بیت کوین یک رمزارز است، که می‌توان آن را به صورت الکترونیکی از یک شخص به شخصی دیگر انتقال داد. در تراکنش‌های روزمره هم می‌توان از بیت کوین مثل دلار استفاده کرد به این شرط که شخص یا کسب و کار فروشنده روش پرداخت به صورت بیت کوین را قبول داشته باشد. اگر شما بیت کوین دارید و می‌خواهید از آن برای تراکنش‌های روزمره استفاده کنید، شاید به فکر استفاده از دبیت کارت بیت کوین (Debit Card یا کارت بدهی) یا کردیت کارت (Credit Card یا کارت اعتباری) افتاده باشید. به این ترتیب، این امکان را خواهید داشت تا از طریق کارت کشیدن، با بیت کوینی که در کیف پولتان دارید یک معامله انجام دهید. برای کسب اطلاعات در مورد استفاده از دبیت کارت بیت کوین با این مقاله از نیک کوین همراه باشید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چه مقدار بیت کوین در دنیا باقی مانده است؟

بیت کوین

قیمت یک بیت کوین معمولا در حال نوسان است، گاهی نوسانات بازار بیت کوین در حدی است که قیمت آن در هر ثانیه ممکن است با ثانیه قبل متفاوت باشد (از این نظر با ارزهای خارجی، طلا و بازار بورس شباهت دارد). در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ ارزش بیت کوین به بالاترین مقدار یعنی ۱۹۰۰۰ دلار رسید و در ماه فوریه سال ۲۰۱۸ ارزش آن به ۷۲۰۰ دلار نزول یافت. چیزی که باعث می‌شود بیت کوین منحصربفرد باشد،  این است که شبکه بیت کوین – جایی که بیت کوین‌ها منتقل می‌شوند – توسط هیچ شخص یا شرکتی کنترل نمی‌شود بلکه یک شبکه غیرمتمرکز از کامپیوترها است که در این بین دخالت دارد. یک سابقه از تمام معاملات انجام شده با بیت کوین روی کامپیوتر همه افرادی که به بررسی تراکنش‌های بیت کوین می‌پردازند وجود دارد.

بیت کوین‌های ذخیره شده در یک کیف دیجیتالی دارای یک شناسه یا آیدی منحصربفرد هستند. برای ارسال بیت کوین از یک شخص به کاربری دیگر، فرد باید برایتان یک آدرس منحصربفرد را ارسال کند، این آدرس توسط یکی از پلتفرم‌های اکسچنج ایجاد می‌شود (برای مثال، Coinbase، Square و غیره). شما این آدرس را کپی کرده و در پلتفرم اکسچنج بیت کوین خود قرار می‌دهید، مبلغ را وارد می‌کنید و دکمه ارسال را می‌زنید. حدود یک ساعت طول می‌کشد تا انتقال بیت کوین به شما کامل شود.

آشنایی با استفاده از دبیت کارت بیت کوین

دبیت کارت و کردیت کارت

نحوه استفاده از دبیت کارت بیت کوین

در اینجا با نحوه استفاده از دبیت کارت بیت کوین آشنا خواهید شد. اول باید یک کیف پول بیت کوین داشته باشید. دبیت کارت بیت کوینتان را به کیف پول خود متصل کنید. سپس می‌توانید در هر جایی که کارت‌های شبکه قابل قبول هستند از کارت اعتباری خود استفاده کنید. برای مثال اگر یک دبیت کارت بیت کوین Visa دارید می‌توانید از آن در هر جایی که کارت اعتباری و دبیت کارت Visa قابل قبول است استفاده کنید. وجود یک شبکه پردازشی بزرگ و پشتیبانی آن هم باعث می‌شود درهنگام استفاده از کارت برای خرید هیچ احتمالی برای کلاه‌برداری وجود نداشته باشد و شانس کلاه‌برداران در این زمینه به صفر می‌رسد.

ممکن است لازم باشد برای استفاده از دبیت کارت بیت کوین کمی هزینه بپردازید. این را هم به خاطر داشته باشید، از آنجا که قیمت بیت کوین نوسان دارد، مبلغ بیت کوین لازم برای تکمیل یک تراکنش هم حتی در طی یک روز می‌تواند نوسان داشته باشد.

همیشه باید حواستان به مقدار ارزی که در کیف پول بیت کوین دارید و ارزش آن به دلار آمریکا باشد، به این ترتیب می‌فهمید که برای تکمیل یک تراکنش آیا ارز کافی در اختیار دارید یا خیر. داشتن یک روش پرداختی پشتیبان هم ایده خوبی است تا در صورت مورد قبول نبودن استفاده از دبیت کارت بیت کوین یا کافی نبودن میزان بودجه موجود برای تکمیل تراکنش هم بتوانید کارتان را پیش ببرید.

متاسفانه دبیت کارت‌های بیت کوین ممکن است عمر کوتاهی داشته باشند. در اوایل سال ۲۰۱۸، Visa از BitPay که یکی از محبوب‌ترین دبیت کارت‌های بیت کوین بود خواست حساب‌های خود را ببندد. دبیت کارت سایر رمزارزها هم بسته شده‌اند و بودجه‌ها را به کاربران آن بازگردانده‌اند. دبیت کارت‌ها و کارت‌های اعتباری بیت کوینی که در کشورهای دیگر استفاده می‌شوند ممکن است در ایالات متحده آمریکا کاربرد نداشته باشند. پیدا کردن دبیت کارت بیت کوین هم شاید کار دشواری باشد مخصوصا اگر این را در نظر بگیریم که بیت کوین در حال حاضر توسط آژانس‌های فدرال تایید نشده است.

اهمیت شناخت استفاده از دبیت کارت بیت کوین

دبیت کارت بیت کوین

چشم انداز کارت‌های اعتباری بیت کوین

با اینکه گزینه‌های موجود برای دبیت کارت بیت کوین محدود شده، در حال حاضر هیچ کارت اعتباری‌ای برای بیت کوین وجود ندارد. کارت‌های اعتباری ایالات متحده آمریکا تنها اجازه خرید با دلار آمریکا را به دارندگان آن می‌دهند. اگر بخواهید صورت حساب کارت اعتباری خود را با بیت کوین بپردازید مجبورید بیت کوین را به دلار آمریکا تبدیل کرده و آن را به حسابتان منتقل کنید. توانایی خرید بیت کوین با کارت اعتباری هم محدود شده زیرا بسیاری از صادر کنندگان اصلی کارت‌های اعتباری و بانک‌ها خرید رمزارز را ممنوع اعلام کرده‌اند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۱۲ ابزار برتر برای انجام معامله ارز دیجیتال

ممکن است در آینده استفاده از کارت‌های اعتباری بیت کوین امکان‌پذیر باشد زیرا شرکت‌های کارت اعتباری در حال کار روی این موضوع هستند که چطور می‌توانند به عرصه رمزارزهای دیجیتال وارد شوند. پیشتر MasterCard طرحی ارائه داد که طبق آن می‌توان با استفاده از کارت‌های اعتباری تراکنش‌های بیت کوین انجام داد. در حال حاضر این طرح فقط جنبه تئوری دارد و هیچ اخبار رسمی مبنی بر اینکه تراکنش‌های بیت کوین فعال شده‌اند منتشر نشده است. American Express هم گزینه استفاده از بلاک‌چین را در سیستم پرداخت خود درج کرده است. بلاک‌چین یک فناوری است که تراکنش‌های بیت کوین روی آن ثبت و مدیریت می‌شود.

شاید ظهور اولین کارت اعتباری بیت کوین – Blockrize – زیاد هم دور از انتظار نباشد. یک کارآفرین ۲۵ ساله در سان‌فرانسیسکو در حال کار روی کارت‌های اعتباری است و قرار است برای افرادی که به تازگی کارت می‌گیرند به عنوان امتیاز ثبت نام رمزارز ارائه بدهد، درست مثل کارت‌های اعتباری دیگر که به عنوان امتیاز ثبت نام، جوایز نقدی را برای افراد قائل می‌شوند. این کارت که هنوز بانک طرف قرارداد آن مشخص نیست مثل کارت‌های اعتباری که یک درصد مبلغ را به کاربر پاداش می‌دهند، یک درصد رمزارز را به عنوان پاداش به کاربران خود هدیه می‌دهد. طبق صفحه ثبت نام این کارت، بیش از ۵۰۰۰ نفر برای ثبت نام آن در انتظار هستند.