DAO قوانینی را کدنویسی می‌کند تا شرکت‌ها بتوانند با الهام از آن‌ها، سریع و بدون نیاز به مدیران میانی، شروع به کار کنند. در این مطلب از کوین‌نیک همراه ما باشید تا بهتر متوجه شوید، مفهوم DAO چیست و چه کاربردی دارد.

تصور کنید که یک خودروی بدون راننده، مشغول گشت در خیابان به دنبال مسافر است. این خودرو پس از رساندن چند مسافر به مقصد، از مجوز خود برای رفتن به یک ایستگاه شارژ، استفاده می‌کند و به جز برنامه‌نویسی اولیه، نیاز به هیچ کمک خارجی برای انجام وظایفش ندارد.

این مثال در واقع همان آزمایشی بود که یک توزیع کننده‌ سابق بیت‌کوین به نام مایک هیرن، پیشنهاد داده بود تا به کمک آن، نقش بیت کوین در سازمان‌های بدون مدیر تا ۳۰ سال آینده را شرح دهند.

مفهوم توصیف هیرن از DAO

آنچه هیرن توصیف کرد، رویایی به نام سازمان خودگردان غیر متمرکز یا به صورت مخفف DAO است؛ ایده‌ای که پس از به وجود آمدن بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹، در جامعه شکل گرفت و توسعه یافت. این تفکر بیان می‌کند که اگر بیت‌ کوین می‌تواند بدون واسطه عمل کند، پس شرکت‌ها هم ممکن است روزی بتوانند، بدون مدیریت و سلسله‌ مراتب، به وظایف خود عمل کنند.

به طور خلاصه، DAO قصد دارد تا قوانینی را کدنویسی کند که شرکت‌ها بتوانند با الهام از آن‌ها، سریعا شروع به کار کنند. این عمل می‌تواند درصد مشخصی از درآمد از یک موضوع را تعیین کند یا روشی را نشان دهد که به کمک آن می‌توان، چنین قانونی را تغییر داد.

در عکس زیر مشاهده می‌کنید که یک شرکت معمولی، چگونه کار می‌کند و تفاوت عمده‌ آن‌ها این است که یک شرکت معمولی، قوانین خود را به صورت دیجیتال در نیاورده است.

DAO چیست و به چه کار می‌آید؟

سازمان خودگردان غیر متمرکز

DAO چیست و چه مفهومی دارد؟

معروفترین تلاشی که برای ساخت چنین شرکتی، صورت گرفته است؛ دائو (DAO) نام دارد.

این پروژه در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد و طی چند ماه اول ناموفق بود؛ اما نمونه خوبی از آن چیزی است که مردم هنگام صحبت درباره فناوری، در ذهن دارند. برنامه این بود که شرکت‌کنندگان توکن، DAO دریافت کنند؛ سپس رای دهند که کدام پروژه‌ها را تأمین اعتبار کنند. برای انتخاب اینکه در کدام پروژه‌ها سرمایه‌گذاری شود، از روش خرد جمعی، استفاده شد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: روانشناسی بازار چیست و چه تاثیری روی بازار ارز دیجیتال دارد؟

روش‌های محدودی وجود دارند که DAO از طریق آن‌ها، مدیریت سازمان‌های امروز بهبود می‌بخشد:

  • هر فردی که به اینترنت دسترسی دارد، می‌تواند توکن‌های DAO را نگهداری یا آن‌ها را خریداری کند.
  • سازندگان DAO می‌توانند هر قانونی را که به آن رای داده‌اند، اجرا کنند.

به طور خلاصه عملکرد DAO هم به همین شکل است. آن‌ها به قراردادهای هوشمند، یا قوانین از قبل برنامه‌ریزی شده برای نشان دادن آنچه در سیستم اتفاق می‌افتد، نیاز دارند.

برخی از مشاوران می‌گویند که این روش، فقط برای سازمان‌هایی که نیازمند انواع تصمیم‌گیری‌ها هستند، کاربرد دارد؛ نه سازمان‌هایی که با پول سر‌ و‌ کار دارند. قطعا آن‌ها این سیستم را راهی برای ضمانت دموکراسی در سازمان‌ها می‌بینند؛ جایی که سهام‌داران می‌توانند به ایجاد قوانین جدید، تغییر قوانین یا برکناری یک عضو، رای دهند.

DAO چیست؟

DAO و کاربرد آن

امنیت

به راحتی می‌توان دید که چگونه کد غیر قابل توقف، باعث بروز مشکل امنیتی می‌شود. امروزه تغییر یک DAO یا قراردادهای هوشمند زیرشاخه‌ آن، تا زمانی که در صف بلاک‌چین اتریوم قرار دارند، بسیار دشوار است و این اتفاق خوبی است؛ زیرا یک نفر، نمی‌تواند قوانین را تغییر دهد.

اما این ویژگی، پتانسیل تبدیل شدن به یک عیب بزرگ را هم دارد. اگر شخصی یک باگ یا مشکل نرم‌افزاری را در اجرای DAO کشف کند؛ توسعه‌دهندگان نمی‌توانند کد برنامه را تغییر دهند.

 مشکل اصلی DAO دقیقا همین بود و کنترل‌کنندگان متوجه شدند که یک مهاجم، به آرامی مشغول تخلیه‌ سرمایه است؛ اما نمی‌توانستند برای متوقف کردن آن کاری انجام دهند. در واقع هکر، بر اساس قوانینی که آن‌‌ها خودشان وضع کرده بودند؛ عمل می‌کرد.

نتیجه‌گیری

کدنویسان اصلی اتریوم، تاریخ تراکنش‌ها را برای بازگشت وجوه به صاحبان‌شان، معکوس کردند؛ این یک تصمیم جنجالی بود که منجر به ایجاد شکاف در میان جامعه شد. بهترین روش برای کنترل اوضاع در چنین شرایط احتمالی در آینده، هنوز مورد بحث است.

امیدواریم مقاله DAO چیست؟ برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال خرید و فروش ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم!