پیش بینی قیمت ارز دیجیتال، موضوعی است که مورد بحث فراوانی قرار می‌گیرد. تجارت ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین و تتر چند سالی است که داغ شده و در طی این یک سال و چند ماه گذشته، شاهد رشد شدید قیمت ارزهای دیجیتال بوده‌ایم. اما آینده بلاک ‌چین و ارز دیجیتال چگونه خواهد بود؟ آیا دوباره قیمت ارز دیجیتال با یک رشد انفجاری دیگر همراه خواهد شد؟ یا این رشد دیگر به سقف خود رسیده و دیگر هرگز شاهد چنین افزایش‌های انفجاری نخواهیم بود؟ با کوین نیک همراه باشید.

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، بنیانگذار پلتفرم اتریوم (Etherum)، باور دارد که دوران رشد انفجاری قیمت ارز دیجیتال به پایان رسیده است. به عقیده او، دیگر شاهد یک رشد هزار برابری قیمت ارز دیجیتال نخواهیم بود. در مقابل برایان آرمسترانگ (Brian Armstron) مدیر اجرایی شرکت کوین‌بیس که در زمینه صرافی ارز دیجیتال فعالیت دارد، نظری کاملا متفاوت دارد. او باور دارد که تا پنج سال آینده، یک میلیارد نفر در سرتاسر جهان از ارز دیجیتال استفاده خواهند کرد.

ادامه انفجار قیمت ارز دیجیتال یا پایان رشد قیمت‌ها؟

بوترین در صحبت با بلومبرگ در حاشیه کنفرانس EIS اعلام کرد:

فضای بلاک چین به جایی رسیده که سقف مشخصی تعیین شده است. اگر از یک آدم معمولی تحصیل کرده بپرسید که بلاک چین چیست، مطمئنا جوابی برای شما نخواهند داشت.

اگر بخواهیم نظر بوترین را مد نظر قرار بدهیم، امکان رشد سریع و انفجاری قیمت ارز دیجیتال منتفی است. تا به حال، رشد به این خاطر شکل گرفت که صنعت بلاکچین مرزهای تازه‌ای را باز کرد، اما این استراتژی تا چندی دیگر به بن‌بست خواهد رسید.

اما آرمسترانگ در نشست تک‌کرانچ (TechCrunch) نظری کاملا متفاوت داشت. او در زمینه آینده تجاری بلاک چین، بر این باور است که با گسترش شرکت‌های فعال در زمینه ارز دیجیتال، آن‌ها به فکر تولید ارز خود خواهند افتاد. او می‌گوید:

کاملا منطقی است اگر هر شرکتی که موفقیتی را تجربه کرده، یک توکن و ارز مخصوص خود را داشته باشد. پروژه‌های متن‌باز، خیریه‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تازه و اپلیکیشن‌ها، همگی نوعی ارز مخصوص خود را خواهند داشت. اکثر این ارزها نیز به عنوان یک سپرده امن استفاده می‌شوند.

آینده تجاری بلاک چین

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، بنیانگذار پلتفرم اتریوم (Etherum)

مردم در مسئله آینده تجاری بلاک چین بیشتر به سمت نظر مثبت آرمسترانگ گرایش دارند. بسیاری از کاربران ردیت (Reddit) این نظر را دارند که قیمت بیت کوین سقفی ندارد. شاید به همین خاطر است که ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) که در توسعه بیت کوین نقش به سزایی داشت، ناشناس باقی مانده است. بر باور بسیاری، صحبت‌های بوترین درباره قیمت ارز دیجیتال چندان بوی عقلانیت نمی‌دهد و نگاه او بسیار منفی است.

بر باور برخی دیگر، صحبت‌های بوترین در مورد اتریوم مصداق خواهد داشت. قیمت اتریوم شاید به جایی رسیده که بتوان برای آن سقفی تعیین کرد. پروژه‌های بزرگ مطمئن به خاطر تلاش و کوشش کارکنان آن پروژه توجه زیادی جلب می‌کنند، اما هایپ هم یک بخش از موفقیت است.

اما نگاه آرمسترانگ هم مشکلاتی دارد و کاربران به آن اشاره کرده‌اند. پنج سال زمان زیادی نیست و توسعه ارزهای فراوان و ارزهای جدید زمان زیادی خواهد برد. دسترسی به این ارزها هم یک مسئله دیگر است. بسیاری از کاربران هم از ربات RemindMe استفاده کرده‌اند تا پنج سال دیگر، صحبت‌های آرمسترانگ در مورد آینده تجاری بلاک چین و قیمت ارز دیجیتال را به آن‌ها یادآوری کند.