مارکت اوردر (Market Order) سفارش خرید یا فروش سریع، به قیمت رایج بازار است. این سفارش برای ثبت نهایی، نیاز به نقدینگی دارد؛ یعنی بر اساس سفارش محدودی (Limit Order) که قبلا در دفتر سفارش‌تان ثبت شده، صورت می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با مبحث مارکت اوردر و مفهوم آن، در این مقاله کوین نیک همراه ما باشید.

برخلاف سفارشات محدود (Limit Order) که در دفتر سفارش ثبت می‌شوند؛ سفارشات بازار، بلافاصله بر اساس قیمت رایج بازار انجام می پذیرند، یعنی شما کارمزد خرید از بازار را هم پرداخت می‌کنید.

چگونه از این روش استفاده کنیم؟

فرض کنید که می‌خواهید برای خرید ۲ واحد بایننس، یک مارکت اوردر (Market Order) یا سفارش، ثبت کنید. پس از ورود به حساب کاربری بایننس خود، بازار بایننس (BNB) مورد نظر (مثلا BNB/USDT) را انتخاب کنید و به صفحه خرید و فروش (Trading) بروید. سپس تب سفارش بازار (Market Order) را پیدا کنید، مقدار را در بایننس (BNB) قرار دهید و روی دکمه خرید کلیک کنید.

تعریف مارکت اوردر Market Order

سفارش خرید یا فروش سریع

بعد از انجام این عملیات، یک پیغام تایید روی صفحه ظاهر شده و مارکت اوردر (Market Order) انجام می‌شود.

بررسی مارکت اوردر (Market Order)

سفارش خرید

از آنجا که سفارشات بازار، به سرعت و بلافاصله انجام می‌شوند، سفارش خرید بازار شما مطابق با پایین‌ترین سفارش محدود (Limit Order) فروش موجود در دفتر سفارش‌تان، صورت می‌گیرد. در مثال زیر، ۲ واحد بایننس به قیمت ۵.۲۰۵۲ USDT برای هر واحد، انجام گرفته است.

تعریف مارکت اوردر (Market Order)

سفارش گذاری در مارکت اوردر

اما بیایید فرض کنیم که شما می خواهید، ۵۰۰ واحد BNB را به قیمت رایج بازار، خریداری کنید. پایین‌ترین سفارش محدود فروش موجود، برای انجام تمام سفارش محدود خرید شما کافی نیست. بنابراین سفارش شما به صورت خودکار مطابق این سفارشات محدود فروش، قرار می‌گیرد، در دفتر سفارشات ثبت می‌شود و در انتظار تکمیل می‌ماند. به این اتفاق لغزش (Slippage) می‌گویند و دلیل اینکه چرا شما قیمت بالاتر یا کارمزد بیشتری پرداخت می‌کنید، همین موضوع است؛ زیرا شما را یک مصرف کننده بازار در نظر می‌گیرد.

تعریف مارکت اوردر (Market Order)

قیمت رایج بازار

این مطلب راهم مطالعه کنید: مراقب این ۵ نوع کلاهبرداری بیت کوین باشید

چه زمانی باید از این روش استفاده کنید؟

اوردر لیمیت در مواردی کاربرد دارد که پر کردن سفارش‌های شما، مهم‌تر از رسیدن به یک قیمت مشخص است؛ یعنی شما فقط باید زمانی از مارکت اوردر (Market Order) استفاده کنید که می‌خواهید به دلیل پدیده‌ لغزش (Slippage)، قیمت و کارمزد بالاتری را پرداخت کنید. به عبارت دیگر، تنها در صورتی از Market Order استفاده کنید که بسیار عجله دارید.

گاهی اوقات در شرایطی هستید که سفارش استاپ لیمیت (Stop Limit Order) شما گذشته و نیاز به فروش یا خرید فوری دارید. پس در صورتی‌ که نیاز به معامله فوری دارید یا می خواهید خود را سریعا از دردسر نجات دهید، Market Order چاره کار شما است.

به هرحال اگر در حوزه ارزهای رمزگذاری شده، تازه وارد هستید و می خواهید با استفاده از بیت کوین، تعدادی آلت کوین خریداری کنید؛ از لیمیت اوردر استفاده نکنید. زیرا باعث می‌شود تا خیلی بیشتر از آنچه باید بپردازید، هزینه کنید. در چنین شرایطی باید از سفارشات محدود (Limit Orders)، استفاده کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما، مفید بوده باشد. اگر به دنبال خرید و فروش ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم!