واضح است که قیمت بیت کوین همان بهای مالی آن است. قیمتی که در این جا به کار برده می‌شود نباید با ارزش بیت کوین اشتباه گرفته شود. ارزش بیت کوین به منفعت‌های آن و کاربردی بودنش برمی‌گردد.

قیمت بیت کوین به جایگاه آن در اکسچنج با ارزها دیگر بستگی دارد. به دلیل طراحی خاص بیت کوین حدودا ۱۰۰ سال طول می‌کشد تا همه‌ی ۲۱ میلیون بیت کوین استخراج شود و انتظار می‌رود که ارزش بیت کوین به مرور تثبیت شود.

با افزایش کابرد بیت کوین تقاضای آن همواره در حال افزایش است و با افزایش تقاضا تنها فاکتوری که می‌تواند توازن را برقرار کند قیمت بیت کوین است که با افزایش قیمت این توازن برقرار می‌شود و همانطور که مشاهده کردید از ابتدا تا کنون قیمت بیت کوین به طرز باور نکردنی افزایش پیدا کرده و گاهی هم به دلایل احساسی بازار سقوط داشته است. در این مقاله کوین نیک به بررسی عوامل تاثیر گذار بر قیمت بیت کوین می‌پردازیم.

عملکردهای فراوان بیت کوین

بیت کوین عملکردهای فراوانی دارد اما ما تنها آن‌هایی را بررسی می‌کنیم که روی نوسانات قیمت ارزش مستقیم دارند.

  • شبکه پرداخت بیت کوین – استفاده از بیت کوین به عنوان یک ارز رایج
  • ذخیره و انتقال بیت کوین – استفاده از بیت کوین به عنوان سرمایه گذاری و استفاده از آن در معاملات
  • جایگاه اکسچنج بیت کوین – استفاده از بیت کوین به عنوان وسیله‌ای برای کسب و کار

این مطلب راهم مطالعه کنید: استخر بیت کوین؛ معرفی ۷ استخر ماینینگ برتر برای استخراج بیت کوین 

شبکه پرداخت بیت کوین

بیت کوین مداوم و در هر ثانیه معامله می‌شود. روزانه حدودا ۶۲۰۰۰ بیت کوین معامله می‌شود و تقریبا مبلغی نزدیک ۵۰ میلیون دلار در هر روز جابجا می‌شود.

قطعا معاملاتی که از طریق بیت کوین انجام می‌شود تاثیر مستقیمی بر روی قیمت بیت کوین ندارد. شبکه پرداخت بیت کوین تاثیر پذیری به سزایی از استفاده و تقاضای بیت کوین دارد.

خرید بیت کوین

همه‌ی معاملات بیت کوین که در اکسچنج صورت می‌گیرد و دیگر ارزها را درگیر این معامله می‌کند باعث بالا رفتن قیمت بیت کوین می‌شود. دلیل این اتفاق انتقال بیت کوین از کیف پول اکسچنج به کیف پول بیت کوین کاربر است و این قضیه همیشه با معاملات بیت کوین همراه است.

معاملات عادی روزانه برای اهداف مختلف استفاده می‌شود و قاعدتا در پایان ماه‌ها افزایش پیدا می‌کند. در ادامه چند مورد نام برده می‌شود.

  • پرداخت حقوق توسط شرکت‌ها
  • برقرای توازن در کیف پول‎ها توسط جایگزینی
  • خرید و نگهداری ارز برای سرمایه گذاری
  • معاملات تصادفی بین تاجران برای پرداخت حقوق‌ها
  • انجام معاملات و ارسال آن‌ها
قیمت بیت کوین و عوامل تاثیر گذار بر آن

بیت کوین و قیمت آن

فروش بیت کوین

همه‌ی معاملات اکسچنج که شامل فروش بیت کوین در ازای ارز فیات است باعث کاهش قیمت بیت کوین می‌شود. آخرین مثالی که در بالا گفته شد را تصور کنید، استفاده گسترده از شبکه بیت کوین برای ارسال پول.

فردی را تصور کنید که در آمریکا زندگی و کار می‌کند و می‌خواهد برای خانواده خود که در کشوری دیگری هستند مبلغی را ارسال کند. این فرد می‌تواند به جای کارهای اداری سخت سیستم‌های مالی کشور از شبکه بیت کوین استفاده کند.

با این کار او هیچ نیازی به پر کردن فرم‌ها یا پرداخت کارمزدهای بالا ندارد. او به راحتی می‌تواند دلار را به بیت کوین تبدیل کند و آن را برای یکی از اعضای خانواده‌اش ارسال کند آن فرد بیت کوین را نیم ساعت پس از ارسال دریافت می‌کند و سپس می‌تواند آن را تبدیل به ارز رایج کشور محل زندگیش کند.

قاعدتا هر معامله‌ای که در اکسچنج صورت می‌گیرد و دلار را به بیت کوین تبدیل می‌کند باعث افزایش جایگاه قیمت آن می‌شود اما پس از این انتقال فرد پس از دریافت بیت کوین می‌خواهد آن را به ارز رایج محل زندگی‌اش در بیاورد که  همین باعث کاهش دوباره قیمت بیت کوین می‌شود و این چرخه ادامه دارد.

مثال بالا می‌تواند به شما دید مناسبی از ارزش پول‌ها بدهد و به شما نشان دهد که چرا گاهی برخی از ارزها ارزش بیشتری نسبت به دیگری دارد. در ادامه برخی مواردی که باعث کاهش قیمت بیت کوین می‌شود را به شما ارائه می‌دهیم.

  • بازرگان‌هایی که بیت کوین را می‌پذیرند.
  • ماینرهایی که بیت کوین‌های خود را با قیمت پایینتر می‌فروشند تا بتوانند مخارج خود را با ارزهای فیات بپردازند.
  • بازخرید بیت کوین در انتقال وجه‌ها ( مانند مثال بالا)
  • تبدیل کامل یا بخشی از پرداخت‎های بیت کوین به ارز فیات.

واضح است که بازرگانان تمام بیت کوین‌های دریافتی خود را مستقیما تبدیل به ارز فیات می‌کنند. آن‌ها با این کار مطمئن می‌شوند که از نوسانات ناگهانی بیت کوین در امان هستند و با این استراتژی خود را از خطر دور نگه می‌دارند.

البته نمی‌توان گفت که این کار برای بازارگانان مانند یک قانون است و همه باید آن را انجام دهند و حتی بعضی از شرکت‌ها توسط مشاوران خود توصیه می‌شوند که بیت کوین را نگه دارند و روی آن سرمایه گذاری کنند و این کار به مرور می‌تواند بر روی دنیای بیت کوین تاثیر بزرگی بگذارد. ذخیره کردن بیت کوین آن را از چرخه دور نگه می‌دارد و باعث می‌شود به مرور زمان عرضه کمتر از تقاضا شود و در نتیجه قیمت آن افزایش پیدا کند.

همچنین زمانی که بازرگان‌ها مستقیما ارز مجازی و بیت کوین را تبدیل به ارز فیات می‌کنند، باعث کاهش قیمت آن می‌شود. اگر چه این کاهش قیمت توسط دیگر مشتریان و شرکت‌های مصرف کننده خنثی می‌شود. برای مثال می‌توان به پرداخت ماهیانه حقوق توسط شرکت‌ها اشاره کرد.

اگر پرداخت‌ها توسط بیت کوین با همین روند انجام شود و حتی افزایش پیدا کند آن را به هدف اصلی ساخت آن که شبکه‌ی پرداخت است نزدیک می‌کنید.

قیمت بیت کوین و عوامل تاثیر گذار بر آن

خرید و فروش بیت کوین

بازار کسب و کار بیت کوین

یکی از بزرگ‌ترین دلایلی که افراد به کسب و کار با بیت کوین روی آوردند مناسب بودن قیمت آن بود. نمایش بیت کوین به عنوان بازار کسب و کار فوق العاده بوده است و ارز مجازی را به عنوان سرمایه‌ای با ارزش معرفی کرده است.

پیش از این هیچ ارز دیگری نتوانسته بود مانند بیت کوین رشد کند. بیت کوین در ابتدا و در سال ۲۰۱۰ ارزشی برابر ۰.۰۸$ داشت و در نوامبر ۲۰۱۳ ارزش آن به ۱۱۵۰$ رسید و در کمتر از ۳ سال و نیم رشد ۱.۴ میلیون درصدی داشت.

همانطور که پیش از این درباره‌ی معاملات اکسچنج صحبت کردیم و درباه‌ی معاملات روزانه و ماهانه توضیح دادیم متوجه شدید که به دلیل میلیون‌ها معامله‌ای که در طول یک ماه انجام می‌شود، تاثیرات را خنثی می‌کنند و نوسانات را تقریبا ثابت نگه می‌دارند.

 و همچنین خرید و فروش بیت کوین توسط سرمایه گذاران هم صرفا فقط انجام می‌شود و تاثیر آنچنانی ندارد به علت اینکه خرید و فروش آن‌ها به ندرت انجام می‌شود.

که البته تاثیرات پاداش‌هایی که به ماینرها داده می‌شود را نیز باید در نظر گرفت. اگر چه اخیرا یک گروه به نوعی کار می‌کند که تاثیرات به سزایی می‌گذارند آن‌ها تعداد زیادی بیت کوین خریداری می‌کنند و برای سوددهی خانه، ماشین و دیگر دارایی‌های بزرگ را خریداری می‌کنند و معاملات آن‌ها تنها توسط ارزهای فیات انجام می‌شود.

مواردی که این افراد برای تاثیرگذاری بر روی بیت کوین استفاده می‌کنند شامل موارد زیر می‌شود.

  • خرده فروشی توسط بیت کوین
  • تبدیل مقدار زیادی بیت کوین به ارز فیات
  • سرمایه‌گذاری‌ها با ارز مجازی

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۱۵ روش کسب درآمد با بیت کوین

بیت کوین و برادر بزرگ

یکی از اتفاقات نه چندان خوشایندی که در تاریخ رخ داده است پشتیبانی بانک‌ها و دولت‌ها از یکدیگر است و در نتیجه مشترک بودن علایق و فعالیت‌های آن‌ها است.آن‌ها می‌توانند با کنترل سرمایه به اهداف خود برسند و از نظر آن‌ها هر ارز مفیدی که نتوانند آن را کنترل کنند خطرناک است که البته بسیاری از دولت‌ها نه تنها مشکلی با ارزهای مجازی ندارند بلکه از آن دفاع هم می‌کنند.

برخی دیگر تصمیم گرفتند به هر ترفندی که هست با بیت کوین مقابله کنند. یکی از راه‌هایی که آن‌ها در پیش گرفتند طولانی کردن فرآیند استفاده از بیت کوین و اضافه کردن کدهای خاصی و الزام استفاده از آن‌ها است.

افزایش کارهای اداری باعث می‌شود کاربران علاقه کمتری نسبت به بیت کوین داشته باشند اما آن‌ها باید بدانند که به هدف خود خیلی نزدیک شده‌اند.

اعلام‌ بیانیه‌های رسمی نیز تاثیر به سزایی بر روی تغییرات قیمت بیت کوین دارد.

  • بیانیه‌های دولت و بانک‎ها
  • بیانیه‌های منتشر شده در زمینه‌ی قانونی کردن روند کار با بیت کوین
  • بیانیه‌های مربوط به مالیات

آیا اخبار باعث تغییر قیمت بیت کوین می‌شود؟

بیانیه‌هایی که در اخبار درباره‌ی بیت کوین و قیمت آن منتشر می‌شود باعث تغیرات نوسانی در قیمت آن می‌شود. بالا رفتن یا پایین آمدن قیمت‌ها بستگی به مثبت یا منفی بودن خبر دارد.

اما شواهد نشان می‌دهد که اخبار تنها باعث نوسانات جزئی می‌شود اما قیمت بیت کوین تاثیر زیادی از دید مردم نسبت  به خود می‌گیرد.

نتیجه‌گیری

بالا و پایین‌های قیمت در دنیای بیت کوین زیاد است. برخی از این تغییرات به آرامی و به مرور انجام می‌شود مانند تقاضا و عرضه بیت کوین که روز به روز از یکدیگر فاصله‌ی بیشتری می‌گیرند. اما برخی دیگر با سرعت زیادی همراه است برای مثال برخی بازرگانان روزانه هزارن بیت کوین خریداری می‌کنند و شوک ناگهانی به آن وارد می‌کنند.

اما با وجود تمام این حرف‌ها نمودار بیت کوین به طور میانگین نشان می‌دهد که قیمت بیت کوین به مرور افزایش داشته است و کاربران و بازرگانان شوک‌های یکدیگر را خنثی می‌کنند.

اما متاسفانه بیشتر دولت‌ها با بیت کوین و ارز مجازی موافق نیستند اما برخی ویژگی‌های منحصر به فرد بیت کوین مانند عدم ثبت قراردادها توانسته بر این قضیه غلبه کند و افراد زیادی را به خود جذب کند.