذاری که به ذخیره این ارزهای دیجیتال می‌پردازد،تغییر مداوم قیمت چیزی نیست که شما بخواهید. تصور این درد که در یک روز ۲۰ درصد از پولی که به سختی کسب کرده‌اید ناگهان از بین برود، یا به خاطر افت‌های ناگهانی ارزهایی مانند بیت کوین، ناگهان در چند ساعت ۲۳ درصد از ارزش آن افت کند و کلی ضرر کنید، بسیار درد آور است.

هرچند، برای یک فرد معامله‌گر، قیمت آزاد یکی از بهترین ویژگی‌های این ارزهای دیجیتالی است.

این افراد قادر هستند به خاطر این ویژگی، زمانی که بازار نزولی می‌شود، ارزهای مورد نظر خود را خریداری کنند و با کمتر کردن حجم ریسک از روی شانه‌های خود، هنگامی که بازار صعودی شد، کلی سود به جیب بزنند. البته که این کار اینقدر‌ها هم راحت نیست و نیاز به تحقیق درست و دقیق دارد.

اما چه می‌شد این عمل ساده، یعنی خرید بیت کوین در قیمت پایین در هنگام روند خرسی بازار و فروش بیت کوین در هنگام روند گاوی بازار، تبدیل به یک الگوریتم در قالب کد‌های کامپیوتری کنیم که به شکل خودکار این کار را برای ما انجام دهند؟

این جا است که ربات معامله ارز دیجیتال پا به میدان می‌گذارد. اما آیا واقعا می‌توانند آن قدر باهوش باشند که ما را به سود برسانند؟ در ادامه این مطلب از کوین نیک همراه باشید تا در مورد ربات معامله ارز دیجیتال صحبت کنیم.

ربات تبادل بیت کوین

ربات معامله ارز دیجیتال

ربات تبادل ارز دیجیتال چیست؟

ربات های معامله‌گر ارز دیجیتال (Cryptocurrency Trading Bots) برنامه‌های کامپیوتری هستند که به صورت خودکار ارزهای دیجیتالی مختلف را در زمان مناسب با هدفی که ما برای آن‌ها تعریف می‌کنیم، خرید و فروش می‌کنند.

اما مسئله مهم این است که باید به یاد داشته باشید هر ربات معامله ارز دیجیتال قدرت سود دهی ندارد، در حقیقت، فقط تعداد انگشت شماری از این ربات‌ها هستند که می‌دانند چطور جیب شما را پر کنند. آن هم نه به مقداری قابل توجه!

دنیای ارزهای دیجیتال بزرگ و پر از سراشیبی است. بنابراین پیدا کردن رباتی که اصلا بتواند به درستی در این دنیا دوام بیاورد و قادر باشد قدرت سود دهی داشته باشد، کاری سخت است.

به طور ایده‌آل، یک ربات تبادل ارز دیجیتال در حقیقت باید قادر باشد به ما سود بدهد و از آن بهتر این که سودی که به ما می‌دهد بسیار بیشتر از ریسک‌های تعیین شده مرتبط با فراریت ارزهای دیجیتال باشد. هر چه باشد ما قصد دارید با این ربات‌ها به سود برسیم. پس این ربات معامله ارز دیجیتال باید درآمد مثبت برای ما ایجاد کند و هیچ خطایی نداشته باشد. برای مثال:

۱. شما دوست دارید روزانه ۱ درصد سود داشته باشید اما میزان ضرر و درآمد منفی صفر درصد باشد تا به شکل سالانه ۲۵۰ درصد بازگشت سود داشته باشید؟
یا
۲. شما دوست دارید برای مثال روز دوشنبه ۱۰ درصد سود مثبت، روز سه‌شنبه ۵ درصد ضریب منفی و چهارشنبه ۳ درصد سود مثبت داشته باشید و بازده‌ای کل در طول سال به ۵۰۰ درصد برسد؟

در دنیای ارز دیجیتال، انتخاب گزینه اول عاقلانه است به چه دلیل؟ چرا که کسب درآمد از آن ثابت و پیوسته است. زمانی که کسب درآمد ثابت و پیوسته باشد، ریسک آن روش به مراتب کمتر است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۱۲ ابزار برتر برای انجام مبادله ارز دیجیتال

در حقیقت شما باید در زمینه ارزهای دیجیتال که تغییر قیمت از جمله ویژگی‌های آن‌ها است، سعی کنید روشی را انتخاب کنید که پیوسته با ریسک کمتر باشد، حتی اگر انتخاب دوم شما سود ۱۰۰۰ درصدی در طول یک سال داشته باشد، زیرا قطعا دوست ندارید به خاطر ریسک بالا، یک شبه کلی سود از حساب شما پر بکشد.

منظور در این جا این است که ما انتخابی داشته باشیم که باعث شود سودی ثابت و البته قوی داشته باشیم. قطعا زمانی که بحث مال و ریسک باشد، شما دوست دارید ظرف کریستالی پر از پول خود را درون یک ماشین که در جاده‌ای صاف حرکت می‌کند بگذارید تا این که آن را درون یک ترن هوایی بگذارید که دائما بالا و پایین می‌رود. شاید آن ترن هوایی سود بیشتری داشته باشد، اما خطر آن و از دست رفتن مال توسط آن بسیار بیشتر است.

توجه کنید که درآمد بالاتر فقط کافی نیست، ما نیاز به این داریم که با وجود بالاترین ریسک‌ها هم بتوانیم سود کنیم. به همین دلیل است که واقعا وجود یک ربات معامله ارز دیجیتال می‌تواند قضیه را جالب کند. اگر بتوانیم راهی پیدا کنیم که بدون این که ضرری به ما وارد شود بیشترین سود را از ارزهای دیجیتال بگیریم، سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال می‌تواند به کاری بسیار جالب توجه تبدیل شود.

ربات معامله ارز دیجیتال

ربات های معامله‌گر

ربات معامله ارز دیجیتال چطور کار می‌کند؟

بسیاری از ربات‌ های تبادل ارز دیجیتال در سه بخش حرکت می‌کنند:

مولد سیگنال > تخصیص ریسک > اجرا

مولد سیگنال یا Signal Generator

در اولین حرکت از یک ربات تبادل ارز دیجیتال، پیش بینی‌های مورد نظر صورت می‌گیرد. اطلاعات و داده‌ها وارد بخش مولد سیگنال می‌شوند و یک سیگنال خرید یا فروش از خروجی این مرحله بیرون می‌آید.

تجربه تا امروز ثابت کرده که اگر رباتی از شاخص‌های تکنیکی برای این کار استفاده می‌کند، بهتر است از آن فاصله گرفت.

تخصیص ریسک یا Risk Allocation

این مرحله خروجی مرحله قبل یعنی سیگنال خرید یا فروش را می‌گیرد و تصمیم می‌گیرد که چقدر بفروشد یا بخرد. آیا ما باید اجازه دهیم تا تمامی سرمایه خود در این معامله وارد شود یا فقط بخشی از آن؟ آیا ما باید همه را در یک تبادل خریداری کنیم یا حد وسطی در نظر بگیریم و مرحله به مرحله پیش برویم؟

این مرحله  از ربات به ما مسیر را نشان می‌دهد و می‌گوید که چقدر از سرمایه خود را برای خرید یا فروش بگذاریم و در مرحله بعد وارد اجرا می‌شویم.

اجرا یا Execution

اگر مقدار زیادی برای خریدن وجود داشته باشد (برای مثال بگوییم شما باید ۱۰ میلیون دلار را برای ۵۰۰ مشتری خریداری کنید) بنابراین احتمالا نمی‌خواهید همه این خریدها را در یک تبادل انجام دهید، چرا که نمی‌توان از این طریق قیمت مناسبی پیدا کرد.

بهترین روش برای این کار این است که به صورت قطره‌ای این کار را انجام دهید. اگر دقیقا از همان ربات تبادل ارز دیجیتال استفاده کنید که ۱۰۰۰ نفر دیگر از آن استفاده می‌کنند، خب واضح است که نمی‌توانید قیمت خوبی برای تبادل پیدا کنید.

بنابراین هر یک از سه قسمت حرکت ربات‌ های تبادل ارز دیجیتال نیاز به الگوریتم متمایز خود دارند. اگر رباتی در اختیار دارید که در هر یک از این سه بخش به کندی عمل می‌کند، بنابراین بهتر است از شر آن خلاص شوید.

چه فرقی بین ربات تبادل ارز دیجیتال با یک انسان وجود دارد؟

  • طول عمر: ربات‌ها می‌توانند ۲۴ ساعت از ۷ شبانه روز را به راحتی کار کنند، اما انسان‌ها نیاز به خواب و استراحت دارند.
  • سرعت: ربات‌ها می‌توانند به شکل بزرگ و با حجم بیشتری و سرعت بالاتری نسبت به انسان‌ها عمل کنند و در عین حال سرعت عکس العمل آن‌ها بالا است.
  • بی احساس: ربات‌ها اصلا توسط ترس یا طمع گول نمی‌خورند. آن‌ها همیشه فقط بر اساس داده‌ها و خروجی‌های خود عمل می‌کنند که از نظر آن‌ها می‌تواند برنده باشد.
  • حجم: ربات‌ها می‌توانند هر ثانیه ده‌ها گیگابایت اطلاعات را پردازش کنند. انسان‌ها واقعا قادر نیستند به راحتی این حجم از داده‌ها را در یک مدت زمان خاص پردازش کنند.

همانطور که می‌بینید، منافع زیادی وجود دارد که به دلیل قابلیت‌های ربات تبادل ارز دیجیتال از آن‌ها به منظور اهداف خود استفاده کنیم. ربات‌ها ثابت و یکنواخت هستند.

اما در عین حال باید به یاد داشته باشید که یک ربات، هر رباتی، زمانی می‌تواند خوب باشد که یک انسان آن را به خوبی خلق کرده باشد. در غیر این صورت زمانی که یک ربات به خوبی عمل نکند، بهتر است از نیروی انسانی استفاده شود.

تبادل بیت کوین به کمک ربات

ربات های تعادل ارز دیجیتال

ربات های تبادل ارز دیجیتال از چه نوع الگوریتم‌هایی بهره می‌برند؟

بدون در نظر گرفتن مسائل فنی، دو نوع الگرویتم توسط ربات‌ تبادل ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

الگوریتم مقدار حرکت

در این الگو، قیمت‌ها به سمت بالا حرکت می‌کنند و ما فکر می‌کنیم که آن‌ها همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند. بنابراین خرید آن انجام می‌شود. از نظر آماری، بسیاری از استراتژی‌هایی که به این روش صورت می‌گیرد، معمولا پیروز نیستند اما زمانی که پیروز می‌شوند، درآمد حاصل از این روش بسیار بالا است.

میانگین برگشت

در این الگو قیمت‌ها به سمت بالا حرکت می‌کنند، اما فکر می‌کنیم به زودی این کاهش با برگشت رو به رو می‌شود. بنابراین فروش آن انجام می‌شود. متقابلا، بسیاری از روش‌هایی که از این الگوریتم پیروی می‌کنند، پیروز هستند اما حجم درآمدی آن‌ها کمتر از روش دیگر است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: راهنمای معامله ارز دیجیتال برای مبتدی ها

آیا ربات‌ تبادل ارز دیجیتال سودآور است؟

تا این جای مقاله این حس به ما دست می‌دهد که ربات‌ها واقعا می‌توانند خوب و عالی باشند. اما آیا در عمل واقعا به این صورت است؟ اگر این طور باشد بنابراین چرا هنوز استفاده از ربات‌ها فراگیر نشده‌ است؟ بنابراین بهترین روش این است که تجربیات برخی از کاربران ردیت و دیگر بلاگ‌ها را در مورد استفاده از ربات های تبادل ارز دیجیتال بخوانیم:

  • کاربر ردیت: تمامی ربات‌های تبلیغاتی و تجاری که از آن‌ها برای تبادل استفاده کرده‌ام باعث از دست رفتن پول من به نسبت خرید و نگهداری شده‌اند.
  • کاربر ردیت: اگر ربات‌ها کار می‌کردند، الان همه از آن‌‌ها استفاده می‌کردند. این مسئله حتی در مورد ربات‌هایی که از BlackRock و دیگر شرکت‌های بزرگ تبادل پیروی می‌کنند هم صادق است.
  • بلاگ کوین تریلز: بهتر است بگوییم بهترین ربات‌ها آن‌هایی هستند که اصلا نه نامی از آن‌ها شنیده‌اید و نه اصلا از آن‌ها قرار است استفاده کنید!
  • کاربر ردیت: روشی عالی برای از بین بردن پول‌. اگر کسی بدون دانش وارد دنیای تبادل ارز دیجیتال شود و ندادند که اصلا چه کار باید بکند، پس انتظاری می‌رود که آن‌ها با استفاده از این ابزار خیلی زود هک شوند یا زود شکست بخورند.

متاسفانه این حقیقتی است که در مورد ربات های تبادل ارز دیجیتال وجود دارد.

در هنگام انتخاب یک ربات تبادل ارز دیجیتال به چه نکاتی توجه کنیم؟

قبل از این که به سرمایه گذاری، خرید یا حتی تست یک ربات بپردازید، این سه سوال را از خود بپرسید:

  • تجربه حرفه‌ای شرکت یا شخصی که این ربات را تولید کرده در چه سطحی قرار دارد؟ اگر آن‌ها قادر نبوده‌اند بیشتر از ۱۰۰ میلیون دلار درآمد داشته باشند و گذشته قابل مشاهده و تحقیقی ندارند، بنابراین بهتر است از آن‌ بگذرید.
  • آیا الگوریتم آن‌ها به شکل وسیعی شناخته شده و برای همه قابل دسترس است؟ اگر آن‌ها اطلاعاتی در سطح تبادل به شما می‌دهند، بنابراین الگوریتم آن‌ها به راحتی قابل جایگزینی است.
  • آیا موفقیت آ‌ن‌ها هم راستا با موفقیت شما است؟ اگر شما پول از دست بدهید آیا شرکت یا شخص تولید کننده این ربات‌ها حاضر هستند تا هزینه‌ای که از شما می‌گیرند را کاهش دهند؟ آیا اگر شما از طریق ربات آن‌ها پول به دست بیاورید آیا آن‌ها هم موفق خواهند شد؟

نتیجه‌گیری، بالاخره ربات تبادل ارز دیجیتال، آری یا نه؟

بهتر است بگوییم «در حال حاضر» نه! صنعت ارزهای دیجیتال و تبادل در دنیای آن هر روز به اشکال مختلفی تغییر می‌کند و در حال حاضر ربات‌ها به نظر نمی‌رسد به آن سطح از هوش رسیده باشند که بتوان روی آن‌ها برای به دست آوردن سود حساب باز کرد.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم!