اگرچه تکنولوژی بلاکچین در ابتدا به عنوان یک سازه و معمار بیت کوین به منظور عملکرد امن و صحیح این ارز دیجیتال طراحی شده بود، اما حالا پس از گذشت سال‌‌ها، کاربرد بلاکچین در دولت و زمینه‌های مختلف رو به افزایش است. یکی از این زمینه‌ها، کاربرد بلاکچین در بهداشت و درمان است که پیشتر در مورد آن توضیح دادیم، دولت جایی است که این شبکه توزیع شده بلاکچین، پتانسیل زیادی برای تغییر امور دولتی و حکومتی عموم و کشورهایی دارد که سالیان سال از سیستم‌های کهنه‌ای بهره می‌برند که کلاهبرداری، اشتباهات انسانی و سیستمی و ضعف در برابر حمله هکر‌ها، تنها گوشه‌ای از اشکالات آن است.

چرا حکومت‌ها باید کاربرد بلاکچین در دولت را در نظر بگیرند؟

در حالی که پتانسیل‌ها و مزیت‌های زیادی برای استفاده از بلاکچین در دولت و سیستم‌های آن می‌توان پیدا کرد، اما گاهی این مزیت‌ها، از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار هستند تا با استفاده از این تکنولوژی، امور دولتی را به سطح بالاتری برسانند. این مزیت‌ها، افزایش تمرکز زدایی، درستی و شفاف بودن اطلاعات و همچنین کاهش هزینه‌های عملکردی و افزایش تاثیر را شامل می‌شوند.

در ادامه این مطلب از کوین نیک به معرفی برخی از این مزیت‌های برای استفاده از بلاکچین در دولت می‌پردازیم.

تمرکز زدایی و درستی اطلاعات به لطف استفاده از بلاکچین در دولت

راه‌های زیادی برای ساختن یک شبکه بلاکچین وجود دارد، اما به عنوان یک سیستم توزیع شده، همه آن‌ها به نسبت کارایی خود شامل درصدی از درجه مشخصی تمرکز زدایی هستند. این مسئله به این دلیل است که یک شبکه بلاکچین، توسط گره‌های (Nodes) مختلفی در کامپیوترهای بی‌شماری نگهداری می‌شود، گره‌هایی که به شکلی هماهنگ و یکپارجه به منظور تایید و صحت اطلاعات متصل به هم هستند. اساسا، این گره‌ها نیاز به این دارند تا به یک اجماع و توافق روی دیتابیس برسند و قادر باشند یک حقیقت منحصر به فرد را درون خود حفظ کنند.

بنا به همین دلیل و ذات توزیع شده، سیستم‌های بلاکچین می‌توانند به سطح بسیار بالایی از قدرت تغییر ناپذیری برسند. حال بنا به اهدافی که از این شبکه‌های بلاکچین وجود دارد، می‌توان آن‌ها را به گونه‌ای شخصی‌سازی کرد اطلاعات موجود در آن تنها توسط برخی‌ از افراد واجد شرایط قابل دسترس باشند. در عمل، آژانس‌ها و موسسات دولتی مختلف می‌توانند به عنوان یک اعتبار سنج عمل کنند و هر یک از آن‌ها به عنوان مشارکین شبکه توزیع شده بلاکچین و به عنوان تایید کنندگان اطلاعات درون آن، نقش داشته باشند. این کار می‌تواند احتمال دستکاری و کلاهبرداری هر گونه از اطلاعات را کاهش دهد و البته به راحتی از مواردی نظیر سلیقه‌ای عمل کردن برخی ارگان‌‌ها جلوگیری کند.

موارد کاربرد بلاکچین در دولت

نقش شبکه بلاک چین در دولت

استفاده در ارگان‌های مختلف و سیستم رای گیری

در سناریوهای دیگر،‌ ارگان‌های غیر دولتی، دانشگاه‌ها و شهروندان می‌توانند به عنوان گره‌های شبکه بلاکچین در دولت نقش داشته باشند، عملی که باعث می‌شود این بلاکچین دولتی به درجه بیشتری از تمرکز زدایی برسد. فراتر از آن،‌ این مکانیزم تایید، می‌تواند هرگونه خطایی مانند خطاهای انسانی نظیر ورودی اشتباه و ناقص اطلاعات را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.

به غیر از آن، بلاکچین روزی به جایگاهی خواهد رسید که از آن می‌توان برای پروسه‌ بسیار مهم، یعنی رای گیری، مورد بهره برداری قرار داد. انتخاباتی آزاد، شفاف و منصفانه، یکی از سنگ بناهای هر دموکراسی در دولت‌ها و کشورهای مختلف است. سطح بسیار بالای تغییر ناپذیری شبکه بلاکچین می‌تواند راه حلی فوق‌‌العاده برای داشتن یک سیستم رای گیری شفاف و دست نخورده باشد. فراتر از ایجاد هر گونه امنیت و شفافیت در انتخابات و مکان‌های رای گیری، بلاکچین این قدرت و پتانسیل را دارد تا به شکلی بسیار امن، رای‌های داده شده توسط مردم را در فضای آنلاین جمع آوری و آن‌ها را در نهایت به اشتراک بگذارد. در ایالت ویرجینیای غربی، یک نمونه مشابه از چنین سیستمی در انتخابات میان دوره‌ای ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۸ انجام شد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: با وجود کاهش قیمت، علاقه‌مندان هنوز بیت کوین را دوست دارند

شفافیت یک کاربرد بلاکچین در دولت

شبکه بلاکچین در دولت را می‌توان به عنوان دیتابیس‌هایی برای نگهداری و محافظت از سوابق دولتی مورد استفاده قرار داد، به گونه‌ای که برای هر شخصی سخت باشد تا بتوان آن را دستکاری یا برخی اطلاعات را مخفی کرد. در حال حاضر، در سیستم سنتی و کهنه‌ای که تمامی دولت‌های سرتاسر دنیا از آن بهره می‌برند، اطلاعات در فضاهای متمرکز ذخیره می‌شود و این فضاها دقیقا و مستقیما توسط مراکز دولتی کنترل می‌شوند و از آن بدتر این که برخی از این دیتابیس‌ها تنها توسط چند تعداد از افراد درون دولت نظارت می‌شوند.

این افراد در صورتی که نیاز باشد، می‌توانند به راحتی اطلاعات موجود در آن را به نفع خود دستکاری کنند. در چنین شرایطی، شبکه توزیع شده بلاکچین در دولت یک گزینه بسیار خوب و شیرین برای از بین بردن چنین سیستمی است، چرا که بلاکچین با پروسه توزیع بین گره‌های مختلف در بین میلیون‌ها کاربر، سیستم تایید و نگهداری اطلاعات را بین افراد مختلفی توزیع می‌کند که باعث می‌شود قدرت بسیار بالای غیر متمرکز آن، هرگونه دستکاری اطلاعات را از بین ببرد.

از این رو، از شبکه‌های بلاکچین می‌توان به عنوان دیتابیس‌هایی شفاف استفاده کرد که نیاز به هرگونه اعتماد میان اعضای دولت و شهروندان را کاهش می‌دهد (یا به کلی از بین می‌برد)، چرا که بلاکچین آن قدری امن است که نیازی به اعتبارسنجی و اعتمادسازی میان افراد دولت و مردم در هنگام نگهداری اطلاعات نباشد.

برای مثال، برخی از مراکز و دولت‌های اروپایی به دنبال استفاده از پتانسیل‌های بلاکچین برای استفاده در ثبت اطلاعات هستند تا توسط آن، از کاهش وقوع هر گونه نزاع و مشاجره در امور دولتی جلوگیری کنند یا دیگر نیاز نباشد برای اثبات برخی امور همه جوره برای جلب اعتماد مردم مدرک ارائه دهند؛ بلاکچین به خودی خود یک علامت اعتماد است.

چنین مدل سیستمی می‌تواند بر اساس یک سیستم توزیع شده صورت بگیرد که هم توسط آژانس‌ها و سیستم‌های دولتی و هم توسط شهروندان قابل دسترس و قابل تایید است و هر یک از این دو دسته قادر هستند یک نسخه رسمی از اسناد و مدارک را در اختیار داشته باشند.

همچنین، بلاکچین‌های غیر متمرکز می‌توانند به سوابقی که اعضای دولت و مردم برای اجرای قانون و ارگان‌های نگهبان، برای امور خود نیاز دارند، دسترسی دائمی بدهند تا توسط این سیستم بتوانند هرگونه کلاهبرداری، خرابی و سو استفاده از قدرت را آشکار سازند.

با کاهش یا از بین بردن نیاز به واسطه در اشتراک گذاری اطلاعات و تراکنش‌های مالی، سیستم‌های بلاکچین همچنین قادر هستند تا برای افراد رسمی حاضر در دولت، هر گونه انجام فعالیت‌های خلافکارانه مبهم و تاریکی را عملا سخت کنند.

کاربرد بلاکچین در دولت چیست

استفاده از بلاک چین در دولت

افزایش بهره وری و کاهش هزینه‌ها

از دیگر دلایل استفاده از بلاکچین در دولت را می‌توان به کاهش هزینه‌های اجرایی، با به حداکثر رساندن بهره وری کارها در موسسات دولتی اشاره کرد. به این دلیل که دولت تکیه بر منابع مالی مالیات دهندگان تکیه دارد، بسیار مهم است که آن‌ها از بودجه خود با هوشمندی و به درستی استفاده کنند.

سیستم‌های بلاکچین در دولت و قرار دادهای هوشمند می‌توانند برای خودکارسازی وظایف و جریانات کاری مورد استفاده قرار بگیرند، روشی که به شدت می‌توانند از هدر رفتن زمان و هزینه‌های وابسته به امور دولتی و کاغذ بازی‌های وقت گیر و هزینه بر جلوگیری کند.

گرچه کاهش هرگونه هزینه‌ها به طور جدی از این شیوه قابل اجرا است، همچنین می‌توان از این طریق اعتماد و رضایت شهروندان را هم تقویت کرد. بهره وری بیشتر و کاهش هزینه‌ها، حتی می‌تواند به حدی باعث رضایت مردم دولت‌های مختلف شود که منجر به ستایش و محبوبیت اعضای دولت توسط مردم شوند.

فراتر از آن، با کاهش هزینه‌های عملکردی، دولت‌ها می‌توانند هزینه‌ها و بودجه‌ها را در بخش‌های دیگری مانند تحصیلات، امنیت و سلامت عمومی خرج کنند.

جمع آوری مالیت یکی دیگر از نقاط مهم دولتی است که تکنولوژی بلاکچین در آن هم می‌تواند دخیل باشد. بلاکچین در دولت در فضای مالیاتی، می‌تواند راهی آسان و مطمئن را برای انتقال منابع مالی بین بخش‌های مختلف دولت توزیع کند تا شاهد هیچ گونه کلاهبرداری مخفیانه‌ای نباشیم.

این کار به شکل قابل توجه‌ای باعث می‌شود تا هزینه‌های دولتی کاهش چشمگیری داشته باشند و شاهد دزدی‌های میلیون دلاری نباشیم. برای مثال، با نگهداری سوابق و تراکنش‌ها درون یک سیستم بلاکچین خصوصی، آژانس‌ها و موسسات مالیات گیرنده می‌توانند امنیت منابع مالی و هر یک از اشخاص مالیات دهنده را به اندازه‌ای افزایش دهند که شاهد کلاهبرداری و هرگونه دزدی هویت نباشیم.

این مطلب راهم مطالعه کنید: در چه مواردی نیاز به استفاده از بلاکچین است؟

اشکالات و محدودیت‌های کاربرد بلاکچین در دولت

در حالی که کاملا واضح است بلاکچین می‌تواند به منظور درستی اطلاعات، شفافیت و بهره ‌برداری مورد استفاده قرار بگیرد، اما همچنان محدودیت‌های برای استفاده از آن در بخش عمومی وجود دارد.

به شکلی جالب، ویژگی تغییر ناپذیری بلاکچین که زیربنای بسیاری از مزیت‌های بلاکچین بوده است، در عین حال می‌تواند در برخی شرایط به عنوان یک عیب از آن یاد کرد. تغییر ناپذیری اطلاعات موجود برای بلاکچین در دولت این شرایط را به وجود می‌آورد که اطلاعاتی که قرار است وارد این شبکه شود، پیش از هر گونه تایید، باید کاملا بی عیب و نقص وارد شوند، به این معنی که باید بیش از پیش مراحلی به منظور صحت و درستی وارد کردن اطلاعات صورت بگیرد، چرا که پس از ورود اطلاعات به شبکه بلاکچین و تایید و اعتبار سنجی آن، دیگر نمی‌توان محتوای آن را تغییر دارد.

در حالی که برخی از شبکه‌های بلاکچین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بیش از سایرین از خود انعطاف نشان می‌دهند و این اجازه ‌می‌دهند اطلاعات درون خود قابل تغییر باشند، اما با این حال این کار نیاز به اجماع و تصویب بسیاری از گره‌های موجود در این شبکه دارد و در پی آن، مزیت تمرکز زدایی شبکه بلاکچین زیر سوال می‌رود و در نهایت شاهد مخالفت‌های مختلفی از جانب طرف‌های گوناگون دولت و شهروندان خواهیم بود.

با این حال همچنان، این اشکال می‌تواند به سرعت توسط بلاکچین‌های خصوصی که نیازی به سطح بالایی از تمرکز زدایی ندارند برطرف شود.

نگرانی‌های مرتبط با حریم خصوصی، فاکتوری دیگر در زمینه محدودیت‌های بلاکچین در دولت هستند. هنگامی که سوابق درون یک سیستم بلاکچین قرار بگیرند، به شکلی دائمی توسط هر شخصی که به این شبکه دسترسی داشته باشد، قابل مشاهده است. این مسئله می‌تواند درگیری جدی بین تهیه کنندگانی که قصد مهر و موم کردن مستنداتی مانند سوابق جنایی را دارند، ایجاد کند. البته برای حل این گونه مشکلات می‌توان از تکنیک‌های رمزنگاری مختلفی مانند zk 0SNARKs یا Zero Knowledge Proof استفاده کرد.

در نهایت، لازم به ذکر است که خود دولت‌ها برای استفاده از شبکه بلاکچین در دولت سنگ اندازی و مانع سازی می‌کنند. در برخی موارد، بعضی از دولت‌ها حتی درک درستی از ارزش واقعی تکنولوژی بلاکچین ندارند و همین عدم آگاهی باعث می‌شود تا نسبت به بسیاری از مزایای عالی بلاکچین در دولت و دیگر سیستم‌ها بی اعتنایی کنند. در برخی از شرایط دیگر، دولت‌هایی که فساد در آن‌ها بی‌داد می‌کند، برای استفاده از سیستم بلاکچین در دولت مخالفت شدیدی صورت می‌دهند تا منافع خود را از دست ندهند.

نتیجه‌‌گیری

با وجود این گونه محدودیت‌ها و اشکالات برای کاربرد بلاکچین در دولت، اما شاهد مزیت‌های بسیار زیادی برای استفاده از آن هستیم که نمی‌توان به راحتی آن‌ها را انکار کرد و به دنبال موقعیت‌هایی برای استفاده از آن‌ها نبود. از افزایش و بهبود شفافیت تا ایجاد سیستمی امن و منصفانه در جمع آوری مالیات و رای گیری، شبکه توزیع شده بلاکچین کمک می‌کند تا دولت‌ها عملکرد بسیار بهتر و موثرتری داشته باشند و سطح اعتماد خود با شهروندان را افزایش دهند. در حالی که شاید بسیاری از مزیت‌‌ها و معایب این سیستم به شکلی فرضی و احتمالی باشد، بسیاری از کشورها در حال تجربه و بررسی استفاده از بلاکچین در دولت هستند.

گفتنی است که سیستم‌های دیجیتالی شده از سال ۲۰۰۰ به بعد مورد توجه بسیاری از دولت‌ها قرار گرفته‌اند و امروزه به ندرت می‌توان کشوری را یافت که اصلا از این سیستم دیجیتالی بهره‌ای نبرد. کشوری مانند استونی مثالی برجسته در این زمینه است، کشوری که برنامه هویت دیجیتالی را در سال ۲۰۰۲ آغاز کرد و اولین کشوری بود که در سال ۲۰۰۵، انتخابات را به شکل اینترنتی برگذار می‌کند. در سال ۲۰۱۴، دولت استونی برنامه e-Residency را آغاز کرد، برنامه‌ای که قصد دارد تا از تکنولوژی بلاکچین به منظور مدیریت و امنیت اطلاعات دولت و شهروندان خود استفاده کند.

امیدواریم مقاله کاربرد بلاکچین در دولت برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال خرید بیت کوین یا خرید فروش ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم!